Kedves Mindnyájuk|-jatok!
2021. augusztus 11-e van itt is, az erdőben, szerda, ami a théraváda hagyományban a Buddháról lett elnevezve a szingalézban is, a burmaiban is, és a thaiban is. Adva hát a dátum, ha egyszer itt is mérik az időt, és itt is lóg ám falinaptár – az ebédlőben, ami itt dānasālā névre hallgat, azaz a terem vagy helyiség, ahol a hívek az adományaikat felajánlják, leginkább a reggelit, az ebédet, továbbá a délutáni innivalót (ötórai vagy mindegy-hány-órai teát például, zene meg tánc nélkül), feltéve persze, hogy tartózkodik itt olyan, akinek felajánlják. Ez itt ugyan egy nagy kolostor meditációs központja, mégsem kolostor, mert bár Dhammasālā, meditációs és szertartásterem van, nincs ugyanakkor pl. sīmā, egy, a Rend, vagyis a Szangha aktusai, gyűlései és saját egyéb, belső, elkülönített / zárt rendezvényei számára – mint amilyen a szerzetesavatás is – megfelelő eljárás keretében létesített, „demarkációs vonallal” (ez lenne a sīmā szó értelme) egyértelműen elhatárolt épület, ami nélkül nem létezhet kolostor – már csak azért sem, mert a Szangha illetékesei még csak nem is engedélyezik a „kolostor” megnevezés használatát.
2021. július 29-e, csüt.
Különös érzés úgy leülni a géphez, hogy akkor most elkezdjük innen, a Sri Subodharama stb. [ejtsd: srí szubódháráma] elvonulási központjából, egy szokatlanul hangzó, Ambuluwawa nevű helyről ezt az első levelet írni, araszolva, adagonként, míg ki nem derül, mi lehetne a megoldás az én internet-igényemre itt az erdőben, ahol talán még térerő sincsen, hiszen a kuṭi-tól szinte karnyújtásnyira a meredek hegyoldal kelet felé, valamint a hegynyereg meg a csúcs, amin egy turisztikai látványosság, a kilátó található. Mármint torony. A képeket – remélhetőleg – majd a Facebook-ra fogom feltenni. – Ha nem tévedek, a legközelebbi település egy Gampola nevű kisváros kb. 24 000 lakossal, amin idefelé jövet júl. 20-án kora délután átjöttünk.
Ez ma a harmadik nap, hogy egyre szárazabb a levegő, egyre több a napsütés, és egyre több fok van bent a kuṭiban – ez utóbbi azért érdekes, mert min. 24, max. 27 volt eddig, ami önmagában véve kellemes, főleg aludni, ha nem lenne hozzá nagy a levegő páratartalma, és ez már kevésbé kellemes, mert mindenhová beül a nyirkosság, és ha esik, nem is száradnak meg rendesen a dolgok. Burmai tapasztalataimra építve állandóan hordom ki a „tornácra” kiteregetni a textilneműt, és ahogy kora délelőtt melegebb van már odakint, nemcsak a bejárati ajtó van nyitva, hanem rövid időre ezeket az amúgy meseillusztrációnak való, aranyos kis ablakokat is kinyitogatom, ami meg a szemnek tesz be , mármint a huzat, mivel a kuṭi szeles, vagyis inkább huzatos helyen van, ami jó, amikor melegebb van kint, de nem jó, amikor hűvösebb és borús, netán esik / szakad. Leginkább nyugat felől fú a szél, a két nagy hegy közötti térségből (?). Úgy tűnik, az a nagy hegy – meg egy másik, tőle ÉNy-ra – markáns meghatározója a környék mikroklímájának: egyrészt onnan jött eddig minden nagy esőzés, másrészt azonban szerencsére ott is ragad egy-egy kiadós zuhé, amiről én személy szerint boldogan lemondok!
Persze ahogy hallom, hogy közeledik a fákon egy majomcsapat, már csukom is be az ablakokat: az egyik képen a próbálkozásaik nyomát lehet majd látni. Felugrálnak ugyanis, próbálnak bejutni a házba, főleg a kíváncsi ifjúság. Az összes ablakot megpucoltam már, mert össze voltak kenve – láttak már majmot kezet mosni? Nem, ugye? Amúgy persze nagyon jópofák; vannak félénkebb csapatok, és vannak bátrabbak, ezek közelebb is merészkednek. És mindig ott a csapat vezére, aki felügyeli a mozgásukat, vigyáz rájuk. Most sok az apróság is, ott csüngnek az anyjuk hasikáján … kapaszkodnak a mamába … Mindent megesznek, ami csak terem, de azért bőven marad az óriásmókusoknak (danduléna a szingaléz nevük) is, a „hagyományos” mókuskáknak is (ők csak léna, ők az ebédlőbe is betérnek minden áldott nap egy kis reggeli- meg ebédkiegészítésért), a madárseregnek, a sok-sok herkentyűnek és bogárnak.
Negyed hat lesz rövidesen (koraeste), épp most zendített rá az első cikáda – még az őserdőből őrzöm ezt az emléket, Mitirigalé-ból, ahol össze-vissza egy hetet bírtam ki 2005 júniusában, ugyancsak itt Srí Lankán. Ott hallottam az erdő éjszakai hangjait, mert nem volt minden ablak üvegezve, itt azonban igen, és nem hagyok egyet se nyitva, mert lehűl, és mert az egyik képen is látható hálót rögzíteni kéne valahogy, mivel semmiféle kéretlen (éjszakai) látogatót nem szeretnék itt bent!
▲
Így jött el ez a nap is, július 30-a, péntek.
Nem tudtam megállni ebben a szép, napfényes időben, hogy ne készítsek újabb képeket. Egy régi izlandi mondás úgy tartja, hogy egy számunkra kedves gyereknek sok nevet adnak, és mivel az ördög is kedves nekik, hát az ördögnek is jó sok nevet adtak az izlandi kereszténység bő ezer éve alatt: az izlandi szinonímaszótárban, amit akkoriban használtam, 66 elnevezése volt található, aminek legfőbb oka, hogy a mi „ördög”-ünk vagy a sátán (és a magyar „pokol” szó) izlandi megfelelőinek a használata a nyelvben tilalom alá esik, mint szerte Skandináviában, Finnországot is beleértve. Ezek protestáns kultúrák, ahol is tabu a nevükön nevezni őket, ám mivel az ember csak szereti felemlegetni őket, hát kedveskedő, az ördög meg a pokol kárhozatának rettenetét elbagatellizáló pótlékokkal él.
Az izlandi ördög itt most csakis annyiból érdekes, hogy sok nevet kapott, én pedig sok-sok felvételt készítettem – a Sri Subodharamá-ban is –, ami arra utal, hogy számunkra kedves helyen fotózunk. Minél többet, annál kedvesebb a tudatnak az a hely, s annál lelkesebben akarjuk aztán megosztani másokkal. – A tudatnak, ha egyszer csupán a tudatban létezik olyan, hogy ’kedves’ (vagy rokonszenves, valamint az ellentétük!). Mint kifejtettem már, a végső valóság szintjén, magasabb értelemben véve nincs is olyan, hogy ’hely’. És lám, mégis ezek a képzelt, csak és kizárólag a tudatban létező tulajdonságok / milyenségek határozzák meg minden szándékunkat, döntésünket, cselekedetünket – és már lángokban is áll az egész világ.
Van egy valósnak hitt világ „ott kint”, holott az a világ itt bent képződik le, jelenik meg, ölt érzékszerveinknek hála formát; képzet az egész, délibáb, amiben az a még jobban megtévesztő és félrevezető, hogy ráadásul „hagyja magát” megörökíteni, de persze ez a más(olat) még annyira se valós, mint az a kinti „valóság”, csak éppen abból indulunk ki, hogy márpedig az. Ez a megvezetettségünk. Ez az egész digitális és virtuális valóságosdi csak még jobban megfosztja az embert a lehetőségtől, hogy úgy láthassa a dolgokat, ahogyan azok a dolgok valójában vannak, pontosabban lettek, létesültek. – Be kell menni, ott bent kell figyelni és fülelni, kilesni, hogy is van ez azzal a bármivel, amiről azt hisszük, hogy. Az észlelésben (meg a többiben) azon túl, hogy (éppen) észlelünk valamit, semmi egyéb nincsen, ami pedig erősködik, hogy de igen, de, de, van, az nem egyéb, mint BIG ME.
És itt hagyom magam elcsábítani, s visszakanyarodom röviden az izlandi meg egyéb ördögökhöz (mikor láttak ennyi /ö/-t felfűzve?), ha egyszer a zsidó-keresztény kultúra két pólusú rendszerében (= a jó a rossz / gonosz ellenében) a gonoszt az ördög testesíti meg, létező valamiként. Ez a zsidó-keresztény ördög bizony éppúgy itt bent lakozik, mint BIG ME, mivelhogy azonosak. Az ellenlábas nem „ott kint” van valahol, hanem itt bent, s a „harc” az én „rosszabbik” énem ellenében zajlik a létforgatagban már időtlen idők óta.
A buddhizmus „ördöge” is, Māra, akinek a neve azt jelenti, ’halált hozó’ – gyilkos –, s a ’meghal’ jelentésű igéből származik, itt bent található, az érzékszerveinkben. Bizony. Ez a csábító mibenléte.
Nem úgy hoz persze halált, hogy megöl minket, hanem azzal, hogy mindent megtesz spirituális (és egyéb!) fejlődésünk, s így természetesen megvilágosodásunk meghiúsítása érdekében (mint ahogy a Buddhának is úton-útfélen keresztbe tett, még a megvilágosodása után is). Megvilágosodni annyit tesz, mint megszabadulni az újabb meg újabb születések és halálok (igen, ez itt most egyedi többes, a buddhizmus tantételeihez igazítva) minden kivehető kezdet és vég nélküli láncolatából, a létforgatagból (saṁsāra), azaz egy ilyen ember többé semmilyen létszférában sem születik újra, és mivel halál is csak ott lehetséges, ahol születés van, többé meghalni sem fog: asati jātiyā natthi jarāmaraṇaṁ, kb. ’ha nincs születés, nincs öregedés és halál sem’. És ha újra (meg újra) meg kell majd halnom, nem Māra hozza rám, hanem én, én magam, igen. Egyes egyedül én tehetek róla, hogy újra fogok-e még születni, avagy sem. Ha pedig én okozom önmagam újabb meg újabb halálát azzal, hogy felelőtlenül újra meg újra teszek a(z újra)születésemről, akkor én vagyok önmagam gyilkosa. Ha újra megszülettem, természetesen újra meg is fogok halni.
Mindennek ez a kultúrától teljesen független, idebent lakozó ellenlábas hát az akadálya, legyen az meditáció, spirituális fejlő-dés, jobb közérzet, emberibb és élhetőbb világ, egy igazságosabb, jobb társadalom, jó, igazságos és tisztességes kormányzás, etikus cselekvés, becsület és persze tulajdon boldogságunk is, bármi: az útban BIG ME van, ő az akadály, és mindegy, milyen névvel illetjük. Ő ott az akadály, semmi más. Ugyanazt űzi, mint Māra – aki pedig csakis azért tud szabadon garázdálkodni, mert sehol semmi sati [ejtsd: szati], ami az éber tudatosság, az, hogy nem a múltban időzünk, és nem is a jövőben időzünk, nem álmodozunk, hanem megpróbálunk itt lenni, abban a pillanatban, ami most van, és már nincs is. A jelenben, a mostban, itt, hic et nunc. Arra figyelni, ami és ahogyan most van éppen.
Ehhez sati kell: tudatában lenni mindazzal, ami egy adott pillanattöredékben történik. A sati meglétén (meg a hiányán) múlik minden, és sati nélkül semmiféle buddhista út nem létezhet. A legszebb és a legtökéletesebb felajánlásunk a Buddhának, ha meditálunk, és egyre jobban megalapozzuk lehetőleg töretlen folytonosságában fenntartott éber tudatosságunkat. Ki lehet fejleszteni, csak meditáció kell hozzá, persze valami „komolyabb”, mondjuk egy három hetes, burmai stílusú, jó intenzív elvonulás egy kis alapozónak.
Az általam rendszeresen említett-idézett Ajahn Brahm is, a burmai Sayadaw U Jotika [ejtsd, kb.: szejádó ú dzsótika] is ugyanazt mondja, szóról szóra: Get yourself out of the way and let meditation happen; […], vagyis kb. ’Tűnj az útból, hagyd, hogy az a meditáció csak történjen [szépen]’, ui. leginkább azért nem lesz belőle rossz esetben semmi, jó esetben meg talán valami kevéske csupán, mert BIG ME mindent az ellenőrzése alá akar vonni, mindenbe bele akar szólni, be akar avatkozni, majd ő! Hát persze. Amíg ő ott állandó jelleggel „felügyel”, addig semmi sem lesz a meditációs gyakorlatból. Ajahn Brahm ezt is hozzáteszi: you are the obstacle, ’te vagy az akadály’.
▲
Július 31-e van, szombat, kora délután. Vissza is értem, mármint a délután háromkor elfogyasztott hatalmas bögre tea után. És jót is tett, akárcsak a kirándulás, mert bizony innen enyhe lejtőn vezet az ösvény le a kúthoz és a kis patakhoz, aminek moraja kelet felől az erdő alaphangját adja, majd fel az erdei kapaszkodón (képek már vannak bőven), míg fel nem érek az „érkezési területre” (kisebb járművel be lehet hajtani), ahol azonnal érzékelem a néhány többletfokot és az erős napfényt. Az ott a központi rész is egyben, a 11 kuṭi zöme is ott van, ill. egy ugrásra van onnan a dānasālā, a felajánlások helyszíne, azaz az ebédlő, ahová mókuskáék is járnak, a konyha, az „iroda”, és egy másik irányban a meditációs terem – kicsi, de barátságos.
Amúgy vagy bent a kuṭiban szoktam gyakrolni, vagy napközben – és még világosban a moszkítók érkezéséig – a tornácon. A piócás élmények hatására* mégsem vállalom, hogy még a hajnali setétben zseblámpa fényénél vonuljak át- és fel az erdőn reggeli előtti gyakorlatra, és ugyanígy nem vállalom az esti, sötétedés utáni lejövetelt. Elég a napi átlag négyszeri felmenetel a sok helyen bizony magas kőtömbökön lavírozva (inkább való zergének az ilyesmi!): reggeli, ebéd, aztán az ebéd utáni, bő egy órányi seprés, végül általában a három órai tea a negyedik kirándulás. (*Azóta jött hozzá kobrás élmény is.)
Az ösvényt tanácsos lehetőleg napi rendszerességgel tisztán tartani: egyrészt azokra kell gondolni, akik használják (ha esik, az avarban is megbújnak piócák meg egyebek*), másrészt meg az élővilágra – kár lenne rájuk taposni, kárt tenni bármiben, fájdalmat, szenvedést okozni, netán véletlenül elpusztítani, ami éppen ott és akkor meghúzza magát, amikor ugyanezzel az erővel és egy kis beleérzéssel azt az ösvényt tisztán is lehet tartani, és még testmozgásnak is kiváló, nem is beszélve a sati gyakorlásáról!
*Kiegészítés, aug. 1-én du. fél ötkor: ahogy jövök lefelé, útban visszafelé a délutáni teázásból, éppen elmélázva egy kicsit, hirtelen mozgás az ösvényen, jobb kéz felé, aztán az egyik ficakban, közvetlenül mellettem megzördült a száraz avar. Egy szép nagy, vastag kígyó volt, feltekeredve, menekült be azon nyomban valami résbe vagy odúba, szegény frászt kaphatott! Egy szerencse, hogy nem léptem rá … Nem tudom, miféle lehetett. – Szóval ennyit az ösvény tisztán tartásáról! A gondnok visszajött, tea előtt elindult elém, ugyanazon a fenti szakaszon futottunk össze, és még meg is jegyezte, hogy milyen tisztára van seperve!
Nézdelődés és elkalandozó figyelem helyett jól oda kell figyelni, minden egyes lépésre, különösen akkor, ha esik vagy vizes még minden. A kövek csúszhatnak is. Nem is mellesleg szinte mindig viszem az ernyőt, ami a gumizott végével és a megfelelő fejjel járóbot is egyben, de ma rájöttem, nem jó, ha akkor is használom, amikor kedvezők a viszonyok az erdőben, mert a test elkényelmesedik, mi-közben kifejezetten jót tesz végre a rendszeres testmozgás! Azon az özönvizes napon a három itt meditáló hölgy egyike előjött a kuṭijából, s kedvesen fölajánlotta az egyik járóbotját: amikor ömlik az eső, az ernyő mint járóbot kiesik, ugyanakkor a körülmények megkövetelik ezt a fajta biztonsági megoldást.
Most csendült fel éppen a már megszokott forrásból a müezzin, persze hangfelvételről, nyugati irányból. Nem messze buddhista kolostor is van, egy másik irányból hallom őket is, más időpontokban. Amúgy a kút a forrással, a kis patak és a két kis sellő zúgása inkább keleti légáramlat esetén érvényesül igazán, ill. este, amikor eláll a szél. A nap több szakában zendítenek rá a madarak, egész hangversenyt adnak! Itt valamiért nem él azonban az ázsiai kakukk (koel); hogy páva nincsen, azt értem, mivel ezek a meredek, részben sziklás lejtők és a sűrű növényzet nem olyan jók nekik. – Békát itt körülöttem nem hallottam eddig, és mintha a rovarvilág is szerényebb lenne, bár igaz, botsáska és szentjánosbogár pl. van. Mindig örülök, amikor a sötét estében a lámpásával integet egy-egy iyen bogárka kintről, az ablaküvegen át! Moszkítóék az erős légmozgást nem szeretik, így be se igen jönnek, annyira, hogy semmi szükség (egyelőre?) szúnyoghálóra.
Mindenféle hangya minden mennyiségben: ide is beköltöztek, és a sati se volt a helyén éppen, BIG ME azonban túlságosan is, úgyhogy csináltam is egy jó nagy hülyeséget, amiből azt a tanulságot szűrhettem le magamnak, hogy csak BIG ME lehet olyan ostoba, hogy a természet lágy ölén nekifeszüljön a természetnek (hübrisz, mint mindig) ahelyett, hogy tudomásul venné, ami éppen van, adott esetben akár hangyák. Arról meg már nem is beszélve, hogy az egyik dāna pont az abhaya-dāna, azaz menedéket adunk más lény(ek)nek, befogadjuk (őket), hiszen nem csak mi szeretnénk fedélt a fejünk fölé, lehetőleg száraz és valamennyire biztonságos hajlékot, csakhogy ez nemigen fordul meg a fejünkben – és nem is igen akaródzik megfordulnia. Aranyos és jólnevelt kutyus jöhet, cica jöhet, na de hangya ...? csótány netán ...? (Ugye, ugye?)
Szerencsére nem BIG ME vitte a prímet, amikor az idei esős évszak menetrend szerint érkező bemutatkozó esője ömlött, ill. az azt felvezető pár nap, amikor is egyértelmű volt, hogy ez az eső már nem az az eső – ez már a monszun minden velejárójával egyetemben. A kuṭiban is mások lettek a viszonyok, nyirkosság, alacsonyabb hőmérséklet stb. Ami a legjobban próbára teszi az embert, az a nehezen felszívódó víz, a nagy pocsolyák – és a mindenhol ott leselkedő piócák serege. Egy a nyakamba került, nyilván egy bokorról, amit elmenőben súrolhattam a szerzeteslepellel, és nem is vettem észre, csak amikor már jóllakott, s levált rólam.
Azóta be is szereztek nekem egy gumicsizmát ilyen ömlő esős, özönvizes napokra. Öt sebet kellett kimosni és fertőtleníteni, mert későn észleltem a lakmározást. (Egy-egy ilyen seb könnyen elfertőződhet ugyanis.) Megtanultam, hogy nem jó bevárni, hogy érezzem is, hanem sűrűn meg kell állni, s vetni egy pillantást az alsó lábszárra, a bokára, a lábfejre, meg a lábujjak közé, mivel előszeretettel kucorognak be oda. Nem egyet szedtem le még jókor két lábujj közül. És azóta mindig van nálam papírzsebkendő, sebtapasz és Betadine: a legelső, tekintélyes sebből szépen folyt a vér, abba is hagytam akkor a seprést, irány a kuṭi. – Annak a nagy esőzésnek aznap vége is lett, másnapra felséges, csapadékmentes idő lett, ami azóta is tartja magát! Mi több, ma megint érezhetően melegebb lett, itt a kuṭiban is.
Türelemmel lenni, meglenni a dolgokkal, megtanulni együtt létezni velük – tudom, mondani könnyű. Ez nem azt jelenti persze, hogy mindennel meg kellene békélni, hiszen ha egy mérges száz- vagy ezerlábú (setétvörös) talál feltűnni lakrészen belül este, mint a Sri Subodharamá-ban történt, akkor jobb a békesség: egy okos ötlettel sikerült megfognom és kitennem a zöldbe.
Már itt, az elvonulási központban kiszúrtam egy, a fürdőszobaajtó megett lakó, tekintélyes méretű pókot – a pók nappal az ajtó mögött volt, éjszaka én meg az ágyban, vagyis ezzel a remek váltott műszakkal ellehettünk volna (volna!) mi itt ketten, de egy nap véletlenül rá is fröccsent egy kis víz zuhanyozás közben. Ugrott is elő rögvest, és mivel akaratlanul is a bejárati ajtó felé vette „öles léptekkel” az irányt a falon, éltem a lehetőséggel, fogtam a még burmai származék lepkehálót, nosza, befogtam pókunkat, és már vittem ki őt is a természetbe. Azonnal eltűnt egy kis üregben itt a sziklán.
Azóta nem láttam, és utód se költözött be a helyére, ám itt vannak most a hangyák, és kismillió hangyatojást rejtettek el a fürdő ajtófélfájában. Holnap már itt lesz két nap távollét után a gondnok, egy nagyon rokonszenves, szelíd, kedves, örök segítőkész, 61 éves férfi, aki az anyakolostor, a Sri Subodharama nagytiszteletű apátjának az egyik fivére, s 14 éve van itt. Őt fogom megkérdezni, mit lehet (?) vagy kell (?) ilyen esetben tenni.
Világos: itt megint BIG ME akar valamit tenni, pedig ételféle nincs is nálam itt a kuṭiban, a cukorhoz meg a mézhez nem férnek hozzá. Ezek egész kicsi, fekete hangyák, nem csípnek, nem harapnak, csak kell nekik meg a tojásoknak egy száraz hely, ahol biztonságban vészelhetik át az esős évszakot. De nem, BIG ME nem akarja. BIG ME ki akar innen mindent zárni, ami, úgymond, kellemetlenkedhet itt neki. A majmokat most már közelebb engedem, de amikor első látogatásukkor ugyanúgy felugráltak hátul az ablakra, akkor erélyesen elzavartam őket. – Bezzeg a gekkókat hiányolom. (Aug. 5., utóirat: azóta vannak már!) Egy bébi maradt, láttam is, le is fotóztam, de az a régi jó csattogtató hang mindig kintről hallatszik. És hol járunk ezzel megint csak? Hát a szeretem, nem szeretem örök kérdéskörénél. Ez iṭṭhārammaṇaṁ, ’kívánatos tudattárgy’, ez meg aniṭṭhārammaṇaṁ, ’nemkívánatos tudattárgy’. Akarom, nem akarom, kell, ide vele; nem kell, el vele.
¾ 6 lett, egyre több az „érdeklődő” (mármint a moszkító!), ui. a kuṭi tárva nyitott ajtajában ülök* a szép, égetett mázas cserép padlón, előttem egy dobozon a laptop. És mintha az az ominózus hegy megint kapná a zuhogó esőt … Itt nyugi van (egyelőre?!) – monszunhangulat persze semmi, de annyi baj legyen!!!
*Ebben az az érdekes, hogy Malajziában is, Bangkokban is így csináltam, mert ez volt – és itt is ez – a legkézenfekvőbb megoldás.
▲
A piócák kapcsán még valamit. Talán láttak már ilyen jószágot „közlekedni”: mindkét vége átalakul járószervvé, pontosabban tapadókoronggá, és miközben az egyik végével odatapad valamire, félkörívet leírva a másik végével tapad oda – tiszta akrobatamutatvány! vagy talajtorna? –, aztán azt a végét emeli fel, megint félkörív, vagyis hol az egyikkel tapad egy felületre, hol a másikkal, s így halad meglepő gyorsasággal előre. Szaporán lépeget, „szedi a lábát”. Lényegében a (szívó)száján és az emésztőcsatorna kijáratán jár, az alfelén (képletesen). És, ha jól tudom, még csak nem is lát, csak érzékel, de azt ügyesen és azonnal, és azonnal cselekszik is. Ugyanakkor meg nem fordulna a fejében, hogy milyen rémes létforma jutott neki. Nem hinném, hgy átérezné, mennyire nyomorúságos kis élete van. És micsoda vesződség egy kis vérhez hozzájutni végre!
Ezt mi látjuk így, mi gondoljuk így. A látványuk tanulságos: ezt akarod? Ilyen életet akarsz magadnak a következő életedben? És még ennél cifrábbak is vannak ám! Legalábbis a mi szemszögünkből nézve, ugyebár.
Az a nem létező véletlen, merthogy az imént, ahogy végeztem egy kis járógyakorlatot a tornácon az esti beköltözés előtt (már javából ettek a moszkítók is), mit nem szúrok ki a tisztára sepert lépcsőn? Egy ilyen lényt, amint éppen a környezetét kémlelte. Nos, amit eddig leszedtem magamról – meg az is, ami jóllakottan alápottyant –, fekete volt, ez meg nem az, de (a) amit már itt a tornácon is láttam célirányosan haladni, az is barnás színű volt, ill. (b) láttam már feketét is így lépegetni közvetlenül az után, hogy leszedtem. Amúgy mindkettő nyálkás, s ezért megfogni is nagyon nehéz őket, ha meg sikerül, rögtön az ember ujjára tapadnak – puha falevéllel könnyen ment. – A kinti példány alá toltam egy falevelet. Feltűnt mindkét végén valami fésűs fogazatszerűség. Mik nem vannak! Jellemző, hogy aki és ami csak él és mozog, az mind kapaszkodik valamibe. Egy nap amúgy annyira meglephette egy ilyen barnát, hogy leszedem a lábamról, hogy elfelejtett az ujjamra tapadni!
Kaptam citronella olajat, jól is jön, amikor seperni megyek! A moszkítók nagy ívben kerülik, de van egy itteni légyféle, mint egy mini-méhecske, azok imádják, és hívatlanul a bekent bőrre telepednek, buzgón nyalogatják a citronella olajat! Jópofák. Közben meg csiklandoznak a lábacskáikkal meg a nyelvecskéjükkel, de miért volna ezzel baj? Ez is dāna, a javából. Már 2005-ben megcsodáltam őket meg a buzgalmukat.
Közben az ember meg egyre jobban elidegenedik a természettől, egyre kevésbé része, s ennek egyik velejárója, hogy kihal a beleérzés, a szeretet, az együttérzés a többi, vagyis nem emberi lény szenvedéseivel. Helyette megy ezen a vonalon is a gyilok minden mennyiségben: öli, pusztítja az ember a természetet, a többi lényt, és nem látja, mi megy. – A Buddha nem így gondolta éppen a négy brahmavihāra, vagyis a mettā, karunā és muditā (továbbá az upekkhā) gyakorlatát …
☸
A barátságos kis meditációs és Dhamma-terem
az elvonulási központban.
☸
No comments:
Post a Comment