ANUMÓDANÁ —
A szerzetes alig győzi ezt a sok hálaadást, köszönetnyilvánítást!
Boldogan tesz eleget kötelezettségének — amikor felajánlanak
neki valamit, valamilyen adományban részesül, thai hagyomány szerint hálaadást
recitál, ez az anumódaná, s ugyanígy dolga, hogy amikor él az
adománnyal, vagyis használja, vegye végig magában, tudatosítsa, mi célból kapta
ő azt az adományt, mi az adomány rendeltetése (ez is recitálás), s ezt rövid
hálaadással zárja.
Elterjedt az a gyakorlat is, hogy az adomány tárgyát,
ill. azt, aki az adományt teszi — és aki kapja — megörökítik, majd pl. a Facebook-on
nyilvánosságra hozzák az adományozó(k) nevével egyetemben. Ha valamilyen munkát
végez valaki felajánlásként, akkor ez lesz lefotózva és fölrakva a Facebook-ra.
Ezt a gyakorlatot vette át jelen sorok írója is annyi különbséggel, hogy a magyar adományozók nem szoktak felvételeket készíteni (ellentétben a thai hívekkel, akik ilyenkor feneketlen szelfizhetnéküket is kielégítik), a szerzetesnek pedig nincs olyan szerkentyűje, amivel pillanatokon belül fényképezhetne. És az sem biztos, hogy minden adományozó örülne a nagy nyilvánosságnak. —
Egy szerzetes a théraváda vagy déli buddhista világban teljes
mértékben a hívektől, ill. a támogatóktól, adományozóktól (dāyaka) függ:
ha például mindennapos, a korareggeli órákban lebonyolított alamizsnagyűjtő
körútjukon nem kapnak egy nap semmit, akkor aznap nem esznek; ha csak keveset
kapnak, akkor keveset fognak aznap enni; ha bőségesen kapnak — nos, akkor sem
az a dolguk, hogy degeszre egyék magukat, hanem mértéket kell tartaniuk,
tudniuk kell, mennyi az az elég. A Nagytiszteletű Ácsán Cshá (Ajahn
Chah) mondta egyszer valahol, hogy egy szerzetes nem vízibivaly (thaiul ควาย), amire magyar szövegkörnyezetben, ebben a
kulturális háttérben talán a ’vágómarha’ lenne a legfrappánsabb: embert nem ildomos
arrafelé vízibivalyhoz — vagy akár kutyához — hasonlítani, mint ahogy a
magyarban sem hízelgő éppen valakit levágómarházni.
Egy szerzetes számára a hívek négy alapfeltételt biztosítanak,
négy alapszükségletét elégítik ki: (1) ruházat (cīvara), vagyis a szerzeteslepel
és tartozékai; (2) élelem, alamizsna (piṇḍapāta); (3) hajlék vagy
szállás (senāsana), valamint (4) gyógyszer és orvosi ellátás (bhesajja).
— Felajánlás, adományozás és sok egyéb témájában lásd: https://watthai.hu/hasznalati-utmutato-szerzetesekhez/
Adomány természetesen nem kizárólag anyagi természetű.
Adomány az is, ha valaki elfuvarozza valahová a szerzetest, ha az időjárási
viszonyok nem engedik meg, hogy a szerzetes gyalog menjen, vagy körülményes
eljutnia az úticélba; elkíséri piacra, szupermarketba, segít hazavinni a
dolgokat. (NB. Ezeken a tájakon, ahol a szerzetes záros határidőn belül éhen
halna, ha nem gondoskodna önmaga ellátásáról, beleértve a bevásárlást is,
ezzel azonban nem egy rendszabályt megszeg, mint amilyen bárminemű
fizetőeszköz használata — puszta birtoklása sincs megengedve! —, vagy
élelmiszerek tárolása: a megengedett időben átvett és elfogyasztott
élelmiszeren túl tovább kell adni vagy ki kell dobnia a maradékot, nem teheti
el, nem spájzolhat stb., stb.)
Adomány az is, ha valaki el-elmegy a kolostorba,
templomba, árámába stb. összegereblyézni a kertben, felseper, felmossa a
verandát, felporszívóz a házban, azaz segít a ház és a kert körül, bármivel és
bármiben, ami adódik.
Szerzetes ezzel szemben a Dhammá-val szolgálhat
adomány gyanánt, tanítással, tanácsadással, eligazítással és útmutatással a
meditáció gyakorlatához, irányadással.
És természetesen szerzetesnek is szabad élni a megosztás
nemes gesztusával: megosztani másokkal, amiben részesül, már csak annak okán
is, hogy felhalmozódhatnak olyan használati tárgyak, amikre bármilyen okból nincs
szüksége. A legnemesebb fajtája a megosztásnak az, amikor azt ajánljuk fel egy
másik embernek, ami a legkedvesebb számunkra, s a legszívesebben megtartanánk,
megennénk, meginnánk, elnassolnánk stb., stb. — a legszebbet, a legjobbat, a
legnagyobbat, a legfinomabbat stb., stb. Nem nagy művészet olyasvalamit
továbbadni, ami eleve a kukában kötne ki.
Ez a mai anumódaná V. Lászlóé és T. Margité, itt
helyben: köszönet a kedves felajánlásokért, az együttérző segítségnyújtásért —
tisztított víz, algakúrához (!) megfelelő készítmény —, és a „szeretetcsomagban”
ott lapult egy finom puha és meleg, kötött mellényke is!
Kívánom, hogy szép gesztusaik, alkalmazott felebaráti
szeretetük révén gyarapodjanak mind a ketten.
Szádhu, szádhu, szádhu!
Végül meg szeretném még egyszer említeni, hogy K.
Gergely és T. Anita nagyvonalú gesztusának köszönhetően a szerzeteslak
teraszlaphoz jutott, s tegnap immár elkészült a kertben a gyakorlóösvény
is — a járómeditáció gyakorlásához.
Szádhu, szádhu, szádhu — anumódaná minden felajánlásért
és segítségért!
No comments:
Post a Comment