Keletkezünk, elmúlunk — születünk és meghalunk:
azért születtünk, hogy ne szülessünk újra
Születés, születésnap – egyik örvendetesebb, mint a másik! Kiváló apropó, hogy születésnap kettő is volt most, két egymást követő napon (hogy máris itt legyen egy harmadik). Az egyik ünnepelt szinte ifjú ember még a maga szerény 64 évével!
A másik ünnepelt most töltötte volna be a 110. életévét, tehát
nem is annyira születésnap volt ez, hanem az illető születésének évfordulója.
Nem is mellesleg 98 éves és öt hónapos volt a néni, amikor elment – és szörnyen
utálta már az egészet, különösen az utolsó néhány évében, pedig semmiféle
szervi baja nem volt, a feje is egészen tiszta volt, szeme, mint a sasé
(átesett ui. egy hályogműtéten). Csontritkulása, az volt neki, fájdalmai is, de
a test már csak ilyen, ez a természete: egy bizonyos kor fölött lefelé mennek a
dolgok, a test elkezd öregedni, leépülni, lassan, de biztosan tönkremegy, kinek
ez jut, kinek az, de bevégezni valamennyien bevégezzük, ebben az egyben
biztosak lehetünk, mint ahogy bizonyosság a Buddha szerint is csak egy
létezhet, ez pedig az, hogy egy nap megyünk, mindannyian, kivétel nélkül, maraṇaṁ
me dhuvaṁ jīvitaṁ me adhuvaṁ, ’a halálom bizonyos, az életem bizonytalan’.
Ez bizony az egyik anussati mint
meditatív-kontemplációs gyakorlat: felidézünk, előhívunk, megjelenítünk
dolgokat, újra meg újra visszahozzuk az emlékezetünkbe, tudatosítjuk magunkban,
nehogy kicsússzon onnan, csak mert figyelmetlenek vagyunk; a maraṇānussati
a halál feletti szemlélődés, igen, a tíz anussati, „felidézés” egyike,
amit legalábbis a thai hagyomány szerint minden áldott nap végigvesznek a
kolostorokban a szabvány recitálás részeként. Maraṇaṁ me bhavissati,
’meg fogok halni’ (szó szerint: „lesz nekem halál”), keresztény kontextusban memento
mori, csak éppen ki az, aki a mai nagyfogyasztói, örökké és kielégíthetetlenül
élvhajhász, hibbant világban ilyesmivel foglalkozik? És az ember már a
szerzetességben sem bízhat maradéktalanul: a müncheni nagy ferences rendház
szerzeteseinek bemutatása között akadt olyan is, aki azt az egyet tartotta igazán
fontosnak röviden elmondani magáról, hogy ő Bayern-drukker. Igazán ígéretes!
Legyen neki. Szegény, megtévesztett ember!
A mi megvezetett, megtévesztett, vakság sújtotta, a lét
igazságaitól egyre messzebb sodródó világunkban minden eretnekségnek számít,
ami csak rávilágíthat arra, hogyan is vannak a dolgok valójában.
♣
Ilyeneket írt ez a szerzetes 2019. szeptember 11-én — és
csak most, ebben a pillanatban esett le neki, miféle dátum is ez. Akkor hát ezt
az emléknapot is hozzá lehet tűzni az eddigiekhez.
Ma már október nyolcadika van, kedd, zimankós reggellel.
Közel négy hét telt el, és ebben a négy hétben volt egy haláleset, amit ma
reggel fél hat tájban követett még egy, volt egy újabb évforduló is, aztán egy
újabb születésnap … volt keresztelő, és volt templomi esküvő, majd az azt
követő lagzi, mint értesültem róla. — Majd’ megfeledkeztem róla: egy kicsit
korábban, még a nyáron, születés is volt.
Volt hát itt minden, ami egy-egy meghatározó életesemény,
mérföldkő az emberek életében, már ami az átlagembert illeti: ível át az egész
a fogamzástól, majd születéstől a halálig, lényegében két meztelenség között:
meztelen az újszülött csecsemő, és meztelen az élettelen holttest. Két átmeneti
meztelenség, ha egyszer minden átmenet, mint ahogy átmenet csupán a halál is,
egyetlen tudatpillanat.
♣
Milyen különös ez azért: a haláltól szinte mindenki
retteg, ezzel szemben senki sem retteg a születéstől, pedig ennek így
kellene lennie, ha egyszer halál csak ott lehet, ahol (újra)születés
van. Ahol újraszületnek, ott egy nap törvényszerűen meg is halnak.
A világ legtermészetesebb dolga meghalni, éspedig azért,
mert ami csak keletkezik, létrejön, megszületik, annak kivétel nélkül
távoznia, mennie kell, amikor eljön az ideje. Kivétel nélkül, mivelhogy élőre,
élettelenre, konkrét és elvont dolgokra-jelenségekre egyaránt áll. Vannak
kérész életű dolgok, mint például nevezett kérészek, s van, ami évmilliárdokon
át tartja magát, de egy nap akkor is mennie kell, nincs mese. Aminek az a
természete, hogy létrejöjjön, annak mindnek az is természete, hogy megszűnjön –
yaṁ kiñci samudayadhammaṁ sabbaṁ taṁ nirodhadhamman’ti, de ezt a híres
tételt már láthatták-hallhatták nem is egyszer, és ez így van rendjén. Ez a Buddha
tanépítményének egyik pillére, nem csoda, ha unos-untalan előbukkan. (Lásd pl.
a mulandóság-bejegyzéseket.)
A néhai Nagytiszteletű Nyāṇatiloka — más
írásmóddal Nyanatiloka, Ñāṇatiloka — szerkesztette, majd a néhai
Nagytiszteletű Nyāṇaponika által átdolgozott és kiegészített buddhista
szótárban* maraṇa ’halál’ címszó alatt található a halálról szóló
szócikk.
*Ez a nélkülözhetetlen
kézikönyv angolul 1952-ben látott napvilágot, és eddig négy kiadást, valamint
több utánnyomást ért meg. Teljes címe Buddhist Dictionary. Manual of
Buddhist Terms and Doctrines. Le is lehet tölteni PDF-formátumban: https://urbandharma.org/pdf/palidict.pdf
’Halál’ a hétköznapi szóhasználatban egy mindenkori
élettartamra korlátozódó vitalitás elmúlását, megszűnését, s ezzel a
hagyományosan és a közmegegyezésben az ’ember’, ’állat’, ’személyiség’, ’egó’
stb. megnevezésekkel illetett tudati és testi folyamatok összességének
elmúlását, megszűnését jelenti. Ezzel szemben szigorúan véve a halál minden
egyes fizikai-testi és tudati-mentális jelenség pillanatnyi kombinációjának
folyamatosan ismétlődő szertefoszlása és eltűnése, melyről így beszél az i. sz.
V. században Buddhaghosa, a Visuddhimagga [’A megtisztulás útja’]
című monumentális mű szerzője, a könyv VIII. fejezetében:
»Abszolút értelemben a lények élete egy kurta
pillanat csupán, mivel az élet csak annyi ideig tart, amennyi ideig a
tudatosság egy pillanata tart. Éppúgy, mint ahogy egy kocsi kereke — gördüljön
éppen vagy álljon — kerületének mindig csak egyetlen pontján nyugszik
egyidejűleg, egy élőlény élete is csak addig tart, ameddig a tudatosság
egyetlen pillanatának az időtartama. Ahogy megszűnik az a pillanat, a lény is
megszűnik. Mint ahogy mondják:
’A tudatosság már elmúlt pillanatának lénye csak
élt, most azonban nem él, és a jövőben sem fog. A jövő pillanat lénye eddig még
nem élt, most sem él, a jövőben azonban élni fog. A jelen pillanat lénye eddig nem
élt, csak most él, a jövőben azonban nem fog.’
A buddhizmusban tudatpillanatokról beszélünk. Ezek
a tudatpillanatok ugyanúgy alá vannak vetve a keletkezésnek, ittlétnek,
valamint az elmúlásnak, mint bármi egyéb a világmindenségben: az egyik
tudatpillanat távozik, megszűnik, s megszűnése váltja ki a rá következő
tudatpillanatot. Megszűnik, azaz „meghal”. Össze nem érnek, ám a távozó
tudatpillanat minősége határozza meg az ennek a távozó tudatpillanatnak a
függvényében létrejövő tudatpillanatot. Ugyanúgy nem érnek össze, mint ahogy
egy homokföveny homokszemcséi sem érnek össze, ám azt a benyomást keltik, hogy
összeérnek. A tudatpillanatok ist ezt a hatást keltik: mintha hömpölygő,
egybefüggő folyamot képeznének. Nem képeznek, nincs folytonosság, a
folytonosság illúzió. Minden egyes tudatpillanat keletkezik, itt van egy ideig
— és máris másféleséget mutat —, majd távozik, és úgymond a helyére lép a
következő, ami minőségében már másmilyen lesz. Egyszerre csak egyetlen egy
tudatpillanat jelenléte lehetséges, egy adott pillanatban mindig csak egy: az
„előtte” már nincsen, az „utána” még nincsen, ami meg van, az a mindenkori
jelen pillanat, ez itt most. (És mindenben élünk, csak éppen ebben az egyetlen,
valóságosan is létező jelen pillanatban nem, de ez más lapra tartozik.)
Hasonlóképpen viselkednek az anyagiság világának (rūpa)
folyamatai: erről volt már szó egy korábbi bejegyzésben, lásd: https://luangtavilasa.blogspot.com/2019/10/tundoklestola-bukasig-mulandok.html
— Egy emberi test sejtjei sem viselkednek másként: létrejönnek, egy ideig itt vannak,
ittlétük során változnak, majd távoznak, és a távozásuk feltételezi az őket
követő sejtet, új sejtet, ami minőségében már másmilyen lesz. Ezt hívjuk
öregedésnek meg leépülésnek, romlásnak és hasonlóknak. Egy átlagos emberélet
folyamán többször cserélődik le a test sejtállománya, elhalnak, távoznak, új
sejtek jönnek létre, szünet nélkül, s ugyanez áll a tudatosságra, valamint az
egymást követő életekre: keletkeznek, tartanak valamennyi ideig, aztán
megszűnnek, újra keletkeznek, tartanak valamennyi ideig, aztán újra megszűnnek.
Létrejön, itt van egy ideig,
aztán bevégzi, távozik. — Ott álltam a varázslatos kertben Alsópetényben, lehet
ennek már húsz éve is, ott álltam azon a részen, voltaképpen a kellős közepén, ahol
a ligetszépe (Oenothera biennis) névre hallgató, lenyűgözően szép virág tenyészett:
jó nagy területet foglaltak el, embermagasságúra nőttek, s napközben már lehetett
látni, melyik dárdafej alakú bimbó lesz az, amelyik aznap ki fog majd nyílni. Napnyugta
után kecsesen, némán megnyílt, s néhány perccel később teljesen kibontakoztatta
a virágát, ami aztán másnap késődélelőttig úgy-ahogy nyitva volt még, de aztán
elalélt. Este és éjszaka pompázott az egész ágyás; a nappal a hervadásé volt és
az aznap nyíló bimbók beéréséé. Minden áldott este ez zajlott le az ágyásban,
csak álltam ott közöttük, csendben, némán figyelve: hol itt, hol ott nyílt meg
egy kicsit egy-egy bimbó, csendben, némán, s ugyanolyan csendben és némán
nyíltak ki teljesen, hirtelen meggondolásból, itt is, ott is — megannyi élet,
szüntelen körforgásban. És az sem zavarta őket, hogy valaki kifigyeli az ő
már-már rituális nyílásukat az alkonyatban.
Az egész élet ezekből a folyamatokból áll, a tudati
jelenségek is, a test jelenségei is.
A tudat vonatkozásában azt kell tudni, hogy tudatfolyamatokról
(citta-vīthi) van szó, melyek 14 részre oszthatók, s leegyszerűsítve az
ún. újrakötés tudatpillanatával (paṭisandhi-citta) nyitnak, és vagy az
ún. létfolyamba (bhavaṅga) torkollanak, vagy ha a körülmények,
feltételek, a kiváltó okok ezt váltják ki, az ún. cuti-cittá-val
végződnek, ami nem egyéb, mint a halál tudatpillanata, mely után azonnal,
minden átmeneti tétovaság, kerengés, köztes állapot stb., stb. nélkül már
tovább is áramlott a tudatosság folyama a következő létbe, vagyis felhalmozott
karmája függvényében megfogant egy új lény — ez az újrakötés, az újrakötés
tudatpillanata (lásd itt fentebb).
Két tudatpillanat sose lesz egyforma, nem ismétlődnek;
minden egyes tudatpillanat más és más, ugyanakkor egy-egy tudatpillanat csupán
tudatpillanat, azaz a tudatfolyamat(ok) szempontjából közömbös, cuti-citta
vagy paṭisandhi-citta az éppen, ami egy milliomod másodperc erejéig —
vagy még rövidebb ideig — fennállt. Semmi különbség közöttük ebből a
szempontból: ez is egy tudatpillanat, az is, és már nincsenek is.
Meg kell ugyanakkor különböztetni a hétköznapi,
szokványos értelemben vett halált a néhai Nagytiszteletű Buddhadāsa Bhikkhu
által „Dhamma-nyelv”-ként emlegetett használat halálától: nemcsak
életünk végén halunk meg, hanem egész életünk során, hihetetlenül gyors
egymásutániságban, amit egy közönséges emberi tudat képtelen követni, látni,
átlátni és belátni. Amit lát, az egy teljes emberi élet végérvényesnek tűnő, megváltoztathatatlan,
visszafordíthatatlan lezárulása, amikor is a vég látványos és abszolúte
egyértelmű, hiszen előttünk egy élettelen test — amiben tovább zajlanak persze
a testi folyamatok, csak éppen ezek másmilyen folyamatok immár. A lényege
azonban ugyanaz, a szüntelen keletkezés, ittlét, majd az elmúlás, megszűnés. És
hiába a világ legtermészetesebb dolga meghalni, a megszűnés tragikus — nem
annak, aki eltávozott, hanem annak, aki marad, aki ezt átéli, megéli. A
tragédia a leválás könyörtelen kényszeréből fakad, pontosabban abból, hogy nem
tudunk elengedni, nem tudjuk, mi az a gyászmunka, görcsösen ragaszkodunk.
Mintha felhőbe kapaszkodnánk. Voltaképpen nem is a halottainkat siratjuk, hanem
önmagunkat, magunkon sajnálkozunk, hogy hogy tehettek velünk ilyet, hogy
itt hagytak bennünket, egyedül, árván, magányosan, biztos támasz és vigasz
nélkül. És ugyanezért van az is, hogy véletlenül sem engedjük elmenni
szerencsétlen beteg hozzátartozónkat, még egy infúziót neki, még egy kis ezt,
még egy kis azt, hadd vergődjön még egy kicsit, juszt is élni fogsz még!,
a lényeg, hogy itt van még, igaz, már nem lehet vele kommunikálni, de itt van,
meg lehet fogni, simogatni, puszilni, csak szenvedjen még egy kicsit a kedvünkért,
néhány órácskát, néhány napot még. És már fél lábbal a koporsóban van, de azért
leerőltetjük még a torkán a következő meg következő adag finom házi levest,
egyebet, ha már fáradtunk vele s megfőztük és bevittük neki. Önzés ez a
javából, nem hagyni, hogy egy szenvedő ember nyugodtan távozhasson, ha a teste
távozni akar, és a tudata is feladta. Szeretni ilyenkor annyit tesz, mint elengedni
szegényt. A kínlódás egyik forrása az, hogy a környezet — az orvosok, a
személyzet, a hozzátartozók — beleszólnak a karma dolgaiba, ami
elfogadhatatlan.
(Lásd ebben a témában a néhai Nagytiszteletű Luangta Maha
Bua harcos kirohanását Ajahn Jayasaro Stillness Flowing című,
monumentális Ajahn Chah [Ácsán Cshá]-monográfiájának 721. lapján: https://www.jayasaro.panyaprateep.org/files/books/2018/000065/Stillness%20Flowing.pdf
)
Így hát születni csak az születhet meg, aminek a
feltételei beértek. Aminek nem értek be a feltételei, éppen ezért nem fog
megszületni, ám ha egyszer létrejött, feltételek függvényében, akkor
óhatatlanul is távoznia kell egy nap. Más szóval megszületni, létrejönni
cseppet sem magától értetődő valami, hiszen csakis feltételek függvényében
lehetséges létrejönni, megszületni, ugyanakkor a megszűnés, az elmúlás, a halál
kiváltó oka, feltétele a születés, jāti, ami így, önmagában születést
jelent, de minden születés egyben újraszületés is.
Halál csakis ott van, ahol újraszületnek.
És ahol újraszületnek, ott végig kell csinálni mindent
újra, kezdhetjük elölről az egészet, ahogy a képlet megy: jātipaccayā
jarāmaraṇaṁ soka-parideva-dukkha-domanass’upāyāsā sambhavanti, a születés —
azaz újraszületés — függvényében megjelenik az öregedés és a halál, a bánat, siránkozás, kín, fájdalom és
kétségbeesés is, kérlelhetetlenül. Így jön létre ez a tengernyi dukkha,
szenvedés. — Ok van és okozat van. A születés a kiváltó ok, a halál az okozat,
halál, amin valamennyiünknek át kell esnie, minden egyes életünkben, ha
egyszer újraszülettünk és ezután is újra fogunk születni, kiváltó okok
függvényében. Tüneti kezeléssel semmire sem megyünk: az okokat kell
megszüntetni ahhoz, hogy az okozat is megszűnjön, mint ahogy a krónikus
szegénység és nyomor esetében sem vezet semmire sem, ha bűncselekménynek
nyilvánítják a kiváltó okok felszámolása helyett.
Nem kell tehát
újraszületni, és akkor halál sem lesz. Magáért a születésért, az
újraszületésért természetesen az ember felelős, hiszen az ember teremti meg a jāti,
a születés feltételeit az egyebütt már tárgyalt avijjā ’tudatlanság’,
valamint a taṇhā ’szomj, sóvárgás, vágyakozás’ révén.
Lehet róla tenni, hogy ne legyen több újraszületés, ki lehet keveredni
a létforgatagból, a saṁsārá-ból. És ahol nincs (újra)születés, ott
következésképpen halál sincsen.
Végképp nem
mindegy azonban, hogy a karma függvényében miféle újraszületés lesz
az, de leginkább: hol? Melyik létszférában (bhūmi)? Mint mi?
Ráadásul ebben az éppen aktuális életünkben beérhet egy korábban, egy
korábbi életünkben elvetett rossz mag, és az egész életünk gyötrődésből
és nyomorúságból fog állni: ki mint vet, úgy arat. Csak azért, mert ebben
az életben jól megy — vagy hogy jó egészségnek örvend —, senki se higgye, hogy
a következő életében, későbbi életeiben ugyanígy lesz!
Mindettől
függetlenül általában örömünnepnek számít a világban a születés, örvend,
örömmámorban úszik a család — persze csak ha egészséges az új jövevény —,
örvendenek a barátok, ismerősök, a szomszédság, mindenki, ha meg híresség
gyereke az a baba, a fél, vagy akár az egész világ örömünnepet fog ülni, de
legalábbis ezzel lesz tele minden. Mélyszegénységben persze nem mindig öröm az
újabb gyerek, az újabb születés, na de ki gondol ebben az egyre több pénzről,
harácsolásról, nagyfogyasztásról, mohóságról és feneketlen önzésről szóló,
tönkretett és lelakott, túlnépesedett világban ilyesmire? — Kezdheti szegény
elölről az egészet — ez a fene nagy örömünnep oka?
A képződmények
a halállal szűnnek meg, mint ahogy Sakka, az istenek „fejedelme”, ura, devānaṁ
indo, a Buddha parinirváná-jakor, végleges távozásakor — amikor
végleg kihunyt — megénekelte a Dīgha Nikāya, a Buddha hosszú
tanbeszédeinek gyűjteménye 16. tanbeszédében, a Mahāparinibbāna-Suttá-ban
(DN 16):
Aniccā
vata saṅkhārā
uppādavayadhammino
—
uppajjitvā
nirujjhanti
tesaṁ
vūpasamo sukho.
Mulandók bizony a képződmények,
természetük keletkezés és elmúlás —
megszűnnek, miután keletkeztek
elnyugvásuk maga a boldogság.
(Luangtá fordítása)
Az állandó pörgés, mozgás, az állandó le-föl, hol így,
hol úgy, a hánykolódás, a sodródás, a vágyak szorítása és kényszere, a
csillapíthatatlan szenvedélyek, a kielégületlenség és nyugtalanság stb., stb.
után igazi megnyugvás, amikor a képződmények megszűnnek, elnyugszanak. Ezt a
rövid, négysoros strófát (is) recitálják — általában háromszor egymás után — a
szerzetesek a déli buddhista világban egy-egy (hamvasztás előtti)
búcsúszertartás során. Ez itt páli–thai vegyes recitálás: https://www.youtube.com/watch?v=28VQ9hJ9-pw
Akit érdekel, tessék, itt a kettő együtt; a páli szöveg is
thai írással:
อนิจจา วะตะ สังขารา สังขารทั้งหลายไม่เที่ยงหนอ
อุปาทะวะยะธัมมิโน มีความเกิดขึ้นแล้ว
มีความเสื่อมไปเป็นธรรมดา
อุปปัชชิตตะวา นิรุชฌันติ ครั้นเกิดขึ้นแล้วก็ย่อมดับไป
เตสัง วูปะสะโม สุโข ความเข้าไปสงบระงับสังขารทั้งหลาย
เป็นสุขอย่างยิ่ง ดังนี้
Van persze „hely”, ahol nincsen halál, ez pedig a nirvána,
Nyugaton kevésbé ismert páli nyelvű alakjával nibbāna, ’kihunyás’, amit
láng illusztrálhat a legjobban, egy láng, ami kihuny, kialszik, hiszen a
nirvána egyik meghatározása szerint ez a szenvedélyek, a vágyak, a sóvárgás
kihunyása. És ez az a „hely”, ahol már nyoma sincsen BIG ME-nek: egy
megvilágosodott lény mindent elengedett, mindent letett, nem azonosul már
semmivel sem, nincs bent senki, aki bármivel is azonosulni tudna, egyáltalán
nincs ott bent senki, és így nincs, aki megöregedjen, nincs, aki megbetegedjen,
leépüljön, tönkremenjen — és meghaljon. Vagyis megöregedni, megbetegedni és
meghalni csakis BIG ME fog, ez a fránya nagy, felfújt hólyag, pökhendi,
öntelt egó, minden rossz forrása a világban, az egó, ami ráadásul még csak nincs
is, hiszen konstruktum csupán, képzet, illékony, szubsztancia nélküli tünemény.
Elválaszthatatlan egymástól halál és születés — igen,
ebben a sorrendben —, és elválaszthatatlan jāti és jarā is: ez
utóbbi az öregedés, öregség, leépülés.
Másodpercenként kismilliószor hal meg ez az „én”,
újraszületik ez az „én”, egy új „én” veszi át a terepet a régitől, ami egyszer
s mindenkorra eltűnik. Az „én” fizikai létem végével egyidőben elszakad az
összekötő szál a tudatfolyamatok és a test között, ami ennek következtében máris
bomlásnak indul. Az újraszületés azon minutumban ugyanúgy be is következik
valamelyik létszférában, legyen az megtermékenyülés (fogamzás) alakjában egy
anyaméhben, avagy máshol, más formában. A tudatosság személytelen, éntelen
folyama-folyamata töretlenül, megszakítás nélkül áramlik tovább — hajtóereje a
tudatlanság (avijjā) és a sóvárgás (taṇhā) — életről életre, a
halál pillanatában sem szakad meg.
Az újraszületés is két szinten értelmezendő: egy egész
életpályát lezáró fizikai megszűnésként, a halál tudatpillanatát követő
azonnali újrakötés szintjén, valamint az egész életen átívelő, pillanatról
pillanatra zajló újraszületések szintjén.
(Lásd Maurice Walshe: Buddhism and Death, https://www.accesstoinsight.org/lib/authors/walshe/wheel261.html
)
És ha már újra itt van — ráadásul emberként —,
akkor mégis hogyan tovább?
Hogy hogyan? Ajahn Chah egyszer egy kérdésre
válaszolva ezt mondta, lásd a már idézett Stillness Flowing c. monográfia 778. lapját:
Azért születtünk, hogy ne szülessünk újra.
]
No comments:
Post a Comment