♣ Mulandóság: a lét ismérvei
Elég ebből sem lehet semennyi se: még egy variáció a témára
A Buddha legeslegelső tanbeszédében, a Dhamma-cakka-ppavattana Suttá-ban (SN 56.11), ami nem egyéb, mint a Tan kerekének
megforgatásáról szóló tanbeszéd, a Buddha első öt tanítványának egyike, egy
bizonyos Tiszteletreméltó Kondañña így kiált fel: „Aminek csak az a természete,
hogy létrejöjjön, annak mindnek az is természete, hogy távozzon.” (Yaṁ kiñci samudayadhammaṁ, sabbaṁ taṁ
nirodhadhamman’ti.)
Ez bizony rendkívüli felismerés volt: ha egyszer valami bizonyos feltételek
függvényében – bizonyos kiváltó okok következményeként, azaz okozatként –
létrejön, annak előbb-utóbb mennie is kell. Keletkezik, itt van egy ideig –
legyen az egy nanomásodperc vagy néhány milliárd év –, vagyis fennáll, aztán
megy, elenyészik, elpusztul, távozik, meghal stb. És fennálltában változik, más
lesz, ṭhitassa aññathattaṁ, ahogy a Buddha
megfogalmazta. Létrejön, itt van, változik, aztán távozik. Más szóval: mulandó.
Ami csak van, az mulandó, kivétel nélkül. Pontosabban egyetlen kivétel van, ám
az minden alól kivonja magát, és ezzel a valamivel itt és most hadd ne foglalkozzunk.
Ez a mulandóság a Buddha tanításai szerint egy a lét három ismérve (tilakkhaṇa) közül: ami csak létrejött és ezzel létezik,
mulandó (anicca: kiejtése aniccsa), és mivel mulandó,
tehát sehol semmi bizonyosságunk nem lehet semmi felől, továbbá mert valamikor
mindent és mindenkit elvesztünk, amink és akink csak van, valamint csupa olyan
emberrel kell együtt lennünk, akikkel nem akarunk, miközben nem lehetünk együtt
azokkal, akikkel szeretnénk; nem kapjuk meg, amire vágyunk (aztán ha meg mégis
megkapjuk, akkor meg az lesz a baj, de ezt már nem a Buddha fogalmazta így!),
és mindig máshol vagyunk, mint ahol lenni szeretnénk stb., vagyis a dolgok nem
elégítenek ki bennünket, ahogyan éppen vannak, mert nem is tudnak kielégíteni,
természetüknél fogva: ez a dukkha, ami jelenti tehát a
dolgok nem kielégítő voltát, és jelenti a testi-fizikai fájdalmat éppúgy, mint
a lelkieket, összegezve: mindazt, ami szenvedés. Ez hát a második ismérve a létnek: hogy elégtelenség van, amiből
fájdalom és szenvedés származik.
Ez a kettő nem idegen számunkra sem, hiszen más kultúrák, más filozófiai
rendszerek, vallások is foglalkoznak ilyesmivel: ez itt egy siralomvölgy, de
lesz majd túlvilág, lesz menny (már akinek), ott majd jó lesz, mert ott nincs
szenvedés. A Buddhánál is van mennyek birodalma, ha úgy tetszik, de már ebben az életben, itt a földön, ez pedig a boldogság, az a
fajta boldogság, amit a középkori (és barokk kori) keresztény misztikusok is
jól ismertek, ám a Buddha útjában teljesedik csak ki igazán.
A harmadik ismérve a létnek az, ami a legkevésbé érthető, s amit a
legnehezebb elfogadni. Nem új dolog ez, hiszen a Buddha korában is úton-útfélen
megütközést keltett ez a tantétel, ami azt mondja ki, hogy ami csak létezik,
az üres – üres, mert nélkülöz
mindenféle önvalót vagy önlényegiséget. Nincs maradandó szubsztancia, pláne
olyan, ami továbbmenne (lásd: lélekvándorlás, bardo, reinkarnáció és hasonlók). Üres folyamatokból
tevődik össze minden, ami csak feltételek függvényében létrejött. Nincs idebent
senki, nincs önvaló, nincs lélek (szanszkritul ātman, páliul attā),
vagyis – miként azt már a nyugati pszichológia is tudja – nincs egó:
konstruktum, légvár, délibáb, nincs – üres.
„Nem-én”, az önvaló hiánya: ez az anattā mint ismérv, az a
tantétel, amitől a buddhizmus buddhizmus, ez különbözteti meg, mégpedig
igencsak markánsan, az összes többi vallástól és/vagy filozófiai rendszertől.
ettől egyedi – és ettől nagyszerű.
Van persze az egó, a nagy én képzete: ezt hívom
én előszeretettel BIG ME-nek, de BIG ME mögött nincsen senki, kár is keresni, nobody at home, ahogy a thai erdei hagyomány nagyszerű
mesterei szokták mondani, mint például a Nagytiszteletű Ácsán Bráhm (Ajahn Brahm). Nobody
at home. Nincs
itthon senki.
Aki nem hiszi, járjon utána: (1) ehipassika, (2) paccattaṁ. – Ennyi!
Fríz: Buddhist Hermitage Lunas (BHL), Lunas, Kedah állam, Malajzia — a meditációs terem.
]
No comments:
Post a Comment