Sunday, August 22, 2021

Levelek az erdőből II

Kedves Mindnyájuk|-jatok!

2021. augusztus 1-je van, vasár­nap; ma egy hónapja, hogy útra keltem. —

– Utolsó előtti alkalommal a Sat Nam ökofaluból jelent­keztem. Onnan július 15-én reg­gel az ere­deti el­kép­ze­lések sze­rint el is jöt­tem; ugyan­az az autó, ugyan­az a sofőr, mint érke­zéskor. Szép vidé­keken jár­tunk, és annak rendje és módja sze­rint meg is érkez­tünk a Sri Subo­dha­ramá-ba – angol meg­neve­zésé­nek a rövi­díté­se SSBC –, ami ko­los­tor és piri­vene, vagy­is „szer­zetes­nevelde”, mint ami­lyen­hez Bur­má­ban nem is egy he­lyen volt sze­rencsém.

Kedves volt a fogad­tatás; a kevés rang­idősebb szer­zetes, akiket megis­mer­het­tem, na­gyon barát­ságo­sak vol­tak és kész­sége­sek, és a le­gény­had is könnyen meg­barát­ko­zott ott­létem­mel. Néme­lyi­kük tört an­gol­ság­gal  szót tu­dott ve­lem érteni.

Járvány van, nem is akár­milyen, s ezt a ko­los­to­rok is meg­érzik: ke­vés a fel­aján­lás, üres a rak­tár, ke­vés az enni­való, mert a hívek elma­rad­tak és legin­kább elma­rad­nak még most is. Ez a hely­zet itt az Ambu­lu­wa­wa elvo­nulási köz­pont­ban is, ahol súlyos­bítja a hely­zetet, hogy ez nem ko­los­tor, hiá­ba az SSBC tart­ja fenn, és a jár­vány kez­dete óta csak vilá­giak vol­tak itt, ami az­zal jár együtt, hogy vagy más­fél éve nincs szá­mot­tevő fel­ajánlás. Magya­rán a pó­kok most itt is nyu­god­tan be­lak­hat­ják az ado­mány­gyűj­tő lá­dát az ebéd­lőben, mint Ajahn Brahm ko­los­to­rá­ban Nyugat-Auszt­ráliá­ban!

Kurta ott­létem idejére egyet­len vasár­nap esett a Sri Subo­dha­ramá-ban: ak­kor fel­buk­kant né­hány vilá­gi ado­má­nyo­zó, és bősé­ges, ízle­tes ebéd volt, ám a töb­bi napon ott ké­szült a jó­val szeré­nyebb mennyi­ségű és minő­ségű étel.

Eredetileg úgy terveztem, hogy néhány nap után ide­jövök, az elvo­nulási köz­pont­ba az er­dőbe, s így is lett. Ez így volt jó: látni akar­tam, milyen az anya­kolos­tor, és lát­tam is. Rendel­teté­sé­ből fakad, hogy nem ok­vet­le­nül medi­táci­ós elvo­nulás­ra való hely, bár­mennyire is szép kör­nye­zet­ben van. Igaz ugyan­akkor, hogy a ko­los­tor leg­moz­gal­ma­sabb köz­ponti ré­szén van egy elkü­löní­tett medi­táci­ós köz­pont, hoz­zá kü­lön kony­ha és ebéd­lő rész, ebédlő, egy­ágyas szo­bák saját für­dővel-vécé­vel (én egy ilyen­ben lak­tam), egy több szemé­lyes kö­zös háló, de kis­sé vigasz­talan lát­ványt nyúj­tott az egész, így együtt, és per­sze medi­táló­nak híre-hamva nem volt, se kül-, se bel­föl­dinek. – Annyi baj legyen …

Legnagyobb szeren­csémre négy éve él ott koro­sabb szer­zetes­növen­dék­ként egy 42 éves hely­beli, aki az ifjú­ság egy ré­szét an­golra tanít­ja – szé­pen és helye­sen beszél, gaz­dag a szó­kincse; ame­rikai az akcen­tusa. Rokon­szen­ves, kész­sé­ges em­ber, felké­szült és nyitott, ide­ális társ az ilyen a szer­zetes­lét­ben. Ő volt a tol­mács, s ő tette a he­lyük­re a dolgokat, ha nem oda kerül­tek, ő segí­tett min­den­ben nagy lelke­sen, csak saj­nos az utol­só napo­mon már nem lett sem­mi ab­ból, hogy a rou­terét köl­csön­adja. Ha min­den igaz, né­hány nap múl­va itt lesz az elvo­nulá­si köz­pont­ban, csak az nem vilá­gos, med­dig. Őneki biztos lesz vala­mi ötle­te arra, ho­gyan fér­het­nék inter­net­hez. A kö­zeli Gam­po­lá-ban van inter­nete­zés­re lehe­tő­ség, de szer­zetes­nek nem éppen ildo­mos iyen he­lyen mu­tat­koznia.

A nagytisz­teletű apát, W. Dhamma­wasa Thero, aki olyan szívé­lyesen rea­gált a meg­kere­sésem­re még áp­rilis ele­jén, s olyan kész­sége­sen foga­dott be, Ausztrá­liában tar­tózko­dik, mivel­hogy neki ot­tani érde­kelt­sé­gei is van­nak, és ő az ot­tani szin­ga­léz Szan­gha spiri­tuá­lis veze­tője. Ami­óta itt va­gyok az Ambu­lu­wa­wa elvo­nulá­si köz­pont­ban, tele­fo­non be­szél­tünk egy­szer. Nagyon segí­tő­kész, és örül ő is, hogy végre újra van a köz­pont­nak rezi­dens szer­ze­tese, még ha nem is hely­beli az illető! Más szó­val most én va­gyok itt az egyet­len szer­zetes. Sem­mi­féle idő­beli kor­lá­to­zás nin­csen: ez egy olyan hely, ahol hosszabb táv­ra is be lehet akár ren­dezkedni.

Augusztus 2-a, hétfő, kora­este; alkar citro­nella olaj­jal be­kenve … nem is esznek!

A Sri Subodha­ramá-ból öt ott töl­tött éj­szaka után július 20-án fuva­roztak át kora dél­után ide Am­bu­lu­wa­wá-ba.

Kivonult az egész társaság a kocsihoz – illendő­ségből is, hiszen teljes ava­tású szer­zetes érke­zett, rá­adá­sul egy sāma­ṇera, noví­cius tár­sasá­gá­ban (ve­lem jött ui. segí­teni, kör­be­kala­uzol­ni és tol­má­csolni a már bemu­ta­tott szer­zetes­növen­dék, Metta­jīva), és per­sze kíván­csi­ság­ból is, meg­nézni ezt az új rezi­dens szer­zetest.

A takaros házban (kuṭi), ame­lyikben elszállá­soltak, koráb­ban egy angol apá­ca is élt tizen­egy évig. Ebből tíz évet a macská­jával, aki­nek cica­bejáró is ké­szült az ajtó­ra, ott is van mind a mai na­pig – nem tu­dom, az erdő­ben élő álla­tok kö­zül me­lyek azok, ame­lyek szíve­sen bejár­ná­nak hoz­zám, már­mint azok kö­zül, akik át is fér­nek rajta, bár XXXL-es macs­ká­nak készül­hetett ... A mon­guzok na­gyon rokon­szen­ves­nek tűnnek, dél­után szok­tam látni ket­tőt a kö­zel­ben, de az a be­nyo­má­som, hogy nin­cse­nek oda a jelen­léte­mért … és mint­ha jóval teste­seb­bek is len­né­nek egy macskánál …

A kuṭi áll az elő­térből, ami­ből egy kisebb köz­ponti helyi­ség nyílik, on­nan lehet be­men­ni a kis für­dő­szo­bá­ba és a tágas háló­szobá­ba. A bejá­rati rész egy tor­nác, ahol is reme­kül lehet nap­pal járó- és ülő­gya­kor­lato­kat is vé­gezni – a reg­geli előtti, vala­mint az esti gya­kor­lato­kat a há­ló­ban végzem.

A járvány okán áprilisig mind­össze négyen laktak és gyako­roltak, ill. gond­nokos­kod­tak és sza­kács­nős­köd­tek itt az azt meg­előző kb. más­fél évig, négy világi: a már bemu­tatott gond­nok, egy koro­sodó asszony, aki medi­tálni jött, de aztán itt ma­radt, azóta ő főz, és érti is a dol­gát! Két éve gyako­rol itt két, ugyan­csak idő­sebb asszony, egyi­kük 1945-ös, a másik 63 éves. Április­ban csat­lako­zott hoz­zá­juk a maga karan­ténja után egy év­tize­dek óta Ame­riká­ban élő asszony, aki ötven+ lehet. Ennyien va­gyunk most, hatan.

Mint emítettem, 11 kuṭi, ’ház, lak, házikó, kunyhó stb. ’ talál­ható itt. Az enyém esik a leg­távo­labb a köz­ponti rész­től is, a gyér for­gal­mú úttól és a né­hány szom­széd­tól is, és mi­vel a ki­látó itt tor­nyo­sul fö­lénk tő­lünk egy kar­nyúj­tásra, meg­fele­lő szél­irány mel­lett be­hal­lat­szik némi moz­gás is, hang­szó­rók, zene (hét­vé­gén). Magya­rul ez a leg­job­ban elkü­löní­tett kuṭi – és ez van a leg­jobb álla­pot­ban is. Sziklára épült, és mint­ha egy tisztá­son állna. A szik­lák napot is kap­nak, s a mi­nap is itt ücsör­gött az egyik majom­társa­ság, sütké­reztek egy kicsit, míg a gyerek­sereg raj­csúro­zott egy jót. Valami szél­csa­tor­na lehet itt a ki­csit távo­labbi nagy he­gyek miatt, mert leg­több­ször van lég­moz­gás, oly­kor viha­ros szél, nyu­gat felől – itt érez­hető­en keve­sebb is van egy-két fok­kal, mint „fent”, a köz­ponti ré­szen, ami kicsi­vel maga­sab­ban fek­szik, ezért több nap­fényt is kap, és ott nem olyan erős a lég­mozgás.

Most már napok óta nem lesem, hány fok lehet odakint, mert felme­legedett, úgy­hogy éj­szaka sem na­gyon megy 27 fok alá a kuṭi-ban a hő­mér­sék­let, de ami­kor adta azt a jó kis íze­lítőt a mon­szun, hát bi­zony kelle­met­len volt ide­bent a nagy nyir­kos­ság­gal és az ép­pen hogy csak 24 fokkal. Nap­pal akkor se hűlt le oda­kint, de egy­szer 23,5 fokot mér­tem. Dél­után öt van, a tor­nácon ár­nyék­ban 27 fok, bent dettó. – Egy rossz szót nem szól­hatok! Mint­ha nem is tró­pu­son lennék.

Ettől függet­lenül le-lenyomnak itt is, s olyan­kor le kell feküdni. (Juli szokta volt mon­dani, hogy „és ak­kor gyött a fölhő … „) Egy reg­gel kilenc­kor jött, tízig alud­tam, álmod­tam is. Utána meg­tud­tam, hogy a gond­nok meg az ebéd­lőben aludt el, egy szé­ken. Nnna. Ma dél­előtt is érez­tem fáradt­ságot – ő se volt a leg­fris­sebb. Ez az, ami­re írtam is, mond­tam is, nem is egy­szer, hogy a szer­vezet­nek szinte mind­egy most már, hol van, az­az mind­egy már neki, hogy hol nem jó neki. Ez nem azt je­lenti per­sze, hogy min­dig min­den­hol ez len­ne, ti. hogy nem jó neki, sőt: leg­gyak­rab­ban (még) azért jó neki, jól érzi ma­gát, jól meg- és elvan, csak ép­pen gyak­ran jön vala­mi, ami miatt meg nem. Ahogy az lenni szokott, azaz len­nie illik, ha egy­szer a jarā, ’le­épü­lés és öre­gedés’ leg­termé­szete­sebb folya­mará­nak vele­járó­ja, tör­vény­szerű leg­főbb kísé­rő­jelen­sége a lét há­rom is­mérve kö­zül a duk­kha – és vele együtt az anic­ca [ejtsd: aniccsa], ’mu­lan­dó­ság’, to­váb­bá az an­attā, „nem-én”, az ön­való hiánya.

Ez van, mégsem kell se szeretni, se nem nem szeretni, hanem tudo­másul venni, hogy ez van, min­den minő­sítés – és min­den azono­sulás – nél­kül, ne­vetni azon­ban sza­bad rajta! Tudunk jobbat? Kata­ló­gus pe­dig, tudni­illik téte­lesen, hogy hol mi jó és mi nem, a leg­jobb, ha meg sem for­dul az em­ber fejé­ben: ahogy elkezd ott bent me­gint mo­tosz­kálni vala­mi, ahogy elkez­di a tu­dat ott bent lel­tár­ba ven­ni az érve­ket egy adott hely mel­lett, utána pe­dig az elle­ne szóló­kat, már biz­tosra is lehet ven­ni a kime­ne­telét! Az el­mé­let sík­ján reme­kül át­lát­juk, hogy min­den­ki számára – ma­gunk­nak is, szű­kebb és tá­gabb kör­nye­zetünk­nek is – az a jó, ha szám­ba vesszük, azt néz­zük, mi az, ami van, nem pe­dig azt, ami nincs, vagy­is „hi­ány­zik”. A „hiány” is a tu­dat­ban ugyan­is, se­hol máshol.

Így van ez az étellel is: egészen addig mindent meg fogok enni válo­gatás nél­kül, amíg el nem hang­zik a tu­dat­ban a kér­dés, hogy „mit ennék?”. Érde­mes kifi­gyelni! Mivel­hogy attól kezd­ve kevés­bé, vagy ép­pen se­hogy se fog ízleni, ami van.

Szóval adva ez a barát­ságos ház, amihez nem kert tar­tozik, ha­nem egy egész erdő! Az egyik leg­alap­ve­tőbb kü­lönb­ség a kettő kö­zött, hogy ez utób­bit nem szok­ták lo­csolni. Ezen az er­dőn kell át- és fel­vo­nul­ni, ha pl. az ebéd­lő­be vagy a medi­táci­ós te­rem­be me­gyek (napi 3x + 1x az ös­vény tisz­tán tar­tása miatt). Tegnap dél­után lép­tem rá majd­nem arra a tekin­télyes mére­tű kígyó­ra – a fe­jét se lehe­tett látni, a far­kát se az azo­nosí­tásá­hoz –, ma ebéd után pe­dig a fél­úton talál­ható nagy sza­bad gya­korló­terü­le­ten volt – várt! – egy szép nagy kob­ra, ami ab­ból volt egy­értel­mű, hogy az a csuk­lya­szerű bőr­leber­nyeg ele­gáns raj­zolat­tal szét volt tár­va a fején. Bal­jós egy lát­vány, mit ne mondjak!

Az első reakcióm az volt, hogy „na’iszen!”, de aztán meg­álltam, a kobra tudo­másul vette, hogy van ott valaki, s komó­tosan megindult, be-/össze­csukta a csuk­lyát, én meg csak áll­tam és figyeltem és vár­tam, és szere­tettel­jesen mon­do­gat­tam neki, hogy szé­pen vonul­jon el/le az útból/ról. Így is lett: fel­kú­szott az ala­csony mell­védet alko­tó nagy köve­ken át egy sűrűb­ben be­nőtt rész­re, az­az vélet­lenül sem arra­felé vette az irányt, amer­re én akar­tam jönni. A dél­utáni tea előtt meg­tud­tam, hogy ami­nek csuk­lyá­ja van, az kobra – par­don: aki­nek, hiszen a legen­da sze­rint nem más, mint Muca­lin­da [mu­csa­lin­da], a kí­gyók [nāgá-k] kirá­lya, egy kobra nyúj­tott ülő­medi­táció­ja alatt vé­del­met a Budd­há­nak, kiter­jeszt­ve fölé a csuk­lyáját. Derék do­log volt, sādhu, sādhu, sādhu !

Augusztus 4-e, szerda van, délután négy. Setéten, boron­gósan indult a nap, két­szer el is kez­dett egy kicsit esni, hogy abba is hagyja szinte azon­nal. Ebéd után úgy né­zett ki, hogy eb­ből komo­lyabb ál­dás lesz, de ül­töm­ben muto­gat­tam fel­felé, a vas­tag felle­gek irá­nyá­ban, s köz­ben ne­vetve azt mon­do­gat­tam, an­go­lul, mert ott volt a gond­nok is, hogy lesz szí­ves majd in­kább négy után esni, mert most még le kell men­ni a kuṭiba, „beöl­tözni” az er­dei ös­vény napi tisz­tán tartá­sához, be­kenni citro­nella olaj­jal bo­kát, al­kart, alsó láb­szárt stb., mert már elég csú­nya csípés­nyo­mok van­nak raj­tam, utá­na pe­dig azért lesz szí­ves még nem esni, mert aztán há­rom előtt meg, ugye, jön­nék vissza egy kis teát inni …

A boron­gásnak nyoma se, pedig még a kilátó is köddé vált reg­gel, ponto­sab­ban becso­ma­gol­ták. Egy ép­pen ráte­lepe­dő kis felhőbe.

Nem tudom, ki vagy hol, de úgy döntöt­tek ott fent – a budd­hiz­mus­ban külön­féle ille­tékes isten­sé­gek (de­va­tā), ill. iste­nek (deva, ejté­sük hosszú /é/-vel) jöhet­nek szóba, nem is keve­sen! –, hogy rend­ben, négy előtt itt, az elvo­nulási köz­pont terü­letén nem fog esni. Ok nél­kül való len­ne ez a szép kíván­ság, egy­fajta áldás? Rak­khantu sab­ba-deva­tā … ’őrköd­jenek az isten­ségek (őr­an­gyal­ként) / az összes isten­ség’, bár­kin, akit eb­be bele­foglal az ember. Fát sem vá­gunk ki csak úgy a budd­hiz­mus­ban, hiszen a fá­kat egy-egy deva lakja! És nem mind­egyik visel­tetik ám barát­ságo­san az emberek iránt.

Úgy látszik, az állat­világgal harmo­nikus a viszo­nyuk, pe­dig mit össze nem tud­nak ezek az óriás­móku­sok, maj­mok meg kisebb mér­ték­ben a mókus­kák zűröz­ni a sű­rű lom­bo­zat­ban! Recsegnek-ropog­nak, haj­ladoz­nak alat­tuk az ágak, itt is ug­rik vala­mi, ott is, itt is alá­lóg egy buja, lom­pos, sző­rös fa­rok – pél­dá­ul egy dan­du­léna, óriás­mókus far­ka –, ott is, és bi­zony hol itt, hol ott esik vala­mi tom­pa puf­fa­nás­sal a föld­re, hol ott: na­gyobb ágak, pál­ma le­szá­radó egész ága, ami nagy robaj­jal tör magá­nak utat zu­han­tá­ban, az­tán vagy du­rián, vagy a nála is na­gyobb és jó­val sú­lyo­sabb jack­fruit, a leg­na­gyobb, fán ter­mő gyü­mölcs (ami­nek a ma­gyar nevét még min­dig nem néz­tem meg, most meg nincs is hol / ho­gyan, inter­net hiá­nyá­ban), vagy­is ál­dás min­denün­nen jö­het, úgy­hogy kell egy kis fata­liz­mus is ah­hoz, hogy az em­ber rész­ben égig érő fák alatt köz­leked­jen egy ilyen erdő­ben, mert fe­jen, vál­lon is könnyen lan­dol­hat bár­mi –sőt, maga az em­ber is lan­dol­hat, ha el­véti a lé­pést a köve­ken –, az em­ber lába kö­rül meg bár­mi bár­mi­kor fel­buk­kan­hat, a leg­várat­la­nabb pilla­nat­ban, és ak­kor a rovar- meg csú­szó­má­szó-világ­ról nem is beszéltünk!

Ez itt, ugye, elvonu­lási központ, ahol medi­tálnak, ugyan­akkor nem Bur­má­ban va­gyunk, ahol nem­igen en­ge­dik, hogy bárki kilóg­jon a sorból. Itt mi sem ter­mé­szete­sebb, mint hogy majd­nem min­den egyes kuṭihoz tar­to­zik egy szé­les, ön­tött be­ton keret­be fog­lalt, azaz jól körül­hatá­rolt, s így vi­szony­lag vé­dett járó­ös­vény a járó­medi­táci­ós gya­kor­latok­hoz – erre nem is igen len­ne mód a medi­táci­ós te­rem mére­te miatt –, és az is a leg­ter­mé­sze­te­sebb, ha vala­ki a kuṭi­já­ban vagy a te­raszán / tor­nácán (már ha van hoz­zá) vég­zi az ülő­meditációt is.

Megvannak a burmai szigorúbb és feszesebb beosz­tásnak is a maga előnyei. Itt is lát­ható nem egy an­gol nyel­vű napi idő­be­osz­tás is, de nem egy­for­mák, to­váb­bá tar­tal­maz­nak olyas­mit is, amit senki se kö­vet / csinál. Két fix pont van: reg­geli 6:45-kor, ebéd 11:30-kor, én meg majd’ min­den dél­után fel­me­gyek az ebéd­lőbe még egy teára. – Ha friss va­gyok, és lehet üte­mesen ha­ladni, hat-nyolc perc alatt érek in­nen az ebédlőbe.

Nem alakult még ki, miből is álljon egy nap, órára bontva. Egyelőre kivá­rok, ha­gyom, hogy min­den kény­szer nélkül kör­vona­lazód­janak a dolgok. Azt per­sze na­gyon is jól tu­dom, mit szeret­nék, csak azt nem tu­dom, mit hova te­gyek idő­ben, hogy rend­szeres­ség lehessen belőle.

Augusztus 9-e van, hétfő.

Itt két napon át jött megint az áldás, tegnap egy lyuk nem volt a felhő­zetben, sza­kadt dere­ka­san, mond­ta is a gond­nok, hogy nagy ára­dások van­nak, egy falu is meg­szen­vedte, nem értet­tem, elön­töt­te-e, avagy el­mos­ta (= vitte) az ár … ??? Most reg­gel fél ki­lenc van; nagy kék fol­tok az égen, süt a na­pocs­ka is! És, ha min­den igaz, akkor novíci­usunk is jön ma, s ha az is igaz, ak­kor hoz ne­kem vala­mi taka­ró­félét is.

Amikor nagy­já­ból teg­nap ilyen­kor kint áll­tam a tor­nácon és elnéz­tem, ho­gyan eszi meg – falja fel – az egész kör­nyé­ket egy felhő, igen, mert­hogy min­den­re ráült egy nagy felhő, köz­ben meg öm­lött az eső, úgy fes­tett az egész, mint­ha bepá­ráso­dott szem­üve­gen át nézném! Különös volt, de az is, hogy egy hang ör­ven­de­zett ne­kem itt bent, hogy milyen szép ez a táj, tisz­tára olyan volt, mint egy közép-euró­pai er­dő kö­dös no­vem­ber­ben, csak per­sze az üde­zöld nem stim­melt eh­hez, de hát annyi baj legyen! Seprek én itt amúgy épp elég meg­sár­gult és meg­bar­nult fale­velet, de a lomb töretlenül bujazöld.

Ami pedig a közle­kedést illeti a kuṭi és a dāna­sālā között: ugyan­az a meg­lepő­en pozi­tív hang azt is érté­sem­re adta, hogy sem­mi baj nin­csen az ömlő eső­vel meg az ös­vénnyel, a po­cso­lyák­kal, a min­den­felé le­sel­ke­dő pió­cák­kal, hiszen es­sen csak az az eső, ha úgy a jó neki, nem va­gyunk ugyan­is cu­kor­ból, amúgy pe­dig igen­csak mó­ká­san fest­he­tek ka­nári­sárga, túl­mére­tes, térd alá érő csiz­má­ban, hoz­zá a bor­dó szer­zetes­lepel, bal vál­la­mon a kiseb­bik szer­zetes­tarisz­nya és az ala­mizs­nás edény, bal ke­zem­ben az er­nyő, jobb ke­zem­ben a járóbot … és ak­kor neki­vágok. Meg-meg­állok egy-két he­lyen, meg­né­zem, gyűj­töt­tem-e be pió­cát, mert­hogy a lepel sze­gé­lyé­vel is szede­getem őket össze ügye­sen, úgy­hogy meg­pró­bá­lom a lep­let kéz­zel össze­fogni s fel­jebb tartani … – Hát, nem hin­ném, hogy így kép­zelte a Buddha …

Ha jobban bele­gondolok, még nem is olyan régen sok szer­zetes­nek még sa­ruja se volt, nem­hogy olyan luxus­tár­gyai, mint er­nyő vagy ele­gáns hu­zat váll­pánt­tal az ala­mizs­nás szilkéhez! Így fest egy ilyen XXI. szá­zad eleji nyu­gati szer­zetes (meg a töb­biek). És víz­mele­gítő van a für­dő­szobá­jában, an­gol vécé, zu­hany … és áram van a kuṭi­jában. És ágyon, azaz mat­racon alszik, és fej­pár­na is van. Mindez az erdő­ben.

NB. Az itteni erdei hagyo­mány egyik legis­mertebb és legran­gosabb erdei ko­los­torá­ban, a Mitiri­gala / Mee­tiri­gale Nis­sara­na Vana­ya nevű köz­pont­ban a sűrű­ben, az er­dei ösvé­nyek végé­ben meg­hú­zó­dó sze­rény kuṭik egyi­kében sincs vil­lany, csak viasz­gyer­tya és gyufa, de van azért zseb­lám­pá­juk, hogy sötét­ben is tud­ja­nak kint járni, vagy­is ennyi enged­mény van, mint ahogy sa­rut / szan­dált is hasz­nál­hat­nak, to­váb­bá van azért min­den kuṭi­hoz veze­tékes víz és meg­fele­lő illem­hely. Ezt a köz­pon­tot is emlí­tet­tem már a beszá­moló­ban: amíg szép na­pos és mele­gebb volt az idő, jó volt, de ak­kor ott is özön­víz­szerű eső­zé­sek jöt­tek, nagy ziva­tarok­kal, a kuṭi kife­jezet­ten hideg lett, taka­ró meg sem­mi­féle nem volt, csak a nyi­rok, az ösvé­nye­ken állan­dóan csúsz­kál­tam és el-el­csúsz­tam a nem meg­fele­lő láb­beliben … és szede­get­tem ki a pió­cákat a láb­ujjak közül … és bi­zony na­gyon lent vol­tam, úgy­hogy egy nap fog­tam ma­gam és eljöttem.

És hogy mit mondott nekem a Nagytisz­teletű Dham­ma­jīva? Egyrészt azt mond­ta, hogy való­ban nem való min­den­kinek az ot­tani mik­ro­klíma, mert so­kan nem bír­ják – az ott ui. egy hami­sítat­lan, le­nyű­gö­ző tró­pusi eső­erdő, dzsun­gel, ős­erdő a ja­vá­ból cso­dála­tos élő­vilá­gával és elbű­völő hang­jai­val és a tob­zó­dó szí­nek­kel. Másrészt olyat is mon­dott, ami na­gyon a szí­vem­hez szólt és meg­érin­tett, de az ak­kori tuda­tom nem tu­dott vele mit kez­deni, azon túl, hogy nagy-nagy szo­mo­rúság­gal tel­tem el: Ebben az erdő­ben min­den lény bol­dog, csak maga nem. – És mo­soly­gott. (2005 júni­usát írtuk.)

Nem volt már lehető­ségem megtudni, miként értel­mezzem. Ponto­sabban hogy hogy ért­sem: mi az, ami a fel­színes jelen­tése alatt meg­búvik. Az neve­zete­sen, hogy ha bol­dog­talan le­szek ilyen kö­rül­mé­nyek – vagyis tkp. bár­mi­lyen kö­rül­mé­nyek – kö­zött, ar­ról nem az ép­pen fenn­álló kö­rül­mé­nyek te­het­nek, ha­nem az én tu­da­tom véli úgy, hogy. Nem. A tu­dat viszi bele a tor­zítá­sait min­den­be. A kö­rül­mé­nyek­kel sem­mi baj nin­csen: a kö­rül­mé­nyek olya­nok, ami­lye­nek­nek ak­kor és ott ép­pen len­niük kell. Ami fenn­áll, an­nak múlt­beli okai van­nak; ez, ami most van, ezek­nek a múlt­beli kivál­tó okok­nak a gyü­möl­cse / ered­ménye: a most­ban, a min­den­kori jelen pilla­nat­ban ér­nek be, és el is fog­nak múlni, ugyan­úgy, mint min­den más, ami­kor el kell múl­niuk – csak idő kér­dése.

A bol­dog­ság meg a boldog­talanság mint érzés – sukhā veda­nā vs. duk­khā veda­nā, ill. soma­nas­sa vs. doma­nas­sa (hosszú /ó/-val ejten­dők: szó­ma­nassza stb.) – még csak nem is az enyém. Egy ér­zet / ér­zés egy­sze­rűen csak van. Egy ér­zés / ér­zet, sem­mi egyéb. Csakis ab­ban az érte­lem van, hogy úgy vél­jük, hogy van, pe­dig csak állan­dó léte­sülés­ben, kelet­kezés­ben és elmú­lás­ban van / le­led­zik, létre­jön, itt van, az­tán már múlik is el, csak ép­pen sem­mi kö­zünk hozzá. Nem biz­tos azon­ban, hogy a véle­ke­dé­sünk meg­állja a he­lyét: egy medi­táló ha­mar meg­tapasz­tal­hatja, hogy bár­mennyire saj­nála­tos le­gyen is, de nem állja meg.

Tessék belevágni, gyakorolni, minden­ben a Buddha útját és „hasz­nálati utasí­tásait” kö­vetni, és akkor kide­rül majd. Felséges át­élni, ami­kor elő­ször lesz ké­pes a tu­dat távol­ságot tar­tani az ér­zé­sek­től / ér­ze­tek­től – elkü­lönül­ni tő­lük –, az­az ami­kor nem azo­nosul velük, ha­nem csak hagyja, hogy legye­nek: elen­gedi, le­teszi őket szelíden.

Ebéd után már olyan állapo­tok fogadtak az ösvé­nyen, hogy végre seperni is lehe­tett. Csizmában. Jobb a békes­ség. – Volt mit elta­karí­tani, két nap szü­net és kia­dós esők után! Tegnap még nem lehe­tett, úgy­hogy meg is tanul­tam szin­galé­zul, hogy „ma nem seprek”. – Aztán újabb zuhé … és mond­ja is a gond­nok, hogy szokat­lanul sokat esik az idén. Nesze nekem!

Kilencedikén késő délután befutott a már meg­éne­kelt noví­cius, Metta­jīva, s vele együtt a router.

Aug. 11-én, szerdán megvolt a próba a dél­utáni órák­ban, és láss csodát, műkö­dött, volt internet!

Cseppet sem biztos persze, hogy mindig is lesz, mivel pl. esős idő­ben sem­mi garan­cia arra néz­vést, hogy műkö­dik stb., az áram is sze­ret el-el­menni … és a havi 35 GB-os keret is ki­merül­het. Mindezen túl nem iga­zán örül­nék neki, ha túl sok len­ne a jó­ból, vagy­is az inter­net­ből: meg­tapasz­talhat­tam, mennyi­vel béké­sebb a tu­dat nélküle.

És akkor jött csütörtök, augusz­tus 12-e. Már hajnal­ban esett, hogy aztán reg­geli előtt, ¾ 7 előtt nem sok­kal zen­dít­sen rá úgy Isten igazá­ból. Az em­ber már csak ilyen: sze­reti bebiz­tosí­tani magát, „jobb a békes­ség”, „sose lehes­sen tudni”, meg „biztos, ami biztos ala­pon”, viszi az ernyőt, bizto­sítá­so­kat köt, idő­ben meg­ren­deli a tüze­lőt télire, spájzol, és a sír­helye is meg­van már jó előre. Derék dolog!

Mindezt a mulan­dóság, anic­ca(ṁ) [anic­csa(m)], az állan­dó vál­tozás, a dol­gok kiszá­mítha­tat­lan volta elle­né­ben. És lám, én is jobb­nak lát­tam akkor gumi­csiz­mát húzni. A java később jött, du. fél háro­mig zuho­gott, kurta szüne­tek­kel csak öm­lött, mint­ha dézsá­ból öntöt­ték vol­na (ez a volna nem az a ’vol­na’!), zú­dult alá a víz min­den­hon­nan, és persze a patak is meg­duz­zadt alapo­san, egy oldal­ága gon­dolt egyet, új med­ret vájt magá­nak, s har­sogva dübör­gött a barna ár lefelé, so­dorva min­dent magá­val.

A víz egy helyen vád­liig ért, és ott, ahol új me­der lett, csak óva­tosan tud­tam ha­ladni, mert nem lehe­tett látni, hol mennyire mély, mit mo­sott el az ára­dat, hol sza­kadt be és le valami.

Arra a megszám­lálhat­lanul sok kis élet­re gon­dol­tam aka­rat­lanul is, amit elpusz­tított az özön­víz­nek ez a sze­rény helyi kia­dása … hiszen min­den­felé ilyen-olyan üre­gek, min­den­hol meg­húzza magát, él vala­mi, és akkor jön ez az elké­pesz­tő mennyi­ségű víz. Anic­caṁ: sab­be saṅ­khā­rā anic­cā, min­den kép­ződ­mény mu­lan­dó; kelet­kezik, itt van egy kis ideig, az­tán már távozik is.

Odakint pedig sok-sok föld­csu­szam­lás, sok szen­ve­dés, fáj­da­lom, sok kár. Egy pilla­nat alatt jön, egy pilla­nat alatt pusz­tít-rom­bol, de már vo­nul is vissza.

18-a van, szerda. Egy-két kisebb eső volt azóta, de pióca alig, és csiz­mát se kel­lett húzni. És ami­kor meg­kap­tam a routert, leg­inkább volt is inter­net. Hát, most csak lesem, ab­ból a sárgá­ból lett-e már rajta kék, mert­hogy a nagy hegy nyu­gat felé me­gint sehol, vagy­is ott sza­kad az eső. Pont öt óra van, dél­után. Itt is esett kicsit koráb­ban. Hogy kitisz­tul-e később … ? Anic­caṁ. Mindig erre kére­tik gon­dolni. Arra, hogy min­dig min­den válto­zik, belső tör­vény­szerű­ségei­nek meg­fele­lően, ki­szá­mít­hatat­la­nul. Nem jó az idő­járás­hely­zet, tehát most nincs inter­net – de majd lesz. Most vagyok, de majd nem leszek. Most ez és ez van, a követ­kező pilla­nat­ban pedig vala­mi más. Ez a vi­pari­ṇāma-duk­kha for­rása, a válto­zás kivál­totta dukkha.

19-e, csütörtök, hajnali 4:28 van éppen – és itt ülök a gép­nél, hol az ikonra san­dítok a moni­tor jobb alsó sar­ká­ban, élet­re kelt-e már az inter­net, hol meg a router­re vetek egy pil­lan­tást, de ab­ból a sárgá­ból na­gyon nem akar kék lenni. Épp teg­nap ke­rült rövi­den szóba, hogy az elvá­rá­sok­ból csak baj szár­ma­zik: minél in­kább várok vala­mit, annál na­gyob­bat fogok csa­lódni, ha nem tel­jesül. Merthogy az ebéd végez­té­vel, az utol­só falat után a tuda­tom­ban – a bizott­ság­ban – rög­tön meg­szó­lalt az egyik hang, és csak annyit jegy­zett meg, hogy szíve­sen evett volna egy kis sütit. (Ez most bi­zony az a volna, amiből nem lesz van!)

Mindig vágyik vala­mire az a tudat. Mindig kell(ene) neki vala­mi, de nem­csak ebben az élet­ben kell, ha­nem az összes ed­digi folya­mán is min­dig kel­lett neki vala­mi, és ha nem teszek sem­mit, akkor az elkö­vetke­zen­dő összes to­vábbi éle­tem folya­mán is ez lesz: szü­net nél­küli vágya­kozás, sóvár­gás, az örök kielé­gítet­len­ség. Ez, a taṇhā – kéz a kéz­ben a nem­tudás­sal (avijjā) ger­jeszti az újabb meg újabb léte­sü­lés­re (bhava) irá­nyu­ló vá­gyat, az újabb meg újabb szüle­tése­ket (jāti), ezek miatt va­gyunk kép­tele­nek elen­gedni, le­mon­dani, s ez­zel meg­szaba­dulás helyett ma­rad szá­munk­ra a lét­for­ga­tag, ván­dor­lunk szé­pen to­vább a saṁ­sārá-ban.

Szóval volt itt minden: terv, elkép­zelés, vágy – hogy sem­mi se le­gyen belő­lük. Az a sár­ga kijel­ző ma­ka­csul sárga. Sőt, mint­ha egy­re sár­gább lenne. Most pedig te­szek róla, hogy egy má­sik volná­ból igen­is le­gyen leg­alább vala­mennyi van: ezen­nel ki is lé­pek, és in­kább me­gyek gya­ko­rolni.

Öt óra tíz, messze még a reggeli. —

Augusztus 23-a, reggel. Hol van van, hol meg inkább nincs – már­mint inter­net. Áll ez persze a router­re is, az áramra is. Holmi vol­nák­kal nem fog­lal­kozunk!

Jó egészséget mindenkinek!


 

  

No comments:

Post a Comment