♣ Hangok: 1. levél — átköltöznek hát a hangok...
2018. január 13-át írtunk akkor: a
levelet jegyző Luangtá Vilásza éppen elvonulásának
harmadik hónapját töltötte egy Buddhist
Hermitage Lunas nevű varázslatos, a burmai hagyományt követő meditációs központban
Lunasban (Kedah állam, Malajzia).
Összesen négy levél készült akkor N.N.-nek; mind a négy levelet lehet most majd
itt olvasni. Napi egy levél kerül fel ide, mindössze annyi módosítással, hogy a
kedves címzett kívánságának megfelelően a neve kimarad. Ha szükség lesz
rá, jegyzetanyag is készül hozzá.
…, kedves,
örülök, hogy írtál, s örülök, hogy volt ott valami, ami elgondolkodtatott.
Ezeket a szépséges dolgokat hihetetlenül könnyű mondani (meg: tanítani!), ám annál nehezebb a
gyakorlatba átültetni. Magamról tudom, hogy ha a tudat döf, harap, rúg, karmol,
gyűlöl mindent és mindenkit, rideg, merev és ellenáll, akkor hiába dalolok neki
arról, hogy a hanggal semmi baj nincsen, az ég adta világon semmi: a baj az én
nem megfelelő hozzáállásommal van.
A gyakorlást ezért a legjobb olyankor kezdeni és folytatni, amikor a tudat
a fentiekben leírtaknak szöges ellentétét nyújtja: békés, nyugodt, szelíd,
képlékeny, formálható, simulékony, együttműködő stb., stb. Ilyenkor lehet vele
értelmesen beszélni. Ilyenkor legalább az elméletét elfogadja a dolgoknak, s
hajlandó belekóstolni a gyakorlatba is. Ha megfelelően csinálja, akkor ő maga
fogja látni, hogyan is van ez azokkal a hangokkal (vagy bármi egyébbel). A
hangok valójában csak hangok: semmi egyéb. És mint minden, egy hang is
keletkezik – a nagy büdös semmiből jön –, itt van egy ideig, aztán távozik,
vissza a nagy büdös semmibe. Ezt érdemes (ki)figyelni, mármint hogy minden
elmúlik, semmi sem tart örökké. Csak hát ott van BIG ME a mélyben (a háttérben), s ő az, akinek valami nem
tetszik vagy éppen tetszik, ő az, aki azonnal osztályoz és véleményez. Ő az,
aki jobban tudja a dolgokat, ha egyszer mindig a másik ember a hülye, én sose.
Ha a tudat nem akar valamit érzékelni, akkor nem is fogja érzékelni: csak
azt látjuk meg, amire a figyelem irányul, csak azt halljuk meg, amire
odafigyelünk. Észre sem vesszük, hogy BIG ME mennyire
ott hallgatózik, s azonnal ugrik – lásd egykori Schütz J. István kínlódását az
ifjúsággal még a Csáktornya utcában. – Valamikor korábban tudatosodott bennem,
hogy kb. 1987 elejéig (akkor még csak útban voltam az augusztus végi 33 felé)
egyáltalán nem zavartak hangok az alvásban. És egyszer csak jött: érzékeny
lettem minden zajra, és nagyon érzékeny lettem az emberi hangforrásokra. És ez
maradt, több-kevesebb intenzitással, annyira, hogy egy idő után leginkább már
csak füldugóval tudtam (el)aludni. Áttörést a meditációs gyakorlatok hoztak:
egyszer csak nem kellett füldugó, de ez már Burmában volt.
Két-három napja egy este éreztem én itten, hogy túl nagy a feszültség
bennem, erős a légmozgás is odakint, ráadásul északkeleti, vagyis hordta nekem
ide a közeli, nem éppen forgalmas út otromba hangjait, s hozott egy kocsiból
dübörgő basszust, továbbá egy távolabbi hangszóróból valamilyen, nem túl hangos
zenét, egyéb neszeket.
És akkor azt mondtam, hogy márpedig nem: nem lesz füldugó. Ha alszom, jó,
ha nem alszom, úgy is jó. Eltökéltem, hogy az általam már ismert és kipróbált
módszerhez fogok folyamodni, és hagytam, hogy a hangok „bejöjjenek”, mármint a
tudatosan tágra nyitott testbe, aminek az a hozadéka, hogy a hallószervek nem
lódulnak neki, kifelé, nem lógnak kocsányon, s főleg nem akaszkodnak bele a
hangokba. Hagytam, hogy a hangok legyenek, bennem és körülöttem, de megpróbáltam nem törődni velük, vagyis azon
voltam, hogy elengedjem, szelíden letegyem őket. Mindezt egy gyakorlatra
alapozom az alvás jógájából, a yoganidrá-ból, amiben apránként
ellazítjuk az egész testet, mindent végigveszünk, a hangokat pedig beengedjük,
beeresztjük, befogadjuk, az összeset, amit csak érzékelünk éppen, mindent,
mindenféle megkülönböztetés vagy értékítélet nélkül. Nem teszünk különbséget: a
természetben egy hang csupán hang, semmi egyéb; a tudat az, ami azonnal
kiválogatja, ami tetszik neki, a többitől pedig meg akar szabadulni. Na, a baj
ezzel van, ezzel a megszabadulni akarással — de nem csak a hallás dolgaiban,
gondolhatod. Ahogy meg akarunk valamitől szabadulni, már bele is ragadtunk,
bele is gabalyodtunk, mint hínárosba. Betegek is azért vagyunk, mert nem
akarunk betegek lenni ahelyett, hogy hagynánk szépen a betegséget, rábízva a
testre: a test nagyon gyakran igenis tudja, mi a dolga, kár beleavatkozni.
A tudat is tudja, mi a dolga a hangokkal, csak éppen nem hagyjuk, hogy úgy
viszonyuljon a hangokhoz, ahogy alapállásban szeretne, mert a tudat működésébe
is állandóan belenyúlunk, hiszen BIG ME ezt
is jobban tudja. Hát persze.
Szóval ott feküdtem, hagytam, hogy legyenek azok a hangok, bár
megfigyelhettem, hogy túl sok bennem az averzió a mély basszusokkal szemben.
Egészen finoman, de csak kapaszkodtam beléjük, s akkor tudtam csak elaludni –
füldugó nélkül –, amikor a basszusok távoztak, és csak a többi maradt. Vagy
három órával később hangokra ébredtem, köztük beszédhangra, ami megint csak
kiemelt figyelmet kap a részemről, ugye, ezért aztán már nem akaródzott tovább
szórakoznom a hangokkal: bedugtam a fülem. Vagyis megint csak a hozzáállással
volt baj, hiszen nem voltam hajlandó türelemmel viseltetni a hangok iránt.
Ha jobban belegondolsz: a mélyalvás szakaszában, amikor a szemgolyók sem
mozognak, végképp nem jut el semmiféle inger a tudatba, ami a „létfolyam”,
páliul bhavanga állapotában leledzik
olyankor. Ebben az állapotban lehet valakit műteni. Az altatás ugyanis nem
érzéstelenítés: az altatás leviszi az agy frekvenciaszintjét ebbe a bhavanga-tartományba, ahol nincs érzékelés. Megfelelő
gyakorlatokkal el lehet sajátítani ezt a készséget. És akkor átéljük, hogy egy
hang valóban csak egy hang, amihez semmi közöm nincsen: a hang ott, én meg itt,
semmi dolgunk egymással. Megfigyelheted, hogy amikor belemélyedsz valamibe, nem
hallasz semmit, hiába is szólongatnak például. Vagyis ez mind a tudat műve,
márpedig a tudat képlékeny, művelhető. Bezony ám! Sādhu, sādhu, sādhu! —
Ez volt mára az ige… Beszámoló csatolva.
Remélem, minden rendben, remélem, mindenki jól van,
barátsággal
Buddhist Hermitage Lunas (BHL),
Lunas, Kedah állam, Malajzia:
a meditációs terem (tkp. egy egész csarnok!)
]
No comments:
Post a Comment