A Buddha elmekórtana:
hétköznapi pszichopatológia
Az előző, Egy kis gyilok címet viselő blogbejegyzésben
áll ez a bekezdés:
Annyi baj legyen: a Buddha
óta mindenképpen tudhatjuk, hogy az ember mérhetetlenül ostoba és meg
van vezetve, moghapurisa, és mérhetetlen ostobaságában és végtelen
megvezetettségében (moha) a lehető legocsmányabb és leghitványabb
dolgokra képes – csak körül kell nézni egy kicsit az emberiség történelmében.
(Vagy a jelenében.) Egy buddha vagy arahant, azaz olyan emberi lény kivételével,
aki maradéktalanul megtisztította a tudatát a szennyeződésektől,
tehát megvilágosodott, többek között ennek „köszönheti” azt is az ember,
hogy csak nagyon ritka esetekben épelméjű, ez azonban már egy másik
történet, lásd: AN 4:157 (Rogasutta, ’A kórságokról szóló
tanbeszéd’, ahol ezt tárja fel a Buddha), ill. AN 4:49 (Vipallāsasutta,
’Az érzékelés/észlelés [stb.] torzulásairól szóló tanbeszéd’, melyben
a megvezetettségünk megnyilvánulásait veszi számba végzetes tévképzeteinkkel
és hibbantságunkkal egyetemben). Lásd továbbá a már számtalanszor hivatkozott
írást:
Pszichopatológia: az elme kórtana
Az angol Wikipedia vonatkozó szócikkének első
mondata velősen így vezeti fel ezt a szakterületet:
A pszichopatológia az
abnormális észleléssel – ill. megismeréssel, kognitív folyamatokkal –,
viselkedéssel, valamint tapasztalással foglalkozó tudományág.
Az abnormális kitétel a magyarban jelenti egyrészt
(1.) azt, hogy ’Rendellenes, szabályellenes; szabálytalan, szokatlan,
különös.’, másrészt (2.) pedig azt, hogy ’b. A természetestől, az egészségestől,
a szabályostól elütő <magatartás, lelki tevékenység>; rendellenes,
természetellenes.’ (forrás: https://ertelmezo.oszk.hu/kereses.php?kereses=abnorm%C3%A1lis).
Anyanyelvünk új, még javából csak készülőfélben lévő
nagyszótára ezt a szómeghatározást kínálja, vö.: http://nagyszotar.nytud.hu/dictsearch.html?query=abnorm%C3%A1lis&mode=normal
1. rendkívüli, különös,
a megszokottól elütő 〈élőlény, dolog〉
1a. kivételes, a
tapasztalatnak, szokásnak stb. ellentmondó, attól eltérő 〈viselkedés,
magatartás, folyamat stb.〉
2. beteges(en szokatlan),
az átlagostól túlzottan eltérő v. eltorzult 〈alkat〉,
ill. ilyen fejlődésű 〈élőlény, testrész stb.〉
2a. az egészségestől
eltérő, rendellenes, beteg(ségre valló) 〈testi, szervi v. lelki jelenség,
működés, állapot〉
2b. természetellenes,
perverz v. annak tartott 〈viselkedés, lelki tevékenység〉
Kétféle kórság
És lám: a Buddha is betegségről beszél, továbbá épelméjűségről
beszél – annak ellenére is, hogy az ő meglátása szerint éppen hogy ez
utóbbi az, ami alig lelhető fel a világban.
„Szerzetesek, kétféle kórság létezik. Mi az a kettő? A
test kórsága és az elme kórsága.” — Ezzel nyit a Buddha a fent már röviden
említett tanbeszédében (Rogasutta, ’A kórságokról szóló tanbeszéd’,
AN 4:157), majd feltárja, hogy nem egy emberi lény található, aki
elmondhatja magáról, hogy jó testi egészségnek örvend – egy évig, két
évig … öt évig, tíz, húsz … ötven évig is … vagy akár száz évig, meg azon túl.
Ami ezzel szemben az elme kórságát (ill. egészségét) illeti, merőben
más a helyzet:
Te, bhikkhave, sattā sudullabhā
lokasmiṁ ye cetasikena rogena muhuttampi ārogyaṁ paṭijānanti, aññatra
khīṇāsavehi.
’Nagyon ritka a világon az
olyan ember, aki elismerhetné, hogy akár csak egy pillanat erejéig is épelméjű
lenne – azokon kívül, akik elérték a buddhaság állapotát [tkp. elpusztították
az érzékiség, a létesülés, a téves nézetek, valamint a nem-tudás káros
befolyásait], mentesek a tudat szennyeződéseitől.’
A jobb érthetőség kedvéért:
– érzékiség (kāma) itt az érzékszervi benyomásokból
fakadó örömök állandó csábítása;
– a létesülésre (bhava) irányuló vágy vezet
végsősorban minden egyes újraszületéshez;
– a legmakacsabb
téves nézet (micchādiṭṭhi) a személy képzete, azonosulás azzal a
konstruktummal, ami a személy képzetét adja, azt, hogy „van itthon valaki”;
– a
nem-tudás, avijjā, a ’megtévesztettség, káprázat, illúzió’, valamint
’balgaság, ostobaság’ jelentésű moha, a megvezetettség és ostobaság
egyik szinonímája. Ez tehet arról, hogy nem látjuk a dolgok valós természetét,
azt, ahogyan a dolgok valójában vannak. Minduntalan csúnyán rászednek
bennünket, be vagyunk ugratva, de nagyon, mindennek (és: mindenkinek!)
felülünk, jól meg lehet minket vezetni. Az ilyesmivel hitvány akarnokok
is szeretnek visszaélni. Mármint a köz általános megvezetettségével
és ostobaságával.
A nem-tudásban gyökerezik
nem is mellesleg a három legfőbb tudati szennyeződés (kilesa) közül
a lobha és a dosa, lásd a már többször hivatkozott bejegyzést:
A Buddha a szutta hátralévő két harmadában azt fejtegeti,
mi az a négyféle kórság, aminek egy szerzetes van kitéve, és bármennyire
tanulságos, amit ebből meg lehet tudni, mellőzzük, mivel nem kapcsolódik
a pszichopatológia kérdéséhez.
Joggal merül fel a kérdés: jó, jó, nagyon szép, hogy ez
így van, de akkor mégis mi teszi, hogy lényegében senki sem épelméjű? A
nyugati kultúra keresztény összefüggéseiben egy „közönséges földi halandó”
olyan embernek felel meg a Buddha tanításainak értelmében, aki nem világosodott
meg – azaz tele a tudata szennyeződéssel –, puthujjana, ’közönséges
világi ember’, a köz, köznép, ellentétben azokkal, akik „kiérdemesültek”
(persze nem világi értelemben!). A ’senki’ tehát a sokaságra utal, arra,
hogy az ő soraikban igencsak ritkaságszámba megy az épelméjűség, szinte
senki sem épelméjű: eltérő mértékben bár, de bizony kinek-kinek megvan
a maga külön kis elmekórtani besorolása, eltérő megnyilvánulási
formáival egyetemben – amiről senki sem akar, naná, hallani, ha egyszer
mindig a másik a hülye! Érdemes körülnézni, érdemes jobban megnézni a
különféle hazai és külhoni színtereket – az olyan nyilvános színtereket
is, mint a hétköznapi politika a maga válogatott szereplőivel és elmekórságuk
válogatott válfajaival.
A politika – mindenhol és mindenkor – leginkább ostoba,
és ostobaságából, továbbá a most következő részben feltárt működésmódokból
fakad elsődlegesen a politika csinálóinak megdöbbentő és égbekiáltó,
végzetes történelmi felelőtlensége, de nem kisebb a közember felelőtlensége
sem. A mi korunk világának bajairól, a politika vakságáról és az általános
felelőtlenségről – és még sok egyébről – a brit Jonathon Porritt ragyogó,
jól követhető tényfeltáró könyvében olvashatnak:
Torzulások
Alapvető megvezetettségünk és ostobaságunk okozza
a tudat működésének – a tudati folyamatok – torzulásait (vipallāsa).
Ami lényegében lejátszódik:
a nézeteink (diṭṭhi)
alakítják à
észlelésünk (saññā)
mikéntjét à
észlelésünk pedig a gondolatainkat,
gondolkodásunk mikéntjét (citta) alakítja.
Ennek megfelelően minden torzul. A Buddha szavaival: Cattārome,
bhikkhave, saññāvipallāsā cittavipallāsā diṭṭhivipallāsā, a
torzulásnak négyféle megnyilvánulása létezik, szerzetesek – torzul
az észlelés, a gondolkodás, és torzulnak a nézetek. Mi az a négy, amiben
torzulnak?
Ez már azonban a fentebb ugyancsak említett, ’Az érzékelés/észlelés
[stb.] torzulásairól szóló tanbeszéd’ (Vipallāsasutta, AN
4:49), melyet versben kerekít le a Buddha:
Anicce niccasaññino,
’A mulandóságban állandóságot
érzékel,’
dukkhe ca sukhasaññino;
’a dukkhá-ban örömöt és
boldogságot érzékel;’
Anattani ca attāti,
’Az önvaló nemlétében
önvalót, ént érzékel,’
asubhe subhasaññino;
’a csúnyában (visszataszítóban)
szépet (vonzót) érzékel;’
Micchādiṭṭhigatā sattā,
’Az embereknek téves nézeteik
vannak,’
khittacittā visaññino.
’elméjük háborodott; kitekert, torz és elferdített az észlelésük.’
’Az embereknek téves nézeteik vannak, elméjük háborodott;
kitekert, torz és elferdített az észlelésük.’ —
Nem valami hízelgő, ugye? Itt bizony újfent a Buddha
kérlelhetetlen és szerfölött kellemetlen igazságaival van dolgunk,
márpedig az ilyesmihez nemigen fűlik a fogunk. Mosolyogjon csak szépen
tovább az a Buddha, sejtelmes mosollyal az arcán – az ilyen egzotikus,
réveteg-misztikus Buddhákat szeretjük –, de ilyenekkel ne traktáljon
bennünket! Szépeket, azt szabad, azt mondhat, de efféléket?!
Kár, hogy nem fűlik a fogunk a Buddha szókimondó igazságaihoz.
Azért kár, nagy kár, mert a világ nem ok nélkül néz úgy ki, ahogyan kinéz,
az emberek nem ok nélkül olyanok, amilyenek: minden rossz, minden baj,
minden szenvedés, minden nyomorúság arra vezethető vissza, hogy az emberek
elsöprő többsége vak, nem lát – nem is akar látni –, és megvezetettségében
és ostobaságában töméntelen szenvedést zúdít az egész világra, önmagát
is beleértve.
Mulandónak látják, ami mulandó …
Az ilyen emberek, folytatja a Buddha, Māra, a Gonosz
igáját nyögik, s nem képesek biztos révbe érni (te yogayuttā mārassa /
ayogakkhemino janā), folytatják létezésüket a létforgatagban (saṁsāra),
kavarognak tovább, bele az újabb meg újabb születésbe és halálba (sattā
gacchanti saṁsāraṁ / jātimaraṇagāmino).
Amikor azonban megjelenik egy-egy buddha a világban,
ragyogó fényt árasztva magából (yadā ca buddhā lokasmiṁ / uppajjanti
pabhaṅkarā), feltárja a Dhammá-t – a világot egybetartó és működtető
természeti törvényszerűségek összességét –, ami a szenvedés elnyugvásához
vezet (te imaṁ dhammaṁ pakāsenti / dukkhūpasamagāminaṁ).
Ahogy ezt hallják a bölcsek (sappaññā), már
vissza is nyerik épelméjűségüket (tesaṁ sutvāna sappaññā / sacittaṁ
paccaladdhā te): mulandónak látják, ami mulandó, és szenvedésnek, ami
szenvedés (aniccaṁ aniccato dakkhuṁ / dukkhamaddakkhu dukkhato).
Én és önvaló nélkülinek látják, ami én és önvaló nélküli,
a csúnyát és taszítót pedig csúnyának és taszítónak (anattani anattāti
/ asubhaṁ asubhataddasuṁ).
Azzal, hogy a helyes nézet birtokába jutottak, immár felülkerekedtek
minden szenvedésen (sammādiṭṭhisamādānā / sabbaṁ dukkhaṁ
upaccagun”ti).
A kép egyre teljesebb, remélhetőleg. Nem baj, ha be
tetszenek végre látni, hogy idebent van minden, idebent, ebben az átlag
180 cm magas testben dőlnek el a dolgok, idebent képződik le a világ. A
tudatban. Én tehetek róla, ha sodródom tovább a létforgatagban, én magam
tehetek róla, ha nem vagyok képes magamat megváltani, én magam tehetek
a világról, amiben kénytelen-kelletlen létezem: én alakítom ezt a
világot, de úgy, hogy ez az „én” nem az az „én”, ha egyszer itt bent
nincs senki BIG ME-n kívül. Csak BIG ME hiszi, beszéli be
magának, hogy van ott valaki – valaki, aki újraszületik, valaki, aki elkezd
öregedni és épülni lefelé, valaki, aki megbetegszik, hogy aztán meghaljon
(újra), és hogy ez a valaki azonnal meg is foganjon aztán egy következő
létformában. Meghalt, mert újraszületett, és mivel nem keveredett ki
a létforgatagból, hát újra meg is kell majd halnia, punappunaṁ, újra
meg újra, vég nélkül – és a létforgatagnak még csak a kezdete sem vehető
ki, anamatagga.
A jelenségek, a folyamatok személytelenek.