Wednesday, August 5, 2020

Calabriai levelek I

Első levél

 

Cinquefrondi, Calabria, Dél-Olaszország,

2020. augusztus 5-én

Kedves Mindnyájuk!

Hála­adással, anumó­danával szeretnék nyitni, itt és most: minden neve­sítés nélkül mon­dok hálát, nyilvá­nítok ezennel minden kedves érintett­nek köszö­netet minden egyes jótéte­ményért, amiben leg­utóbbi magyar­országi tar­tózko­dásom idején, 2019. július 12-e és 2020. július 29-e között részem lehe­tett, a felaján­lásokért, a segítség­nyúj­tásért, a nagy­vona­lúság, az őszinte együtt­érzés, a fele­baráti szere­tet, a jóság, bele­érzés meg­ható meg­nyilvá­nulása­iért, a dána, vagyis az ada­kozás szép és nemes gesztu­sáért, minde­nért, ami egy jobb, embe­ribb és élhe­tőbb világ meg­terem­tésének szándé­kát hirdeti.

Nem éppen az jel­lemzi ezeket az idő­ket szerte a világ­ban már már­cius óta, hogy egyál­talán ter­vezni lehes­sen. Aki rendsze­resen figyeli Face­book-profi­lomat (Bhante Vilasa Bhikkhu), to­vábbá a hozzá tar­tozó oldalt (Nirodha­rama Hun­gary), annak feltűn­hetett, hogy hol egy-egy bur­mai meditá­ciós köz­pont és kolos­tor és a mes­ter, hol malaj­ziai, thai vagy éppen taj­vani köz­pont szépsé­ges és ígé­retes anya­gát osztot­tam meg szebb­nél szebb fotók­kal, hol Euró­pa felé kacsin­gattam, hogy a vírus miatt végül marad­jon a hely, ahová most jönni lehe­tett: az olasz csiz­ma orrá­ban, a calab­riai Cinque­frondi nevű kis­város szívé­ben, az óra­to­ronnyal és a kated­rális­sal szem­ben talál­ható, burmai illető­ségű köz­pontba.

Mivel ter­vezni és előre tudni sem­mit sem lehe­tett, dön­teni azon­ban kel­lett, to­vábbá igen­csak vesződ­séges volt lénye­gében egy faház­nyi ház­tartást felszá­molni, ill. tekin­télyes részét bedobo­zolni és becso­magolni, szorí­tott az idő. Szorí­tott az éves esős évszak­beli elvo­nulás kez­dete miatt is: ma tet­tem le egy­magam a megfe­lelő fogadalmat.

És szorí­tott már csak azért is, mert két orvos­hoz kellett még Pesten el­menni, és minden­képpen látni akar­tam az én drága N. Kati­mat, aki­nek a védő­szárnyai alatt kezd­tem 1973. októ­ber else­jén az egy­kori Állami Könyv­ter­jesztő Vál­lalat (ÁKV) 5. sz., Idegen­nyelvű köny­ves­bolt­jában, a pesti Bel­város­ban, a Váci utca 32. sz. alatt, 19 éves bohó és éret­len ifjú­ként. – A barát­ságunk ennyi év után is él, és él ő is, ha nem is makk­egészsé­gesen, de szívó­san épülve-lába­dozva, most már egyre mosoly­gósabban. Mind­ezt immár betöl­tött 94 évével.

Az idő szorítá­sának érze­tén csak tovább erő­sített az indu­lás napjá­nak előre­hozatala. Leghűsé­gesebb segí­tőim vál­lalták, hogy lefuva­roznak ide az ingó­ságom­mal – aminek java része végül is ado­mány célját szol­gálja az ezen a szegény vidé­ken szerény forrá­sokból műkö­dő köz­pont javára –, végig­autóz­zák velem az egész Appen­nini-félszi­getet. Július 29-én dél­előtt indul­tunk, és 31-én késő este már meg is érkez­tünk kb. két­ezer kilo­méter meg­tétele után. Lenyű­göző gesztus volt ez a részük­ről, hihe­tetlen áldo­zatvál­lalás – önfel­áldo­zás –, és bizony nagy-nagy strapa, ami nem is mel­lesleg olasz jöve­vény­szó: strapazzo.

Lénye­gében az utolsó tíz nap tenni­valói nem tették lehe­tővé, hogy még az indu­lás előtt min­denkit érte­sítsek: se hosszabb tele­fonbe­szélgeté­sekre, se idő­igé­nyes üzenet­váltá­sokra nem volt már lehe­tőség, és sajnos arra sem tud­tam már vállal­kozni, hogy egyet­len egy em­ber kivé­telé­vel még láto­gatót fogadhassak.

Nagyon sajná­lom, hogy a körül­mények így alakí­tották, ezt tették lehe­tővé – most lehet ép­pen men­ni, most nem, most itt szö­kik fel ép­pen a friss fertő­zések szá­ma, most amott, most erre­felé bizony­talan a hely­zet, most meg amar­ra (ez nem olasz jöve­vény­szó!) stb., stb. –, és lénye­gében kény­telen-kellet­len ango­losan távoz­tam, ami, tudom, nem szép dolog, de nem volt más választásom.

Különös volt átszelni egész Szlo­véniát: a nyelv – ponto­sabban a fel­iratok – miatt. Én még tanul­tam oroszt, nyolc évig, és később tanul­tam a munkám okán egy kis szerb­horvá­tot, azt az egyet­len szláv nyelvet, mely rokon­szenve­sen csen­gett szá­momra. Szlo­vént koráb­ban is hallot­tam már persze, de nem fogott meg az érde­sen recsegő mással­hangzó-torló­dásai­val. Hal­lani nem hallot­tam út­közben, látni azon­ban sokat láttam belőle: ott dísze­legtek ezek a hatal­mas, erő­szakos mással­hangzó-torló­dások. És ez még hagy­ján, de egy muk­kot nem értet­tem belőlük!

Micsoda meg­könnyeb­bülés volt mind­ezek után olasz terü­letre érni! A gimná­zium­ban fran­ciát tanul­tam, később pedig kifeje­zetten izgal­masnak tűnt az olasz. Az is. Meg szép, ha szé­pen be­szélik: az én fülem legin­kább Fel­lini film­jeinek ola­szát ked­velte meg. És szíve­sen olvas­tam az olasz Riz­zoli könyv­kiadó egy­kori ra­gyogó művé­szeti soro­zatá­nak, az I classici dell’arte egyes köte­tei­ben az egyes alko­tók élet­rajzát – már amennyit meg tud­tam fej­teni belő­lük!

Az itte­niek boldo­gok, hogy az ide­gen képes bizo­nyos dolgok­ról be­szélni, és bol­do­gan tanítják, segí­tik. Aki­vel eddig itt dol­gom volt, ked­ves, helyes, vidám, barát­ságos és nyitott volt mind – és készsé­ges, s mindezt a leg­termé­szete­sebb módon nyilvá­nítják ki.

A legszebb talán, ami­ben útköz­ben részem volt, és szeret­ném meg is osz­tani: a csodás ben­cés apát­ság látvá­nya vál­tozó rálá­tással, az ala­pító Szt. Bene­dek apát­sága a Monte­cassino nevű hegyen, lásd: http://www.abbaziamontecassino.org/abbey/en/

Egé­szen hihe­tetlen, fensé­ges lát­vány volt, és bol­dog vol­tam, hogy leg­alább az autó­ból lát­hattam hosszú per­ceken át!

Itt a Thabarwa dél-olasz köz­pont­jában ko­rlátlan inter­net-hozzá­férés van, kapcso­lattar­tásra eztán is lesz mód, bár annyi biztos­nak lát­szik, hogy erre keve­sebb idő lesz majd, hiszen ez kolos­tor. Bur­mai hagyo­mányú, tavaly hiva­talo­san és formá­lisan is fel­avatott budd­hista kolos­tor, meditá­ciós köz­pont és rászo­ruló­kat adott eset­ben jólel­kűen befo­gadó-felka­roló és ellá­tó (köz)­jóté­kony­sági intéz­mény, akkor is, ha nincs itt most se bur­mai, se sem­milyen apát, se bur­mai szerze­tes, csak egy Burmá­ban ava­tott szejálé, azaz apá­ca, aki olasz, és akit én még Bur­mából isme­rek, hiszen az otta­ni nagy központ­jukban is töltöt­tem egy kis időt még 2017 ele­jén – és lelke­sen taní­tottam napi rend­szeres­séggel az ottani nyár tik­kasztó hősé­gében a kül­földi ön­kénte­sek közül azok­nak, akiket érde­kelt egy kis budd­hizmus. Sze­jálé Khe­ma Cari [khé­ma csárí] – rövi­den Khe­ma – volt a bur­mai nagy és kao­tikus köz­pont­ban a nagy­tiszte­letű apát (egyik) jobb­keze, ál­landó perma­nenciá­ban a Sze­jádó körül.

Kifor­ratlan még a napok lefo­lyása. Most már elju­tottam oda, hogy min­den za­varó körül­mény, a nagy, nem­ritkán párás, nehéz meleg, a vissz­hangos és zajos éjsza­kai autó­forga­lom a lenti szűk kis utcán stb. elle­nére is újra rend­szeres idő­ben feküd­jek és kel­jek – ez utóbbi haj­nali négy órát jelent, „kinti” idő sze­rint, a ve­resi Niró­dhárá­ma saját, „benti” ide­je (téli idő­számí­tás) ugyan­is útköz­ben sem­mivé lett.

A kb. fél hat tájban fel­aján­lott szerény reg­geli előtt úgy egy órát tudok for­mális meditá­cióval tölteni.

Újabb reg­geli gya­korlat után vál­tozó kezdés­sel indu­lunk aztán mind az öten autó­val ala­mizsna­gyűjtő kör­útra vala­melyik kör­nyező tele­pülés pia­cára – eddig Polis­tena, Ro­sarno, ill. ma a külön­leges fek­vésű San Giorgio Mor­geto volt –, s van itt is alig kar­nyújtás­nyira piac bizo­nyos napo­kon. Ma a bájos han­gula­tot árasz­tó Polis­tena volt az úti­célunk.

Az ebéd is korai: leg­később 11-kor szól a gong.

A napi prog­ram része a reg­geli és esti kö­zös ülő­medi­táció, amin nem ve­szek részt, mivel az egy­kori üzlet­helyi­ségben, ahol a Dhamma-ter­met beren­dezték a nagy ülő Budd­hával, még haj­nalra sem hűl le a le­vegő. Teg­nap sike­rült szeren­csére besze­rezni egy remek venti­látort, így az este már nem páro­lódtam saját levem­ben, végre nem kell izzadtságban fürödnöm.

Nincse­nek fog­lalko­zások, ui. nem­igen van ki­nek vagy/meg kivel, bár teg­nap Je­les Nap volt, du. öt­kor recitá­lással. (Lásd a felvé­tele­ket Khema Cari na­ponta fris­sí­tett Face­book-anya­gában. – NB. Én ma­gam még min­dig nem nyitot­tam meg a Face­book-ot, nem lát­tam 28-a óta semmit sem!)

Jelen­leg tehát öten tartóz­kodunk itt: adva a már emlí­tett szejálé – megszo­rítá­sokkal és korlá­tokkal bár, de mégis csak ő itt a fő­nök, ami szo­katlan a déli budd­hista világ­ban –, adva egy szer­fölött zűrös és zava­ros, tőlem élet­korban egy év­vel, a szol­gálati rang­sorban fél év­vel fiata­labb brit szer­zetes (már ha hitelt lehet adni a szavá­nak), s adva van két vi­lági ön­kéntes: egy nagyon meg­nyerő, szelíd fran­cia úri­ember, meg egy nem annyira meg­nyerő fia­tal né­met férfi, aki az első benyo­mások alap­ján nem ke­vésbé zűrös és za­varos. Ez utób­bi egé­szen új jöve­vény még itt, akár­csak én.

Újfent meg­tapasz­talhattam – és az­óta is gyűl­nek rendre, szép sor­jában a vál­tozó minő­ségű és sú­lyú tapasz­talatok –, hogy az em­ber alap­járat­ban elme­hábo­rodott (= bo­lond), hiszen elva­kult­ságában, pökhen­diségé­ben, megve­zetettsé­gében és osto­basá­gában nem tudja, nem látja, mit mond, mit csinál, és nem is haj­landó tudni és látni. És még csak kilá­tás sincs arra, hogy vala­ha is fog netán – tisz­telet a kivételnek!

Össze­tett – fara­muci – itt a hely­zet, ami foga­dott, és ami­vel nap mint nap szem­besül­nöm kell. Csak­is akkor len­nék képes adek­vát módon ke­zelni, ha jóval maga­sabb szin­ten jár­nék a gyakor­lataim­ban, így hát kihasz­nálom a ki­váló alkal­mat, hogy meg­próbál­jak minél in­kább szer­zetes lenni, olyan, aki a kör­nyezet visszás­ságai köze­pette is – sőt, tkp. ezek­re adott válasz­ként! – hű marad elköte­lezettsé­geihez, és azon van, hogy ő ma­ga tiszta marad­jon, a le­hető legna­gyobb össz­hang­ban a törté­nelmi Buddha hite­les, ere­deti tanításaival.

Gyako­rolni van mód – és van bőven lehe­tőség meg mód megfi­gyelni a tudat reak­cióit. Van is mit, ha egy­szer adva ez az itteni, már emlí­tett, össze­tett és fara­muci helyzet.

Nagyon nehe­zen tér magá­hoz a szerve­zet, az agy, a tudat, mert nem­csak az út volt nagy-nagy igény­bevétel, ha­nem bele­zavart az egé­szen más­fajta műkö­désmód, a nagyon kései lefek­vések ... to­vábbá – már itt – az első két éj­szaka szá­momra nehe­zen hihe­tő lehe­tetlen­ségei. Sajnos itt sincs kiegyen­súlyo­zott idő, hol vas­tag, setét felhők vonul­nak fel, hol tava­szias az ég tintorettói kékje, szik­rázó napsü­téssel. És hol innen, hol onnan száll fel a sűrű zöld­ből füst: hamar tüzet fog az alj­növény-zet a száraz forró­ságban.

Itt ezzel búcsú­zom is mára.

Sok-sok szeretettel, barátsággal és mettával gondolok mindnyájukra.

***