Friday, September 27, 2019


Nesze nekem!

Így járt a szerzetes egy Einsteinnek tulajdonított ragyogó mondással


Az történt, hogy mivel napokon át az agy nem volt hajlandó komolyabb szöveget létrehozni, gondoltam, szép színes háttérrel felteszem a Facebook-oldalra Einstein sok-sok híres mondása körül azt, amelyikben feltárja, miszerint két dologról tud, ami végtelen: a világegyetem, valamint az emberi ostobaság, majd hozzáfűzi, hogy az előbbiben még nem egészen bizonyos.

Igen ám, de a jegyem — Szűz volnék, a javából, én magam szerint is a kellemetlenebbik fajtából — nem engedi, hogy csak úgy a levegőből idézzek, így hát el akartam jutni a forráshoz, lehetőleg komoly, megbízható forráshoz.

Nem kellett sokat kotornom: rögvest találtam egy helyet, a rangos német hetilap, a Die Zeit oldalát, azon belül is egy „Stimmt’s” névre hallgató rovatot, melyet egy bizonyos Christoph Drösser jegyez, aki szemmel láthatólag szeret a dolgok végére járni. És mivel egy olvasójuk még 2017 októberében szerette volna megtudni, vajon ez a mondás tényleg Einsteintől származik-e, a rovatvezető kinyomozta, mi is az igazság, majd nevezett hetilap 42/2017. számában megjelentette nyomozásának eredményét, lásd:

Nesze nekem — de csak azért, mert a megálmodott, szép színes háttérben elhelyezett Einstein-idézetből nem lett semmi. Mármint a Facebook-on. Nem lett, mert ez az állítólagos idézet megér egy misét.

Kiderült, hogy a mondás a pszichiáter Fritz (Friedrich) Perls-től — angolos névalakkal Frederick S. Perls —, a gestalt-terápia atyjától származik: 1942-ben publikált, Ego, Hunger and Aggression (Ego, éhség és agresszió) című könyvében azt írja, hogy a rendkívüli méreteket öltő ostobaságért a világon az emberi kapzsiság és mohóság, az ember türelmetlen hozzáállása a felelős, majd azzal folytatja, hogy „egy nagy csillagász mondta állítólag: ’Már amennyire tudjuk, két dolog végtelen — a világmindenség és az emberi ostobaság.’ Ma már tudjuk, hogy ez a kijelentés nem egészen állja meg a helyét. Einstein bebizonyította, hogy a világegyetem véges.”

Húsz évvel később Perls beszámol egy délutánról, amit Einsteinnel töltött, s ekkor adja a szájába a mondást ebben az alakjában, ahogyan ismerjük.

Ennyit tehát erről a híres mondásról, ami, lám, még csak nem is a nagy Einsteintől származik.
***

Ettől függetlenül számunkra a buddhizmus szemszögéből nézve ugyanolyan súlya van, mintha tőle származna, pontosabban éppen hogy a buddhizmus szemszögéből nézve amúgy teljesen érdektelen, kitől vagy kitől nem származik, hiszen nem ez itt a lényeg, hanem az, hogy az emberi ostobaság mint olyan adott, ráadásul valóban végtelennek, korlátlannak, határtalannak, valamint konstansnak tűnik: átível az emberiség történetén, mindenre rányomva a bélyegét.

A tudat úgynevezett szennyeződései (kilesa) közül a három legmeghatározóbb szennyeződés harmadika a moha — ’tévképzet, ámítás, illúzió; megvezetettség’, egyes XX. századi tudós szerzetes gondolkodók, mint például a néhai Buddhadāsa Bhikkhu munkáiban ’ostobaság’ jelentésben is —, mely mindenben meghatározza az emberek cselekedeteit, legyen az szóban, tettben vagy gondolatban, akárcsak a másik kettő, a lobha, vagyis ’kapzsiság, mohóság, bírvágy’ és a dosa, ami meg nem egyéb, mint teljes spektruma a harag, düh és gyűlölet mindenféle megnyilvánulásának a legcsekélyebb ellenérzéstől kezdve a legvadabb erőszaktevésig, röviden összefoglalva ’harag; düh’.
Ezek — nem csak karmikus szempontból — káros, ártalmas (akusala) dolgok, ők az alap, vagyis a mūla, ’gyökér’, s ők határozzák meg egy-egy tudatállapot pillanatnyi (morális) minőségét: lobha, dosa, moha, ebben a hagyományos sorrendben. A lobha rokon értelemben használatos a rāgá-val (’szenvedély; kéj’) és a taṇhā-val (’sóvárgás, szomj’).

A moha egyik szinonímája az avijjā, ’tudatlanság’, ami nem tárgyi ismeretekre, vagyis inkább a hiányukra utal, hanem arra, hogy az ember nem ismeri a Négy Nemes Igazságot, fátyol takarja a látását, por van a szemében, meg van vezetve, nem képes úgy látni a dolgokat, ahogyan azok a dolgok valójában vannak, azaz létrejöttek, s szentül hiszi, hogy a dolgok maradandók, a boldogság forrásai, és van bennük valamiféle lényegiség, egy mag, valami önvaló, miközben minden mulandó, s mint ilyen, nem elégítheti ki az embert, ebből pedig szenvedés támad, csak éppen nincsen senki, aki ott bent szenvedjen, nincs „én” meg „enyém”, csupán az én illúziója van.

Ez az avijjā az oka mindennek a világban, innen származik minden rossz, ez minden aljasság és ocsmányság forrása, továbbá ez gondoskodik — kéz a kézben az imént említett taṇhā-val — arról, hogy az ember véletlenül se legyen képes kiszabadulni a létforgatagból (saṁsāra), az újraszületések minden kezdet nélküli és végtelen láncolatából. Az avijjā a klasszikus kiindulási pont, ahonnan a taṇhā-n keresztül eljutunk arra a pontra, ahol BIG ME felbukkan, ez pedig a bhava, ’létesülés’, az ún. Függő Keletkezés, a Paṭicca-samuppāda tantételének tizedik láncszeme, ahonnan pedig egyenes az út az újraszületéshez (jāti, egész pontosan csak ’születés’, ’újra’ nélkül!). Ez hát a születés kiváltó oka.
***

Einsteinre, pontosabban a neki tulajdonított mondásra visszatérve: a Buddha a tíz ún. avyākata ’nem meghatározott, meghatározhatatlan, eldöntetlen’ (stb.) kérdés közé sorolta azt a kérdést is, hogy (1) a világmindenség örök-e, avagy sem, továbbá hogy (2) véges-e, avagy sem. Ezekre a kérdésekre a Buddha sose adott választ — megtagadta rájuk a választ.

Nyilván nem ok nélkül.
És ennyiben maradhatunk!


]


A képen jobbra a néhai Nagytiszteletű
Buddhadāsa Bhikkhu.




No comments:

Post a Comment