A magunk szája íze szerint a Buddha útján:
ahogy azt BIG ME képzeli
Cseppet sem biztos, hogy az a jó tanár, aki csupa olyat mond,
amit én akarok hallani.
A Buddha
útja nem arról szól, hogy a magunk szája íze szerint, megvezetett,
önelégült tudatunk ostoba, ám annál erőszakosabb hangjaira hallgatva már-már a
felismerhetetlenségig torzítjuk a Buddha hiteles eredeti tanításait, hanem
arról, hogy a magunk szája ízét idomítjuk hozzá a Tanhoz.
És hogy mivel kezdődött?
Ami a
szerzetesrendet illeti, húsz évvel az után kezdődött, hogy a Rend, a Szangha
létrejött. A hagyomány úgy tartja, hogy addig jól mentek a dolgok, mivel a
szerzetesek egytől egyig kiváló gyakorlók voltak, akik elérték a
megvilágosodást: megszabadultak. Egy megvilágosodott ember csalhatatlanul meg
tudja ítélni, mi a Buddha útja, hiszen ugyanazon az úton haladt ő is előre,
mint a Buddha, s ennek megfelelően ugyanaz tárulkozott benne fel, mint a
Buddhában – bármelyik buddhában –, azaz ugyanarra a Dhammá-ra, Tanra
ébred rá, ugyanazokra a törvényszerűségekre és összefüggésekre, ugyanazt látja
át, ugyanazokba a dolgokba lát bele, mint a Buddha vagy bármelyik buddha.
Többek között ettől buddhizmus a buddhizmus. És átlátja azt is, hogy ez a
helyes út, nincs más út, csak amit a Buddha felárt, és ennek az útnak jó az
eleje, jó a közepe, jó a vége, és ezért nem kell se elvenni belőle semmit, sem
pedig hozzáadni, mivel ez egy kerek egész, amiben minden a helyén van,
gyakorlati út, ami a személyes tapasztalásra épül, empirikus. A déli vagy
théraváda buddhizmus őrizte meg eredeti tisztaságában a hiteles Tant – és
változatlanul őrzi, ha egyszer ez az egyik feladata a szerzetességnek –, amihez
kb. 2600 év óta nem tettek hozzá s nem is vettek el belőle, ha egyszer
tökéletes, ahogy van, s ezt az elmúlt 2600 év során nem kevesen tanúsíthatták.
Empirikus, nem pedig valami íróasztal mögött agyalták ki – a Buddha útja az
egyes egyén személyes, felhalmozott tapasztalataira épül. Erre épül majd a hite,
ez lesz a szilárd alap, ha egyszer vak hittel semmire se megyünk. Gyere és nézd
meg – mondta mindig a Buddha, ehi és passa, amiből
összetételként, a végén melléknévképzővel, az ehipassika szó lett, a Tan
egyik állandó jelzője, a buddhizmus egyik kulcsfogalma: gyere és nézd meg
magadnak, akkor majd megláthatod te is, igazam volt-e, avagy sem. Ne nekem
higgyél, hanem annak, amit te magad megtapasztalsz: én csak az utat mutatom meg
neked, feltárom, mit hogyan csinálj. – Feltétel persze, hogy kövessük is az
útmutatásokat: ebben hihetünk, mivelhogy a Buddha is és sokan mások is
kipróbálták már, és lám, működik. Ha elkezdjük ízekre szedni a Tant – kiválogatni,
ami ínyünkre, azaz a magunk szája íze szerint való, s elvetjük, ami nem
–, akkor nemigen fogunk haladni ezen az úton. Nem az utat igazítjuk a magunk
szája ízéhez, hanem a magunk szája ízét az úthoz. – Ha a tészta kelesztéséhez
finom meleg kell, akkor hiába erősködöm, hogy márpedig én kint a zimankóban
fogom megkeleszteni, ha a fene fenét eszik is!
Ahogy egyre
többen kérték felvételüket a Rendbe, sok olyan ember is szerzetes lett, akiket
nem éppen a Buddhába, pontosabban a Tanba vetett hite vezérelt. Ezt a Buddha is
látta, tudott róla, számba is vette, mi indít valakit arra, hogy beálljon szerzetesnek:
nem a hit, a saddhā állt az első helyen. A hit mint indíték
a Buddha felsorolásában a szerény hatodik helyen szerepel, utolsóként, lásd a Majjhima
Nikāya, vagyis a ’Közepes hosszúságú tanbeszédek gyűjteményé’-ben a
68-as számú szuttát (= MN 68), ami a Naḷakapānasuttaṁ (’Naḷakapāna’) címet viseli.
A hitet – a
bizalmat – a Buddha útján jóhiszeműen megelőlegezzük, hiszen e nélkül
nem fogunk boldogulni ezen az úton, ugyanis a kétely, vicikicchā [kiejtése kb. vicsikiccshá] az öt akadály, nīvaraṇa egyike. (Természetesen egyikük sem valamiféle külső
akadály, hanem mind itt van bent: BIG ME állítja őket!)
Minél jobban
sikerül egy közösség tagjainak BIG ME-t, azt a fránya nagy egót
lebontania, annál harmonikusabb lesz a közösségük élete. Egyetlen egy BIG ME
talán még nem lesz képes kikezdeni egy ilyen közösséget, de kettő vagy több BIG
ME már igen: előbb-utóbb fel fogja ütni a fejét a pártoskodás, s ezzel
állandósulnak a súrlódások, az áskálódások, a viták, végül közmegegyezés
helyett szakadás áll be, megalakul egy új párt, mozgalom, egyház, rend,
könyvkiadó, újság, rádióműsor stb., stb., jön a válás – és így tovább, szakad,
hasad, recseg-ropog és szinte reng minden.
Szakadást
előidézni – vagy csak megkísérelni – a Buddha eredeti, hiteles tanításaiban súlyos
vétségnek minősül. Mivel azonban a buddhista szerzetesek is elsődlegesen
emberből voltak és vannak mind a mai napig, bennük is BIG ME vitte és
viszi a prímet. Sok külföldi
szerzetes nem ismeri se a Buddha tanbeszédeit, se a rendszabályzatot – és
sokszor még csak nem is érdekli őket. BIG ME nemritkán magasról tesz a
rendszabályokra, tudatosan. Ellenáll, nekifeszül, nem hajlandó idomulni
senkihez és semmihez se, senkire és semmire sem hallgat, önfejű és javíthatatlan, és artikulálatlanul,
eltorzult arccal üvölti, hogy ő a maga útját követi! – A Buddha útján a
Buddha útját követjük, nem pedig a magunk útját, de hát BIG ME vak, BIG
ME nem lát, nem hall, hiszen ő még a Buddhánál is jobban tud mindent. Neki
ne magyarázzanak!
Subhadda esete
És nekilát kikezdeni a Buddha tantételeit – szerzeteseinek szóló előírásairól nem is szólva. Ékes példa erre egy bizonyos Subhadda nevű szerzetes, aki idősebb korában távozott az otthontalanságba, s aki közvetlenül a Buddha parinirvánája, végleges távozása után nem sokkal azt mondta szerzetestársainak, hogy elég volt a gyászból, a siránkozásból, megszabadultak végre a Nagy Aszkétától, aki folyton azzal jött nekik, hogy „Ilyet ildomos tennetek, ilyet nem ildomos tennetek”, mostantól azonban azt tehetnek, amit csak akarnak. — Lásd: a Dīgha Nikāya, a ’Hosszú tanbeszédek gyűjteményé’-ben a 16-os számú szuttát (= DN 16), ami a Mahāparinibbānasuttaṁ (’A Buddha végleges távozásáról szóló nagy tanbeszéd’) címet viseli, s a páli kánon leghosszabb tanbeszéde, mely sok egyéb mellett a Buddha utolsó óráit-perceit beszéli el.
Tizennyolc különböző iskola
Miért lenne hát meglepő, hogy a Buddha eltávozása után nem is olyan sokkal nem kevesebb, mint tizennyolc különböző iskolára szakadt a buddhizmus. És nyilván az sem lesz meglepő, hogy az egyik iskola a páli théraváda [theravāda], azaz ’az öregek tanítása’ nevet kapta, s azok az „öregek”, a Rend nagy öregei vitték tovább, akik kiválóan megvoltak a Buddha Dhamma-Vinayá-jával, azaz a Buddha tanításainak összességével. Megvoltak vele, mert tapasztalati alapon nagyon is jól tudták, hogy a Tan úgy jó, ahogy van. Tudták, mert átélték, megtapasztalták – ahol nincs BIG ME, ott tudják és tudni is fogják. Nem a Buddha iránt érzett tiszteletből nem estek neki darabjaira szedni, hanem mert empirikus alapon tudták, hogy ebben a rendszerben minden mindennel összefügg, és ha megbontják, akkor az nemigen fog már működni, hiszen ha egyszer hozzányúlok valamihez, ott egy idő után mindenhez hozzá fogok nyúlni, és a rendszert fel se lehet többé ismerni. – A Buddha tökéletesen megvilágosodott lényként kiválóan értette a dolgát, ezzel szemben BIG ME megvezetettségében és mérhetetlen ostobaságában csak hiszi, illetve bebeszéli magának, hogy érti. Egy valamihez ért, de ahhoz nagyon: hogy tulajdon ostobaságára hallgatva mindent tönkretegyen, elkótyavetyéljen – megvezetettségében jó ideje azon munkálkodik szorgosan, hogy az egész teremtést kizsigerelje, elkótyavetyélje. Az egész bolygót feléli, tönkreteszi, az egyetlen helyet a világmindenségben, ahol létezhet egyáltalán.
Annyi baj
legyen – másként nem is lehetne, hiszen a feltételek, a kiváltó okok a jelek
szerint mást nem tesznek lehetővé. Amúgy pedig mindenre érvényes a mulandóság
mint ismérv: létrejön, itt van egy darabig, s közben változik, majd távozik.
Mindennek távoznia kell, el kell pusztulnia, tönkre kell mennie kivétel nélkül.
Az ember legfeljebb felgyorsítja ezt a folyamatot, ami az ő áldásos
közreműködése nélkül is lezajlana, belső törvényszerűségeinek engedelmeskedve.
BIG ME tehát mindig mindent jobban tud
másoknál, mindent véleményez, beszól, kocsmai stílusban, kommentel,
mindenhez hozzászól. Mindent értelmez – a maga szája íze szerint. Nem
veszi észre, nem látja át – mert nem is láthatja át, hiszen a látását fátyol
takarja, a szemét por fedi be, vak –, hogy a tudata tele van mindenféle
szennyeződéssel (kilésza: páli kilesa, szanszkrit: क्लेश kleśa), előítéletekkel, elvárásokkal,
kényszerképzetekkel, beidegződésekkel, tévhitekkel, torzításokkal,
részrehajlással stb., és mindehhez még mindenféle külső és belső tényező befolyásolja.
Magyarán a tudata minden, csak éppen tiszta nem, ellentétben egy tökéletesen
megvilágosodott ember, egy arahant vagy buddha, a Buddha
tudatával.
BIG ME azt sem akarja látni, hogy a
Buddha tanépítménye kerek egész, amiben mindennek megvan a helye, s amiben
mindennek megvan a rendeltetése. Én valahogy úgy tapasztalom, hogy a Buddha
pontosan tudta, mit, mikor, miért és hogyan, ugyanakkor ez a sok-sok, önmagát
buddhistának nevező nyugati ember megvezetettségében és pökhendiségében – hübrisz!
– képtelen fölfogni, mi az, hogy ha valami empirikus. Ha más nem is, de
a Buddha tanrendszere empirikus. Ezért nincs itt helye annak, hogy „kinek ez,
kinek az” (mármint a Buddha útja vonatkozásában) – a fizika törvényszerűségei
azokra is érvényesek, akik nem fogadják el őket, vagy nincs róluk fogalmuk.
Magyarán a nehézségi erő énrám is hat, engem is érint még akkor is, ha halvány
lila dunsztom nincsen, eszik-e vagy isszák. És lehet(ne) bátran érvelni, hogy de
kérem én itt egy lapos korongot látok, fölötte egy szép nagy búra, és mi az,
hogy mozog, si muove, micsoda hülyeség, amikor mindenki láthassa, hogy a
Nap felkel, aztán este lenyugszik, a Hold dettó, jönnek-mennek, föl-le,
mindenike a Föld körül kereng, la! Vita tárgya lenne? Nem az. És akkor a Buddha
útja mégis mitől vita tárgya?
Mindent jobban tud, még a Buddhánál is
Elárulhatom: BIG ME-től vita tárgya, ostoba, moghapurisa-BIG-ME-től. Mert ő mindent jobban tud, még a Buddhánál is. Majd ő megmondja. És (nyugati, ill. elnyugatiasodott) szerzetesként nem belesimul az adott kolostor működésmódjaiba, hanem alig egy-két esős évszakkal – vasszával – maga mögött leáll vitatkozni az apáttal arról, hogy mit jelent „a térd alatt négy ujjnyi”. Értelmez. A maga megvezetett, ostoba tudatával leáll értelmezni az apát, a Tan, a Buddha, mindenki és minden ellenében. Hogy az orvosi anatómia szemszögéből nézve hol kezdődik a térd, és hol végződik. Arra miért nem gondolt megvezetett, ostoba tudatával, hogy akkor, tessék mondani, mégis hol van az lefektetve, hogy milyen vastag ujjakat kell ennél figyelembe venni? Ezt már nem vette észre, nem is vehette, éppen a tudata végletes mértékű megvezetettsége okán. Ha nincs megvezetve, akkor észreveszi, és egy füst alatt azt is észreveszi, mennyire ostoba. Azért ostoba, mert a kolostorban nem az ő, a nagy nyugati — valamint a sok, kergületig elnyugatiasodott japán, koreai, valamint a szingapúri és malajziai, tajvani meg hongkongi kínai — BIG ME értelmezései, interpretációi szerint mennek a dolgok, hanem az apát meglátásai mentén, amik ugyanakkor a Buddha tanrendszerére épülnek, és vele teljes összhangban állnak. Punktum. Éppen a megvezetettsége okán áll le értelmezni, holott a Buddha útja adott, a Buddha útja nem interpretáció – értelmezés – dolga, főleg nem egy merő szennyeződésből, rosszindulatból, merevségből, előítéletekből, elfogultságból, részrehajlásból, vakságból és téveszmékből, szemellenzőkből, tudatlanságból és társaiból összeeszkábált tudat részéről.
A Buddha tapasztalt, bölcs és előrelátó ember volt: tökéletesen
tisztában volt vele, hogy az idő múlásával minden megváltozik, ám azt is nagyon
jól tudta, hogy nem lehet egy szabályzórendszert szüntelenül
toldozgatni-foldozgatni, hozzáigazítandó az éppen fennálló viszonyokhoz, mert
akkor annak vége-hossza nem lesz. Helyette felállított egy elmés szűrőt, a ’négy
nagy irányadó szabvány’-t (catu-mahā-padesa),
amivel ki lehet szűrni, mi az, ami mehet, mi az, ami nem. Maradt a szerzetesek rendszabályzata,
és végül arra föl sem nyúltak hozzá a Buddha parinirvánája után, hogy maga a
Buddha ajánlotta, távolítsák el a kevésbé lényeges rendelkezéseket. Nem nyúltak
hozzá, hiszen adva a mahāpadesa, amivel pl. a dohányzás megjelenésével
eldöntötték, megengedett-e, avagy sem.
A sok-sok
történelmi és jelenkori Subhadda – megannyi BIG ME – ténykedésének
köszönhetően idővel nem egy olyan tantétel keveredett az eredeti, tiszta
tanításokba, ami éppen ezekkel az eredeti tanításokkal áll szöges ellentétben. Egyszerűen
ütik az eredeti tanításokat, azaz nem buddhista tantételek. Az egyik
legeklatánsabb példa a reinkarnáció kérdése: a reinkarnáció, a transzmigráció, a
lélekvándorlás a hinduizmus, nem pedig a Buddha tantétele. Nincs ugyanis, aki
és ami továbbmenne. A théraváda tanításokban, a Buddha eredeti tanításaiban
köztes lét sincsen, hiszen a halál tudatpillanatát (cuti-citta) mindenféle
átmenet, szünet, köztes bolyongás vagy lebegés stb. nélkül követi egy
töredékmásodperccel később az újrakötés tudatpillanata (paṭisandhi-citta), vagyis az új élőlény már meg is fogant valahol. (Lásd ebben
a témában: https://luangtavilasa.blogspot.com/2019/10/keletkezunk-elmulunk-szuletunk-es.html )
Egy másik
szembeötlő különbség, hogy mennyire eltolódott a hangsúly az egyén
felelősségéről. A Buddha mindig azt hangoztatta, hogy a megváltó itt van bent,
bennünk, kiben-kiben a maga megváltója, azaz a megváltást ne valahonnan
kívülről, mástól várjuk – kényelmesnek kényelmes persze, ha nekünk semmit sem
kell tennünk érte, márpedig az ember kényelmes, szereti másra lőcsölni a munka
nehezét. Majd más megvált engem.
Különös,
hogy a Nyugat elsődlegesen éppen azokhoz az irányzatokhoz vonzódik, amelyek jóval
odébb keveredtek a Buddha eredeti tanításaitól. Való igaz: a théraváda
buddhizmusból hiányzik a látványbuddhizmusnak az a kelléktára, ami a gyermeteg
lelket megragadja. A théravádában beavatás sincsen, nincsenek kiválasztottak,
akiket beavatnak, s velük, csakis velük osztják meg a féltve őrzött,
továbbhagyományozott titkokat. Ez már későbbi korok ködösítése. Mondanunk se
kell, hogy a Buddha eredeti, hiteles tanításaiban ennek megfelelően ismeretlen
fogalom a guru intézménye is. (Lásd ezoterikus tanítások témájában: https://luangtavilasa.blogspot.com/2019/11/nesze-semmi-fogd-meg-jol-gondolatok-egy.html )
És akkor
megjelent a buddhizmus Nyugaton. A jó szándékot senki sem vitatja, még akkor
sem, ha az a pokolba vezető közmondásos út is csupa jó szándékkal van
kikövezve.
Ez a buddhizmus nem az a buddhizmus
Magyarországon is megjelent a buddhizmus, ám ez a buddhizmus, mondhatnánk, nem az a buddhizmus: egy tibeti gese kezdeményezésére egy lelkes német úr rendet alapított, buddhista rendet, ami aztán gyökeret vert a nyugati világban is, majd eljutott ezekre a hagyományosan amúgy is eklekticizmus felé hajló tájakra is. Külön szeretném kiemelni: rendet, és nem szerzetesrendet alapított ez a bizonyos úr, 1933-ban.
A legnépszerűbbnek errefelé az ilyen-olyan
kutyulmány-buddhizmusok tűnnek, hol szittya adalék van bennük, hol masszív ezo-spiri
töltet mindenféle hangeffektussal, füstölőkkel, látványos kellékekkel, hozzá
megfelelő egyenmegjelenés, amolyan jógás-risis beütéssel, éppen mi a divat, a nagy
India- meg Nepál-járó hippinemzedékek után szabadon, minél misztikusabb, annál
jobb, beavatás mindenképpen legyen hozzá, anélkül mit sem ér, ilyen rósi, olyan
gese, szunim, tülku, lámák hada, van ott minden, mi szem-szájnak ingere! És beleviszünk
mindent, ami csak kellhet a népnek: jógát, a csakrákat, ájúrvédát, harcművészetet.
A
doktrinális, tanelvi kérdéseken túl ott vannak még az életvitel és –mód
kérdései is. Mint már elhangzott, eleve nem szerzetesrendet alapított a költő
és festő Ernst Lothar Hoffmann, hanem rendet. Nem lovagrendet
persze, és még csak nem is valami szabadkőműves páholyt, bár az ilyesminek is
nagy volt még az ázsiója akkoriban. Nem is alapíthatott volna szerzetesrendet. És
őt magát se avatta soha senki szerzetessé. Rendet alapított, szerzetesek
nélkül. Aminek mindössze annyi a jelentősége, hogy a Buddha ezzel szemben szerzetesrendben
gondolkodott és ennek megfelelően szerzetesrendet alapított. És hogy miért? Álljon
itt egy betoldás:
Szerzetesség – buddhizmust buddhista
szerzetestől!
Bármilyen triviális: szerzetesség
nélkül nincsen (déli) buddhizmus. Egy déli buddhista szerzetes nem külső
szemlélője, megfigyelője a rendszernek, hanem elválaszthatatlan része – mi
több, alkotóeleme, élő tartozéka, amit belülről él meg: a szerzetesben élnek a
Buddha tanításai, a Dhamma, azaz a Tan; a szerzetes a Tanban él, éli a
Tant, gyakorolja és alkalmazza mindennapjaiban, különben nem lenne képes
haladni a Buddha útján. Bármennyire felkészült legyen is amúgy, egy világi
elméleti szakember ezzel szemben egészen másként, azaz kívülállóként élheti
csak a buddhizmust, hiszen létformája és életvitele különbözősége révén eleve
nem része (és nem is lehet része) a rendszernek – és ezt mindaddig nem is fogja
megérteni, míg ő maga része nem lesz, bele nem idomul ebbe a létformába és
életvitelbe, azaz bele nem olvad, fel nem oldódik benne. Théraváda
(theravāda) buddhizmus szerzetes(ek) nélkül hiteltelennek számít a théraváda
hagyományban.
A szerzetesek azok, akik a Tan
letéteményesei, hiszen már a Buddha korában az ő feladatuk volt – és mind a mai
napig az ő feladatuk – a Tan tisztaságának megőrzése. Amikor a Buddha
lefektette az első rendszabályt a szerzetesei számára, tíz szempontot tartott
szem előtt – ezek egyike az igaz, tiszta Tan fennmaradása, amit csakis tiszta
erkölcsiségű szerzetesek képesek biztosítani.
A szerzetesek létformájukból
adódóan életük java részét a tanulásnak, a tanok megőrzésének, terjesztésének,
illetve továbbhagyományozásának szentelhetik. Ugyancsak a létformából adódik a
rendszeres meditáció lehetősége is. Ez a kettő egyben a buddhista szerzetesek
két alapfeladata is a théraváda hagyományban: ganthadhura, az elméleti
ismeretek gyarapítása mint kötelesség, valamint a vipasszanádhura
(vipassanādhura), a meditáció mint kötelesség.
A théraváda hagyomány úgy tartja,
hogy ameddig a Vinaja (Vinaya), a túlnyomórészt még a Buddha
által lefektetett szerzetesi rendszabályzat fennáll, addig a tanítások is
fennállanak, azaz a Vinaja élteti a buddhizmust, a Buddha tanrendszerét,
a Vinaja fennmaradását ugyanakkor természetéből fakadóan csakis a
szerzetesség léte és megléte biztosíthatja: ahol nincs Vinaja, ott káosz
van, ahol káosz van, ott nem létezik a Tan, a Dhamma.
Nincs önkiszolgálás a déli
buddhizmusban: menedékkérés és erkölcsi fogadalmak.
Azért sincsen déli (théraváda)
buddhizmus szerzetesség nélkül, mert éppen hogy a szerzetesek azok, akiktől a
világi hívek a menedéket kérik, s a szerzetesek azok, akik a menedéket
„megadják” a híveknek, és ugyanez áll az ötös, ill. nyolcas erkölcsi
fogadalomra. Szerzetes nélkül ez nem működik, hiszen se a menedékkérés, se a
fogadalomtétel nem önkiszolgáló aktus: senki sem pótolhatja a szerzetest, még
meditációs elvonuláson sem. A hivatalos théraváda liturgia szempontjából a páli
nyelvű menedékkérést és az erkölcsi fogadalmak letételét más buddhista
irányzat illetékes egyházi személye sem vezetheti le, mivel ez kizárólag
a théraváda buddhizmus sajátja, vagyis más buddhista iskola tulajdonképpen nem
is élhet vele. Menedéket tehát csakis a megfelelő hivatalos théraváda
szertartás keretében, az előírt minimális számú théraváda szerzetes által
théraváda szerzetessé avatott személy adhat, s ugyanígy csak és kizárólag egy
ilyen személy vezetheti le a fogadalomtétel aktusát. Világi személy ennek
megfelelően nem végezhet semmi ilyesmit, menedéket nem adhat, semmiféle, az
élő, autentikus déli buddhista hagyományban szerzetes által végzett rituális
tevékenységet nem folytathat, mint amilyen pl. a recitálás hamvasztás előtti
búcsúztatáson. Ugyanakkor világi is tarthat tanbeszédet, taníthat meditációt –
feltéve, hogy megüti a Buddha által állított erkölcsi mércét, megfelelően
felkészült, továbbá hogy mindaz, amit tanít, összhangban áll a Buddha
tanításaival. Burmában a szerzeteseket a Szangha (Saṅgha) – a Buddha
szerzetesrendje – megfelelő szerve figyeli, és akinek a tantételei szembemennek
a Tannal, azt egyszerűen eltiltják.
Mindezek fényében egyértelmű, hogy
théraváda szerzetes nélkül levezetett déli buddhista rítusú menedékkérés és
fogadalomtétel érvénytelen a théraváda hagyományban, mint ahogy
érvénytelen lenne a szerzetesavatás is. Teljesen egyértelmű: nem a sarki
zöldséges, a gázszerelő, az angoltanár vagy a taxisofőr feladata menedéket
adni, szerzetest avatni. A théraváda nem így működik: nincs olyan, hogy
napközben patikusként keresem a kenyeremet, munka után azonban magam köré
tekerem a szerzetesleplet, oszt beállok a többiek közé szertartást levezetni.
És miután visszavedlettem világi hívővé, megyek haza turbékolni a párom mellé –
vagy beülök a haverokkal valahová egy pofa serre. – Hát persze. Samuka szeret
mindenfélét képzelni.
Csak remélni lehet, hogy az olyan
közösségekben, ahol a menedékvétel és -adás aktusa szerzetes nélkül, azaz
önkiszolgáló stílusban zajlik, senkinek sem jut eszébe egy nap akár szerzetest
avatni. Igaz, az oviban is játszanak papás-mamást a gyerekek, ilyen-olyan
szakmákat is eljátszanak, orvososdit, apolónősdit képzelt beteggel,
játéksztetoszkóppal és játékbeöntővel, a jelmezbálon – régebben legalábbis –
ugyancsak szerettek ennek-annak öltözni, ki bohócnak, ki kéményseprőnek,
krampusznak: ilyen az ember, ilyen egy gyerek, homo ludens; akkor hát
miért is ne néznénk el nekik, ha komoly ábrázattal paposdit meg buddhistásdit
játszik ez a sok-sok nagy gyerek? Legyen benne mindenféle csiribí meg csiribá,
hókuszpókusz, abrakadabra, kántálás, csengettyű, miegymás: megannyi izgalmas
kellék, faramuci köntösök, nagy lebernyegek, egyebek, a gyerekek meg tátott
szájjal bámulják a bűvészmutatványokat.
Még valami a menedékkérés kapcsán:
attá hi attaná nátho.
A menedék és a menedékkérés/-adás
kapcsán annyit illik még tudni, hogy a páli kánon szövegeinek tanúbizonysága
alapján a Buddha nem rokonszenvezett ezzel az akkoriban már minden bizonnyal
terjedő gyakorlattal. A théraváda buddhizmusban ki-ki önmaga felelős saját
sorsáért, mindenki a szerint fog aratni, ahogyan itt és most vet, a mindenkori
jelen pillanatban, vagyis tulajdon megváltásom is egyes egyedül az én kezemben
van, rajtam áll vagy bukik: attá hi attaná nátho / kó hi náthó paró szijá (attā
hi attano nātho / ko hi nātho paro siyā) ’ki-ki önmaga megváltója, ki
más lenne a megváltó?’ A megváltó bennem van, én vagyok a megváltó, önmagam
megváltója: nekem magamnak kell az én megváltásomon szívósan dolgoznom, ha
egyszer nincs más, aki megválthatna, és a menedékem is leginkább itt bent
lelhető fel, már amennyiben fellelhető. Azt a világot is én teremtem magamnak,
amiben és ahogyan élek, mint ahogy a boldogságom is kizárólag énrajtam – és nem
a másik emberen, a világon, a körülményeken stb. – múlik.
Összehasonlításul: a
katolicizmusban
sincsen „önkiszolgálás”, hiszen a
gyóntatószékbe pap kell, a miséhez pap kell, az oltáriszentség felmutatásához,
a keresztelőhöz, a bérmáláshoz, az elsőáldozáshoz, az utolsó kenet feladásához
stb., stb. pap kell. És a szószékről is pap prédikál. És, mondjuk, ferences
rendi szerzetest sem a helyi tűzoltó vagy a gépészmérnök avat haveri alapon a
baráti körünkből. […]
Szerzetes cölibátusban él
Szerzetes nem nősülhet, nem tarthat semmilyen nemű szeretőt, és eleve nem élhet nemi életet. Állattal sem. Azért nem, mert a Buddha eredeti és hiteles útja, amit a théraváda tisztán megőrzött és mind a mai napig követ, 2600 év után is, a lemondás útja: lemondunk a világ dolgairól, a világi életvitelről, a világi élvezetekről, az érzékiség csábításairól, leteszünk szépen mindent, mert csak teher az úton, a spirituális úton: letesszük a vágyakat, és letesszük – lebontjuk – BIG ME-t. Nem éppen hiteles, ha valaki a Buddha útját hirdeti, miközben házas vagy párkapcsolatban él, és az sem hiteles, ha buddhista felsőoktatási intézmény oktatója vagy egy Dharma-tanító „menedékes” buddhistaként borozgat meg sörözget. Nem hiteles, mert a Buddha útján semmilyen ürüggyel nem fogyasztunk szeszt, és se droggal, se egyéb tudatmódosító szerrel nem élünk: az alapvető erkölcsi fogadalmakban ez is benne foglaltatik.
Nem menti a
nyugati létező buddhizmus fura intézményeit az sem, hogy nem szerzeteseik,
hanem papjaik vannak. Meg papnőik. Az efféle ötlet is idegen persze a Buddha
eredeti elképzeléseitől. – Már hallom is szinte az
egyik hangot: „kinek ez, kinek az”. Mármint a Buddha útja. Csak arra nem
gondolt az illető, hogy ez itt nem a pap meg a papné.
Ezt kellene
végre megérteni: nem BIG ME önös kis preferenciáiról van szó, nem a magunk
szája ízéről, hanem a Buddha szája ízéről, amihez mi idomulunk és nem
fordítva. Nem a mi gondolkodásmódunkhoz igazítjuk a Buddhát, hanem a mi alaposan
megvezetett gondolkodásmódunkat idomítjuk a Buddhához. A Buddhista Misszió
honlapján a következő kitétel olvasható:
A buddhizmus egyházunk által
vallott és követett értelmezése az alapító Láma Anagarika Govinda munkásságához
kötődik.
Tiszta
beszéd: adva egy értelmezés, ami egy világi embertől ered; ezt az értelmezést
vallja és követi nevezett egyház.
A Buddha útját nem értelmezni kell, hanem élni
A Buddha útján nem egy értelmezést kell követni, hanem lehetőleg a tiszta Tant. A Buddhát. Ha a Buddha eredeti elgondolása – nem ok nélkül! – pl. az volt, hogy szerzetes ne éljen nemi életet, akkor nem fogom kipaterolni a megfelelő rendelkezést a rendszabályzatból, csak mert BIG ME fortyog, hogy márpedig ő nemi életet fog élni. Bolond lesz nem élni. És hogy élhessen, kitalálja a pap intézményét, de végül a szó eredeti értelmében pap sem, hiszen megmarad világinak. És ugyanígy fellázad a megszorítás ellen, mely szerint buddhista szerzetes csak pirkadat és dél között ehet, máskor nem ehet, csak ha beteg. Uzsonna, vacsora nincsen. – Ezeket mind-mind BIG ME rakosgatja ki, hagyja figyelmen kívül, tesz rájuk, magasról. És ugyanígy szedi szét apránként a többit, ami oda vezet, hogy fellazul és elzüllik az egész – de akkor hol a Buddha?
És arra
hivatkozik, hogy ez a „mi buddhizmusunk”, az „én utam”, „ahogyan mi
értelmezzük” stb., stb., amivel csak egyetlen baj van: ez az „én”, az „enyém”
meg a „mi”. Ezeken áll vagy bukik az egész. Ahol „én”, „enyém”, „mi”, „miénk”
és hasonlók vannak, az már minden, csak nem a Buddha útja.
Rejtély, de
tapasztalataim szerint nagyon gyakran az jellemzi a nyugati buddhistákat, hogy
valamiért nincsenek oda a hiteles, élő történelmi hagyományból jövő igazi
buddhista szerzetesekért: az ördög a tömjénfüstöt nem szereti, nyugati világi buddhisták –
és intézményeik – pedig a hús-vér szerzeteseket nem. Burmában avatták
őket? Thaiföldön? Srí Lankán? Éveket töltöttek kolostorokban meditációs központokban?
Netán igazi théraváda buddhista ország igazi buddhista egyetemén tanultak igazi
buddhizmust? Isten őrizz, még csak az kéne!
Annyi baj
legyen! Ezzel sincsen semmi, de semmi baj, az égadta világon semmi. —
A megszabadulás íze a magunk szája íze helyett
Aki valamennyire is tisztában van a Buddha hiteles, eredeti tanításaival, továbbá van némi gyakorlati tapasztalata is, nem fog leállni saját szája íze szerint értelmezni és magyarázni a Dhammá-t. A magunk szája ízének nincs helye a Buddha útján, hiszen a Buddha tanépítményét egy egészen másfajta íz járja át, ez az egyetlen íze: a megszabadulás íze, vimutti-raso. Vagy érti valaki, hogy miről szól a Buddha útja, vagy nem – ha nem, akkor BIG ME szorgosan neki fog látni, hogy saját megvezetett, ostoba tudatának elképesztő elgondolásaihoz és preferenciáihoz idomítsa a Tant, s ezzel akár új buddhista irányzat alapjait rakja le. Újabb jána, amit móhajáná-nak is lehet majd hívni.
Ami
marad, az BIG ME. Szívósan tartja magát. Sőt, egyre több van belőle,
világszerte: ez a világ összes bajának, mizériájának, nyomorúságának,
szenvedésének, a vég nélküli gyiloknak, a tengernyi vérontásnak, ember ember
általi kiszipolyozásának, a nyakló nélküli harácsolásnak és szemérmetlen lopásnak, eszement
környezetrombolásnak, tébollyá terebélyesedő hatalomvágynak és sok egyébnek – minden
rossznak – legfőbb kiváltó oka, a forrása. BIG ME marad – és nem enged,
hiszen semmitől sem irtózik jobban, mint önmaga lebontásától. —
▲
Méltatlankodnak?
Fel vannak netán háborodva??? Kikérik maguknak? – Az a jó! Az a jó, mert
akkor legalább élőben, működés közben, egyenesben figyelhetik meg ott bent BIG
ME-t. Érdemes. Hihetetlen, hogy mit össze nem garázdálkodik az a fránya
nagy egó idebent, BIG ME, aki természetesen mindig valaki mást (vagy
valamit) okol mindenért – hiszen mindig a másik ember a hülye. Ahogy
megkérdőjelezem magamban ezt a működésmódot, már előrébb is léptem egyet. És
idővel rá fogok döbbenni, hogy ez a BIG ME a legnagyobb akadály az úton,
továbbá hogy ő az ember legnagyobb ellensége – egyéni használatra!
Végezetül egy szívből jövő és szívhez
szóló olvasmányajánlat – BIG ME témájában – azon szerencséseknek, akik
angolul is olvasnak: http://www.buddhadasa.org/files/pdf/B_Bnew/new207.pdf
Haladóknak a
megvezetett tudat témájában, megint csak angolul: https://seeingthroughthenet.net/wp-content/uploads/2016/04/the_magic_of_the_mind.pdf
]
No comments:
Post a Comment