ANUMÓDANÁ —
Hálaadás Dr*** Csabának
A szerzetes így fogalmazott tegnap délután valamikor az
érintettnek írt méljében:
„Holnap reggel fogom sz. engedelmével nyilvánosan
megénekelni — világgá énekelni!!! — a jótéteményét: ilyen gesztusra még déli
buddhista országban sem vállalkozik mindenki, nevezetesen arra, hogy
kibumlizzon tömegközlekedve Budapest XI. kerületéből ide Veresegyházra egy
ebédfelajánlás kedvéért, hogy aztán alig valamennyi itt-tartózkodás után már
bumlizhasson is vissza. Nem, még autóval sem vállalják. — Bevásárolni a
hozzávalókat, leállni főzni, kétfélét, salátát csinálni hozzá, reszelt sajtról
gondoskodni ... édességet beszerezni, mindent szépen becsomagolni ... és
figyelni az órát, ügyelni rá, hogy ideérjen még időben azzal a finom ebéddel
... le a kalappal, igazán! És majdnem elfelejtettem: föl se ocsúdtam az ebéd
végeztével, és már el is volt mosogatva! — Szádhu, szádhu, szádhu!”
A Doktor úr nem járt a buddhista főiskolára, nem forog
ilyen-olyan, magukat buddhistának valló ezo-spiri körökben, semmilyen
lámától vagy risitől, szunimtól vagy gesétől, rinpócsétől, tulkutól vagy
rósitól semmiféle beavatásban nem részesült, ám annál jobban érti a buddhizmus
lényegét: félretolni, a háttérbe tessékelni önmagunkat, lemondani akár a
szabadnapunkról egy szerzetes ellátása kedvéért, lemondani önös kis
preferenciáinkról azért, hogy jót tehessünk egy másik emberrel. Vállalni
mindent, ami ezzel jár, beleértve az oda-, majd visszavonatozást is. Igen.
Ez az alkalmazott buddhizmus lényege, a
mindennapok kisebb-nagyobb önfeláldozásainak gyakorlata, hiszen ennek révén
leszünk képesek BIG ME-t lebontani — letenni, elengedni —, ami nélkül
nincs haladás a Buddha útján. A buddhizmus gyakorlatában éppen hogy a gyakorlat
az érdekes, ha egyszer ez egy gyakorlati út: maga a Buddha is a gyakorlattal
kezdte, a sok-sok tantétel — az elmélet — mind későbbi fejlemény. A Buddha
útján a gyakorlat az érdekes, a tantételek alkalmazása. Elméleti felebaráti
szeretettel, mint már a szerzetes egyebütt kifejtette, senki sincs kisegítve.
És ez az, amit a nyugati — valamint a már alaposan
elnyugatiasodott japán, koreai, szingapúri, tajvani, hongkongi stb. — gyakorlók
döntő többsége nehezen akar felfogni: a buddhizmus gyakorlatában minden
mindennel összefügg, minden mindennel kölcsönhatásban áll, s így a meditációval
önmagában nem sokra jutnak. Azt hiszik ugyanis, hogy leülnek meditálni, és
akkor minden szép lesz és jó.
A meditáció segít el bennünket olyan felismerésekhez,
mint hogy nincs itt bent senki, vagyis hogy ez a felfújt hólyag, ez az öntelt, beképzelt,
túlméretezett egó csak konstruktum, a tudat építi föl és ki, továbbá hogy éppen
ez a már-már kozmikus kiterjedésű hiper-egó, BIG ME, ez a fránya nagy én
minden baj, minden rossz forrása a világban. BIG ME nem lesz hajlandó
felismerni — hiszen nem lenne különben BIG ME! —, hogy ő maga a
legnagyobb akadály az úton, mi több, ő maga a legfőbb ellenségünk.
A meditációs gyakorlatokkal párhuzamosan nekilátunk érdemdús
cselekedeteket véghezvinni: ez kiválóan hat BIG ME ellenében. A Buddha a
tanbeszédeiben három alapot említ, az érdemdús cselekedetek alapjait, puññakiriyavatthu:
az előkelő első helyen, ugyanúgy, mint a buddhák és bódhiszatták tíz erényének
— tökéletességének, pāramī-jának — felsorolásában az adakozás, az (1) adományozás nagyvonalú
és nemes gesztusa, a dāna áll. Ezt követi (2) az erényesség, a jó
erkölcs, az erkölcsösség, sīla, majd (3) a tudat fejlesztése, bhāvanā,
ami nem egyéb, mint a meditáció. Ez a három számít tehát a (déli vagy
théraváda) buddhizmus gyakorlatában a legérdemdúsabb cselekedetnek. (Tīṇi
puññakiriyavatthūni – dānamayaṁ puññakiriyavatthu, sīlamayaṁ puññakiriyavatthu, bhāvanāmayaṁ puññakiriyavatthu. — Dīgha Nikāya:
DN 33.)
Az általánosan ismert szabvány lista a páli kánon
szövegmagyarázatai alapján tíz tételt tartalmaz, melyből az első három
azonos az imént bemutatottakkal, a többi pedig így fest:
(4) apacāyana/apaciti, a
tiszteletadás;
(5) veyyāvacca, a
szolgálat;
(6) pattānuppadāna/puññānuppadāna,
az érdemek átruházása/megosztása;
(7) abbhanumodana,
örvendezés mások érdemei felett;
(8) (Dhamma)desanā, a
Tan kifejtése, elmagyarázása másoknak;
(9) (Dhammas)savana,
tanbeszédet hallgatni;
(10) diṭṭhujukamma, más
nézeteit „kiegyenesíteni”, vagyis a helyükre tenni, kiigazítani.
Ezek együttes gyakorlása, ill. fejlesztése révén leszünk
csak képesek haladni az úton, a spirituális fejlődés útján, ezek révén leszünk
csak képesek mindent letenni, elengedni, s megtisztítani a tudatot a tengernyi
szennyeződéstől, ami a megértés gátja.
Anumódaná — köszönetnyilvánítás — Dr*** Csabának
a nemes gesztusért, gyarapodjon e jótétemények által!
Szádhu, szádhu, szádhu!
No comments:
Post a Comment