Még korábban kaptam egyszer néhány sort valakitől. Reklamálta, hogy nem látja nyomát az ügyködésemnek: nem lát új dolgokat a Facebook-on, és nem lát új blogbejegyzéseket.
Minden ügyködés BIG ME műve, ő a kāraka, aki
ezt-azt tesz, csinál, serénykedik. BIG ME aktív oldala. Amit összeügyködik
– cselekszik: szóban (2. vacīkamma), tettben (1. kāyakamma)
és gondolatban (3. manokamma) –, az a karma (páli kamma).
Mármint az övé, egyes egyedül az övé. A passzív fele kiegészíti: megtapasztal,
átél, befogad és tud dolgokat. Az ő megnevezése vedaka [ejtsd: védaka].
A leghíresebb hely, ahol együtt jelennek meg, egy vers a Visuddhimagga
(’A megtisztulás útja’) címet viselő monumentális kézikönyvben, mely a Laṅkā
szigetén – azaz Srí Lankán – az i. u. V. század táján alkotó Buddhaghosa
munkája, ahol is mind a mai napig hallatlanul nagy becsben áll:
Kammassa kārako natthi, vipākassa
ca vedako;
Suddhadhammā pavattanti, evetaṁ sammadassanaṁ.
[…]
Kb. A tettnek
elkövetője nincsen,
[és nincs,] aki megtapasztalja az eredményt;
Pusztán a jelenségek áramlanak –
egyedül ez helyes látása a dolgoknak.
(Visuddhimagga 689.)
A jelenségek üresek.
Nos, amit a kedves reklamáló nem láthatott és így nem is
tudhatott, az az, hogy van ám nekem még néhány régi barátom, akikkel tartom,
ha nem is túl sűrűn, a kapcsolatot Londonban, Provence-ban, Svábföldön, Koppenhágában.
Van persze ismeretség Magyarországon is, ám a többség viszonylag új keletű.
Egy régi kedves emberem évek óta kolozsvári lakos. A kapcsolattartás
velük a részemről nem távirati stílusban írt kurta üzeneteket
takar, hanem „igazi”, a tőlem már megszokott, min. átlaghosszúságú – akár
két-három oldalas – leveleket. Nem kevesen tűntek el azonban az elmúlt
évek során, és egy páran el is távoztak az élők sorából. És van, hogy hosszú évek
múltán én fáradok bele az egyoldalúnak tűnő kapcsolattartó igyekezetbe,
abba, hogy mindig én rángassam elő ezt vagy azt, és inkább szelíden elengedem
az érintettet. – Az év végével, ill. január végével volt újabb ilyen esetem:
én nem írtam neki, most először, sok-sok év után először, mire gondolt
egyet, és ő sem. – Hát, ez is a mulandóság témaköre!
Van nekem Magyarországon olyan ismeretségem is, akinek
szívesen írok a Buddha tanításairól, aztán a benyomásaimról, a meglátásaimról
stb. az ő nyílt és őszinte beszámolóit illetően. BIG ME – kāraka
– aztán kifejti neki, mit gondol, és még „kötekszik” is egy sort! Döfköd kāraka
a kérdéseivel, a feje tetejére állít mindent, ha kell, kiforgat és
kikezd, ahogy illik! (Vigyor.) Változó, hogy mikor jön az illetőtől valami:
van, amikor gyakrabban – és több –, olyankor nekem is több időt jelent a
válaszolás, akár több lépcsőben is. Vállalom, mert abban bízom, hogy valamit
segítek vele.
Arra gondoltam, hogy elraktározok néhány részt két ilyen,
még tavaly kapott, ill. megválaszolt levélből azzal, hogy egy nap blogbejegyzés
lehet még belőle. Az érintett kifejezetten örült az ötletnek, mondván,
csak remélni tudja, hogy más is okulhat az ő mizériáiból. Így az imént emlegetett
kedves reklamáló egyúttal bepillantást nyerhet abba is, ami eredetileg
nem a nagyobb nyilvánosság számára készült, ám most mégis a közé lehet.
Nem nyestem meg, nem távolítottam el semmit sem – ellenkezőleg: kibővítettem,
megtoldottam ezzel-azzal.
▲
Én nem ismerem X***-et – meg Y***-t – olyan nagyon hosszú
ideje, ám ez alatt a rövid idő alatt is megtapasztalhattam azt a rettenetes,
görcsös ellenállást, amin képtelen(ek?) túllendülni.
A legszomorúbb az egészben az, hogy elmélet szintjén már
mindenképpen tudnia|-uk illene, hogy igenis van ebből kiút, és igenis nem
szükségszerű, hogy kínlódjon. Azaz hogy kínlódjanak. Kiváló módszere van
annak, hogy hogyan lehet kezelni az érzéseit, melyek lassan tényleg tesznek
még róla, „hogy végképp lezuhanjak abba a mély verembe ami mellett állok
már jó ideje” – mint írja a levelében.
Az igazi buddhista meditáció ilyesmiről is szól, kényszer(ítés),
erőszak és nyomás nélkül. Aki vállalja, az önként vállalja abban a meggyőződésében,
hogy ez az egyetlen út, ami tényleg segíthet. Ez az elmúlt 2500 év alatt bebizonyosodott.
Az egyetlen út, ami elvezet a megismeréshez és a felismerésekhez, majd
a belátásokhoz, ahhoz, hogy bele tudjon látni megtisztult tudattal a világ,
azaz a dolgok – a jelenségek – valós természetébe. És akkor láthatja, hogy
is van ez, ki kicsoda és mi micsoda, és mi az, ami van, mi az, ami nincs.
Nem tudom, felteszi-e magának a kérdést, hogy jó, jó, ott
az a verem, ami még mély is, na de mégis mi van abban a veremben? És
egyáltalán: mi a baj azzal a veremmel? Az, hogy „verem”? Van valami
köze netán ahhoz a veremhez? Nincsen. Van valami dolguk egymással? Nincsen.
Hát akkor?
Mi, mi van a veremben? Belenézett? Megnézte? Nem.
Amitől állandóan retteg, az nem is létezik. Egész egyszerűen nem létezik: a maga tudata építi fel, a maga tudata nagyítja fel, a tudatán kívül sehol sem létezik. Igen ám, de az a tudat szabadjára van engedve, ellenőrizetlenül, megzabolálatlanul. Szabadon száguldozik egyik légvártól a másikig, délibábokat kerget|-nek, állandó jelleggel, és hagyják tovaburjánzani a minden alapot nélkülöző fantazmagóriáikat. Szemmel láthatóan ebben érzik jól magukat, ami nem jó, mert a valóság már sehol, csak az álmaik meg a vágyaik, az ábrándjaik szaporodnak, osztódással, amikbe hiába is kapaszkodnak: olyan ez, írtam egyszer egy jóval korábbi blogbejegyzésben, mint lajtorját támasztani bárányfelhőhöz. Van ott valahol valami fogódzó, tessék mondani? Van ott mibe kapaszkodni? És: van ott bármiféle szubsztancia?
Visszatérve az eredeti levélhez… – Nincs
rendben se a magánéletem se a családom se a munkám, semmi. Dől össze minden
mint egy kártyavár. – írja egy helyen.
Ezt a tudatban mondja egy (vagy akár több, egy egész bizottságnyi)
hang. Nem kell mindig mindent elhinni, amit azok a hangok fújnak. Tessék
erről leszokni. Szóval azt sustorogja magának az a hang, hogy ez és ez nincs
rendben, meg hogy dől össze minden mint egy kártyavár. – Ha a tudata
nem száguldozna szabadjára engedve az egész világmindenségen át keresztbe-kasul,
akkor azonnal tiltakozna: mi az, hogy „nincs rendben”?!
Tessék elgondolkozni azon, hogy a dolgoknak az a dolguk,
hogy ne legyenek rendben! Úgy és akkor vannak rendben, ha nincsenek
rendben. Ez a természetük, a sajátosságuk! És az is a természetük, hogy
kártyavárként dőljenek össze, csak éppen kártyavár meg sehol. A tudat vetít
oda magának egy ilyen illúziót – délibábot –, maga meg elhiszi. Ráharap. És
már száguld is vele tova. Közben meg persze az a kártyavár majd bolond lett
volna összedőlni! Összedőlt? Nem. Pillanatfelvétel lett az egészből: összedőlőfélben
lévő kártyavár alul-/felül-/oldal- stb. nézetben. Premier plánban. Kéretik a
legrokonszenvesebbet aláhúzni.
▲
A létnek három ismérve van, kedves X***. Az egyik: a dolgok
nem állandók, hanem mulandók. Létrejöttek, itt vannak egy ideig,
„változnak” (másmilyenné lesznek), aztán fogják magukat, és megszűnnek.
Távoznak. Elmúlnak. Aniccaṁ [aniccsam]. Ez zajlik a testében is, ez
zajlik mindenben, ami csak létezik, élőben, élettelenben egyaránt. A
sejtjei is így cserélődnek le. Átlag hét év alatt cserélődik ki az egész
sejtállomány, ha jól tudom, a szívet és az agyat leszámítva. Nem az öregszik
el azonban, ami ott van, nem az épül le, ami ott van, hanem kimegy az
egyik sejt, és a kimenetelével kiváltja a következő sejt létrejöttét,
aminek azonban már más lesz a minősége. Szédületes sebességgel zajlik ez,
nem is vagyunk képesek az érzékelésére, de mondjuk negyven felett
bele-belenézhet a tükörbe, és néhány év leforgása alatt jó néhányszor
konstatálhatja, hogy lám, nicsak meg jé, öregszik, megy lefelé,
feltartóztathatatlanul és kérlelhetetlenül. Vagyis „nincs rendben”,
mert a megvezetett átlagtudat azt vallja, hogy rendben akkor vagyunk, ha
egészségesek, erősek, szépek, üdék, csábosak, zsengék, örökifjak, vidámak
és egyebek vagyunk. Hát persze. Ez megint Samuka. Aki csak képzeli. – Ezzel
szemben az igazság az, hogy nincs olyan, miszerint valami rendben van,
vagy hogy nincs rendben. Egy olyan rendszerben, ahol a lét három ismérve az
alapképlet, ez nem is lehetne másként: ha valami feltételek függvényében
létrejött, akkor természetszerűleg el is fog indulni egy nap lefelé, megbetegszik,
öregszik, leépül, és meg fog szűnni. Kész. Ennyi. Mi ebben a rendkívüli? Mi a
rendkívüli egy törvényszerűségben, ami az egész világegyetem működésmódjára
érvényes? Magára nem vonatkozna a szabadesés törvénye? A termodinamika
törvényei? Vagy mégis?
Mulandóság van. Ez a páli anicca(ṁ),
ejtsd: aniccsa(m). És az, ami változásnak látszik – és annak is hívjuk –,
még csak nem is változik, hanem kimegy, és valami más lép a helyére,
másmilyen lesz. A tudatpillanatok is így követik egymást – és még csak
össze sem érnek! Nem egybefüggő sorozatot, vonalat vagy füzért – láncot –
alkotnak, mivel pontszerűek, egyedik és egyszeriek, és egymás után jelennek
meg: pontszerű egymásutániságok, szakadatlanul. Az előző nincs már
sehol, az utána következő meg még nincs sehol, de mire van, addigra már
nincs is.
Természettudósok tökéletesen tisztában vannak azzal,
hogy bármiféle élő szervezet, organizmus akkor érzi jól magát – és akkor
virul –, ha a rendszer állandó és stabil. Így lett kitalálva. Igen ám, de hol
vannak ilyen ideális feltételek? Ahogy „változik” valami – azaz más lesz,
másként és másmilyen lesz –, már borul is az egész, és azon lesz, hogy
visszaálljon a számára ideális egyensúly. Vinnyog, ha ez az egyensúly meginog,
horribile dictu felborul. Vagyis a maga tudatának a hangjaival
szólva „dől össze minden mint egy kártyavár”.
Az én szervezetem sem működik másként, hiszen miért és
mitől is működne másként, ha egyszer énrám ugyanúgy vonatkoznak ezek a
törvényszerűségek, mint bárki másra. Az én szervezetem is megsínyli az időjárás-
és évszakváltozásokat, méghozzá egyre cifrábban sínyli meg. A Buddha
nagyon jól tudta, hogy ezek a változások betegségeket is okozhatnak az emberben
vagy bármely élő szervezetben. Így nevezte őket: utupariṇāmajā ābādhā,
azaz ’idő- / évszakváltozásból fakadó megbetegedések’. Egy valamit
azonban tehetünk: megtanuljuk követni a tudat reakciót. Kifigyelni,
hogy a testi tüske vagy tövis mellé odadöfi-e a tudat a maga, 2. sz. tövisét,
avagy sem. Ez az, amit „kezelni” tudunk, ha megtanuljuk. Arról a tövisről: https://luangtavilasa.blogspot.com/2021/10/levelek-az-erdobol-iii-ma-ma-van.html
Mindig mondom én, hogy milyen bölcs volt a Buddha a maga
személyes tapasztalataira épülő, egyedülálló és korszakalkotó meglátásaival
– durván 2500 évvel a modern nyugati kutatás eredményei és belátásai
előtt! –, csak éppen alig hallja meg valaki, és azok közül, akik mégis meghallják,
szinte senki sincsen, aki hallgatna is rá. Hiába, tudta azt is a
Buddha, nagyon is jól, hogy miért nem akar tanítani, de erről már olvashattak
nem is egy korábbi blogbejegyzésben.
Nem kellett akkor se a Buddha a maga könyörtelen igazságaival,
és ma se kell. Annyi baj legyen: ez is rendjén van, így van rendjén,
így kell lennie, mert az ember az ő korában is emberből volt, és a mi korunkban
is emberből van, reménytelenül. A tudatának szennyeződéseiből áll,
észlelésének torzulásaiból, de legelsősorban is mérhetetlen és végzetes
ostobaságából és megvezetettségéből, valamint önromboló és önpusztító
hibbantságából. (Lásd a megfelelő blogbejegyzéseket.)
▲
A létnek egy másik ismérve a dukkha, ami nem egyéb,
mint hogy ezek a szüntelen „változások” – egyszer le, egyszer föl, hol
így, hol úgy, meg hogy minden kisiklik a markunkból, vagy hogy a dolgok
szeretnek ám tőlünk függetlenül úgy alakulni, ahogy mi még véletlenül
sem szeretnénk, hogy alakuljanak stb. – nem elégítenek, mert nem is
elégíthetnek ki, hiszen „változás” például az is, ha a hozzánk
legközelebb álló, számunkra legkedvesebb emberek egymás után távoznak.
Meghalnak idővel, szép sorjában. Az azonban, ami nem elégít ki, szenvedéshez
vezet, mentális nyomorúsághoz, majd szomatizálva mindenféle testi nyavalyához,
leginkább rákos megbetegedésekhez és daganatokhoz, tumorokhoz, gyomorpanaszokhoz,
migrénhez, alvászavarokhoz és még sok más kellemes tünetegyütteshez,
kérem szépen. Ezek egy élő szervezet teljesen természetes pszichoszomatikus
reakciói: ahol rendben van a tudat, ott kevésbé vagy nem alakulnak
ki.
Szóval a dukkha, ami nem csak testi vagy tudati
fájdalmat és szenvedést jelent, a dolgok nem kielégítő voltára utal,
amiből a szenvedés érzete támad. Hogy mi a dukkha, arról a nagy fordításkritikai
bejegyzésben olvashat bőségesen, a 2/3. sz. részben: https://luangtavilasa.blogspot.com/2022/04/ahogy-csillag-megy-az-egen-23.html
▲
Már csak a harmadik ismérv (lakkhaṇa) van hátra, ez
pedig az anattā, a Buddhának az a legsúlyosabb és legalapvetőbb
tantétele, amelyiktől a buddhizmus buddhizmus – semmilyen más vallás
nem vall és nem hirdet ugyanis ilyesmit –, és ez az a felismerés, miszerint
a dolgok és a lények nélkülözik az önvalót, nincs önlényegiségük, nincs
„én” (anattā = ’nem-én’ / ’nem-magam’ / ’nem-maga’*), a jelenségek és folyamataik
üresek. Nincs otthon senki. A folyamatokban nem lakik senki: a folyamatok
személytelenek. Hozzá lehetne biggyeszteni: a jelenségek is személytelenek,
de maradunk a folyamatoknál, ha egyszer a jelenségek nem statikusak, hanem
mulandók (anicca) és állandó változásban vannak (viparināmī),
vagyis folyton-folyvást másmilyenek és másként lesznek (aññathābhāvī).
Folyam, folyamat. (Lásd az előző blogbejegyzést: https://luangtavilasa.blogspot.com/2023/02/levelek-az-erdobol-viii-en-big-me-anatta.html ) — *Az attā (szótári
alakja attan) hímnemű főnévként is, visszaható névmásként is használatos
a páliban, ez utóbbi ’maga, önmaga, saját maga’ értelemben.
A Buddhának ezt a tantételét a legnehezebb felfogni és elfogadni.
A megértéséhez le kell ülni meditálni, és akkor majd apránként felsejlik
az igazsága, az, hogy az „én” vagy a „személy” képzet csupán, tévképzet,
az agy kóros szüleménye, illúzió, délibáb, amiből BIG ME nő ki, minden
baj, minden rossz, minden szenvedés és nyomorúság, minden emberi pocsékság,
romlottság, ocsmányság és aljasság forrása a világban.
Egy emberibb, jobb és élhetőbb világhoz az út, mint már
nem egyszer körbejártam, BIG ME lebontásán, felszámolásán át
vezet. A Buddha útja ez, a boldogság útja, ami valóban elvezethet egy másfajta
boldogsághoz, egy olyan úton, ami már maga is a boldogság, ha egyszer a
Buddha útja egy életmód boldogsága is egyben.
A bibi ott van, hogy pont ez az, ami mégsem kell az emberiségnek.
Karnyújtásnyira a gyógyír, az egyetlen életképes megoldás, ő meg nem kér
belőle. Ígéretes megvezetettségének és tulajdon ostobaságának, hibbantságának
hála. Ördögi kör ez, ám ki lehet belőle szállni. Csak akarni kell.
A buddhista életmód boldogsága részben a megfelelő, lehetőleg
mindenben erőszakmentes, semmilyen élőlénynek nem ártó, tiszta és
etikus életvitelből, részben pedig a rendszeresen, elkötelezetten végzett
meditációs gyakorlatokból, valamint a gyakorlatok során kialakuló,
töretlenül fenntartott éberségből fakad – és a jó közérzetből és örömérzetből,
ami nagyon hamar kialakul és módszeres gyakorlás mellett állandósul. A
helyesen tanított és helyesen végzett meditáció arról is szól tehát, hogy
tevőlegesen gondoskodunk mi magunk a boldogságérzet megteremtéséről.
A boldogságérzet nem sült galamb, ami a szánkba repül, hanem az agy átrendeződő
biokémiájának egyik legmarkánsabb megnyilvánulása.
A Buddha boldogságot kínál és ígér. És teljesíti is, amit
ígér, ám ezt nekem kell kiviteleznem: a boldogság bennem van, mint ahogy a
boldogtalanság is énbennem van. Csak az útmutatásokat kell követni a
Buddha útján, amiben én személy szerint se 2004-ben – egy nagyon intenzív,
bő három hetes meditációs elvonulás során Burmában –, se később nem csalatkoztam,
mert tudom, hogy „mindössze” annyi szükségeltetik hozzá, hogy komolyan is
vegyem és komolyan csináljam. Hogy mindenben a Buddha útját próbáljam
követni. Jó ideje tudom már, hogy ez így van, és tudom, miért akadok el, ha
elakadok, hogy mi az, amit csinálok, holott nem jó – és mi az, amit nem
csinálok, pedig jó lenne. Vagyis tisztában vagyok vele, hogy BIG ME a
legnagyobb akadály ezen az úton, minden ostobaságával, hülyeségével és
megvezetettségével egyetemben! Én, én magam vagyok az akadály, az „én” hóbortjai
és pillanatnyi szeszélyei, preferenciái, az egó szüntelen berzenkedése
és ellenállása, a „személy” makacssága, önfejűsége. (Stb.)
]
https://gymnasticsville.com/usa-gymnastics-house-cards-falling/