EGY ANUMÓDANÁ APROPÓJÁN
สาธุ สาธุ สาธุ อนุโมทนา
Öröm tölt el, amikor csak leülhetek megírni és közzétenni
egy-egy újabb köszönetnyilvánítást. Öröm tölt el, hiszen a megilletődéssel és
meghatódással együtt jár az örömérzet: kinek nem esik jól egyre cudarabb
világunkban a gondoskodás, a szeretet, a jótét gesztus, mindannak
megnyilvánulása, amitől emberek lennénk?
Öröm tölt el azért is, mert egy-egy jó cselekedet, üdvös
tett jó, üdvös karmát generál, s így mindkét félnek jó: annak is, aki az
adományt kapja (és élvezi!), és annak is, aki az adományt teszi, már csak annak
okán is, hogy az adakozás nemes gesztusa révén tisztulunk, ennek a gesztusnak a
gyakorlásával tanuljuk meg odébb tessékelni azt a fránya nagy ént itt bent, az
egót, BIG ME-t, ami minden rossz, minden emberi aljasság és ocsmányság
forrása, s amire az emberiség minden nyomorúsága és szenvedése, a vérontás és a
vég nélküli gyilok, a feneketlen gyűlölködés, szüntelen gyűlöletkeltés, az
esztelen uszítás visszavezethető. Tessenek bátran felütni tetszőleges helyen
egy történelmi atlaszt, és egy ici-picit elgondolkozni rajta, hogy ahová csak
nézünk, különböző és változó mértékben ugyan, de mindig mindenhol szenvedés
volt, tehetetlenül kiszolgáltatva despotáknak, zsarnokoknak, gátlástalanul törtető,
harácsoló, hataloméhes önkényuraknak, gyűlöletet szító, mindenkit egymásnak
ugrasztó, tulajdon nemzetüket évtizedeken át mérgező, hazájukat emberi és
szellemi romhalmazzá garázdálkodó, elvetemült, felelőtlen akarnokoknak.
Az adakozás nemes gesztusa kisimítja a tudatot (a
„lelket”), hiszen BIG ME ott és akkor csendben van. Az adakozás nemes
gesztusa együttérzésre tanít, arra, hogy nem csak én vagyok ezen a világon, meg
arra, hogy a világ nem csak önös vágyakból áll, nem csak harácsolásból áll,
hanem felebaráti szeretetből is, beleérzésből, empátiából, vagyis olyanból is,
amitől jó lesz minden érintettnek. Az embereknek nem ellenségre van
szükségük, hanem barátokra, akikre számíthatnak, akikre támaszkodhatnak szükség
esetén, akikben megbízhatnak, akiktől szeretetet és elismerést kapnak. Van
ellenség elég, nem kell újabb meg újabb ellenségképpel mérgezni egy egész
ország lakosságát szünet nélkül: a méreg öl, a gyűlölet gyilkol, a szeretet
azonban gyógyít. Elég minden embernek önmaga legnagyobb ellensége, csak hát ezt
nehéz felismerni, nehéz átlátni, és még nehezebb elfogadni, azt, hogy önmagam
legnagyobb ellensége itt bent fejti ki áldatlan hatását, merthogy én vagyok
az, én vagyok önmagam legnagyobb ellensége. Én, én, én, az a fránya nagy
egó, BIG ME. Akár tetszik, akár nem.
Felebaráti szeretet — igen. Ebben a kultúrában minden
egyes ember kiválóan megérti, mi ez a felebaráti szeretet. Beszélnek neki róla
eleget, már ha olyan helyre megy, vagy olyan közegben van, olyasmit hallgat
vagy néz, ahol ez elhangzik.
Ugyanakkor kétféle felebaráti szeretet van: van az elméleti,
és van az alkalmazott felebaráti szeretet. Érdekes, és egy közösség
számára igazán fontos és mentálhigiénés szempontból is nélkülözhetetlen csupán ez
utóbbi, ha egyszer az elméleti változatával senki sincs kisegítve.
Az a felebaráti szeretet, amit Krisztus hirdetett,
alkalmazott felebaráti szeretet volt a javából. A bajok pedig valahol itt
kezdődnek, azzal, hogy a kereszténység, Krisztus útjának mindennapos gyakorlata
kimerül egy-két aktusban, felületes szertartásban, ám azon túl nyoma sincsen a
tanításainak. Magyarán egy magát kereszténynek valló ember — tisztelet a nem
kevés kivételnek — nem Krisztusban él. És nem is akar, ebben azonban
megvezetettsége — feneketlen ostobasága —, továbbá BIG ME-je akadályozza
meg. Valami réveteg zagyvaság tölti ki a tudatát, s ebben a kábulatban éli le
tompán az életét.
Nem ok nélkül hirdeti valamennyi vallás az együttérzésből
és önzetlenségből fakadó üdvös cselekedetek szükségszerűségét — és jótét
hatását minden érintettre. Élni olyan világban nemigen lehet, ahol csak
féktelen vágykielégítés és harácsolás zajlik a nap 24 órájában, ahol csak
gyűlölködés van, a másik ember sárba tiprása, erőszak és gyilok, szeretet
helyett, olyan világban, ahonnan kiveszett minden erkölcsi-etikai univerzálé,
alapvető emberi tartás, tisztesség, becsület — az adott szó becsületével
egyetemben.
Ezért csodálatos gesztus hát erre az univerzális
felebaráti szeretetre épülő és építő gesztus, az adakozás, az adományozás
nagyvonalú gesztusa — a dāna —, ami az érdemdús cselekedetek rangsorában
a Buddhánál a legelső helyen áll.
Ezúton szeretnék köszönetet mondani K. Gergőnek és
párjának, K. Anitának itt Veresegyházon a gyönyörű gesztusért, a
bőkezű adományért, a felajánlott ételért. Boldog vagyok, hogy egyúttal
megoszthattam velük egynéhány hasznos tudnivalót a Buddha útját illetően,
örülök, hogy itt jártak a szerzeteslakban, és csak abban reménykedhetek, hogy
nem volt túl sok a jóból, hogy nem feküdte meg a gyomrukat! — Szádhu,
szádhu, szádhu! —
Egyben utólagos köszönet V. Lászlónak és T.
Margitnak is — ugyancsak Veresegyházon — a kedves felajánlásért. — És természetesen köszönet mindazoknak, akik különféle
nemes, jószándékú tettükkel segítik a szerzeteslakot lakójával együtt!
Szádhu, szádhu, szádhu! —
NB. A felvétel 2015-ben készült Nong Preu-ben (Baan Beung, Chonburi), Thaiföldön: szerzetesek korareggeli alamizsnagyűjtő körútjukon.
]
No comments:
Post a Comment