Lesz ebből Bajnán buddhista kolostor?
Bajnán nem lesz kolostor. — Ennek két fő oka van. Az egyik: a thai erdei
hagyomány szellemiségével, a Buddha, továbbá a théraváda hagyomány
kimagasló mestereinek eszmeiségével és egyedülálló örökségével
egyáltalán nem egyeztethető össze, hogy bárki bárkinek a nyomására olyan
ember rendelkezésére bocsássa a Tan Szigete Közösség bajnai létesítményeit,
aki egyértelműen olyan nézeteket vall, amilyeneknek a buddhizmus háza
tája semmi, de semmi keresnivalójuk nincsen. Akkor se, ha „jelentős támogatóink”
között szerepel, nevesítve, mármint a Tan Szigete honlapjának tanúbizonysága
szerint.
Úgy értesültem, hogy ez az ember az ún. Fehér Magyar
Rend egyik alapító tagja. Blog van ehhez: http://fehermagyarrend.blogspot.com/search/label/Feh%C3%A9r%20Magyar%20Rend
A szövegezése, magyar nyelvhasználata és az eszmeisége ugyanaz, mint
a körlevélé, amit a Tan Kapuja Buddhista Főiskola küldött szét, lásd: https://luangtavilasa.blogspot.com/2020/02/hova-lett-tan-tan-szigeterol-budai-uton.html
Érdemes beírni a Google keresőablakába, hogy
„fehér magyar”, mire ezt adja ki: „fehér magyar radical hungary”, és
olyan lélekemelő, minden bizonnyal a legnemesebb felebaráti szeretet
hirdető formációkat, mozgalmakat lehet rögvest látni, mint WHITE
PRIDE és hasonlók.
Ne mossa kezeit senki azzal, hogy de kérem ez a pálosrendiekre
akar itten rímelni, mert ezt a maszlagot nem veszi be senki: „fehér
magyar” a mai szélsőjobb Magyarországán azt jelenti, hogy nem cigány,
nem zsidó, nem arab, nem afrikai — és magától értetődően nem is meleg,
nem leszbikus, nem kommunista, nem ateista, nem ez és nem az, vagyis kizár,
kirekeszt, megbélyegez mindent és mindenkit, aki a véletlen folytán
nem részesülhetett a kegyből, hogy fehérnek és magyarnak, továbbá kereszténynek,
heterónak, szélsőjobboldalinak, egyébnek szülessen, és köszönettel
nem kér szépen ebből a lassan hivatalos állami eszmerendszerré
hízó szellemi tébolydából.
Magyar emberré válás, Buda Magyar tanítványai,
Szent Korona és egyéb, amit hirdet — biztos, hogy pont Bajnán kell ilyeneket
hirdetnie? Vagy bárhol, ahol a buddhizmus lenne legalábbis papírforma
szerint otthon? Meg egyáltalán. — Amúgy nem ezekkel a mélymagyarokkal
meg zavarosabbnál zavarosabb ötleteikkel van a legnagyobb baj, hanem
azzal, hogy erre igény van, hogy ennek az ideológiának keletje van, de
ez már az ország éppen hatalmon lévő felelős vezetőinek cinikus és végzetes
történelmi felelőtlensége. Mintha nem az efféle pocsék ideológiák
tették volna tönkre ezt az országot történelmi távlatokban, sorozatosan,
évszázadokon át. Aki nem olvasta volna eddig Csernok Attila ragyogó
könyvét, annak csak ajánlani tudom:
Bajnán nem lesz kolostor. — Az egyik okot már tisztáztuk.
A másik ok nem kevésbé nyomós.
Ehhez meg kell nézni a https://www.tkbe.hu/bemutatkozas
honlapot, a Tan Kapuja Buddhista Egyház anyagát. A közösségek legördülő
listáján szerepel a Tan Szigete Közösség, azaz a Dhammadípaszangha,
míg az intézmények sorában „Bajna Buddhista Oktatási, Kulturális és Elvonulási
Központ” látható. És, bármilyen különös, a Dhammapada Alapítvány,
ami lényegében nem egyéb, mint Bajna = Dhammadípaszangha = Elvonulási
Központ (azaz az „egyház”). Honlapja, http://dhammapada.hu/,
büszkén hirdeti, hogy „Théraváda buddhizmus Magyarországon”.
Szervezetileg Bajna háromszorosan a TKBE „foglya”,
hiszen a háttéralapítvány is, maga a Közösség is, és még az elvonulási
központként fungáló Bajna külön is az „egyház” kebelén belül létezik
és működik (az állami emlők közelében). Nyilván megvan ennek is az
oka. Az „egyház” ugyanakkor deklaráltan a mahāyāna — ami mellesleg
nem ’Nagy Út’ jelentésű — hagyományait követi, márpedig théraváda hagyományt
követő kolostor egyáltalán nem tagozódhat be olyan intézménybe, melyben
a mahāyāna a „főnök”: théraváda kolostort nem felügyelhet
nem théraváda intézmény, olyan pedig, mint ez a mesterséges, „egyház”
néven ténykedő, intézményesült, közpénzekből élő szerveződés aztán
meg még annyira sem, hiszen bár hagyományokra hivatkozik, ő maga végképp
nem hagyomány, már csak a tarkabarka egyveleg okán sem, amit alapítása
óta egybe-, továbbá át- meg átgyúrt. Maga alapította „egyház” ez, s
mint ilyen elfogadhatatlan a théraváda számára, ahol nem szokás,
hogy fellelkesült magánszemélyek fogják magukat, oszt’ egyházat alapítanak.
Nem megvezetett, nemritkán drogfüggő vagy alkoholista, világi élvezetekben
lubickoló laikusok kezébe valók a buddhizmus dolgai a világban, hanem
az erre hivatott szerzetesség, a Szangha felügyelete alá. A Buddha így
látta jónak, csak hát persze az ostoba, megvezetett nyugati ember felülírja
magát a Buddhát is, ha éppen arra szottyan kedve. (Lásd a „vulgárbuddhizmus-csomagot”:
https://luangtavilasa.blogspot.com/2020/01/vulgarbuddhizmus-utmutato.html
)
Valódi hagyomány ezzel szemben a történelmi
Buddha eredeti, tiszta és hiteles útja a maga szerény 2600 évével.
Egyáltalán nem az én dolgom, mégis felmerül bennem
a kérdés, vajon nem kellene végre eldönteni, melyik a jobb, egy megengedhetetlen
eszmeiséggel szimpatizáló, magát buddhistának nevező „egyház” halálos
ölelése, vagy pedig a Buddha tiszta szellemisége? Börzsöny útca, vagy
Amaravati? — Az én dolgom azonban emlékeztetni arra, hogy a Buddha „házon
belül” semmiféle doktrinális vagy ideológiai devianciát nem tűrt,
teljesen magától értetődően, mint ahogy Krisztust is rövid úton kitessékelte
volna a tanépítményéből. — Egy buddhista intézménynek nem az a feladata,
hogy a szélsőjobbal bármiféle közösséget vállaljon, akár suba
alatt, megtévesztve jóhiszemű támogatóit.
Valahol azért persze ezek az urak is finom úriemberek
látszatát szeretnék legalább kelteni: a most péntek (14-e) estétől vasárnap
(16-a) délutánig tartó, Bajnára meghirdetett rendezvénynek sehol
semmi nyoma, mármint a köz számára látható helyen nincs nyoma: sem a
Tan Szigete, sem az „egyház”, sem pedig az Alapítvány anyagaiban. Ugyanakkor
a Főiskola küldte szét a felhívást, mint látható volt az e hó 9-én kelt
blogbejegyzésben. És hiába van a Főiskolának rektora, diktálni az
egyházatyák diktálnak, de ezt már korábbi rektorok is megtapasztalhatták,
saját bőrükön, lásd pl. a már valóban klasszikus írást, ami olyan, mint
egy klasszikus regény, amit újra meg újra elő kell venni elolvasni:
Szívós klasszikus: még csak ronggyá sem lehet olvasni!
—
Ideje lenne színt vallani, mit akartok: betagolni
netán a Fehér Magyar Rend megváltójelöltjeit az „egyház”-ba, vagy szépen
megismerkedni végre a Buddha tiszta, hiteles tanításaival mindenféle
ezo-spiri pótcselekvés nélkül — legyen az bármiféle harcművészet (veresi
„piaciul” valami jó agresszív cucc), ájurvéda, jóga, csakrázgatás
és más, oda nem való dolog. Ideje lenne 30 év után megtalálni az igaz
Buddhát, és ideje lenne nyíltan és nyilvánosan, egész egyértelműen és
a leghatározottabban elhatárolódni minden olyan ideológiától és
hirdetőiktől, minden olyan aljas és gyilkos eszmeiségtől, amivel egy
magát buddhistának nevező intézmény nem azonosulhat. Tiszta lelkiismerettel
csakis akkor nevezhetitek magatokat buddhistáknak, ha száműzitek
soraitokból már a sunyi szimpatizánsokat is, akik a megvezetett nyilvánosság
vigyázó szemei elől gondosan elrejtve küldik szét a felhívásukat
egy olyan rendezvényre, mint amilyen Bajnára készül éppen. Ideje buddhista
„egyház”-ként végre fellépni a szélsőjobboldali téboly egyre riasztóbb
térnyerésével szemben hallgatólagos megtűrése és a színfalak mögötti
támogatása helyett. Ez minden buddhistának kutya kötelessége!
Szeretnék ehelyütt egyben arra is emlékeztetni,
hogy egy buddhista intézmény nem együtt úszik a világ minden mocskával
és szennyes árjával, hanem szembemegy vele, ha egyszer a Buddha útja paṭisotagāmī,
szembemegy az árral: ez a Buddha tanításainak alfája és omegája, itt
kezdődik a buddhizmus.
Nézem ezt a viszonylag új TKBE-honlapot. És egyszer
csak villámként hasít a tudatomba: na de hová lett a Dzsaj Bhím?
Hová lettek a Tigrisek? Hová sinkófáltátok őket? Hol van Dr. Ámbedkár? És
mi van a helyükön a felsorolt közösségek között? Van még valami köze
a létező magyarországi buddhizmusnak a Dzsaj Bhím mozgalomhoz és a
csodálatos Dr. Ámbedkárhoz?— A Dzsaj Bhímnek önálló honlapja van: http://www.dzsajbhim.hu/ — 2010 előtt még
látványosan jelen voltak ezek az igazából buddhista kezdeményezések.
Jogotok akkor lesz a „buddhista” kitételt használni,
amikor egyértelműen elhatárolódtok és még annál egyértelműbben is
elítélitek ezeket a hibbant, gyilkos ideológiákat, amik már épp eleget
bizonyítottak a történelemben: csak tanulni kellene belőle, de ahhoz
nem fűlik a fogatok. Az „egyház” kitétel használatára ugyanez áll,
akár tetszik, akár nem. Egyház = ecclesia, ami nem szélsőjobb eszmékről
szól, ugyebár. Nem vagytok se buddhisták, se „egyház” mindaddig, amíg ez
az egyértelmű állásfoglalás nem hangzik el. És akkor majd valóban hitelesek
lesztek buddhistaként is, „egyház”-ként is.
A Buddha se nem márkanév, se nem játékszer — ezt is tudomásul
kellene venni egyszer. Se a szélsőjobb játékszere nem lehet, se mindenféle
ideológiai katyvaszt kavargató társaságé nem lehet.
▲▲▲
A buddhákból amúgy nem is a buddhák érdekesek —
esetünkben a mi világkorszakunk hiteles, történelmi Buddhája —, hanem
a Dhamma, a Tan, amire mindegyikük ráébred, amit önmagukban megvalósítanak.
Vagy úgy is meg lehet fogalmazni, hogy amire ott bent, magukban rábukkannak
a keresésük útján. A Dhamma tehát a lényeg, ami akkor is itt van,
akkor is fennáll, ha éppen megjelenik egy buddha a világban, és akkor
is, ha éppen nem, lásd: Uppādāsutta (AN 3:136). A Föld akkor is mozog,
ha valamely eszme erőszakos szószólója azt harsogja, hogy nem.
A Buddha feltárta tövényszerűségek értelmében minden
mulandó, minden változik, és minden távozik, és így egy nap változnia
és távoznia kell minden ideológiai rendszernek is. Más kérdés, hogy egy
ilyen folyamat mennyi időt vesz igénybe, és megint más kérdés, hogy mennyi emberi
szenvedés és véráldozat szükséges ahhoz, hogy érdemi változás következhessen
be. Ennek a változásnak ráadásul úgy kell bekövetkeznie, hogy maga a
rendszer akarja a változást, belső indíttatásból, a változás szándékától
vezérelve. Nem éppen az jellemzi az ostoba, megvezetett tudatot, hogy
hagyná magát észérvekkel vagy tiltakozó akciókkal meggyőzni. A
szélsőjobb egyetlen érvrendszere az erőszak és a gyilok, ami külső behatásra
nem fog változni, pontosabban nem úgy fog változni, ahogyan
azt mi képzeljük és reméljük, felgyorsítani azonban kétségkívül lehet
minden folyamatot. És akkor már megérte a vesződséget. Ha a Tan Kapuja
Buddhista Egyház hajlandó végre a Buddha tiszta eszmeisége és az emberiesség
eszméje mellett nyilvánosan hitet tenni, akkor talán a szélsőjobb is letesz
idővel a magyarországi buddhizmus kisajátításáról embertelen, alantas,
sanda céljaira.
No comments:
Post a Comment