A buddhista világ egyik legfelemelőbb, legmagasztosabb
óhaja — fohásza — ez. Legismertebb előfordulási helye a Karaṇīya-metta-sutta,
a Buddha egyik legszebb és legszívhezszólóbb, versbe szedett tanbeszéde
a szeretetről. A szeretet, mettā, a hagyományos felsorolás szerint
egy buddha tíz nagy erénye közül a kilencedik, lásd:
https://luangtavilasa.blogspot.com/2019/09/tiz-parami-egy-bodhiszatta-nagy-erenyei.html
Gondoljunk csak bele: nincs olyan élőlény ezen a bolygón, amelyik ne akarna boldog lenni. Nincs olyan élőlény ezen a bolygón, amelyik ne arra törekedne, hogy ne kelljen szenvednie, hanem hogy biztonságban, megfelelő körülmények között, háborítatlanul, boldogan élhessen. A lények rühellik, ha fájdalmat, kárt, bosszúságot vagy szomorúságot, más szóval szenvedést okoznak nekik. Még a növények sincsenek oda azért, ha bántják őket, és nem egy növény védi magát — a virágát (rózsa) vagy a termését (padlizsán) tüskékkel —, vagy valami más módon védekezik, mint pl. a csalán. Vagy „csak” mérgez — már ha megesszük. Vagy ha megsebezzük / felsértjük.
A növényekről annyit illik tudni ebben az összefüggésben, hogy az ókori Indiában a növények a legalacsonyabb rendű élőlényeknek számítottak, mivel csak egyetlen ún. képességgel rendelkeznek, ez pedig az érint(kez)és képessége: a növények reagálnak az érintésre, amire klasszikus példa a mimóza.
Ennek megfelelően a buddhista szerzetesi rendszabályzat, a Vinaya élő növényekkel foglalkozó fejezete, a Bhūtagāmavagga kifejezetten tiltja, hogy szerzetes földet túrjon, kertészkedjen, füvet nyírjon, fákat messen, virágot szakítson le, gyümölcsöt a fáról stb., stb., mert kárt okozhat egy növényben (ill. áttételesen vagy közvetlenül akár más élőlénynek, amikor pl. ás vagy kapál, gyomlál, bozótot ritkít, fát vág ki stb.), márpedig szerzetesként nem az a dolga, hogy bármilyen élő és érző lénynek fájdalmat, vagyis szenvedést okozzon. Ne háborítson más érző lényt — a lakhelyét se! —, ne okozzon senkinek semmiféle kellemetlenséget: ez a nem ártás alapállása, az erőszakmentesség, páliul avihiṁsā / ahiṁsā, a jóakarat következetes, elkötelezett érvényre juttatása.
Ami pedig a növényi magvakat illeti: szerzetes nem pusztíthat el semmilyen magot, hiszen a mag életet hordoz. Étkezés során erre mindenképpen tekintettel kell lennie, és ezt az ételek felajánlásánál is figyelembe kell venni.
A buddhizmusban az élet szentsége nem csak emberéletre vonatkozik.
(Az ún. erkölcsi fogadalmakról, élet kioltásáról és egyebek kapcsán
lásd:
https://luangtavilasa.blogspot.com/2020/06/egykis-gyilok-avagyaz-embernel-nincs.html )
Ölni nem csak embert nem ölünk, de semmilyen más élőlényt sem.
A buddhizmusban ezen túlmenően nincs olyan, hogy ’kártékony’ vagy ’haszontalan’,
és nincs semmiféle kirekesztés, kiközösítés vagy megkülönböztetés.
Élő és érző lény a meztelen csiga meg a maláriaszúnyog éppúgy, mint egy
ártatlan kiscica vagy egy páva. Vagy egy bárány. Nincsen ’ezt szeretem,
ezt nem szeretem’, azaz a szeretet nem válogat, a megértő és együttérző
(felebaráti) szeretet egyetemes.
Lásd: https://luangtavilasa.blogspot.com/2019/09/pillango-hetkoznapokbuddhizmusa-ez-itt.html
Beleérzésre, együttérzésre, megértésre és befogadásra stb. olyan ember képtelen, akiben túlteng az ego — BIG ME, hiszen ilyen ember csakis személyes kis preferenciái alapján tekint mindenre és mindenkire. Csörtet és törtet, mindent és mindenkit letarol, nem ismer korlátokat, és ezzel nemcsak másoknak árt, hanem önmagának is. Árt: szenvedést okoz minden lénynek, önmagát is beleértve. Ártás bizony az is, ha nem vagyok tekintettel másokra, vagyis a közösség tagjaira, melyben élek — legyen az szűkebb, közvetlen környezetem, vagy egy egész társadalom, ill. egy még nagyobb közösség, a természet szerves részeként! BIG ME olyan világot teremt, amelyben nem jó élni, amelyben a lények nem boldogok, ráadásul kétszeresen is nem boldogok.
Egyrészt azért nem boldogok, mert a létüket egyre inkább megnehezítik — mi több: ellehetetlenítik — a körülmények, ám ezeket a körülményeket az ember hozza létre „áldásos” tevékenységével.
Másrészt ugyanakkor nem látják, hogy tulajdon boldogságuk
kulcsa az ő kezükben van (már ha emberi lényekről van szó, ha már egyedül
az ember képes — lenne képes — ezt egyáltalán át- és belátni, csak
éppen nemigen akaródzik neki!). Más szóval egy jobb, emberibb és élhetőbb
világhoz az út BIG ME lebontásán keresztül vezet, de ez az, amiről
BIG ME végképp nem akar hallani: arról ti., hogy önmagát lebontsa,
márpedig pusztán attól, hogy naponta ismételgetem az önmagukban
valóban szép és megindító mantrákat, a világ se jobb, se emberibb, se pedig
élhetőbb nem lesz.
Lásd: https://luangtavilasa.blogspot.com/2019/12/lucara-csakelkeszult-keszult-is-mint.html
Az ember mindenekelőtt emberből van — különösen ha
„közönséges”, hétköznapi, gyarló és esendő ember a maga megvezetettségével
és ostobaságával, tudatának valamennyi szennyeződésével, valamint végzetes
hibbantságával, lásd:
https://luangtavilasa.blogspot.com/2020/02/atudat-szennyezodesei-ezvagyunk-mi.html
https://luangtavilasa.blogspot.com/2020/07/abuddha-elmekortana-hetkoznapipszichopa.html
Emberből van, s mint ilyen temérdek szenvedést zúdít a többi emberre éppúgy, mint önmagára, és temérdek szenvedést zúdít a természet egészére. Akarva-akaratlanul is. Sőt, nemritkán kifejezetten a legjobb szándék vezérli. Csak éppen meggondolatlan, kelekótya, hebehurgya, nem figyel oda kellőképpen stb. És bizony túl gyakran felelőtlen — sajnos úgy látszik, egyre meggondolatlanabb és egyre felelőtlenebb —, éppen fene nagy önteltségének és rátartiságának köszönhetően. BIG ME konstansnak tűnik.
▲
Nem kell bemutatni, mi is a nagy helyzet ezen az egyetlen, Földnek hívott bolygón, amin ez az ember — és bármiféle egyéb élet — egyáltalán létezhet. Ha teremtésről akarnak beszélni, csak tessék: az ember áldatlan tevékenységével elkótyavetyéli a teremtést. Méltatlan a teremtésre.
Ahogy a Föld kinéz, amilyen állapotban van, arról
tanúskodik, hogy a Föld legnagyobb rákfenéje maga az ember. Tetszik, nem
tetszik, így van. Csak körül kell egy kicsit alaposabban nézni. Bárhol,
bármilyen vonalon. Fel lehet lapozni egy történelmi atlaszt, végig lehet
gondolni, hol mennyi szenvedés forrása volt mindaz, amit az embert
művelt. Spiró Györgyöt is érdemes újra elővenni:
Népszava | Kentaurbeszéd - Spiró György: A legsúlyosabb kórokozó
Persze az ember imént idézett áldatlan tevékenysége nélkül
is változna azonban pl. a Föld éghajlata, és változna vele együtt minden
egyéb, ha egyszer minden mulandó és állandóan változik, lásd:
https://luangtavilasa.blogspot.com/2019/09/mulandosag-let-ismervei-eleg-ebbol-sem.html
https://luangtavilasa.blogspot.com/2019/10/tundoklestola-bukasig-mulandok.html
https://luangtavilasa.blogspot.com/2019/10/keletkezunk-elmulunk-szuletunk-es.html
És az ember mellébeszél. Homokba dugja a fejét, hallani
nem akar kellemetlen igazságokról, látni sem akar, semmit sem akar. Tagadni
akar. Tagadni szeret. A csillagokat lehazudni az égről. Hogy ami van,
meg hogy ami véres valóság, az nem igaz. Mese. Kitaláció. Pedig dalolva
fog pokolra szállni, mint az izlandi népmondák templomi gyülekezete,
és még csak nem is veszi a lapot. Annyi baj legyen!
Hogy mit is tagad, arról tessék, az általam már számtalanszor
ajánlott lebilincselő feltáró munka, a brit Jonathon Porritt nélkülözhetetlen
könyve:
Capitalism as if the World Matters - PDF Free Download
Ugyanakkor ebben a nagyszerű könyvben is jelen van a fenntarthatóság mint olyannak a kérdése. Sokak kedvencévé avanzsált ez a sustainability (így szól az angol eredeti), ami a sustainable ’fenntartható’ szó továbbképzett alakja (a sustain igéből + az -able melléknév-képző). Elegáns és művelt dolog felelős ábrázattal fenntartható növekedésről beszélni. Sokan szeretnek rá hivatkozni.
James Lovelock, aki tavaly töltötte be 101.
(!) életévét, angol tudós és kutató alkotta meg ezzel szemben a fenntartható
visszavonulás fogalmát: a világ túljutott azon a ponton, ami után már
nem tartható fenn a növekedés, vagyis növekedés helyett ideje visszavonulásban
(retreat) gondolkodni. Lásd pl.:
https://en.wikipedia.org/wiki/James_Lovelock
Az egyik baj a fenntartható növekedéssel, hogy nincs hová, meddig fenntartani. Egy körbehatárolt, zárt rendszer nem kabát: nem lehet kihízni.
Adva vannak továbbá a lét ismérvei, nincs mese: a dolgok keletkeznek, itt vannak valamennyi ideig, de aztán elkezdenek szépen leépülni, öregedni, megbetegedni, meghibásodni, szétmállani, majd távoznak. Ez törvényszerű: ami létrejött, annak el is kell múlnia, kivétel nélkül. Ami a fejlődést illeti: ez az ittlét szakasza, santati ’folytonosság’ egyfelől, ṭhiti ’jelenlét, fennállás’ másfelől, amiből egyenesen következik a jaratā, azaz ’leépülés, öregedés, tönkremenetel (stb.)’. A folyamat zárpontja az aniccatā [ejtsd: aniccsatá], azaz az elmúlás, ami nem is mellesleg nem úgy elmúlás, ahogy azt általában gondolnánk.
A fenntartható növekedés fából vaskarika, hiszen ellentmond a természet törvényszerűségeinek. Különös azért, hogy soha senki nem beszél fenntartható leépülésről vagy fenntartható öregedésről, de fenntartható elmúlásról sem, pedig ezek is folyamatok (mint minden az egész világmindenségben!), és éppen annyira fenntarthatók, mint a fejlődés (növekedés), azaz ha nem tarthatók fenn, akkor a fejlődés (növekedés) sem tartható fenn. Persze, persze: lassítani vagy (fel)gyorsítani mindent lehet ideig-óráig, de nem vég nélkül, hacsak nem Zénón paradoxonait vesszük alapul.
▲
Ezt a blogbejegyzést egy szép szöveggel szeretném
zárni — de nem lekerekíteni, mert úgy érzem, nem kerek. Hogy ezzel
a szép szöveggel sem kerek, mivel sorozatos elágazásai okán —
amit a téma kényszerít ki — nem is lehetne.
A szöveg fordítása, ami tőlem származik, bizonyára lehetne szebb is, jobb is, de nem az, és nem ez, hanem olyan, amilyenre sikerült, amilyet a kiváltó okok és a fennálló feltételrendszerek lehetővé tettek; a szöveg, azaz a fordítás felhasználásához a jogtulajdonos hozzájárulását adta.
Ezt az írást Jonathon Porritt-nak köszönhetem,
pontosabban egy idézetnek a könyvében, továbbá az idézet forrásának:
http://donellameadows.org/archives/the-laws-of-the-earth-and-the-laws-of-economics
Donella Meadows asszonyról lásd többek között:
▲
Íme Meadows asszony írása:
A gazdaság törvényei ütköznek bolygónk törvényszerűségeivel
A közgazdaságtan első parancsolata ez: Növekedjetek. Növekedjetek mindörökké. A cégeknek mind nagyobbaknak kell lenniük. A nemzetgazdaságoknak minden évben bizonyos százalékkal növekedniük kell. Az emberek akarjanak többet, állítsanak elő többet, keressenek többet és költsenek egyre többet.
A Föld első parancsolata ez: Elég. Éppen csak ennyit, ne többet. Éppen csak ennyi termőföldet. Éppen csak ennyi vizet. Éppen csak ennyi napfényt. Minden, ami csak a Földből születik, megfelelő méretűre nő, és akkor megáll. A bolygónk nagyobb nem lesz — jobb lesz. A rajta élő lények tanulnak, érnek, sokrétűek lesznek és fejlődnek, és bámulatosan szép és újszerű, összetett dolgokat hoznak létre, ám abszolút határokon belül léteznek.
Na már most, ha van valami összeférhetetlenség az emberi közgazdaságtan és a Föld bolygó törvényszerűségei között, mit gondolnak, melyik kerül majd ki győztesen?
A közgazdaságtan ezt mondja: Versengjetek. Csakis akkor fogtok hatékonyan teljesíteni, ha méltó ellenféllel méritek össze az erőtöket. A sikeres versengés jutalma növekedés lesz.
A Föld ezt mondja: Versengjetek, igen, de tartsátok féken a versengéseteket. Ne pusztítsatok. Csak azt vegyétek el, amire szükségetek van. Hagyjatok a versenytársatoknak eleget, amiből megél. Ahol csak lehetséges, ne versengjetek — működjetek együtt. Termékenyítsétek meg egymást, teremtsetek egymásnak menedéket, emeljetek biztos építményeket, melyek az apróbb fajokat felsegítik a fénybe. Adjátok körbe az élelmet, osszátok meg a terepet. Egynémely kitűnő dolog versengésből jön létre, mások együttműködésből. Nem háborúban vagytok, hanem közösségben.
Melyikük teszi azt a világot, amelyben érdemes élni? —
A közgazdaságtan ezt mondja: Gyorsan használjátok föl. Ne bajlódjatok a javítással; minél hamarabb használódik el valami, annál hamarabb fogtok venni másikat. Ez tartja a bruttó nemzeti terméket forgásban.
A Föld ezt mondja: Mi ez a nagy sietség? Ráértek talajt, erdőt, korallzátonyt meg hegyeket létrehozni. Évszázadokig vagy évezredekig is ráértek akár. Ha bármi elhasználódna, ki ne dobjátok, csináljatok belőle táplálékot valami más számára. Ha évszázadokig tart egy erdőt felnöveszteni, évmilliókig olajat sajtolni, lehet, hogy felhasználnunk is ilyen ütemben kellene őket.
A közgazdaságtan leszámítolja a jövőt. Így egy erőforrás tíz év múlva csak a felét fogja érni annak, amit most ér. Most vegyétek el. Csináljatok belőle dollárt.
A Föld ezt mondja: Ugyan már. A Föld alapszabálya: Adjatok a jövőnek. Tegyetek félre minden évben egy ujjnyit a legjobb termőföldből. Adjátok oda mindeneteket a fiataloknak táplálékul. Sose vegyetek el többet, mint amit a következő nemzedéknek visszaadtok.
A közgazdaságtan ezt mondja: Aggodalmaskodjatok, küzdjetek, elégedetlenkedjetek. A hiány az emberiség permanens állapota. Az egyetlen kivezető út a hiányból a gyűjtögetés és a felhalmozás, bár ez sajnos azt jelenti, hogy másoknak kevesebb lesz. Pech, de nincs elég, hogy jusson másnak is.
A Föld ezt mondja: Örvendjetek! Egy önfenntartó bőséggel és hihetetlen szépséggel teli világba születtetek bele. Érezzétek, ízleljétek — hagyjátok, hogy elbűvöljön titeket. Ha leteszitek a küzdelmet, és elég hosszú ideig néztek föl ahhoz, hogy meg is lássátok a Föld csodáit, hogy játsszatok és táncra perdüljetek a titeket körülvevő fenséggel, akkor majd rájöttök, mi az, amire valóban szükségetek van. Nem is olyan sok az. Van elég. Amíg mértéket tudtok tartani, lesz elegendő mindenkinek, és olyan sokáig, amíg csak el tudjátok képzelni.
Nem választhatunk, végül mely törvényszerűségek — a gazdaságé, vagy pedig a Földé — érvényesülnek majd. Megválaszthatjuk azonban, melyekkel élünk majd együtt személy szerint — és hogy gazdaságunk törvényszerűségeit összhangba hozzuk-e bolygónk törvényszerűségeivel, vagy majd megtudjuk, mi történik, ha mégsem.
Dana (Donella) Meadows utolsó rovatbejegyzése az EarthLight Magazine-ben, 2001. február 8.
Lásd: https://earthlight.org/essay41_meadows.html
ill. http://donellameadows.org/archives/the-laws-of-the-earth-and-the-laws-of-economics
Courtesy of http://www.academyforchange.org/
▲
Utóirat. Bárki nekem szegezheti a kérdést: nincs itt ellentmondás valahol? Hiszen Meadows asszony írásában „önfenntartó bőség”-ről van szó, továbbá arról, hogy „[a]míg mértéket tudtok tartani, lesz elegendő mindenkinek, és olyan sokáig, amíg csak el tudjátok képzelni.”
Ez az „önfenntartó bőség” valóban adva — persze nem így, nem ebben a formában. A termodinamika Jonathon Porritt által is idézett törvényeiből — különösen az entrópia jelenségéből — következik egyrészt az, hogy semmi sem tűnik el, másrészt pedig az, hogy mindennek mennie kell valahová.
A Buddha tanbeszédeiben sűrűn fordulnak elő olyan kérdések, melyek annak a kornak emberét ugyanúgy foglalkoztatták — és nyugtalanították —, mint a ma emberét. Ebből tíz kérdés az ún. avyākatāni, azaz a megválaszolhatatlanok — pontosabban ’tisztázatlan [pontok]’ —, olyan kérdések, melyekre nem lehet választ adni, éspedig azért nem, mert nem tudunk. (Tudni illik, hogy a Buddha elvetett mindenféle spekulációt, s joggal, ha egyszer sehová se vezetnek. Számára egy szempont létezett: mi az, ami előmozdítja a megszabadulást?) A tíz kérdés közül az első kettő azt firtatja, örökké fennáll-e a világ, avagy sem? A második kettő: véges-e a világ, avagy sem? (Lásd a ’Hosszú tanbeszédek gyűjteménye’, azaz a Dīgha Nikāya [DN] 9. sz. tanbeszédét, a Poṭṭhapāda-suttá-t.) — A Buddha rendre megtagadta a választ, mihelyst felmerült a tíz kérdés valamelyike. Amikor a létforgatagról (saṁsāra) volt szó, óvatosan úgy fogalmazott, hogy „nem vehető ki a kezdete”, s így anamatagga, ’kezdet nélküli’, nincs kezdete (és persze vége sincsen). Nehéz felfogni, de lehet: ha végtelen lehet valami, azaz nincs vége, nem ér véget, ugyanúgy kezdet nélküli is lehet. Elvégre egy körnek sincs kivehető kezdete, mint ahogy az évszakok körforgásának sincsen, a gondolkodásmódunk azonban nem szereti az efféle, merőben szokatlan megközelítésmódokat, ha egyszer ahhoz szokott hozzá, hogy mindennek van valamifajta kezdete, vagy egy nulla pont, egy origo, egy kezdet, egy ősrobbanás, Big Bang, bármi, teremtés akár. Tiszta szerencse, hogy azt legalább elfogadjuk, ha valami végtelen, ha fel nem is mindig fogjuk!
Önfenntartó bőség tehát van, mert lehet, csak éppen egy kulcsfontosságú tényező tesz róla, hogy ne lehessen. Ezt a tényezőt úgy hívják: az ember.
Ne legyenek senkinek se illúziói. Az embert se megváltoztatni, se megváltani nem lehet. És nem fogja önmagát megváltoztatni, mint ahogy megváltani se fogja. Juszt se! Föl sem fogja, hogy megváltásának záloga az ő kezében van: nincs más megváltó önmagán kívül, attā hi attano nātho; ko hi nātho paro siyā? — ki más is lehetne önmaga megváltója?
Megváltás a Földnek lesz — a természet egészének, őnélküle —, amikor már nem lesz. Mármint ő, az ember. Önfenntartó bőség akkor lesz majd, csak és kizárólag akkor. Ahogy Ácsán Szucsittó [Ajahn Sucitto] írja Buddha-Nature, Human Nature (’Buddha-természet, emberi természet’) című, ingyenesen letölthető könyvében:
Nélkülük [mármint földigiliszták és méhek nélkül] végünk van. Ember nélkül azonban … a bioszféra testületileg sóhajtana fel a megkönnyebbüléstől — és felvirágozna. Amikor szemellenzősek vagyunk, csak attól vagyunk felsőbbrendűek, hogy képesek vagyunk uralkodni.
Without them, we’re finished. But without humans … the biosphere would heave a corporate sigh of relief and thrive. When we’re narrow-minded, all that makes us superior is the ability to dominate.
Lásd:
https://forestsangha.org/teachings/books/buddha-nature-human-nature?language=English