A magyarországi vulgárbuddhizmus a Buddha hiteles tanításainak tükrében
Az írástudók felelősségéről — 8/4.
A Buddha erkölcsi tanításai
az egyén személyes felelősségére épülnek, erről szól karma-tana, ami ennek az
etikai tanrendszernek a tartóoszlopa, ám pont ezt a tartóoszlopot kezdi ki,
ássa alá a mahájána bódhiszattva-elképzelése.
Krisztus mint bódhiszattva?
Atyával, Fiúval és Szentlélekkel nemhogy megvilágosodás nincsen, de bódhiszattvaság se
Jézus tehát a buddhisták számára egyike azon bódhiszattváknak,
akik a végtelen áldozat és önfeláldozás útját járják annak érdekében, hogy
segíteni tudjanak a szenvedés fogságában vergődő lényeken, egészen addig, amíg
valamennyien el nem érik a megváltást és a felszabadulást.
Fogalmam sincs, kik lehetnek ezek „a buddhisták”,
akik számára Jézus egy bódhiszattva.
Nem tudom, hol találhatók ilyen buddhisták, de attól tartok, hogy buddhista
országban nemigen lelhetők fel. A théravádában nem lesz ilyen, és nem
valószínű, hogy Bhutánban, Ladakhban, Sikkimben, Tibetben vagy Nepál,
India vagy Banglades buddhista vidékein pont ez a kérdéskör foglalkoztatná
őket. Japánban kihalófélben a buddhizmus, Korea pedig többségileg keresztény.
Kínához, elismerem, nem tudok hozzászólni, ott vajon ezt a nézetet vallják-e
ezek „a buddhisták”.
Ami magát a szót illeti, a páli bodhisatta
[bódhiszatta] szanszkrit megfelelője bodhisattva [bódhiszatta]. A bodhi
azt jelenti: ’megvilágosodás’, pontosabban ráébredés arra, hogyan is vannak a
dolgok valójában (mert még véletlenül sincsenek úgy, ahogyan azt mi hisszük).
Az utótag problematikusabb, mivel a páli satta jelentheti azt is, hogy
’lény’ (= szanszkrit sattva), és azt is, hogy ’kötődik valamihez’, abban
az értelemben, hogy elkötelezi magát valami mellett, eltökél valamit, ez
azonban sakta a szanszkritban, gazdagabb jelentéstartománnyal. A
théraváda buddhizmus az elkötelezettséget emeli ki, hiszen a másik értelmezés
— ’megvilágosodás + lény’ — nem egészen állja meg a helyét: egy bodhisatta
odébb van még a megvilágosodástól.
A théraváda buddhizmus — a történelmi Buddha eredeti, hiteles
tanításai — szerint bodhisatta az, aki fogadalmat tett, hogy megtisztulása
révén eléri majd a buddhaság állapotát, vagyis megszabadul. A páli kánonban és
a korai kommentárokban ez a történelmi Buddhára utal a megvilágosodása
előtt. Semmi sem utal ellenben a páli kánon szövegeiben arra, hogy bárki
hasonló fogadalmat tenne. Ez már a mahá-, ill. vadzsrájána: a bódhiszattva
mint intézmény a jóval későbbi északi, vagyis a Buddha eredeti tanításaitól —
különösen a tibeti buddhizmus esetében — jó messzire keveredett, bő ezer évvel
későbbi, alaposan átgyúrt és átértelmezett, mindenfélével megtoldott
buddhizmus, amelyben a Buddha által vallott és hirdetett személyes, egyéni felelősség
egyre inkább áttevődött a bódhiszattva hatáskörébe. Ez a hangsúlyeltolódás
az ember kényelmességét tükrözi: ha valaki más megteszi helyettem — és főleg: nekem
—, akkor miért bajlódjak vele én?
A baj ezzel csak az, hogy én nem vehetek más helyett
levegőt, nem kezdhetek fogyókúrába más helyett és másnak, nem szokhatok le a
dohányzásról más helyett, és attól, hogy én tanultam, más még nem lesz
okosabb. Megvilágosodni sem világosodhatok meg más helyett. Továbbá azzal,
hogy magamra vállalom az egész emberiség szenvedéshalmazát, az emberiség még
ugyanúgy szenvedni fog.
A mahájána bódhiszattva-eszménye a legfontosabbat hagyja
figyelmen kívül: a karma — páli kamma —, amit én magam teremtek
magamnak, az enyém. Az én személyes felelősségem. Ráadásul úgy az enyém ez a
karma, hogy én vagyok egyedüli tulajdonosa, kammassakomhi, s olyan,
mint az árnyékom: nem lehet leválasztani rólam az árnyékot, amit vetek, mindenhová
jön velem. Az én fölhalmozott karmám aktuális egyenlegébe senki se tud belenyúlni,
nekem magamnak kell gondoskodnom arról, hogy a mindenkori jelen pillanatban
csupa jót cselekedjek szóban, tettben és gondolatban, továbbá tartózkodjak
minden rossztól, és hogy megtisztítsam a tudatomat a mentális szennyeződésektől.
Valaki más karmájának a dolgaiba kívülről beleavatkozni nem lehet.
A Buddha erkölcsi tanításai az egyén személyes felelősségére
épülnek, erről szól karma-tana, ami ennek az etikai tanrendszernek a
tartóoszlopa, ám pont ezt a tartóoszlopot kezdi ki, ássa alá a mahájána bódhiszattva-elképzelése.
Egy megvilágosodott lény azzal is tökéletesen tisztában
van, hogy a megvilágosodás folyamatában (vagy szintjein) az első szint, az
ún. folyamba lépés (sotāpatti) megtörténte után már nincs visszaút, a
folyamatot nem lehet megakasztani vagy leállítani, és így már késő egy bódhiszattva
fogadalomtételére is, aminek lényege, hogy mindaddig nem éri el a teljes
megvilágosodást, míg valamennyi lény meg nem világosodott.
Egy valóban megvilágosodott lény azzal is teljesen
tisztában van továbbá, hogy a világot nemhogy megváltani nem lehet, de még
csak megváltoztatni se nagyon: aki gyakorlott meditáló, az tudja, hogy önmagán
is alig képes változtatni, hát még egy egész világot megváltoztatni! Az erre
irányuló szándék természeténél fogva elbukik, hiszen megváltoztatni vagy
megváltani csak azt lehet, aki ezt maga is akarja (leginkább nem
akarja), továbbá aki önmaga tesz róla, hogy változzon — vagy hogy
megváltsa önmagát (leginkább nem tesz). Kinek-kinek magának kell
dolgoznia önmaga megváltásán, ezt sem egy megváltó nem tudja helyette megtenni,
se más. A világ megváltásának eleve bukásra ítélt ötlete forrófejű ifjak és
már kevésbé ifjak átgondolatlan forradalmi hevületében merül föl leginkább,
és a véres történelmi valóság, a tapasztalat azt mutatja, hogy ez nem
működik. Nem lehet ráerőltetni a megváltást a világra — semmilyen ideológia
mázában sem —, ha a világ nem akarja, márpedig nem akarja, főleg ha a megváltáshoz
vezető út az ostoba és megvezetett ember ellenében saját preferenciáink
felszámolásán és BIG ME lebontásán át vezet, de ez nem fog menni, mivel
bolondok leszünk preferenciáinkat felszámolni és önmagunkat lebontani.
Vagyis a világ megváltásának legnagyobb akadálya BIG ME, amitől, ugye
meg kellene váltani: szenvedni is csak BIG ME szenved, mivelhogy
tulajdonképpen nincs is ott bent senki, aki szenvedjen.
Nem értette, és ezért Krisztusnak is így kellett
végeznie. A Buddha ezzel szemben értette, és ezért nem is akarta a világot
megváltani és az embereket megváltoztatni, hanem az egyes emberre bízta a
belátást önmaga megváltásával egyetemben, a belátáshoz és a megváltáshoz
vezető utat pedig részleteiben feltárta. A tanításai arról szólnak, hogy itt
van ez az út, tessék, megvan a tapasztalati alapokon nyugvó módszer, ami 2600
év leforgása alatt sikeresen bizonyította ennek az útnak a helyességét és
igazát. Ezen az úton mindenkinek magának kell végigmennie, és mindenekelőtt
magának kell változnia — pozitív irányban — ahhoz, hogy a világ mindenki
számára jobb és élhetőbb legyen. Ezt más nem teszi meg helyettem.
Igazán sajnálatos, de Krisztus bódhiszattvasága már csak azért is képtelen ötlet,
mert akár a hiteles théraváda hagyomány felől közelítjük, akár a jóval
későbbi mahájána átértelmezéséből indulunk ki, hamis premisszákon nyugszik. A
mahájána tantételei alapján a bódhiszattva olyan lény, aki lemond
teljes megvilágosodásáról a többi, megváltandó lény üdvéért, ami még rendjén
is lehetne, ha erre lenne módja (lásd a fentebb kifejtetteket). Ugyanakkor
minden buddhista irányzatban közösek az alaptételek, így a Nemes Nyolcrétű
Ösvény is, amit nem lehet félreseperni: nélküle nincs megvilágosodás. Gond
azok körül a tanelvi kérdések körül lesz, amelyek teljességgel összeegyeztethetetlenek
a kereszténység hitelvi rendszerével: már az első nem fog működni, a sammā-diṭṭhi,
’helyes nézet’, de nem fog működni az utolsó kettő sem, a buddhista meditáció,
a megismerés és megtisztulás, valamint a megszabadulás útjának legfőbb tartozékai,
a sammā-sati, ’helyes éberség’, és a sammā-samādhi, ’helyes
összpontosítás’, mivel ezek csak olyan feltételek függvényében — megléte
esetén — alakulhatnak ki, melyeket egy hívő keresztény csak hite fundamentumainak
feladása árán lenne képes megteremteni. Atyával, Fiúval és Szentlélekkel,
örökkévalósággal és oltáriszentséggel, túlvilággal és utolsó ítélettel, gondviseléssel,
teremtéssel és teremtő Istennel, feltámadással, isteni kinyilatkoztatással,
lélekkel és szellemmel, Isten megtestesülésével (incarnatio), úrvacsorával és
egyéb keresztény dogmatikai tételekkel nincs megvilágosodás — és nincs
bódhiszattvaság.
Ennél méltóbb a helye a zsidó Jézusnak az iszlámban:
Mária fia, vagyis ʿĪsā ibn Maryam, próféta, a Korán egyik prófétája, akárcsak a zsidó Mózes, Musā.
És nemcsak méltó, hanem magától értetődő ez a hely, ha egyszer egy próféta
számára inkább van hely a keresztény Újszövetségben meg a muzulmán Koránban, semmint
a Buddha tanrendszerében, ahol nincs próféta, hiszen nincs rá szükség. Olyan
apróságról meg már nem is beszélve, hogy a buddhizmus ateista vallás, azaz a
vallás szoros meghatározása értelmében még csak nem is felel meg egy vallás
kritériumainak.
Önfeladás, önfeláldozás, áldozatvállalás
A történelmi Buddha nem vetette alá magát a szakadékba,
hogy egy anyatigris az ő húsával lakassa jól éhező csemetéit. A történelmi
Buddha nem vágta le — áldozta fel — a végtagjait. A Buddha legendás, véres
öncsonkításig és önpusztításig menő önzetlen önfeláldozásának történetei
posztkanonikus szövegek a théravádában, legendák, tele meseszerű
leírásokkal, ékes, buja prózában: a Jātaka [Dzsátaka], melyekből 547
van, a Buddha 547 korábbi újraszületése, élete, különféle létformákban, tehát
állatként is. A kanonikus alapszöveg versben van, a mesék vagy történetek
prózában, s lényegében a versekhez írt, jóval későbbi kommentár szerepét lenne
tisztük betölteni. Ugyanakkor a Buddhában és a tanításaiban nem ezek a
kétségkívül színes, a fantáziát megmozgató, megható és megindító, nemritkán
ugyanakkor szélsőséges, véres kegyetlenségeket taglaló történetek a lényegesek
— akkor sem, ha példázatértékűek —, hanem a tanításai, egész tanépítménye.
Nem a legendáktól Buddha a Buddha, hanem attól, ami miatt a maga korában sem
kellett igazán az emberek többségének, és nem kell ma sem, mert a mélységeit
nem látják át, nem értik, miről is szól valójában, és hogy mégis mi az, amitől
paṭisotagāmī, azaz szembemegy a világgal: saját kis preferenciáink,
beidegződéseink kiiktatásáról szól az ostoba, megvezetett tudat ellenében, BIG
ME lebontásáról, márpedig BIG ME hallani nem akar arról, hogy
bármiben is engedjen, bármihez is idomuljon, nemhogy lebontsák! Csak hát a
Buddha útján semmiféle előrehaladás nem lehetséges mindaddig, amíg BIG ME
viszi a prímet, amíg nem érti meg, hogy nem az ő szája íze viszi előre a
dolgokat, hanem egy tökéletesen megvilágosodott lény igaz, tiszta és hiteles
tanításai (saddhamma). Nem ezeket a tanításokat gyúrom a magam szája
ízéhez vagy vélt gondolkodásmódomhoz, hanem én idomulok hozzájuk: ezt
kellene végre-valahára megérteni és áttenni a gyakorlatba — a magyarországi
létező buddhizmus gyakorlatába is.
Következik: 8/5.
]
Én, a közönséges földi halandó, puthujjana a magam ostobaságával és megvezetettségével (moha) a közelébe nem jövök egy tökéletesen megvilágosodott lénynek, mint amilyen a történelmi Buddha volt, és így fel sem merül bennem, hogy megpróbáljam a tanításait bármiben is a magam szája ízéhez idomítani.
•••
No comments:
Post a Comment