Saturday, February 27, 2021

Egy boldogságérzet tanulságai — nem csak buddhista szerzetes számára

A téma – ahogy mondani szokták – az utcán hever. Az ezt a blog­bejegy­zést jegyző budd­hista szer­ze­tes ese­té­ben kon­kré­tan a Bos­nyák téri pia­con he­vert, a későb­biek­ben azon­ban, a vissza­úton köz­mon­dá­so­san már az utcán, mert­hogy útköz­ben érett be, mit is szeret­nék én itt meg­osztani.

Semmi drámai nem történt amúgy. Mind­össze annyi tör­tént, hogy a szá­raz és langy idő örö­mére úgy ha­tá­roz­tam, hogy elme­gyek vég­re a Bos­nyák téri piacra Zug­lóba, oda, aho­vá 2010 nyár végi elme­ne­te­lem előtt leg­alább tizen­öt éven át jár­tam – Zugló­ban lak­tunk ugyan­is –, de 2016-ban is elju­tot­tam oda né­hány­szor, és elju­tot­tam a thai tem­plom­ból is 2018 nyará­tól 2019 már­ciu­sá­ig, ha egy­szer az el­lá­tás rend­szer­te­len­sé­ge meg­kívánta a rend­szeres kiegé­szí­tést. Vállal­tam te­hát a bum­lizás több­let­ter­hét: itt elgya­logolni a kö­zeli busz­meg­állóba, meg­várni a buszt, aztán ma­ga a buszo­zás a ma­ga dur­ván har­minc per­cé­vel oda, majd vissza … Össze­sen két és fél órát vol­tam így az­nap távol.

Nyugodtan rácsodál­kozhatnak: ez volt az a nagy boldog­ság? A szer­zetes bol­dog­ság­érze­té­nek for­rása? Megérte?

Igen, boldog voltam, hogy ott lehet­tem, szinte min­den régi ked­ves isme­rős­höz oda is men­tem, el­a­dók­hoz, áru­sokhoz, gazdák­hoz, kis­ter­me­lők­höz, akik­nek jó részét rá­adá­sul név­ről isme­rem – nem­rit­kán csa­lád­tag­jaik törté­neté­vel egye­tem­ben –, s akik­ben én eddig nem­igen csalat­koz­tam. Úgy látszik, a Bos­nyák téri piac ilyen hely. Boldog vol­tam hát, hogy viszont­lát­hat­tam őket két év táv­la­tá­ból, örül­tem a moso­lyuk­nak, a régi jó isme­rős, barát­sá­gos han­gok­nak. Az egyi­ken per­sze ránc­ból van most több, a má­si­kon test­súly­ból, a harma­dikon több lett az ősz hajszál, a ne­gye­dik meg mint­ha nyú­zot­tabb lenne … és ez így van jól, így ter­mé­sze­tes, hiszen a vál­to­zás, a le­épü­lés a ré­szünk, meg nem ússza senki, leg­alább­is a több­ség nem. – És egészen rendkívüli volt ezeket a régi meg­hitt is­me­rős ar­co­kat maszk me­gett ­látni! Már akit, ugye, ele­ve lehe­tett látni, mivel, mint meg­tud­tam, A már nem jár ki, B-nek még korai ilyen­kor, C pedig zárt inté­zetbe ke­rült, sze­gény, D ezzel szem­ben sú­lyos beteg: ez így a ter­mé­sze­tes, ez a dol­gok me­nete, ki­vel ez, ki­vel az, ki ek­kor, ki ak­kor, ki így, ki úgy. Va­la­mi min­den­ki­nek ki­jut!

Úsztam szinte a boldog­ságban és -tól, amit az öröm­teli viszont­lá­tá­son túl a hely szel­le­me, a ge­nius loci, a friss ter­mé­nyek, a sok-sok házi fi­nom­ság lát­vá­nya is kivált­ott – és ezt csak te­tőz­te a be­vá­sár­lás „él­mé­nye” (!). Hogy végre azt és olyat ve­he­tek, amit és ami­lyet én aka­rok, nem pe­dig amit akár egy már úgy-ahogy is­me­rős árus más­hol szem­reb­be­nés nél­kül bele­su­vaszt: hol tö­rött to­jást akar­nak rám sóz­ni, hol ki­cso­mago­lás­kor de­rül ki, mi az, ami­vel ép­pen át­ver­tek, ter­mé­sze­te­sen a leg­ne­me­sebb jó­szán­dék, ill. egy jobb, em­be­ribb és él­he­tőbb világ ne­vé­ben. – A Bos­nyák téri piac jó ré­szén a ked­ves ve­vő va­ló­ban a ked­ves ve­vő, aki vá­lo­gat­hat, sőt, nem egy stan­don az is a dol­ga, hogy vá­lo­gas­son! És a ter­mé­nyek te­kin­té­lyes része bi­zony sa­ját, a kert­ből, ennek meg­fele­lő mennyi­ség­ben és minő­ség­ben.

Érez­tem, ahogy át­járja a tu­dato­mat és szin­te min­den por­ciká­mat ez a bol­dog­ság­ér­zet. Egész egy­sze­rű­en jól érez­tem ma­gam eb­ben a bol­dog­ság­ér­zet­ben. Meg a bő­röm­ben! Komp­lett. Igen. És még csak nem is vet­tem ma­gam­nak olyan na­gyon a fá­rad­sá­got, hogy egy ki­csit kö­ze­lebb­ről szem­ügy­re ve­gyem: Azo­no­su­lok ve­le? Mennyi­re? Tu­dok tá­vol­sá­got tar­ta­ni? Mit mond a tu­dat? Azt ne­tán, hogy ez az „én” ér­zé­sem, az „enyém”?

Az ér­zé­sek – egy ér­zés, ve­da­nā – az a kri­ti­kus pont, ahol a továb­biak el­dől­nek, s már to­va is nyar­gal a Pa­ṭic­ca­sam­up­pā­da, az ún. Függő (vagy: Fel­té­te­les) Ke­let­ke­zés fü­zé­ré­ből a töb­bi, le az utol­só, vagy­is a 12. lánc­sze­mig, ami nem egyéb, mint a jarā-ma­ra­ṇa, öre­ge­dés, le­épü­lés, majd a ha­lál.

Igen: min­den egyes pil­la­nat­ban meg­ha­lunk, hogy újra meg is fo­gan­junk (= újra meg­szü­les­sünk), és ak­kor kez­dő­dik min­den elöl­ről, me­gint, míg­nem ott az újabb kon­tak­tus (érint­ke­zés, phas­sa) egy újabb tu­dat­tárggyal, és már fel is buk­kan a kö­vet­kező ér­zés … és mi­vel hagy­juk, hogy sod­ród­junk, már ki is vált­ja a vá­gyat (szomj, sóvárgás, taṇhā), és ak­kor már meg­ette a fene az egé­szet, mert azon mi­nu­tum­ban ott a ra­gasz­ko­dás, a csim­pasz­ko­dás (kötődés, upādāna), ami pedig a ma­ga ré­szé­ről az őt kö­vető lé­te­sü­lés (páli bha­va) fel­té­te­le. Kiszál­lás­ról per­sze szó sem le­het: eb­ből ment­he­tet­le­nül is szü­le­tés lesz, mert ahol bha­va van, ott jāti is lesz – ami min­dig újra­szüle­tés. Ahol pe­dig újra meg­szü­let­nek, ott előbb vagy utóbb el­kez­de­nek (újra) öre­gedni, (újra) le­épül­ni, és újra meg is fog­nak per­sze hal­ni. (Lásd: https://luangtavilasa.blogspot.com/2019/10/keletkezunk-elmulunk-szuletunk-es.html – ezt he­tente kelle­ne újra­ol­vas­niuk …) — NB. Nem mind a 12 lánc­szem sze­re­pel eb­ben az el­na­gyolt fel­ve­ze­tés­ben! A vedanā a 7. sz.

A ha­lál mint olyan volta­kép­pen két kü­lön­bö­ző szin­ten ér­ten­dő: van a hét­köz­napi ér­te­lem­ben vett, kon­ven­cio­ná­lis (sam­mu­ti) el­mú­lás, ami még lát­vá­nyos is (mivel­hogy egy­szer­re csak ott egy holt­test, ami az előbb még élt, moz­gott, lé­leg­zett! jaj!), és ott a Dhamma nyel­vé­ben ta­lál­ha­tó ha­lál, ami ép­pen hogy ezt a pil­la­nat­tö­re­dék­ről pil­la­nat­tö­re­dék­re be­álló újabb meg újabb, tkp. át­vitt ér­tel­mű ha­lált je­len­ti, ami­vel azon­ban egy vala­mi hal meg csu­pán (új­ra meg új­ra), ez pe­dig BIG ME. Ő az azo­no­su­lás­sal lép a kép­be, ahol és ami­kor meg­je­le­nik az ér­zés.

Ugyan­így BIG ME lesz az is, aki/ami ál­lan­dó jel­leg­gel újra meg újra meg­szü­le­tik.

Vissza­térve a nap piaci él­mé­nyei­hez: kény­te­len vol­tam kon­sta­tál­ni, hogy spi­ri­tu­ális fej­lő­dé­sem szem­pont­já­ból egy­ál­ta­lán nem tett jót ez a ki­rán­du­lás – és nem csak az elébb vá­zol­tak okán.

Azért sem tett jót ez a ki­rán­du­lás, mert olyas­mi haj­tott, mint a ra­gasz­ko­dás, a vá­gyak, az elé­ge­det­len­ség (az­zal, ami ad­va van), és vé­gig kü­lön be­jára­tú, sze­mé­lyes kis pre­fe­ren­ciá­im alap­ján és men­tén men­tek a dolgok. Más szó­val igen­is az a jó, ha az em­ber meg­pró­bál kike­ve­red­ni ne­ve­zett pre­fe­ren­ci­ák ve­sze­del­mes öle­lé­sé­ből / szo­rí­tá­sá­ból / ör­dö­gi köré­ből / bűv­kö­ré­ből, éspe­dig azért, mert BIG ME me­leg­ágya, már­pe­dig a spi­ri­tuá­lis út ép­pen hogy BIG ME le­bon­tá­sá­ról szól, nem pe­dig mé­re­té­nek nö­ve­lé­sé­ről, híz­la­lá­sá­ról. Vagy­is a pre­fe­ren­ciák hát­rébb tes­sé­ke­lé­se BIG ME vissza­fa­ra­gá­sát, majd tel­jes le­épí­té­sét teszi le­he­tő­vé, egy­ben hi­he­tet­le­nül meg­könnyít­ve a létet a min­den­ko­ri érin­tett szá­má­ra, hi­szen mi­nél ke­ve­sebb a pre­fe­ren­cia, an­nál ke­ve­sebb az elé­ge­det­len­ség, a hi­ány­ér­zet, az el­vá­rás, a vágy, a só­vár­gás stb. És sose sza­bad szem elől té­vesz­teni, hogy BIG ME-vel nincs meg­sza­ba­dulás!

Vég­tére is ép­pen hogy a vá­gya­ink (a már em­lített taṇhā) te­szik – kéz a kéz­ben a Füg­gő Ke­let­ke­zés el­ső lánc­sze­mé­vel, az avijjā-val –, hogy lé­te­sü­lünk, ami­vel fel­tar­tóz­tat­ha­tat­la­nul újra is szü­le­tünk szé­pen me­gint! Avijjā a ’nem-tudás’, vagy­is hogy nem lát­juk a dol­go­kat úgy, aho­gyan való­já­ban vannak: nem lát­juk át az ál­ta­lunk ész­lelt-ér­zé­kelt va­ló­ság ér­zék­csa­ló­dá­sát, nem lát­juk tu­laj­don meg­ve­ze­tett­sé­gün­ket – ez a moha, ami az avijjā egyik szinonímája.

Nem lát­juk a Négy Ne­mes Igaz­sá­got, azt, hogy duk­kha van (és min­den dukkha!) – a dol­gok nem ki­elé­gítő volta, ami szenvedést vált ki: 1. dukkha-sacca, ’a duk­kha igaz­sá­ga’, ahol is dukkha a szü­le­tés, az öre­ge­dés, a ha­lál; duk­kha a gyász, a sirán­ko­zás, min­den lel­ki meg­ráz­kód­ta­tás stb.; dukkha együtt len­ni olya­nok­kal, aki­ket nem szív­lel­he­tünk, és dukkha, ami­kor nem lehe­tünk azok­kal, aki­ket pe­dig szere­tünk, mint ahogy duk­kha az is, hogy nem kap­juk meg, amit sze­ret­nénk. Vagy­is pañc’­upā­dā­nak­khan­dhā duk­khā, ’a ragaszkodás tár­gyát kép­ző öt hal­maz duk­kha’ – rö­vi­den az, ami az egyes em­bert ad­ja: a tes­tet (rū­pa), az ér­zé­se­ket és ér­ze­te­ket (ve­da­nā), az ész­le­lést (sañ­ñā), a kész­te­té­se­ket (saṅ­khā­rā), va­la­mint az ér­zék­szer­vi be­nyo­má­sok tu­da­tos­sá­gát (viññāṇa).

Ennek meg­van­nak per­sze a ma­ga ki­vál­tó okai (2. sam­uda­ya-sacca, ’a ke­let­ke­zés igaz­sá­ga’): az újabb meg újabb lé­te­sü­lést és szü­le­tést ge­ne­rá­ló vágy, só­vár­gás (taṇhā), hogy itt is élvez­ke­dünk egy ki­csit, ott is, ér­zé­ki vá­gya­ink van­nak (kā­ma-taṇhā), lé­te­sü­lés­re irá­nyu­ló vá­gya­ink (bha­va-taṇhā), vala­mint arra vá­gyunk, hogy sza­ba­dul­junk at­tól, amit nem aka­runk (vi­bha­va-taṇhā).

A har­madik igaz­ság (sacca, ejtsd: szaccsa) a nirodha-sacca, vagy­is ’a meg­szű­nés [ne­mes] igaz­sá­ga’, az, hogy a dukkha vé­get is ér­het, azaz meg­szűn­het az ál­tal, hogy ma­ra­dék­ta­la­nul ki­huny­nak a vá­gyak, és be­kö­vet­ke­zik a meg­sza­ba­du­lás.

A negye­dik igaz­ság a magga-sacca, ’az út igaz­sága’, tel­jes ne­vén dukkha-niro­dha-gā­mi­nī pa­ṭi­pa­dā ari­ya-sac­ca, ’a duk­kha meg­szű­nésé­hez veze­tő út ne­mes igaz­sága’, ez pe­dig az ún. Ne­mes Nyolc­ré­tű Ös­vény, ariya-aṭṭhaṅgika-magga, ami a meg­sza­ba­du­lás­hoz vezet el, a nir­vá­ná­hoz. (Ennek rész­le­te­zé­sét sz. enge­del­mük­kel majd vala­mi­kor más­kor …)

Hát igen. Így van ez. Vakok va­gyunk, meg va­gyunk ve­zet­ve, nem lát­juk, ami van, és nem is igen aka­ró­dzik lát­ni.

Ott tartot­tunk tehát, hogy ez az ör­ven­de­zős, bol­dog­ságos pia­cozás nem volt ép­pen ked­ve­ző a szer­ze­tes spi­ritu­ális fejlő­dése-érése szem­pont­jából. Kedve­zőbb – elvben! – a vá­sá­rol­ga­tás olyan he­lyen, ahol úton-út­fé­len be­csap­nak, ahol vé­let­le­nül sem ka­pom meg, amit és aho­gyan el­gon­dol­tam ma­gam­nak, azaz egy az egy­ben át kell ren­dez­ni min­dent, ido­mul­va a vá­rat­la­n pilla­nat­nyi hely­zet­hez, ami­kor is az­zal kell be­érni, ami éppen van, és az a vala­mi ami­lyen. Ez az iga­zi, és­pedig, ugye, azért, mert a már körbe­járt pre­fe­ren­ciák, s ezzel BIG ME elle­né­ben fej­ti ki jó­tét ha­tá­sát. Nem csu­pán az érin­tett­nek lesz könnyebb, ha­nem magá­tól érte­tő­dő­en egész kör­nye­ze­té­nek is. Az ilyen em­ber bár­mi­ről ké­pes a lehe­tő leg­könnyeb­ben le­mon­dani – ön­zet­len és ön­fel­áldo­zó, aki az ég adta vi­lá­gon sem­mi­hez sem ragasz­kodik / kötő­dik, min­dent el tud en­ged­ni, le tud ten­ni, ön­ma­gát, azaz BIG ME-t is bele­értve. — Lemond. Mindenről.

Igen ám, de ez sem az igazi még. Azért nem az igazi, saj­nos, az én ese­tem­ben, mert nem ko­los­tor­ban élek, ahol (elv­ben leg­alábbis) mindent biztosí­tanak a hívek, ami­re a szer­ze­te­sek­nek szüksége le­het, s ezért nem kény­szerül (ugyan­csak elv­ben) arra, hogy egy­álta­lán pénze le­gyen, pénzt tart­son (magá­nál), pénz­zel bán­jon, fizes­sen (akár bank­kártyá­val vagy uta­lással), és arra sem kény­sze­rül, hogy piac­ra meg bolt­ba jár­jon, saját maga gondos­kodjon ön­maga ellá­tásá­ról (hi­szen nem ezek­ről szól a Buddha útja a szer­zetes­ség vo­nat­ko­zá­sá­ban), ami­ben óha­tat­la­nul is ben­ne van, hogy kény­te­len lesz élel­mi­szert tá­rol­ni, vagyis kész­le­tezni, ha min­den­nap enni akar, már­pe­dig ezt nem en­ge­di meg a rend­sza­bály­zat. Lehet ugyan pénze, de ezt egy vilá­gi támo­gató­jának kell őriz­nie, s adott eset­ben, ha a szük­ség úgy kí­ván­ja, ez a vilá­gi esz­közli majd a beszer­zése­ket és a kifi­zeté­seket. Ugyanő lesz az is, aki át­ve­szi és őrzi a pénz­ado­mányo­kat, fel­aján­lá­sokat.

Ilyesmire szükség is van a modern világ­ban, mert nem biztos, hogy egy kolos­tor na­gyobb ki­adá­sokat is ké­pes fedezni, mint amilyen pl. jobb minő­ségű, bé­lelt téli cipő hi­deg ég­­övön. Vagy új szem­üveg – vagy ép­pen uta­zási költségek.

Magyarán egy fokkal jobb helyzet­ben lennék, ha nem nekem kelle­ne a ha­von­ta be­folyó nyug­díjjal bán­nom, ha­nem egy világi bánna vele, kezel­né, to­váb­bá egy vi­lági ve­lem jön­ne vá­sá­rolni, és fizet­ne. Még „iga­zibb” per­sze az lenne, ha er­re nem len­ne szük­ség, ill. ha meg­je­len­ne vala­ki ko­ra reg­gel, hogy min­den ál­dott nap újra fel­ajánlja a kény­sze­rűen tárolt élel­mi­szert, amit amúgy bizony déli 12 után már nem szabad se tárolni, se fogyasz­tani. Ezt, úgy lá­tom kb. két év négy hó­nap ha­zai ta­pasztala­taira építve, hogy képtelen­ség megvaló­sítani, mert nincs meg hozzá az aka­rat, azok­nak az aka­rata, akik ezt oko­san és ügye­sen megszer­vez­nék és kivitelez­nék. Nincs se szer­ve­zés, se ki­vi­te­le­zés. Szer­ze­tes saj­nos nem szer­vez­heti meg az ellá­tását, a támoga­tását, ez mások dolga.

Arra vannak a kolos­torok, hogy szer­zetes szá­mára min­den felté­telt biz­tosít­sanak, ami nél­kül lé­nye­gé­ben nem is „igazi” szer­zetes, hiszen nem tudja magát tar­tani a szerze­tesi rend­sza­bály­zat va­la­mennyi elő­írá­sá­hoz. Most már csak idő kér­dé­se, és ta­lán vissza tud men­ni ez a szer­ze­tes Ázsi­ába, ahol szer­ze­tes­ként lé­tez­het – a szer­ve­zete szá­má­ra ugyan­is mind­egy már, hogy hol nem jó neki, mivel­hogy öre­ge­dő, le­épü­lő­fél­ben lé­vő szer­ve­ze­té­nek se a közép-euró­pai tél vagy a front­rend­sze­rek nem jók, se a tró­pu­si rek­kenő hő­ség (mint Bur­má­ban), sem pe­dig a mon­szun, a ma­gas pára­tarta­lom. – Ez van!

Ahogy Örkény István (is) mond­ta: úgy még so­sem volt, hogy vala­hogy ne lett volna! Ráadásul a se-hogy is valahogy.

És ebben maradhatunk is.

 

Balról a Buddha, a hallga­tósá­ga pedig az ún. pañca­vaggi­yā bhik­khū, ’az öt szer­zetes cso­portja’, azaz Kon­dañña, (Aññā Kon­dañña), Bhad­diya, Vappa, Mahā­nāma és As­saji, ko­rábbi aszké­tatársai. – Ők let­tek a Buddha első szerze­tesei. – A hagyo­mány szerint a Buddha nem sok­kal a meg­vilá­goso­dása után tar­totta első tan­beszé­dét Isi­pata­ná­ban, s ez­zel meg­for­gatta, moz­gásba hozta a Tan kere­két. A tan­be­széd címe is erre utal: Dhamma-cakka-ppa­vatt­ana-sutta. A Négy Ne­mes Igaz­ságot is ebben a tan­beszé­dé­ben tárta fel a Tathā­gata, vagyis a Buddha. —