Sunday, July 9, 2023

Örkény kísért: egy­perces és groteszk

Drága Cousin-ji,
cher,

ez már csak így lesz, amíg én ma­gam nem távo­zom! 😊 Neveze­tesen hogy ez is el­megy, az is, és a végén senki sem lesz már, aki. Kedves az emlé­kem nekem is, szelíd, rokon­szen­ves ember benyo­mását kel­tette. Elment. Évek­kel ez­előtt – írod. Bízom benne, hogy jó helyre került, jó volt az újabb születés!

És ezt a nyug­díjas nyo­mor kité­telt sem értem – ennyi­re kevés lesz? Tudod, a Buddha min­dig azt mondta, ami­kor a jövőt firtat­ta valaki, hogy az még nincs itt. Nem ért ide, appat­tañca anā­gataṁ. Anyács­ka leg­inkább azt mondo­gatta, hogy meg is kell érni. És Te is ezt írod: „ha meg­érem”. – Így, hogy egyes szám első sze­mély­ben hasz­nálod, kikí­ván­kozik belő­lem egy régi jó repli­kám. Igaz, nem erre, hanem arra, ami­kor azzal jött ne­kem egy jó idős ember, hogy „hol le­szek én már akkor!” – Én: „Maga csak ne re­mény­kedjen!” 😊 Majd­nem min­denki neve­tett eddig rajta! Ha egy­szer nem­rit­kán a ma­gunk nyomo­rúsá­gán tu­dunk a leg­job­ban nevetni.

Erre nem emlé­kez­tem. Már­mint hogy Dani 70 volt, ami­kor bevé­gezte. Szegény, csú­nyán végezte. (Most meg Nándi ug­rott be: hogy ő is.) És arra is emlék­szem, hogy írtad, vona­ton vitted haza a ham­vait Buka­rest­ből egy táská­ban. Én Micit villa­mos­sal vittem haza egy torta­szál­lító doboz-szerű­ség­ben, amibe a temet­ke­zési iroda tette az urnát. Felszáll egy isme­rős, ár­tat­lan mo­sollyal az arcán rákér­dez a tor­tára, de ne tudd, hogy meg­döb­bent-meg­rémült, ami­kor közöl­tem vele, hogy nem torta van benne, hanem Mici! Anyács­ka a háta­mon volt: az ele­gáns mázas cserép urna a háti­zsák­ban uta­zott haza 13 hónap­pal később. És akkor már a tortás do­bozt nem fogad­tam el.

Azok az aradi sírok… ’15 nyarán vol­tunk ott, egész pon­tosan július 3-án, hogy más­nap Nagy­várad­ra vona­toz­zunk meg­keresni az Ull­mann-házat. Anyács­ka 100. szüli­nap­ján.

Szeretettel:
Bhanté Vilásza

 


2015. július 3-án Aradon, a temetőben
Pistával, aki nincs már.