Megannyi jó szándék
A pokolba vezető út is jószándékkal van kikövezve. És az is meglehet, hogy minden sanda szándékban – vagy éppen mögötte – lakik valamennyi JÓ szándék is, legfeljebb (1) nem nekünk (vagyis a mi számunkra, vö. Franz Kafka egy, ha jól emlékszem, naplóbejegyzését: Es gibt unendlich viel Hoffnung, nur nicht für uns. Vagyis, kb. ’Végtelenül sok reménység van, csak éppen nem nekünk.’), (2) nem úgy, ahogy mi értjük, vagy éppen (3) nem látszik.
Az internetet is a jó szándék vezette és vezeti, a Facebook-ot – azaz megalkotóját, egy bizonyos Mark Zuckerberget – nem kevésbé, mint ahogy az emberiség történetének sok-sok ismert, kevésbé ismert, hírhedt, netán kevésbé hírhedt és leszerepelt szereplőjét is a jó szándék vezette: mi más? Őrá – és természetesen másokra meg kapcsolódó dolgokra – vissza fogunk még itt lentebb térni egy hosszadalmasabb, tekergős kitérő után.
Burma jószándékú tábornokai
Érdemes átgondolni – érthető módon ez foglalkoztat most engem már február 1-je, a puccs óta –, hogy ezek a kiváló tábornokok Burmában tényleg komolyan azt hiszik: ők csakis a javát akarják Burma népeinek – Burma, vagyis 1989 óta hivatalosan Myanmar, mindörökre elhibázott magyar átírásban „Mianmar”, aminek alig valami köze a burmai eredeti kiejtéséhez, vö. [kb. mjanmá] –, márpedig ezekből sok van, 107 kisebbség, népcsoport, akik 135 (igen!) különböző nyelvet és nyelvjárást beszélnek, és gyakran se antropológiai, se nyelvi, se pedig vallási hovatartozás szempontjából nem rokonok, és egy részük 1948 óta hadban is áll a központi hatalommal, de most összefognak a nagy közös történelmi rettenet, a hadsereg – a Tatmadaw [ejtsd, kb. ta’mmadó] – önkényuralma ellenében. (Ehhez lásd pl.: Identity Crisis: Ethnicity and Conflict in Myanmar | Crisis Group , Internal conflict in Myanmar - Wikipedia , ill. https://www.academia.edu/32976865/The_Languages_of_Myanmar )
További tábornokok
Pontosabban most megint ezt hiszik (ti. hogy a nép javát szolgálják), hiszen már 1962-ben az akkori tábornokgarnitúra, amelyik ugyanígy katonai államcsínyt hajtott végre U Ne Winnel ez élen, ugyanígy jót akart – lett is, mármint jó, de nem úgy, és nem nekik, azaz Burma népeinek, hanem, ahogy az ilyenkor lenni szokott, nekik, mármint a tábornokoknak, a kiterjedt rokonságnak, no és persze a haveroknak meg a mamelukok táborának (ej, nem ismerős ez valahonnan?) –, és jót akart, a legjobbat akarta a hatalmat az 1988-as puccsal magához ragadó Saw Maung [kb. szó maung], majd az őt 1992-ben le- és felváltó Than Shwe tábornok is. Más lapra tartozik, hogy egy kissé másként sikeredett ez is, mint gondolták, vagy ahogy a rabigában nyögő és senyvedő, elnyomorított hazájuk és a külvilág látta. Mi több, némi áldozattal is járt a kaland: sok-sok ezer embert legyilkoltak, még többet megkínoztak, kifosztottak, börtönbe, táborba zártak, elűztek, és sikerült kiteljesíteniük az 1962-ben megkezdett dicső rombolást, elképesztő hozzá nem értésükkel és égbekiáltó felelőtlenségükkel – mérhetetlen ostobaságukkal – sikerült roncsteleppé garázdálkodniuk és lopniuk Délkelet-Ázsia egyik ígéretes gazdaságát. Mindent: a még a brit gyarmatosítók által kiépített, az akkor még fejlettnek számító teljes infrastruktúrától kezdve az egészségügyön át az oktatásig és a tudományos életig mindent. Véres kézzel, könyörtelenül, gátlástalanul, szemérmetlenül – miközben kifelé nem győzték sulykolni jámbor elkötelezettségüket a Buddha tanításai, ill. a burmai (részben jó korrupt) Szangha iránt. (Ecce homo – de ezt is bármilyen közegbe át lehet szabadon helyezni, történelmi korszaktól, tértől és időtől függetlenül mindenhol és mindenkor megállja a helyét!)
A világ egyik legszegényebb és legkorruptabb országa
Olyan sikeres volt több évtizedes ténykedésük, hogy abból a Burmából, amiben az életszínvonal nagyjából azonos volt akkoriban a szomszédságéval, s ami Délkelet-Ázsia éléskamrájának számított, a világ tíz legszegényebb országának egyike lett, s egy másik előkelő ranglistán is előkelő helyre csúszott: a korrupció világranglistáján is az utolsó tíz között szerepelt (múlt idő?). Igazán büszkék lehetnek rá azok a kiváló tiszt urak! Egészen egyedi teljesítmény!
Különös címletek: egy kis burmai abszurd
És majdnem megfeledkeztem egy apró adalékról, hogy egy kis megmosolyogni való is helyet kapjon ennyi, már-már hihetetlen rémség közepette: a káprázatos pénzreformjaikról. Az egyik során – nem vicc! – Ne Win tábornok, az asztrológusára meg saját, számmisztikához kötődő babonáira és preferenciáira hallgatva lecseréltette a teljes bankjegyállományt: előbb 75, majd 15 és 35, később 45 és 90 kyat [ejtsd: csá’] címletű bankókat hoztak forgalomba. (Vö.: https://en.wikipedia.org/wiki/Burmese_kyat ) Ez utóbbi kettő külön érdekessége, hogy mindkét szám osztható Ne Win kedvenc számával, kilenccel. A lakosságot ugyanúgy tönkretették – kisemmizték –, mint ahogy rátettek a gazdaság hozzáértő tönkretételére is, ami végül a következő, 1988-as puccshoz vezetett.
Urizálni, közpénzt szórni, harácsolni: az etikátlan hatalom örök univerzáléi
Ehhez értettek és változatlanul értenek igazán a gyilkoláson túl: a nyakló nélküli, gátlástalan harácsoláshoz és a legmélyebb, mindent szétrohasztó korrupcióhoz, valamint az urizáláshoz és a kegyetlen terrorhoz. (Ebben is felsejlenek máshonnan egyes, már ismerős jegyek, nem … ???) Természetesen a kontraszelekcióban is, a hozzá nem értésben is tökéletesek (ez is meghitt ismerős, ugye?), tapasztalhattam magam is egyetemi mindennapjaimban Rangunban. (Lásd ezt az elemzést is: https://www.eastasiaforum.org/2021/02/06/china-does-not-like-the-coup-in-myanmar/ )
És most megint itt vannak
És most, alig tíz év után újra itt kísért a katonai diktatúra rettenete Burmában (lásd https://www.facebook.com/zawxtetaung.delight/posts/342817917263765 ), ám most 2021-et írunk, és a világ más ma, mint 1962-ben, 1988-ban, 1990-ben vagy 2007-ben volt, és más, mint ami 2010-ben volt, amikor is a tábornokok váltottak – valamelyest –, mivel az érdekeik így kívánták. Bízni mindig lehet valamiben, de leginkább az a biztos, hogy ami működik valahogy, az előbb-utóbb nem fog működni. Ez persze áll a „rossz”, a tudatban negatív előjelűként elkönyvelt jelenségekre is, hiszen állandó változásban vannak ezek is, most éppen vannak – és: így, ilyen és ilyen módon vannak, itt; és jelen –, hogy már meg is szűnjenek. Ez minden képződmény természete, ami csak feltételek függvényében létrejött.
Az idő mint olyan
Ez utóbbi is csupán idő kérdése. Ázsiában azonban általában másként jelenik meg az idő mint olyan, hosszabbnak bizonyulnak az egyes szakaszok is, mármint lefolyásuk ideje nyúlik ki: Európa (vagyis Róma és Bizánc egyaránt) türelmetlenebbnek tűnik, és hamarabb mozdul, hamarabb változtat, és bele is nyúl a történésekbe. Gondoljanak csak bele: 1986-ban jelent meg a színen Gorbacsov, és 1988–89-re már borultak is a dolgok, hajaj! Szétesett a szovjet birodalom is, az egykori Jugoszlávia is, menthetetlenül: az volt, úgymond, a dolguk, hogy egy szép napon darabokra hulljanak. Az eltávolíthatatlannak hitt, örök Ceauşescu is bevégezte, ráadásul igencsak csúnyán végezte, lásd: https://luangtavilasa.blogspot.com/2019/10/tundoklestola-bukasig-mulandok.html
A kínai elvtársak jószándéka is vitathatatlan
Ezzel szemben Észak-Korea is, Kína is éppen azt mutatja, hogy Ázsiában másként mérik az időt. A kínai elvtársak is mindig jót akartak az ország népeinek, annyira, hogy a Mao elvtárs uralma idején, 1959 és 1961 között pusztító éhínség halálos áldozatainak számát szerény 30 milliónyira becsülik. Ennyien haltak éhen (más becslések szerint 55 millióan is lehettek), hála egy kiváló ember és szűk köre nyilván vitathatatlanul jószándéktól vezérelt, még náluk is kiválóbb döntéseinek! Ekkora országban igazán nem oszt és nem szoroz, hogy néhány tucat millióval kevesebben vannak éppen, avagy többen.
Ujgurok, tibetiek … Hongkong … Tajvan … stb.
Az illetékes főelvtársat ma Hszinek hívják, és sokakkal egyetemben a mi hőn szeretett, katonásdiban is gyakran jeleskedő Orbán vezérünk is oda van érte (meg vissza). Hszi elvtársat is merő jószándék vezérli, főleg ami Tibetet, valamint az utóbbi időkben egyre szembeötlőbb módon az egykori Kelet-Turkesztánt illeti – népirtásnak is nevezik mellesleg, amit ott űznek. A tartomány kínaiul Hszincsiang névre hallgat, főleg (muzulmán) ujgurok lakta területek, amit Kína ugyanúgy bitorol immár évtizedek óta, tart megszállva, mint amúgy az ország nem han-kínai lakosságú területeit is, ami kb. a két harmadát adhatja az egész, elnyomással, vasmarokkal és rendőrterrorral egybetartott birodalomnak (ami még a középső is, sose feledjék!). Érdemes persze Hongkongra is vetni egy pillantást, de a feszültség gerjesztése, egyre félelmetesebb fegyverkezési őrületük, és egyre elképesztőbb agresszív nyomulásuk és tarolásuk szinte minden fronton, jó némely határszakaszuk mentén, Indiával is, a Dél-kínai Tengeren, aztán Tajvannal szemben, mindenhol és minden vonalon nem egyéb, mint ugyanannak az őseredeti jószándéknak legjámborabb és legártatlanabb megnyilvánulásai, a szerénység, alázat és a felebaráti szeretet szép iskolapéldái.
Minden birodalom bevégzi egyszer
Különös azért, hogy ennyire elszaladjon az efféle jószándékkal a ló – igaz, elég csak a XX. század dolgait elővenni, hogy lássuk a működésmódjait is, a végkifejletét is. A birodalmak – ezen az is értendő, hogy egy többségben lévő nép vagy nemzet maga alá gyűr több, különböző nagyságú és „fejlettségű” népet, népcsoportot – előbb-utóbb kivétel nélkül darabokra hullanak, csak idő kérdése. Úgy tűnik, a pekingi elvtársak az iskolában nem tanultak ilyesmiről (vagy már rég elfelejtették), és egyértelmű, hogy nem lapozgatnak történelmi atlaszokat, különben láthatnák, hogy mindegyik birodalom így végezte a történelem folyamán, hiszen ez a történelem menetének belső törvényszerűsége is, kéz a kézben azzal, hogy a nagyságból, a hírnévből, a tündöklésből adott esetben a történelem nagy süllyesztője lesz, hanyatlás, majd bukás. (Lásd ehhez a fent már hivatkozott bejegyzést: https://luangtavilasa.blogspot.com/2019/10/tundoklestola-bukasig-mulandok.html ) Azt sem akaródzik nekik átlátniuk, hogy minél inkább szorítják a hurkot, annál hamarabb lázadnak fel az alattvalók: még az is elunja, aki addig tűrte. Vagy lefeküdt addig a rendszernek.
少欲知足。
Hogy a Buddha tantételeit nem ismerik, hát, annyi baj legyen.
Van ilyen. Bár újabban az elvtársak a kínai statisztikák kb. 245 millió
(!) honi buddhistájával is szeretik bizonyos lépéseiket magyarázni,
nem tudják, mi az a mulandóság, kínaiul, azaz egész pontosan: hagyományos
kínai írásmóddal 無常.
Ami ennél is szomorúbb, hogy a csodálatos Lao-cét (Lao-tzu, 老子) sem ismerik, vagy ha mégis, akkor pedig nem törődnek halhatatlan bölcsességével. Egyik híres alapigazsága (legalábbis neki tulajdonítják, én láttam már az ő nevét az idézet után kínaiak lakta vidéken): 少欲知足。– Aki kevésre vágyik = kevéssel is beéri, tudja, mi az elég = mikor elég, vagyis beérjük, elégedettek vagyunk, ha kevés a vágyunk. A https://buddhist_term_ch_en.enacademic.com/5125/%E5%B0%91%E6%AC%B2%E7%9F%A5%E8%B6%B3 honlap ezt az angol megfeleltetést kínálja: Content with few desires. A honlap tkp. egyfajta kínai buddhista enciklopédia. —
Megannyi kisgömböc
A kis gömböc is csak falt meg falt meg falt, míg szét nem pukkadt. Szegény. Minden kisgömböc így végzi egy nap, kicsi is némelyik, gömböc is, mindegy, mi az igazi neve, Hszi, Orbán vagy Putyin vagy bárki. Ezeket is kivétel nélkül jószándék motiválja, és a palesztinok igazolni fogják, hogy Netanjahut nemkülönben, de az ifjabbik Asszád sem kivétel ott a szomszédban. Tele a világ jószándékkal, akárki meglássa, ezek a tájak focival meg stadionnal vannak tele (van, ahol minden egyes villamosmegállóra jut egy-egy sportlétesítmény! bizony!), fűthető műgyeppel, miközben enni nincs mit, nemhogy kályhába való lenne, na de kit zavar az ilyesmi? Pontosítok: már hogyne volna mit enni? Ma is saját szememmel láttam útközben. A kuka fedele nyitva, ott könyököl a peremén egy torzonborz emberi figura, kotor a hulladékban, talál valami maradékot, és már eszi is. Még hogy nincs mit ennie!
Hiri-ottappa
Nem ez volt az első, hogy pl. megálló szemétgyűjtőjéből halászott ki valaki eldobott ételmaradékot. – Nem, nincs hiri ’erkölcsi szégyenérzet’, nincs az ikertestvére se, ottappa ’erkölcsi félsz a (karmikus) következményektől’, ezek abszolúte ismeretlen fogalomnak tűnnek, de úgy látszik, mettā, ’(felebaráti, beleérző) szeretet’ vagy karuṇā, ’együttérzés’ se szorult sok azokba, akik nagyon is jól tudják, hogy tenni az egyre kilátástalanabb nyomor ellen csak akarat kérése. – Amúgy a hiri az ottappá-val együtt a Buddha tanrendszerében a világ két őrzője, lokapāladhamma: nélkülük a dzsungel törvényei uralnák a világot. A kilátások kifejezetten jók, lásd pl.: Welcome to the age of impunity: David Miliband's World Economic Forum speech | International Rescue Committee (IRC)
Huntington professzor
És közben meg mintha érne egy következő világégés – csak éppen cseppet sem biztos, hogy ezt túl is éli majd az emberiség. Annyi baj legyen! Somolyogni lehet, és örülni annak, hogy lám, lám, mégis Huntington professzornak lesz majd a végén igaza! Tetszettek olvasni … ?
Annyi baj legyen!
Annyi baj legyen, a világ mindig is ilyen volt, eztán se lesz másképp, de azért megéri a strapát, mert igenis lehetnek átmeneti időszakok – egy kis fent, egy kis hegymenet, nem pedig mindig csak a lejtő, a hanyatlás, entrópia és hasonlók. Az alapműködés sajnos adott, ezen semmi sem fog változni, amíg az ember mint faj itt van ezen a bolygón, mivelhogy az ember alapjáratban, azaz elsődlegesen, mindenekelőtt emberből van, emberből volt, és emberből is lesz (amíg még lesz, ugye), ami nem egyebet tesz, mint hogy az ostobasága, nem-tudása, továbbá végzetes megvezetettsége (moha / avijjā) irányítja minden lépését-döntését, és ebből fakadó vágyai, a sóvárgása (taṇhā), önazonosság-tudatából fakadó pökhendisége (māna), valamint észlelésének torzulásaiból (saññā-vipallāsa) eredő tévképzeteinek / téves nézeteinek (diṭṭhi) köszönhetően tovaburjánzó BIG ME-je, kozmikus méretűre dagasztott nagy egója viszi lassan pusztulásba: az ember önmaga legnagyobb ellensége, tele egyre szemérmetlenebb és egyre csillapíthatatlanabb bírvággyal és kapzsisággal (lobha), aminek szerves tartozéka a leheletfinom ellenérzéstől kezdve a haragon, utálaton, ellenszenven és gyűlölködésen (stb.) át minden, amit csak lefed a páli dosa szakszó. És akkor a tudat többi ígéretes szennyeződéséről nem is beszéltünk (mármint itt és most, de lásd: https://luangtavilasa.blogspot.com/2020/02/atudat-szennyezodesei-ezvagyunk-mi.html ), mint ahogy itt és most az ember hibbantságáról sem beszéltünk, de azért ilyen is van, lásd: https://luangtavilasa.blogspot.com/2020/07/abuddha-elmekortana-hetkoznapipszichopa.html ).
Jót akar
Tehát elhiteti magával, hogy ő jót akar. Jó a szándéka. Elhiteti magával, aztán meg elhiteti a világgal. A világ meg hisz neki. És az a különös, hogy gyakran valóban jónak indul, jót sejtet, jót ígér, és akár még jó is – hogy aztán alig hallhatóan percenjen egyet vagy roppanjon valami, és az egész rendszer elindul lefelé a lejtőn. Valami változik benne, aminek sok kiváltó oka lehet és van is – és amúgy is változni fog, mert változnia kell, hiszen ami csak létrejött, az állandó változás, folyamat, egy nanomásodpercig nem marad úgy, ahogy van, hanem változik, keletkezik, itt van, elmúlik, de ami a helyére lép, feltételek függvényében, már más lesz, és másmilyen lesz, ezt pedig az ember tudata úgy érzékeli, hogy rosszabb lesz. Romlást, negatív minőségi változást érzékel benne, miközben persze a természet törvényszerűségei és jelenségei között nem találkozik az ember jelzőkkel, mint „rossz” vagy „negatív” – nincs rossz felhő, nincs negatív eső és hasonlók.
Megváltani akar?
Az eredeti jó szándékkal az ember lényegében megváltani akar, hiszen minden, ami jó, minden, ami csak egy kicsit is jobb, felér egy kisebb-nagyobb megváltással! Ha meg még a boldogság ígéretét is hordozza …
Ezzel persze bonyolódnak a dolgok: az emberek például csak addig vannak általában oda a megváltásért, amíg nem nekik kell tenniük érte. És nem kerül pénzbe. Ugyanakkor szinte várják a megváltást, valahonnan kintről (meg fentről). Ha meg felbukkan, megjelenik a Földön egy hivatásos megváltó, azt záros határidőn belül keresztre is feszítik. Hogy miért? Mert kellemetlen. Egyszerűen kellemetlen, amit hirdet, amit kínál. Jól is hangzik azért, hogy „megváltás”, de nekünk ez túl nehéz, macerás, izé, köszönjük szépen, inkább nem kérjük.
Önmagam megváltója én magam vagyok
Voltak szerencsére szerencsésebb tájak is ebben a világban, ahol a tengernyi nézet, világkép és -látás szabadon ütközött, egész népvándorlás zajlott, mindenhol nyilvános vitafórumok és hasonlók, ahol mindenki szabadon és bármiféle retorzió nélkül hirdethette a nézeteit. Igen, ez a Buddha korának Indiája volt, az ókori (és nem „ősi”!) India. Ott is a sarkalatos kérdések egyike volt ez, amire a Buddha annak rendje és módja szerint meg is adta a választ, azt ti., hogy a megváltó az egyes emberben lakik, kérem szépen, nincs más, aki engem megváltana.
A megváltás vonatkozásában a gyakorlat ezzel szemben leginkább azt mutatja, hogy az emberek semmit sem akarnak:
(1) nem akarják, hogy megváltsák őket, mert
nekik ne magyarázzanak, ne dumáljanak stb., stb., felnőttek ők már
ahhoz, hogy; az ő életükbe ne szóljon bele senki, hagyják őket békén stb.;
(2) ők maguk nem hajlandók semmit se tenni
önmaguk megváltása érdekében, vagyis önmagukat sem akarják
megváltani, és még hallani sem akarnak róla;
(3) és bár lehet, megfogja őket valahol
akár a kereszténység megváltás-ígérete, akár a Buddha útjának bő 2500
éve töretlenül igazolt, megszabadulással kecsegtető ígérete, visszarettennek
a megváltás árától: semmi egyéb nem szükségeltetik hozzá, mint BIG
ME lebontása, mégis pont ez az, amire BIG ME nem vállalkozik.
(4) Végeredményben úgy tűnik, az ember túl kényelmes ahhoz, hogy bármit is tegyen megváltása érdekében.
A théraváda buddhizmusban ki-ki önmaga felelős saját sorsáért. Mindenki a szerint fog aratni, ahogyan itt és most vet, a mindenkori jelen pillanatban, vagyis tulajdon megváltásom is egyes egyedül az én kezemben van, rajtam áll vagy bukik: attā hi attano nātho / ko hi nātho paro siyā, ’ki-ki önmaga megváltója, ki más lenne a megváltó?’ A megváltó bennem van, én vagyok a megváltó, önmagam megváltója: nekem magamnak kell az én megváltásomon szívósan dolgoznom, ha egyszer nincs más, aki megválthatna, és a menedékem is leginkább itt bent lelhető fel, már amennyiben fellelhető. Azt a világot is én teremtem magamnak, amiben és ahogyan élek, mint ahogy a boldogságom is kizárólag énrajtam – és nem a másik emberen, a világon, a körülményeken stb. – múlik.
Meddig tart jobb, emberibb és élhetőbb világot teremteni?
Ha jó, emberi és élhető világot teremtek másoknak és magamnak, akkor jó, emberi és élhető világban fogunk élni – mások is, én is. Képtelen vagyok felfogni, miért olyan nehéz ez, hiszen semeddig se tart jobb, emberibb és élhetőbb világot teremteni. Egyszer igazán megtudakolhatná már valaki az ország házában ücsörgő képviselő uraktól és hölgyektől, vajon miért nem gondolják, hogy ideje lenne talán végre belefogni, ennyi elfecsérelt, szomorú sorsú évszázad magyar történelme és nyomorúsága után? Belefogni egy olyan álomország építésébe, amelyikben jó és érdemes élni? Amelyiknek ne adj’ Isten valamennyi polgára jól érezheti magát, vagy legalábbis a legtöbbjük? Nem lenne ideje belefogni? Csak akarni kell, mint mindent. Igaz, némi erkölcsi tartás is kell hozzá. Becsület. Etikus, tiszta, erényes életvitel, ami nélkül nincs, mert nem is lehet, jó kormányzás.
Az egyes egyén felelőssége: „ezek már összelopták magukat”
Mintha nem gondolnák végig az emberek, hogy minden egyes ember felelős azért, hogy az országban, ahol él, milyen (köz)állapotok uralkodnak. Egyénként, egy közösség tagjaként felelősséggel tartozom önmagamért, továbbá felelős viselkedést kell tanúsítsak a többiek, a közösség többi tagja iránt, korlátok között, önmegszorításokkal, beépített fékekkel stb. Most, hogy ezeket a sorokat írom, felsejlik bennem három eset a kollektív felelősség kérdéséhez.
(1) Költői kérdés: vajon mi lehet az
oka annak, hogy ebben az országban bármely hivatalos közeg szinte minden
egyes hivatalos papírt ajánlva és tértivevénnyel küld, elképesztő
többletköltséget generálva ezzel országos és éves szinten – a többlet-adminisztrációról
nem is szólva. 2017-ben közjegyző küldött utánam valamit Malajziába,
ugyanígy, megfelelően borsos díjszabás mellett. A helybeli postás nem
tudott mit kezdeni a nemzetközi AR jelzetű tértivevénnyel, úgyhogy
végül nekem volt szabad visszaküldenem … mivelhogy oda kellett
tűzni a paksamétához.
Németországban pl. ismeretlen, hogy hatóság-hivatal mindent ajánlva és tértivevénnyel küldjön. Vajon miért …?
(2) A*** papa, még 1994-ben, a rendszerváltást követő második választás idején: ő, úgymond, bizony nem adja más pártra a voksát, mert „ezek már összelopták magukat”. A naívabbak kedvéért: azt akarta ezzel jelezni, hogy ha más párt(ok) kerül(nek) a hatalomba, más lesz a személyi összetétel, s kezdődik a lopás elölről, hiszen ők is meg akarják majd szedni magukat.
(3) Volt egyszer az ELTE BTK-nak egy (majdnem örökös) dékánja. Ha valaki sérelmezett valamit, egyik kedvenc válasza ez volt: „Istenem, ez egy ilyen ország!” – Kiváló ember! A legszebb az, hogy ő maga derekasan tett róla, hogy ilyen is maradjon.
A jó kormányzásról és a közösségi harmóniáról
A jó uralkodó erényeiről, a jó kormányzásról lásd pl. Phra Ajahn Payutto munkáját: https://www.watnyanaves.net/uploads/File/books/pdf/647-Royal-Virtues-English.pdf –
Az emberek zöme nem is gondolná, hogy a Buddha a jó kormányzás kérdéseit is éppúgy alaposan körbejárta és feltárta, mint a közösségi / társadalmi harmónia kérdéseit: https://wisdomexperience.org/product/buddhas-teachings-social-and-communal-harmony/
Asóka és a burmai Dhammazédi
És lőn: igenis lehet jól és tisztességesen kormányozni, igenis lehet jól és tisztességesen vezetni egy országot. Csak akarni kell. Különös, hogy nyakas, konok, makacs akarnok emberek ilyesmit általában nem akarnak. A történelmi bizonyíték arra, hogy valóban csak politikai akarat kérdése egy jobb, emberibb és élhetőbb világ megteremtése, az Asóka király az ókori Indiában, aki uralkodása idején (kb. i.e. 268 és 232 között, azaz a Buddha halála után bő kétszáz évvel) egyszer már elég meggyőzően ültette át a gyakorlatba a Buddha tanításait, és birodalmának mindennapjai igazolták, hogy valóban lehetséges egy valóban jobb, emberibb és élhetőbb világ megteremtése. Más szóval tényleg csak akarni kell, azaz csak a politikai akaraton múlik – mint minden ilyesmi.
Amúgy még csak nem is mellesleg Burmának is volt ám egyszer egy Dhammazédije: Dhammazedi király (burmanizált alak a páli Dhammaceti-ből), aki 1409 táján született, s 1492-ben hunyt el. 1471-től uralkodott egészen élete végéig. Szerzetes volt, a Hanthawaddy Királyság uralkodójának, Shin Sawbu [kb. sin szóbu] királynőnek a bizalmasa és tanácsadója. A királynő vette rá, hogy hagyja ott a szerzetességet, vegye el az egyik lányát feleségül, majd lépjen trónra. – Így is lett, és ezzel Dhammazédi Burma történelmének egyik legkiválóbb, legkimagaslóbb uralkodójává avanzsált. Virágzott az ország, virágzott a buddhizmus, amit megreformált és alaposan megtisztított … és béke volt … D. G. E. Hall angol történész így jellemezte: He was a Buddhist ruler of the best type […], ami kb. ’buddhista uralkodó volt, a legjobb fajtából’. A burmai történész Maung Htin Aung 1967-ben megjelent, A History of Burma c. monográfiájában részletesen taglalja Dhammazédi életét és munkásságát, lásd: https://archive.org/details/AHistoryOfBurmaMaungHtinAung
Burmának most egy mai Dhammazédire van szüksége
Burmának ma nem egy újabb katonai diktatúra véres és végtelen szenvedéssel teli, kilátástalan rémuralmára, a tábornokok országrombolására és újbóli garázdálkodására van szüksége – de még csak a sajnos nem kevésbé csökönyös és akarnok Aung San Suu Kyi [ejtsd, kb.: Aung Szhan Szu Csí] asszony vezetésére vagy valamiféle kvázi-nyugati stílusú berendezkedésre sem (mivelhogy az immár máshol sem igen akar működni) –, hanem egy új Dhammazédire, aki minden szempontból a Buddha tanépítményére alapozná az ország dolgait – és a jövőjét.
Igen, egy jobb, emberibb és élhetőbb világhoz egyetlen út vezet, éspedig BIG ME lebontásán keresztül. Ezt az utat egyedül a Buddha kínálja következetesen, ez az út kínálja a gyakorlat mikéntjét a gyakorlatot segítő-támogató elméleti ismeretekkel egyetemben.
BIG ME-vel azonban nincs megváltás, és ezért nem is kell ez az út.
A témában – és Krisztus, megváltás és egyebek témájában – úgy gondolom, érdemes újra elővenni, feleleveníteni ezt a blogbejegyzést: https://luangtavilasa.blogspot.com/2020/01/a-magyarorszagi-vulgarbuddhizmus-buddha_21.html
A boldogság ígérete?
Maradnak tehát egy egészen másfajta megváltásnak a világot még véletlenül sem meghaladó ígéretei: a Facebook, a szociális média, az internet, és persze a javak harácsolásának, felhalmozásának, a kábulat, az élvezetek hajhászásának mindent eltompító kultusza, ígérete és igézete, a pénz, hatalom és befolyás tünékeny mámorának ígérete és igézete – a sor szinte vég nélkül folytatható. És a mindenféle vallási szekták ígéreteivel zárható.
Hogyne, ígéret, az van. Választási is, de mi az, ami teljesül? Aminek szokása kellene lennie, hogy teljesüljön is az egy Buddha ígéretén (és, igen, az egy Krisztus ígéretén) kívül?
Az imént felemlített politikai akaratnak, amin pedig minden múlik, nem akaródzik (egyelőre?) előbújni rejtekéből. (Majd világégéskor, talán, ahogy az lenni szokott, pontosabban világégés után, lásd pl. a sokak által már hallomásból sem ismert, kulcsfontosságú Bretton Woods-i Egyezményt 1944-ből. Mármint lásd a sorsát. Hogy mi lett belőle néhány röpke évtized múlásával, mihelyst beleült a politika agyaiba az emlékezetvesztés … ??? (Lásd: https://www.investopedia.com/terms/b/brettonwoodsagreement.asp — NB. Magyarul is sok minden olvasható róla.)
Megteremteni – magunknak
Nem kell mindenben be- és kivárni, amíg felsejlik egy olyanfajta politikai akarat a létező választékon túl, amelyik hajlandó is tenni egy valóban jobb, emberibb és élhetőbb világ megteremtése érdekében. Mi magunk is megteremthetjük azt a környezetet magunknak, melyben nem figyelik ki minden egyes lépésünket, döntésünket, vágyunkat, gondolatunkat – bárminket. És igenis van olyan digitális világ, amelyben nincsenek reklámok.
Biztonságos böngészés reklámmentes világban?
Semeddig sem tart letölteni és telepíteni például egy biztonságosabb böngészőt, amelyik határozottan távol tartja az afféle kíváncsiskodókat, mint amilyen pl. az adatgyűjtés éllovasa, a Facebook. A Facebook-ot korlátok között lehet tartani, és kell is, és akkor nem gyűjt be a Facebook kismillió adatot rólunk, nem vagyunk kiszolgáltatva neki – és nem árasztanak el bennünket a reklámok sem.
Először is, Mark Zuckerberg, ill. a Facebook viselt dolgairól
megjelent már magyarul is ez a könyv:
https://www.lira.hu/hu/konyv/ismeretterjeszto-1/tarsadalomtudomany/zuckolva-ut-a-facebook-katasztrofa-fele
Ez egy okos videó, magyar feliratozással, és azt firtatja, a FB működteti vagy tönkreteszi a demokráciát?
A videóban ennek a szervezetnek az ügyvédje beszél:
https://noyb.eu/en
Érdemes legalább a főcímeket elolvasgatni.
Ez itt a Mozilla ajánlata a FB kifigyelő- és gyűjtőszenvedélyének
sikeres távoltartására:
https://www.mozilla.org/en-US/firefox/facebookcontainer/
Ez meg a Firefox, ha még nem ismernék:
https://www.mozilla.org/en-US/firefox/new/
Tényleg teljesíti is, amit ígér, mert egyszerűen nem ad ki / tovább,
és nem is tárol semmit, mivel semmi érdeke nem fűződik hozzá. Böngésző; pl.
Firefox-alapon működik:
https://duckduckgo.com/
Én leginkább ezt a most következő böngészőt
használom, és eddig bevált. Szuperkütyüre is fel lehet telepíteni. Mindent kiszűr,
távoltart, elijeszt stb., amire az ég adta világon semmi, de semmi szükség
nincs, ám ömlik be, a nap 24 órájában, kéretlenül, kérlelhetetlenül és feltartóztathatatlanul
– amíg nem teszünk ellene! Még a Tor böngészőt is hozza, ami a legprofibb,
legalábbis azok szerint, akik meg tudják ítélni … Érdemes közelebbről is megnézni:
https://brave.com/download/
Beillesztem ide N. Benedek megjegyzését, aki az én lelkes ifjú támaszom és segítségem mindenben, ami az elektronikus-digitális világ dolgait illeti:
Szerintem az átlagember számára túl nehézséges a Brave-et telepíteni. Meg túl nagy változás stb. stb... A Ublock Origin ugyanazt tudja, a világ összes böngészője támogatja (még a Microsoft Edge is), továbbá három kattintásból telepíthető, míg a Brave egy kicsit bonyolultabb az átlag számára. Ha már valamit le kell tölteni, biztos, hogy a fele nem fog rá időt szánni.
Ez itt a Tor, így külön:
https://www.torproject.org/download/
Tessenek kipróbálni ezt az alábbi, nem több, mint három
kattintásból telepíthető hirdetésblokkolót. Sokkalta hatásosabb az
AdBlock-nál! Nálam közel egy év alatt több, mint 90 ezer hirdetést, és
a hirdetések személyre szabásához szükséges követőt tiltott le:
https://ublockorigin.com/
Az alábbi videók segítséget nyújtanak a bővítmény telepítéséhez:
Érdemes átgondolni az áramfogyasztásra gyakorolt hatását is! Lásd ezt a tanulmányt: https://www.mdpi.com/2227-7080/8/2/18/htm
Ha az okos eszközökön sem szeretnének többé
reklámokat látni, akkor tessenek a Brave böngészőt használni,
amely pár mozdulattal ingyen letölthető az alkalmazás-áruházból.
Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.brave.browser&hl=en&gl=US
IOS: https://apps.apple.com/us/app/brave-private-browser-vpn/id1052879175
Huawei (Play-áruház nélkül): https://apkpure.com/brave-browser-private-ads-block/com.brave.browser
A böngészőkhöz létezik továbbá egy olyan bővítmény,
ami kijelenti, hogy ’I don’t care about cookies’, és nem engedi megjelenni
a sokakat zavaró sütis figyelmeztetéseket:
https://www.i-dont-care-about-cookies.eu/
Mi (ki) van még … ??? —
Eben Moglen professzor
Van még egy Eben Moglen nevű, amerikai illetőségű úriember, ragyogó elme, a szabad felhasználású szoftver szószólója, jogtörténész, a rangos Columbia University professzora. Ő jegyzi a FreedomBox Foundation alapítványt. Nem kevés videója található a Youtube-on, mint pl. ez is:
Kiváló gondolkodó – és kiváló szónok, aki mesterien építi fel a mondandóját. És meggyőz. Amerikai közegben erős amerikai akcentussal, nem amerikai közegben már könnyebben követhető, „nemzetköziesebb” angolsággal beszél. Hihetetlen logikai képességei csak retorikai képességeivel vetekednek … Ez is egy érdekfeszítő előadása:
Tessenek figyelni
a nézettségüket is: egy szűk, de annál lelkesebb és elkötelezettebb kör követi
és tartja szemmel a munkásságát, de odafigyel rá – nagyon is! – az EU is …
mint pl. ezekben:
http://www.europeandialogues.eu/en/defining-the-european-union-eben-moglen/
https://www.neweurope.eu/article/eben-moglen-free-world-needs-free-software/
Aztán ilyenje is
van …:
https://www.softwarefreedom.org/news/2019/nov/19/freedombox-turns-ten/
És persze büszkén vallja, hogy ő nem lát hirdetéseket. És bizony én is büszkén vallhatom, hogy hála N. Benedeknek, valamint ezeknek a kiváló, ingyen letölthető, szabadon felhasználható böngészőknek és blokkolóknak, én sem látok!
Ez az alapítvány
…:
https://freedomboxfoundation.org/
És nézzük csak
még …:
https://freedombox.org/
Bizony! Egy kicsi, elmés kütyü, ami felforgatja a világot! És tudok is olyanról, akinek van, és nagyon szereti. Mi több, nagyvonalúan számomra is lehetővé tette a távhasználatát.
És hogy mi lesz azzal a világgal, ami igazán lehetne végre jobb, emberibb és élhetőbb … ?
Őszintén remélem, hogy ebből a bejegyzésből is, az eddigiekből is kiviláglik az egyes egyén felelőssége: felelős önmagáért, és felelős a többiekért. Ez így működik. Ahhoz, hogy jól működjön, elsődlegesen neki, ennek a mindenkori egyes egyénnek kell tennie, éspedig önmagában: bele kell néznie a tükörbe, és fel kell tennie magának kérdéseket. Tisztáznia kell magában és magával, hogy az erkölcsisége rendben van-e, etikus-e, amit tesz, ahogyan él? Hogy árt-e a környezetének, avagy sem, ha pedig árt, miből áll ez az ártás, káros-e a környezete és önmaga számára, amit tesz és mond, vagy üdvös. És hogy mit kell tennie azért, hogy ez ne így legyen, ha káros.
És abból kell kiindulnia, hogy semmi olyat nem tesz egy másik emberrel, amit önmagának sem kíván, vö. a Buddha szavait:
Yo kho myāyaṁ dhammo appiyo amanāpo, parassa peso dhammo appiyo amanāpo. Yo kho myāyaṁ dhammo appiyo amanāpo, kathāhaṁ paraṁ tena saṁyojeyyan’ti. (SN 55:7)
(Kb.) ’Ami számomra visszatetsző és kellemetlen, az a másik ember számára is visszatetsző és kellemetlen. Hogyan is lennék képes olyasmit okozni másnak, ami számomra visszatetsző és kellemetlen?’ —
Ez azonban már egy másik történet, lásd ugyanakkor az előző blogbejegyzést is:
https://luangtavilasa.blogspot.com/2021/01/legyen-minden-leny-boldog-sabbe-satta.html
Last but not least ..., itt és most … végezetül,
de nem utolsósorban hálámat, köszönetemet szeretném nyilvánítani N.
Benedeknek a szokásosan önzetlen és lelkes segítségért, a szíves
közreműködésért, valamint a két, külön az ehhez a bejegyzéshez készített
videóért, és kívánom, hogy gyarapodjon a dāna szépséges gesztusa
révén! – És gratulálok is neki: ez az ő egyik mai hozzájárulása egy
jobb, emberibb és élhetőbb világ megteremtéséhez! ▲ Szádhu, szádhu, szádhu! —
Sabbe sattā bhavantu sukhitattā —