Saturday, August 31, 2019

♣ Hangok: 1. levél — átköltöznek hát a hangok...

2018. január 13-át írtunk akkor: a levelet jegyző Luangtá Vilásza éppen elvonulásának harmadik hónapját töltötte egy Buddhist Hermitage Lunas nevű varázslatos, a burmai hagyományt követő meditációs központban Lunasban (Kedah állam, Malajzia).
Összesen négy levél készült akkor N.N.-nek; mind a négy levelet lehet most majd itt olvasni. Napi egy levél kerül fel ide, mindössze annyi módosítással, hogy a kedves címzett kívánságának megfelelően a neve kimarad. Ha szükség lesz rá, jegyzetanyag is készül hozzá.



…, kedves,

örülök, hogy írtál, s örülök, hogy volt ott valami, ami elgondolkodtatott. Ezeket a szépséges dolgokat hihetetlenül könnyű mondani (meg: tanítani!), ám annál nehezebb a gyakorlatba átültetni. Magamról tudom, hogy ha a tudat döf, harap, rúg, karmol, gyűlöl mindent és mindenkit, rideg, merev és ellenáll, akkor hiába dalolok neki arról, hogy a hanggal semmi baj nincsen, az ég adta világon semmi: a baj az én nem megfelelő hozzáállásommal van.

A gyakorlást ezért a legjobb olyankor kezdeni és folytatni, amikor a tudat a fentiekben leírtaknak szöges ellentétét nyújtja: békés, nyugodt, szelíd, képlékeny, formálható, simulékony, együttműködő stb., stb. Ilyenkor lehet vele értelmesen beszélni. Ilyenkor legalább az elméletét elfogadja a dolgoknak, s hajlandó belekóstolni a gyakorlatba is. Ha megfelelően csinálja, akkor ő maga fogja látni, hogyan is van ez azokkal a hangokkal (vagy bármi egyébbel). A hangok valójában csak hangok: semmi egyéb. És mint minden, egy hang is keletkezik – a nagy büdös semmiből jön –, itt van egy ideig, aztán távozik, vissza a nagy büdös semmibe. Ezt érdemes (ki)figyelni, mármint hogy minden elmúlik, semmi sem tart örökké. Csak hát ott van BIG ME a mélyben (a háttérben), s ő az, akinek valami nem tetszik vagy éppen tetszik, ő az, aki azonnal osztályoz és véleményez. Ő az, aki jobban tudja a dolgokat, ha egyszer mindig a másik ember a hülye, én sose.

Ha a tudat nem akar valamit érzékelni, akkor nem is fogja érzékelni: csak azt látjuk meg, amire a figyelem irányul, csak azt halljuk meg, amire odafigyelünk. Észre sem vesszük, hogy BIG ME mennyire ott hallgatózik, s azonnal ugrik – lásd egykori Schütz J. István kínlódását az ifjúsággal még a Csáktornya utcában. – Valamikor korábban tudatosodott bennem, hogy kb. 1987 elejéig (akkor még csak útban voltam az augusztus végi 33 felé) egyáltalán nem zavartak hangok az alvásban. És egyszer csak jött: érzékeny lettem minden zajra, és nagyon érzékeny lettem az emberi hangforrásokra. És ez maradt, több-kevesebb intenzitással, annyira, hogy egy idő után leginkább már csak füldugóval tudtam (el)aludni. Áttörést a meditációs gyakorlatok hoztak: egyszer csak nem kellett füldugó, de ez már Burmában volt.

Két-három napja egy este éreztem én itten, hogy túl nagy a feszültség bennem, erős a légmozgás is odakint, ráadásul északkeleti, vagyis hordta nekem ide a közeli, nem éppen forgalmas út otromba hangjait, s hozott egy kocsiból dübörgő basszust, továbbá egy távolabbi hangszóróból valamilyen, nem túl hangos zenét, egyéb neszeket.

És akkor azt mondtam, hogy márpedig nem: nem lesz füldugó. Ha alszom, jó, ha nem alszom, úgy is jó. Eltökéltem, hogy az általam már ismert és kipróbált módszerhez fogok folyamodni, és hagytam, hogy a hangok „bejöjjenek”, mármint a tudatosan tágra nyitott testbe, aminek az a hozadéka, hogy a hallószervek nem lódulnak neki, kifelé, nem lógnak kocsányon, s főleg nem akaszkodnak bele a hangokba. Hagytam, hogy a hangok legyenek, bennem és körülöttem, de megpróbáltam nem törődni velük, vagyis azon voltam, hogy elengedjem, szelíden letegyem őket. Mindezt egy gyakorlatra alapozom az alvás jógájából, a yoganidrá-ból, amiben apránként ellazítjuk az egész testet, mindent végigveszünk, a hangokat pedig beengedjük, beeresztjük, befogadjuk, az összeset, amit csak érzékelünk éppen, mindent, mindenféle megkülönböztetés vagy értékítélet nélkül. Nem teszünk különbséget: a természetben egy hang csupán hang, semmi egyéb; a tudat az, ami azonnal kiválogatja, ami tetszik neki, a többitől pedig meg akar szabadulni. Na, a baj ezzel van, ezzel a megszabadulni akarással — de nem csak a hallás dolgaiban, gondolhatod. Ahogy meg akarunk valamitől szabadulni, már bele is ragadtunk, bele is gabalyodtunk, mint hínárosba. Betegek is azért vagyunk, mert nem akarunk betegek lenni ahelyett, hogy hagynánk szépen a betegséget, rábízva a testre: a test nagyon gyakran igenis tudja, mi a dolga, kár beleavatkozni.

A tudat is tudja, mi a dolga a hangokkal, csak éppen nem hagyjuk, hogy úgy viszonyuljon a hangokhoz, ahogy alapállásban szeretne, mert a tudat működésébe is állandóan belenyúlunk, hiszen BIG ME ezt is jobban tudja. Hát persze.

Szóval ott feküdtem, hagytam, hogy legyenek azok a hangok, bár megfigyelhettem, hogy túl sok bennem az averzió a mély basszusokkal szemben. Egészen finoman, de csak kapaszkodtam beléjük, s akkor tudtam csak elaludni – füldugó nélkül –, amikor a basszusok távoztak, és csak a többi maradt. Vagy három órával később hangokra ébredtem, köztük beszédhangra, ami megint csak kiemelt figyelmet kap a részemről, ugye, ezért aztán már nem akaródzott tovább szórakoznom a hangokkal: bedugtam a fülem. Vagyis megint csak a hozzáállással volt baj, hiszen nem voltam hajlandó türelemmel viseltetni a hangok iránt.

Ha jobban belegondolsz: a mélyalvás szakaszában, amikor a szemgolyók sem mozognak, végképp nem jut el semmiféle inger a tudatba, ami a „létfolyam”, páliul bhavanga állapotában leledzik olyankor. Ebben az állapotban lehet valakit műteni. Az altatás ugyanis nem érzéstelenítés: az altatás leviszi az agy frekvenciaszintjét ebbe a bhavanga-tartományba, ahol nincs érzékelés. Megfelelő gyakorlatokkal el lehet sajátítani ezt a készséget. És akkor átéljük, hogy egy hang valóban csak egy hang, amihez semmi közöm nincsen: a hang ott, én meg itt, semmi dolgunk egymással. Megfigyelheted, hogy amikor belemélyedsz valamibe, nem hallasz semmit, hiába is szólongatnak például. Vagyis ez mind a tudat műve, márpedig a tudat képlékeny, művelhető. Bezony ám! Sādhu, sādhu, sādhu! 

Ez volt mára az ige… Beszámoló csatolva.
Remélem, minden rendben, remélem, mindenki jól van,
barátsággal

Vilásza szerzetes



•••



Buddhist Hermitage Lunas (BHL),
Lunas, Kedah állam, Malajzia:
a meditációs terem (tkp. egy egész csarnok!)

]

No comments:

Post a Comment