Kedves Mindnyájuk!
Év végi, nagy anumódaná készül itt, visszatekintő és kollektív
anumódaná — mélyről jövő, őszinte hálaadás és köszönetnyilvánítás.
Visszatekintek, és azt látom, hogy igenis ott a jóakarat, a
jó szándék, ott az együttérzés és a beleérzés, az empátia, az, ami a jótéteményeket
csalja elő az emberből: az emberség, emberiesség, a segíteni akarás, mindaz,
ami szép és jó, és amitől a világ lesz szebb és jobb, amiben mindannyian
élünk, ha már így alakult.
Jó szándék, jóakarat, együttérzés és beleérzés, empátia, jótétemények,
emberség és emberiesség, a humánum, a segíteni akarás csupa olyasmi, ami BIG
ME, a fránya nagy én ellenében hat, a gyűlöletszítás ellenében, tudatokat szünet
nélkül mérgező akarnokok ellenében — minden olyan ellenében, amitől ember
embernek farkasa. Igen: embernek maradni a tengernyi embertelenség ellenében, a
szennyes ár ellenében.
Az ár ellen úszni: ez a Buddha útja, paṭisotagāmī, mert
szembemegy a világ minden mocskával és emberi aljasságával.
Szívet melengető a sok-sok jótétemény, amiben ezt a
szerzetest részesítették és változatlanul részesítik. Megható, megindító a sok
szép gesztus, legyen az bármiféle felajánlás, adomány, figyelmesség, legyen az
a befogadás nemes gesztusa, a segítségnyújtás nemes adománya, bármi: minden
olyan megnyilvánulás, ami arról szól, hogy ne csak nekem, hanem egy másik
embernek is jó legyen.
Csodálatos dolog ez, és csodálatos a hatása, hiszen maga a nemes
adományt tevő ember is gyarapszik a dāna, az adományozás gesztusa révén,
nemesíti és tisztítja őt magát, azaz a tudatát. Adni jó, megosztani valamit
másokkal jó, segíteni jó, tanácsot adni, vigaszt nyújtani, lelki támaszt: jó.
Nem mindenki mindenki ellen, hanem mindenki mindenkivel mindenkiért. Egy jobb,
élhetőbb, szebb és emberibb világ kulcsa a mi kezünkben van, mi tesszük a szebb
világot is, a pocsék világot is, de a döntés a miénk: dönteni feltételek és kiváltó
okok függvényében döntünk, ha egyszer az a döntés nem okvetlenül úgy a miénk,
ahogyan azt mi gondoljuk. Ha azonban ezek a feltételek és ezek a kiváltó okok
üdvös döntést tesznek lehetővé, akkor a gyümölcs, amit betakarítunk, jó lesz.
Mindenekelőtt azonban énnekem kell itt bent, idebent,
a tudatban átrendeznem a dolgokat ahhoz, hogy a világ is jobb lehessen. Egy
jobb világhoz az út énmagam jobbításán át vezet — BIG ME lebontásával. Mi
több: egy jobb testi-fizikai és mentális egészséghez is BIG ME lebontásán
át vezet az út.
A szeretet (mettā), az együttérzés (karuṇā),
az örvendezés mások örömének és boldogságának, amikor boldog vagyok, ha együtt
örvendezhetek valakivel (muditā), valamint a szelíd, békés, a tudat
nyugalmát fenntartó belső egyensúly és pozitív értelemben vett egykedvűség (upekkhā) minden érző
és élő lény iránt: ez a négy brahmavihāra, emelkedettebb tudatállapot,
ami nem nézi, kit szeret, kivel érez együtt, kivel örvend együtt, nem válogat
feltétlen szeretetében és együttérzésében, nem nézi, ki érdemli meg és ki nem,
hanem a szeretete mindenkit és mindent felölel az egész világmindenségben.
Határtalan ez a fajta szeretet, appamaññā, határtalan az együttérzés, az
örvendezés, és rendíthetetlen a belső egyensúly és egykedvűség.
Békességet, boldogságot, szeretetet mindnyájuknak az új
esztendőre!
]
No comments:
Post a Comment