Tündökléstől
a bukásig: mulandók a képződmények, sabbe saṅkhārā aniccā
Ha egyszer elindul felfelé, emelkedik, feljebb és feljebb
hatol — adott esetben még tündökölhet is —, előbb-utóbb el fog indulni lefelé,
ám olyan is van bőven, hogy nem indul — mert hiszen az indulásban araszolás
van, fokozatosság —, hanem zuhan, vagyis bukik. Minő pech: nemritkán még
egy vacak kis tündöklésre se futja (nemhogy világrengető diadalokra és kozmikus
dicsfényre!), bukásra azonban igen, kíméletlenül. És akkor marad a süllyesztő,
a történelem naaagy süllyesztője, ahogy dukál.
Ilyen pocsék ez a világ: mindig minden változik benne,
állandó jelleggel, és ez még csak rendjén lenne, na de nemcsak változik, hanem
tönkremegy, leépül, végül pusztul, mennie kell. Keletkezés és elmúlás:
elválaszthatatlanul összetartozik a kettő.
Ugyanakkor lényeges különbség, hogy keletkezni csak akkor
keletkezik valami — akkor jön létre —, ha a kiváltó okok lehetővé tették, a
feltételek beértek, megvannak. Ha ez és ez teljesül, akkor ez és ez létrejön,
ami azonban egyszer létrejött, annak az a dolga, hogy egy nap elkezdjen
(el)öregedni, leépülni, szétesni, tönkremenni, hogy aztán távozzon, menjen,
pusztuljon el, fejezze be. (Bukjon.) — Imasmiṁ sati idaṁ
hoti, imassuppādā idaṁ uppajjati; imasmiṁ asati idaṁ na hoti, imassa nirodhā
idaṁ nirujjhati, ’ha ez és ez létezik, akkor ez létrejön; ahogy ez
és ez keletkezik, ez keletkezik. Ha ez nem létezik, akkor ez nem jön létre;
ahogy ez és ez megszűnik, ez szűnik meg.’ (Ez a tétel számtalan helyen fordul
elő a déli buddhista kánonban, mint pl. a Saṁyutta Nikāyá-ban, a Nidānasaṁyuttá-ban [12.].)
Ez a Buddha híres idappaccayatā-ja, a
feltételezettség, az, hogy a keletkezés feltételek függvényében következik be.
Az elmúlás, a megszűnés kiváltó oka az, hogy létrejött, keletkezett az a
valami, ami majd elmúlik, megszűnik. Más szóval szükségszerűen és
törvényszerűen ez a dolga mindennek, ami csak létrejön: egyszer minden elmúlik,
minden távozik, minden elpusztul, kivétel nélkül, a pusztulása bele van,
úgymond, kódolva a rendszerbe.
Nincs ez alól kivétel, legyen az élő vagy élettelen,
konkrét vagy elvont: az anyagiság világának dolgaira éppúgy áll, mint az
élőlények világára, de ugyanúgy ennek az egyetemes törvényszerűségnek van
alárendelve ideológiáktól és filozófiáktól kezdve nemzetekig és nyelvekig,
országhatároktól és államalakulatoktól kezdve politikai pártokon át magukig a
politika szereplőiig, pénzügyi rendszerektől katonai szövetségekig minden, ami
csak feltételek függvényében valamilyen formában létrejön. Mi több, a Buddha
tanításainak is menniük kell egy nap, hogy aztán a következő Buddha újra
mozgásba hozza a Tan kerekét. A Buddha felől, buddhista szemmel nézve mi sem
természetesebb annál, hogy ha egyszer valami létrejön, akkor egy nap távoznia
is kell.
Minden mulandó, semmi sem állandó, semmi sem maradandó,
mindennek, ami csak létrejött, az a természete, hogy egy nap elmúljon,
távozzon: yaṁ kiñci samudayadhammaṁ sabbaṁ taṁ nirodhadhamman’ti. Ez a
Buddha tanépítményében a mulandóság mint a lét három ismérve (tilakkhaṇa)
közül az első: sabbe saṅkhārā aniccā, minden képződmény mulandó. A
második ismérv a dukkha, a dolgok nem kielégítő voltából fakadó
hiányérzet és keserűség, kín, fájdalom és szenvedés, míg a harmadik az anattā
tantétele, ami azt mondja ki, hogy a dolgokban nincs maradandó szubsztancia,
önvaló, nincs önlényegiségük, nélkülözik az ént, vagyis üresek, és éppen ezért nem
érdemes kapaszkodni beléjük, sabbe dhammā nālaṁ abhinivesāya (SN 35.80). Felhőbe nem nagyon érdemes kapaszkodni: egy szempillantás alatt szertefoszlik, volt, nincs.
A tudat jelenségeinek és folyamatainak világában a Buddha
három szakaszra osztja a tudatpillanatokat: keletkeznek (uppāda), itt
vannak, most, a jelenben, vagyis (ki)tartanak, fennállnak, hihetetlenül rövid
kis töredékideig (ṭhiti), majd szertefoszlanak (bhaṅga).
Minden, ami feltételek függvényében létrejön (uppāda,
’keletkezés, létrejövés’), az távozni is fog — ebben az összefüggésben
egy másik, rokon értelmű kifejezéssel vaya (’romlás, pusztulás stb.’) —,
ám kurta ittléte, fennállása során más lesz: ṭhitassa aññathattaṁ, ahogy a Buddha
megfogalmazta a Saṅkhatalakkhaṇasutta c. tanbeszédében (AN 3.47); ezek az
ismérvei mindannak, ami feltételek függvényében keletkezik.
Az anyagiság világában (rūpa) az ismérvrendszer (lakkhaṇarūpa)
némileg módosul: először is meg kell jelennie valaminek (ugyanúgy feltételek
függvényében természetesen), ez az upacaya, a létrehozás, ami után belső
törvényszerűségeinek megfelelően az adott valami folytonosságot (santati)
mutat, hogy megint csak belső törvényszerűségeinek engedelmeskedve elkezdjen
öregedni, leépülni (jaratā), hogy végül távozzon, szűnjön meg (aniccatā).
Színész, író, politikus, államfő, híresség: ugyanennek a
működésmódnak van alárendelve mind. Ma népszerűek, szeretik őket, rajonganak
értük, míg el nem kezdenek kopni, fakulni, érdektelenné válnak, unalmasak
lesznek, kiesnek rajongóik, olvasóik, választóik kegyéből, kifütyülik őket,
ejtik őket, könyörtelenül. Ez már csak így van — volt, és lesz is —, ez világi dhamma, hol így, hol úgy, lent és fent. Ahol pedig
másfajta normák mentén viszik a dolgokat, ott ki így, ki úgy végzi, csak át
kell tekinteni egy kicsit a történelmet: kit száműztek, kit lefejeztek, más
úton-módon likvidáltak, akár egész családjával egyetemben, aztán volt, nem is
egy, aki a felelősségre vonástól rettegve gyáván öngyilkosságba menekült. És
volt, akinek a haja szála nem görbült, és élt, míg meg nem halt.
Teszünk most itt egy rövid történelmi kitérőt. Aki nem tudná, ki látható mindhárom felvételen: Nicolae Ceauşescu-nak hívták az urat, ő volt — többek között — a Kárpátok géniusza, becses nejével együtt Románia teljhatalmú urai csúfos bukásukig (és még csúfosabb végükig) 1989 decemberében.
Ezen a második képen éppen híres utolsó beszédét folytatná Bukarestben: az arcán már megjelent az elbizonytalanodás és a döbbenet, döbbenettel vegyes hitetlenkedés, majd rettenet, mivelhogy a kezdetben előírásszerűen ünneplő tömeg egyszer csak elkezdett számára szokatlan dolgokat skandálni.
Helikopteren menekítették ki és el, de elfogták, és 1989 karácsonyán kivégezték őt is, a nejét is.
Ez itt a harmadik felvétel: így végezte. Az idén lesz ennek pont harminc éve.
Visszakanyarodva tehát: mindegy. Mindegy, mert az a lényeg, hogy egy nap nem
lesz, hiszen mindenképpen mennie kell: vagy természetes módon — egyszerűen
kiketyeg az ideje, azaz meghal —, vagy, mint a fenti néhány példában, erőszakos
halált hal, örök időkig azonban egyiknek sem áll fenn az uralma, bármekkora
despota legyen is, bármekkora birodalom ura legyen is. A birodalma ugyanúgy távozni fog: minél nagyobb, minél többféléből áll össze, annál több darabra fog
hullni, csak idő kérdése. Minden birodalom így végezte eddig a történelem
folyamán, eztán se lesz másképp, s minden akarnok végezte valahogy, ebben
bizonyosak lehetünk, ha egyszer bizonyosság egyetlen létezik csupán az egész
világmindenségben, ez pedig az elmúlás, a halál bizonyossága, efelől
semmi kétség.
Szeretjük, nem szeretjük, egy nap menni, távozni fog.
Mindenki, mindenhol, kivétel nélkül, magunkat is beleértve.
]
No comments:
Post a Comment