A téma – ahogy mondani szokták – az utcán hever. Az ezt a
blogbejegyzést jegyző buddhista szerzetes esetében konkrétan a Bosnyák
téri piacon hevert, a későbbiekben azonban, a visszaúton közmondásosan
már az utcán, merthogy útközben érett be, mit is szeretnék én itt megosztani.
Semmi drámai nem történt amúgy. Mindössze annyi történt,
hogy a száraz és langy idő örömére úgy határoztam, hogy elmegyek végre a
Bosnyák téri piacra Zuglóba, oda, ahová 2010 nyár végi elmenetelem előtt legalább
tizenöt éven át jártam – Zuglóban laktunk ugyanis –, de 2016-ban is eljutottam
oda néhányszor, és eljutottam a thai templomból is 2018 nyarától 2019 márciusáig,
ha egyszer az ellátás rendszertelensége megkívánta a rendszeres kiegészítést.
Vállaltam tehát a bumlizás többletterhét: itt elgyalogolni a közeli
buszmegállóba, megvárni a buszt, aztán maga a buszozás a maga durván harminc
percével oda, majd vissza … Összesen két és fél órát voltam így aznap távol.
Nyugodtan rácsodálkozhatnak: ez volt az a nagy boldogság?
A szerzetes boldogságérzetének forrása? Megérte?
Igen, boldog voltam, hogy ott lehettem, szinte minden
régi kedves ismerőshöz oda is mentem, eladókhoz, árusokhoz, gazdákhoz,
kistermelőkhöz, akiknek jó részét ráadásul névről ismerem – nemritkán
családtagjaik történetével egyetemben –, s akikben én eddig nemigen
csalatkoztam. Úgy látszik, a Bosnyák téri piac ilyen hely. Boldog voltam
hát, hogy viszontláthattam őket két év távlatából, örültem a mosolyuknak,
a régi jó ismerős, barátságos hangoknak. Az egyiken persze ráncból van
most több, a másikon testsúlyból, a harmadikon több lett az ősz hajszál, a
negyedik meg mintha nyúzottabb lenne … és ez így van jól, így természetes,
hiszen a változás, a leépülés a részünk, meg nem ússza senki, legalábbis
a többség nem. – És egészen rendkívüli volt ezeket a régi meghitt ismerős arcokat
maszk megett látni! Már akit, ugye, eleve lehetett látni, mivel,
mint megtudtam, A már nem jár ki, B-nek még korai ilyenkor, C
pedig zárt intézetbe került, szegény, D ezzel szemben súlyos beteg:
ez így a természetes, ez a dolgok menete, kivel ez, kivel az, ki ekkor,
ki akkor, ki így, ki úgy. Valami mindenkinek kijut!
Úsztam szinte a boldogságban és -tól, amit az örömteli
viszontlátáson túl a hely szelleme, a genius loci, a friss termények,
a sok-sok házi finomság látványa is kiváltott – és ezt csak tetőzte a bevásárlás
„élménye” (!). Hogy végre azt és olyat vehetek, amit és amilyet
én akarok, nem pedig amit akár egy már úgy-ahogy ismerős árus máshol szemrebbenés
nélkül belesuvaszt: hol törött tojást akarnak rám sózni, hol kicsomagoláskor
derül ki, mi az, amivel éppen átvertek, természetesen a legnemesebb
jószándék, ill. egy jobb, emberibb és élhetőbb világ nevében. – A Bosnyák
téri piac jó részén a kedves vevő valóban a kedves vevő, aki válogathat,
sőt, nem egy standon az is a dolga, hogy válogasson! És a termények
tekintélyes része bizony saját, a kertből, ennek megfelelő mennyiségben
és minőségben.
Éreztem, ahogy átjárja a tudatomat és szinte minden
porcikámat ez a boldogságérzet. Egész egyszerűen jól éreztem
magam ebben a boldogságérzetben. Meg a bőrömben! Komplett. Igen. És
még csak nem is vettem magamnak olyan nagyon a fáradságot, hogy egy kicsit
közelebbről szemügyre vegyem: Azonosulok vele? Mennyire? Tudok
távolságot tartani? Mit mond a tudat? Azt netán, hogy ez az „én” érzésem,
az „enyém”?
▼
Az érzések – egy érzés, vedanā – az a kritikus
pont, ahol a továbbiak eldőlnek, s már tova is nyargal a Paṭiccasamuppāda,
az ún. Függő (vagy: Feltételes) Keletkezés füzéréből a többi, le az
utolsó, vagyis a 12. láncszemig, ami nem egyéb, mint a jarā-maraṇa,
öregedés, leépülés, majd a halál.
Igen: minden egyes pillanatban meghalunk,
hogy újra meg is foganjunk (= újra megszülessünk), és akkor kezdődik
minden elölről, megint, mígnem ott az újabb kontaktus (érintkezés,
phassa) egy újabb tudattárggyal, és már fel is bukkan a következő
érzés … és mivel hagyjuk, hogy sodródjunk, már ki is váltja a vágyat
(szomj, sóvárgás, taṇhā), és akkor már megette a fene az egészet,
mert azon minutumban ott a ragaszkodás, a csimpaszkodás (kötődés,
upādāna), ami pedig a maga részéről az őt követő létesülés
(páli bhava) feltétele. Kiszállásról persze szó sem lehet: ebből
menthetetlenül is születés lesz, mert ahol bhava van, ott
jāti is lesz – ami mindig újraszületés. Ahol pedig újra megszületnek,
ott előbb vagy utóbb elkezdenek (újra) öregedni, (újra) leépülni, és újra
meg is fognak persze halni. (Lásd: https://luangtavilasa.blogspot.com/2019/10/keletkezunk-elmulunk-szuletunk-es.html
– ezt hetente kellene újraolvasniuk …) — NB. Nem mind a 12
láncszem szerepel ebben az elnagyolt felvezetésben! A vedanā a
7. sz.
A halál mint olyan voltaképpen két különböző szinten
értendő: van a hétköznapi értelemben vett, konvencionális (sammuti)
elmúlás, ami még látványos is (mivelhogy egyszerre csak ott egy holttest,
ami az előbb még élt, mozgott, lélegzett! jaj!), és ott a Dhamma nyelvében
található halál, ami éppen hogy ezt a pillanattöredékről pillanattöredékre
beálló újabb meg újabb, tkp. átvitt értelmű halált jelenti, amivel azonban
egy valami hal meg csupán (újra meg újra), ez pedig BIG ME. Ő az
azonosulással lép a képbe, ahol és amikor megjelenik az érzés.
Ugyanígy BIG ME lesz az is, aki/ami állandó jelleggel
újra meg újra megszületik.
▼
Visszatérve a nap piaci élményeihez: kénytelen voltam
konstatálni, hogy spirituális fejlődésem szempontjából egyáltalán
nem tett jót ez a kirándulás – és nem csak az elébb vázoltak okán.
Azért
sem tett jót ez a kirándulás, mert olyasmi hajtott, mint a ragaszkodás,
a vágyak, az elégedetlenség (azzal, ami adva van), és végig
külön bejáratú, személyes kis preferenciáim alapján és mentén
mentek a dolgok. Más szóval igenis az a jó, ha az ember megpróbál kikeveredni
nevezett preferenciák veszedelmes öleléséből / szorításából
/ ördögi köréből / bűvköréből, éspedig azért, mert BIG ME melegágya,
márpedig a spirituális út éppen hogy BIG ME lebontásáról szól,
nem pedig méretének növeléséről, hízlalásáról. Vagyis a preferenciák
hátrébb tessékelése BIG ME visszafaragását, majd teljes leépítését
teszi lehetővé, egyben hihetetlenül megkönnyítve a létet a mindenkori
érintett számára, hiszen minél kevesebb a preferencia, annál kevesebb
az elégedetlenség, a hiányérzet, az elvárás, a vágy, a sóvárgás stb.
És sose szabad szem elől téveszteni, hogy BIG ME-vel nincs megszabadulás!
Végtére is éppen hogy a vágyaink (a már említett taṇhā)
teszik – kéz a kézben a Függő Keletkezés első láncszemével, az avijjā-val
–, hogy létesülünk, amivel feltartóztathatatlanul újra is születünk
szépen megint! Avijjā a ’nem-tudás’, vagyis hogy nem látjuk a dolgokat
úgy, ahogyan valójában vannak: nem látjuk át az általunk észlelt-érzékelt
valóság érzékcsalódását, nem látjuk tulajdon megvezetettségünket
– ez a moha, ami az avijjā egyik szinonímája.
Nem látjuk a Négy Nemes Igazságot, azt, hogy dukkha
van (és minden dukkha!) – a dolgok nem kielégítő volta, ami
szenvedést vált ki: 1. dukkha-sacca, ’a dukkha igazsága’, ahol
is dukkha a születés, az öregedés, a halál; dukkha a gyász,
a siránkozás, minden lelki megrázkódtatás stb.; dukkha együtt
lenni olyanokkal, akiket nem szívlelhetünk, és dukkha, amikor
nem lehetünk azokkal, akiket pedig szeretünk, mint ahogy dukkha az
is, hogy nem kapjuk meg, amit szeretnénk. Vagyis pañc’upādānakkhandhā
dukkhā, ’a ragaszkodás tárgyát képző öt halmaz dukkha’ – röviden
az, ami az egyes embert adja: a testet (rūpa), az érzéseket és érzeteket
(vedanā), az észlelést (saññā), a késztetéseket (saṅkhārā),
valamint az érzékszervi benyomások tudatosságát (viññāṇa).
Ennek megvannak persze a maga kiváltó okai (2. samudaya-sacca,
’a keletkezés igazsága’): az újabb meg újabb létesülést és születést
generáló vágy, sóvárgás (taṇhā), hogy itt is élvezkedünk
egy kicsit, ott is, érzéki vágyaink vannak (kāma-taṇhā), létesülésre
irányuló vágyaink (bhava-taṇhā), valamint arra vágyunk, hogy szabaduljunk
attól, amit nem akarunk (vibhava-taṇhā).
A harmadik igazság (sacca, ejtsd: szaccsa) a nirodha-sacca,
vagyis ’a megszűnés [nemes] igazsága’, az, hogy a dukkha véget is
érhet, azaz megszűnhet az által, hogy maradéktalanul kihunynak a vágyak,
és bekövetkezik a megszabadulás.
A negyedik igazság a magga-sacca, ’az út igazsága’,
teljes nevén dukkha-nirodha-gāminī paṭipadā ariya-sacca, ’a dukkha
megszűnéséhez vezető út nemes igazsága’, ez pedig az ún. Nemes Nyolcrétű
Ösvény, ariya-aṭṭhaṅgika-magga, ami a megszabaduláshoz vezet el, a
nirvánához. (Ennek részletezését sz. engedelmükkel majd valamikor
máskor …)
Hát igen. Így van ez. Vakok vagyunk, meg vagyunk vezetve,
nem látjuk, ami van, és nem is igen akaródzik látni.
▼
Ott tartottunk tehát, hogy ez az örvendezős, boldogságos
piacozás nem volt éppen kedvező a szerzetes spirituális fejlődése-érése
szempontjából. Kedvezőbb – elvben! – a vásárolgatás olyan helyen, ahol úton-útfélen
becsapnak, ahol véletlenül sem kapom meg, amit és ahogyan elgondoltam
magamnak, azaz egy az egyben át kell rendezni mindent, idomulva a váratlan
pillanatnyi helyzethez, amikor is azzal kell beérni, ami éppen van, és
az a valami amilyen. Ez az igazi, éspedig, ugye, azért, mert a már
körbejárt preferenciák, s ezzel BIG ME ellenében fejti ki
jótét hatását. Nem csupán az érintettnek lesz könnyebb, hanem magától
értetődően egész környezetének is. Az ilyen ember bármiről képes a
lehető legkönnyebben lemondani – önzetlen és önfeláldozó, aki az ég
adta világon semmihez sem ragaszkodik / kötődik, mindent el tud engedni,
le tud tenni, önmagát, azaz BIG ME-t is beleértve. — Lemond.
Mindenről.
Igen ám, de ez sem az igazi még. Azért nem az igazi, sajnos,
az én esetemben, mert nem kolostorban élek, ahol (elvben legalábbis)
mindent biztosítanak a hívek, amire a szerzeteseknek szüksége lehet, s
ezért nem kényszerül (ugyancsak elvben) arra, hogy egyáltalán pénze legyen,
pénzt tartson (magánál), pénzzel bánjon, fizessen (akár bankkártyával
vagy utalással), és arra sem kényszerül, hogy piacra meg boltba járjon, saját
maga gondoskodjon önmaga ellátásáról (hiszen nem ezekről szól a
Buddha útja a szerzetesség vonatkozásában), amiben óhatatlanul is
benne van, hogy kénytelen lesz élelmiszert tárolni, vagyis készletezni,
ha mindennap enni akar, márpedig ezt nem engedi meg a rendszabályzat.
Lehet ugyan pénze, de ezt egy világi támogatójának kell őriznie, s adott
esetben, ha a szükség úgy kívánja, ez a világi eszközli majd a beszerzéseket
és a kifizetéseket. Ugyanő lesz az is, aki átveszi és őrzi a pénzadományokat,
felajánlásokat.
Ilyesmire szükség is van a modern világban, mert nem
biztos, hogy egy kolostor nagyobb kiadásokat is képes fedezni, mint
amilyen pl. jobb minőségű, bélelt téli cipő hideg égövön. Vagy új szemüveg
– vagy éppen utazási költségek.
Magyarán egy fokkal jobb helyzetben lennék, ha nem nekem
kellene a havonta befolyó nyugdíjjal bánnom, hanem egy világi bánna
vele, kezelné, továbbá egy világi velem jönne vásárolni, és fizetne.
Még „igazibb” persze az lenne, ha erre nem lenne szükség, ill. ha megjelenne
valaki kora reggel, hogy minden áldott nap újra felajánlja a kényszerűen
tárolt élelmiszert, amit amúgy bizony déli 12 után már nem szabad se tárolni,
se fogyasztani. Ezt, úgy látom kb. két év négy hónap hazai tapasztalataira
építve, hogy képtelenség megvalósítani, mert nincs meg hozzá az akarat, azoknak
az akarata, akik ezt okosan és ügyesen megszerveznék és kiviteleznék. Nincs
se szervezés, se kivitelezés. Szerzetes sajnos nem szervezheti
meg az ellátását, a támogatását, ez mások dolga.
Arra vannak a kolostorok, hogy szerzetes számára minden
feltételt biztosítsanak, ami nélkül lényegében nem is „igazi” szerzetes,
hiszen nem tudja magát tartani a szerzetesi rendszabályzat valamennyi előírásához.
Most már csak idő kérdése, és talán vissza tud menni ez a szerzetes Ázsiába,
ahol szerzetesként létezhet – a szervezete számára ugyanis mindegy
már, hogy hol nem jó neki, mivelhogy öregedő, leépülőfélben lévő
szervezetének se a közép-európai tél vagy a frontrendszerek nem jók, se
a trópusi rekkenő hőség (mint Burmában), sem pedig a monszun, a magas
páratartalom. – Ez van!
Ahogy Örkény István (is) mondta: úgy még sosem volt,
hogy valahogy ne lett volna! Ráadásul a se-hogy is valahogy.
És ebben maradhatunk is.
☸
Balról a Buddha, a hallgatósága pedig az ún. pañcavaggiyā
bhikkhū, ’az öt szerzetes csoportja’, azaz Kondañña, (Aññā Kondañña),
Bhaddiya, Vappa, Mahānāma és Assaji, korábbi aszkétatársai. –
Ők lettek a Buddha első szerzetesei. – A hagyomány szerint a Buddha nem sokkal
a megvilágosodása után tartotta első tanbeszédét Isipatanában,
s ezzel megforgatta, mozgásba hozta a Tan kerekét. A tanbeszéd címe is
erre utal: Dhamma-cakka-ppavattana-sutta. A Négy Nemes Igazságot is
ebben a tanbeszédében tárta fel a Tathāgata, vagyis a Buddha. —
A pokolba vezető út is jószándékkal van kikövezve. És
az is meglehet, hogy minden sanda szándékban – vagy éppen mögötte –
lakik valamennyi JÓ szándék is, legfeljebb (1) nem nekünk (vagyis
a mi számunkra, vö. Franz Kafka egy, ha jól emlékszem, naplóbejegyzését:
Es gibt unendlich viel Hoffnung, nur nicht für uns. Vagyis, kb. ’Végtelenül
sok reménység van, csak éppen nem nekünk.’), (2) nem úgy, ahogy mi értjük,
vagy éppen (3) nem látszik.
Az internetet is a jó szándék vezette és vezeti, a Facebook-ot
– azaz megalkotóját, egy bizonyos Mark Zuckerberget – nem kevésbé, mint
ahogy az emberiség történetének sok-sok ismert, kevésbé ismert, hírhedt,
netán kevésbé hírhedt és leszerepelt szereplőjét is a jó szándék vezette:
mi más? Őrá – és természetesen másokra meg kapcsolódó dolgokra –
vissza fogunk még itt lentebb térni egy hosszadalmasabb, tekergős kitérő
után.
Burma jószándékú tábornokai
Érdemes átgondolni – érthető módon ez foglalkoztat most
engem már február 1-je, a puccs óta –, hogy ezek a kiváló tábornokok Burmában
tényleg komolyan azt hiszik: ők csakis a javát akarják Burma népeinek –
Burma, vagyis 1989 óta hivatalosan Myanmar, mindörökre elhibázott
magyar átírásban „Mianmar”, aminek alig valami köze a burmai eredeti
kiejtéséhez, vö. [kb. mjanmá] –, márpedig ezekből sok van, 107 kisebbség,
népcsoport, akik 135 (igen!) különböző nyelvet és nyelvjárást beszélnek,
és gyakran se antropológiai, se nyelvi, se pedig vallási hovatartozás
szempontjából nem rokonok, és egy részük 1948 óta hadban is áll a központi
hatalommal, de most összefognak a nagy közös történelmi rettenet, a hadsereg
– a Tatmadaw [ejtsd, kb. ta’mmadó] – önkényuralma ellenében.
(Ehhez lásd pl.: Identity
Crisis: Ethnicity and Conflict in Myanmar | Crisis Group , Internal
conflict in Myanmar - Wikipedia , ill. https://www.academia.edu/32976865/The_Languages_of_Myanmar
)
További tábornokok
Pontosabban most megint ezt hiszik (ti. hogy a
nép javát szolgálják), hiszen már 1962-ben az akkori tábornokgarnitúra,
amelyik ugyanígy katonai államcsínyt hajtott végre U Ne Winnel ez élen,
ugyanígy jót akart – lett is, mármint jó, de nem úgy, és nem nekik, azaz Burma
népeinek, hanem, ahogy az ilyenkor lenni szokott, nekik, mármint
a tábornokoknak, a kiterjedt rokonságnak, no és persze a haveroknak meg
a mamelukok táborának (ej, nem ismerős ez valahonnan?) –, és jót
akart, a legjobbat akarta a hatalmat az 1988-as puccsal magához ragadó
Saw Maung [kb. szó maung], majd az őt 1992-ben le- és felváltó Than
Shwe tábornok is. Más lapra tartozik, hogy egy kissé másként sikeredett
ez is, mint gondolták, vagy ahogy a rabigában nyögő és senyvedő, elnyomorított
hazájuk és a külvilág látta. Mi több, némi áldozattal is járt a kaland: sok-sok
ezer embert legyilkoltak, még többet megkínoztak, kifosztottak, börtönbe,
táborba zártak, elűztek, és sikerült kiteljesíteniük az 1962-ben megkezdett
dicső rombolást, elképesztő hozzá nem értésükkel és égbekiáltó felelőtlenségükkel
– mérhetetlen ostobaságukkal – sikerült roncsteleppé garázdálkodniuk
és lopniuk Délkelet-Ázsia egyik ígéretes gazdaságát. Mindent: a még a
brit gyarmatosítók által kiépített, az akkor még fejlettnek számító teljes
infrastruktúrától kezdve az egészségügyön át az oktatásig és a tudományos
életig mindent. Véres kézzel, könyörtelenül, gátlástalanul, szemérmetlenül
– miközben kifelé nem győzték sulykolni jámbor elkötelezettségüket a
Buddha tanításai, ill. a burmai (részben jó korrupt) Szangha iránt. (Ecce
homo – de ezt is bármilyen közegbe át lehet szabadon helyezni, történelmi
korszaktól, tértől és időtől függetlenül mindenhol és mindenkor megállja
a helyét!)
A világ egyik legszegényebb és legkorruptabb országa
Olyan sikeres volt több évtizedes ténykedésük, hogy
abból a Burmából, amiben az életszínvonal nagyjából azonos volt akkoriban
a szomszédságéval, s ami Délkelet-Ázsia éléskamrájának számított, a
világ tíz legszegényebb országának egyike lett, s egy másik előkelő ranglistán
is előkelő helyre csúszott: a korrupció világranglistáján is az utolsó
tíz között szerepelt (múlt idő?). Igazán büszkék lehetnek rá azok a kiváló
tiszt urak! Egészen egyedi teljesítmény!
Különös címletek: egy kis burmai abszurd
És majdnem megfeledkeztem egy apró adalékról, hogy egy
kis megmosolyogni való is helyet kapjon ennyi, már-már hihetetlen rémség
közepette: a káprázatos pénzreformjaikról. Az egyik során – nem vicc! –
Ne Win tábornok, az asztrológusára meg saját, számmisztikához kötődő
babonáira és preferenciáira hallgatva lecseréltette a teljes bankjegyállományt:
előbb 75, majd 15 és 35, később 45 és 90 kyat [ejtsd: csá’] címletű
bankókat hoztak forgalomba. (Vö.: https://en.wikipedia.org/wiki/Burmese_kyat
) Ez utóbbi kettő külön érdekessége, hogy mindkét szám osztható Ne Win
kedvenc számával, kilenccel. A lakosságot ugyanúgy tönkretették – kisemmizték
–, mint ahogy rátettek a gazdaság hozzáértő tönkretételére is, ami végül
a következő, 1988-as puccshoz vezetett.
Urizálni, közpénzt szórni, harácsolni: az etikátlan
hatalom örök univerzáléi
Ehhez értettek és változatlanul értenek igazán a gyilkoláson
túl: a nyakló nélküli, gátlástalan harácsoláshoz és a legmélyebb, mindent
szétrohasztó korrupcióhoz, valamint az urizáláshoz és a kegyetlen
terrorhoz. (Ebben is felsejlenek máshonnan egyes, már ismerős jegyek,
nem … ???) Természetesen a kontraszelekcióban is, a hozzá nem értésben
is tökéletesek (ez is meghitt ismerős, ugye?), tapasztalhattam magam is
egyetemi mindennapjaimban Rangunban. (Lásd ezt az elemzést is: https://www.eastasiaforum.org/2021/02/06/china-does-not-like-the-coup-in-myanmar/
)
És most megint itt vannak
És most, alig tíz év után újra itt kísért a katonai
diktatúra rettenete Burmában (lásd https://www.facebook.com/zawxtetaung.delight/posts/342817917263765 ), ám most 2021-et írunk, és a világ más ma,
mint 1962-ben, 1988-ban, 1990-ben vagy 2007-ben volt, és más, mint ami 2010-ben
volt, amikor is a tábornokok váltottak – valamelyest –, mivel az érdekeik
így kívánták. Bízni mindig lehet valamiben, de leginkább az a biztos,
hogy ami működik valahogy, az előbb-utóbb nem fog működni. Ez persze
áll a „rossz”, a tudatban negatív előjelűként elkönyvelt jelenségekre
is, hiszen állandó változásban vannak ezek is, most éppen vannak – és:
így, ilyen és ilyen módon vannak, itt; és jelen –, hogy már meg
is szűnjenek. Ez minden képződmény természete, ami csak feltételek függvényében
létrejött.
Az idő mint olyan
Ez utóbbi is csupán idő kérdése. Ázsiában azonban általában
másként jelenik meg az idő mint olyan, hosszabbnak bizonyulnak az egyes
szakaszok is, mármint lefolyásuk ideje nyúlik ki: Európa (vagyis Róma
és Bizánc egyaránt) türelmetlenebbnek tűnik, és hamarabb mozdul, hamarabb
változtat, és bele is nyúl a történésekbe. Gondoljanak csak bele:
1986-ban jelent meg a színen Gorbacsov, és 1988–89-re már borultak
is a dolgok, hajaj! Szétesett a szovjet birodalom is, az egykori Jugoszlávia
is, menthetetlenül: az volt, úgymond, a dolguk, hogy egy szép napon darabokra
hulljanak. Az eltávolíthatatlannak hitt, örök Ceauşescu is bevégezte,
ráadásul igencsak csúnyán végezte, lásd: https://luangtavilasa.blogspot.com/2019/10/tundoklestola-bukasig-mulandok.html
A kínai elvtársak jószándéka is vitathatatlan
Ezzel szemben Észak-Korea is, Kína is éppen azt mutatja,
hogy Ázsiában másként mérik az időt. A kínai elvtársak is mindig jót akartak
az ország népeinek, annyira, hogy a Mao elvtárs uralma idején, 1959 és 1961
között pusztító éhínség halálos áldozatainak számát szerény 30 milliónyira
becsülik. Ennyien haltak éhen (más becslések szerint 55 millióan is lehettek),
hála egy kiváló ember és szűk köre nyilván vitathatatlanul jószándéktól
vezérelt, még náluk is kiválóbb döntéseinek! Ekkora országban igazán
nem oszt és nem szoroz, hogy néhány tucat millióval kevesebben vannak éppen,
avagy többen.
Ujgurok, tibetiek … Hongkong … Tajvan … stb.
Az illetékes főelvtársat ma Hszinek hívják, és sokakkal
egyetemben a mi hőn szeretett, katonásdiban is gyakran jeleskedő Orbán
vezérünk is oda van érte (meg vissza). Hszi elvtársat is merő jószándék vezérli,
főleg ami Tibetet, valamint az utóbbi időkben egyre szembeötlőbb módon az
egykori Kelet-Turkesztánt illeti – népirtásnak is nevezik mellesleg,
amit ott űznek. A tartomány kínaiul Hszincsiang névre hallgat, főleg (muzulmán)
ujgurok lakta területek, amit Kína ugyanúgy bitorol immár évtizedek óta,
tart megszállva, mint amúgy az ország nem han-kínai lakosságú területeit
is, ami kb. a két harmadát adhatja az egész, elnyomással, vasmarokkal
és rendőrterrorral egybetartott birodalomnak (ami még a középső
is, sose feledjék!). Érdemes persze Hongkongra is vetni egy pillantást,
de a feszültség gerjesztése, egyre félelmetesebb fegyverkezési őrületük,
és egyre elképesztőbb agresszív nyomulásuk és tarolásuk szinte minden
fronton, jó némely határszakaszuk mentén, Indiával is, a Dél-kínai Tengeren,
aztán Tajvannal szemben, mindenhol és minden vonalon nem egyéb, mint
ugyanannak az őseredeti jószándéknak legjámborabb és legártatlanabb
megnyilvánulásai, a szerénység, alázat és a felebaráti szeretet szép
iskolapéldái.
Minden birodalom bevégzi egyszer
Különös azért, hogy ennyire elszaladjon az efféle
jószándékkal a ló – igaz, elég csak a XX. század dolgait elővenni, hogy
lássuk a működésmódjait is, a végkifejletét is. A birodalmak – ezen az
is értendő, hogy egy többségben lévő nép vagy nemzet maga alá gyűr több,
különböző nagyságú és „fejlettségű” népet, népcsoportot – előbb-utóbb kivétel
nélkül darabokra hullanak, csak idő kérdése. Úgy tűnik, a pekingi elvtársak
az iskolában nem tanultak ilyesmiről (vagy már rég elfelejtették),
és egyértelmű, hogy nem lapozgatnak történelmi atlaszokat, különben láthatnák,
hogy mindegyik birodalom így végezte a történelem folyamán, hiszen ez
a történelem menetének belső törvényszerűsége is, kéz a kézben azzal,
hogy a nagyságból, a hírnévből, a tündöklésből adott esetben a történelem
nagy süllyesztője lesz, hanyatlás, majd bukás. (Lásd ehhez a fent már hivatkozott
bejegyzést: https://luangtavilasa.blogspot.com/2019/10/tundoklestola-bukasig-mulandok.html
) Azt sem akaródzik nekik átlátniuk, hogy minél inkább szorítják a hurkot,
annál hamarabb lázadnak fel az alattvalók: még az is elunja, aki addig
tűrte. Vagy lefeküdt addig a rendszernek.
少欲知足。
Hogy a Buddha tantételeit nem ismerik, hát, annyi baj legyen.
Van ilyen. Bár újabban az elvtársak a kínai statisztikák kb. 245 millió
(!) honi buddhistájával is szeretik bizonyos lépéseiket magyarázni,
nem tudják, mi az a mulandóság, kínaiul, azaz egész pontosan: hagyományos
kínai írásmóddal 無常.
Ami ennél is szomorúbb, hogy a csodálatos Lao-cét
(Lao-tzu, 老子)
sem ismerik, vagy ha mégis, akkor pedig nem törődnek halhatatlan bölcsességével.
Egyik híres alapigazsága (legalábbis neki tulajdonítják, én láttam már
az ő nevét az idézet után kínaiak lakta vidéken): 少欲知足。– Aki kevésre vágyik = kevéssel
is beéri, tudja, mi az elég = mikor elég, vagyis beérjük, elégedettek
vagyunk, ha kevés a vágyunk. A https://buddhist_term_ch_en.enacademic.com/5125/%E5%B0%91%E6%AC%B2%E7%9F%A5%E8%B6%B3
honlap ezt az angol megfeleltetést kínálja: Content with few desires.
A honlap tkp. egyfajta kínai buddhista enciklopédia. —
Megannyi kisgömböc
A kis gömböc is csak falt meg falt meg falt, míg szét nem
pukkadt. Szegény. Minden kisgömböc így végzi egy nap, kicsi is némelyik,
gömböc is, mindegy, mi az igazi neve, Hszi, Orbán vagy Putyin vagy bárki.
Ezeket is kivétel nélkül jószándék motiválja, és a palesztinok igazolni
fogják, hogy Netanjahut nemkülönben, de az ifjabbik Asszád sem kivétel ott
a szomszédban. Tele a világ jószándékkal, akárki meglássa, ezek a tájak
focival meg stadionnal vannak tele (van, ahol minden egyes villamosmegállóra
jut egy-egy sportlétesítmény! bizony!), fűthető műgyeppel, miközben enni
nincs mit, nemhogy kályhába való lenne, na de kit zavar az ilyesmi? Pontosítok:
már hogyne volna mit enni? Ma is saját szememmel láttam útközben. A kuka
fedele nyitva, ott könyököl a peremén egy torzonborz emberi figura, kotor
a hulladékban, talál valami maradékot, és már eszi is. Még hogy nincs mit
ennie!
Hiri-ottappa
Nem ez volt az első, hogy pl. megálló szemétgyűjtőjéből
halászott ki valaki eldobott ételmaradékot. – Nem, nincs hiri ’erkölcsi
szégyenérzet’, nincs az ikertestvére se, ottappa ’erkölcsi félsz
a (karmikus) következményektől’, ezek abszolúte ismeretlen fogalomnak
tűnnek, de úgy látszik, mettā, ’(felebaráti, beleérző) szeretet’
vagy karuṇā, ’együttérzés’ se szorult sok azokba, akik nagyon is
jól tudják, hogy tenni az egyre kilátástalanabb nyomor ellen csak akarat
kérése. – Amúgy a hiri az ottappá-val együtt a Buddha tanrendszerében
a világ két őrzője, lokapāladhamma: nélkülük a dzsungel törvényei
uralnák a világot. A kilátások kifejezetten jók, lásd pl.: Welcome
to the age of impunity: David Miliband's World Economic Forum speech |
International Rescue Committee (IRC)
Huntington professzor
És közben meg mintha érne egy következő világégés –
csak éppen cseppet sem biztos, hogy ezt túl is éli majd az emberiség.
Annyi baj legyen! Somolyogni lehet, és örülni annak, hogy lám, lám, mégis Huntington
professzornak lesz majd a végén igaza! Tetszettek olvasni … ?
Annyi baj legyen!
Annyi baj legyen, a világ mindig is ilyen volt, eztán se
lesz másképp, de azért megéri a strapát, mert igenis lehetnek átmeneti
időszakok – egy kis fent, egy kis hegymenet, nem pedig mindig csak a
lejtő, a hanyatlás, entrópia és hasonlók. Az alapműködés sajnos adott,
ezen semmi sem fog változni, amíg az ember mint faj itt van ezen a bolygón,
mivelhogy az ember alapjáratban, azaz elsődlegesen, mindenekelőtt emberből
van, emberből volt, és emberből is lesz (amíg még lesz, ugye),
ami nem egyebet tesz, mint hogy az ostobasága, nem-tudása, továbbá végzetes
megvezetettsége (moha / avijjā) irányítja minden lépését-döntését,
és ebből fakadó vágyai, a sóvárgása (taṇhā), önazonosság-tudatából
fakadó pökhendisége (māna), valamint észlelésének torzulásaiból
(saññā-vipallāsa) eredő tévképzeteinek / téves nézeteinek (diṭṭhi)
köszönhetően tovaburjánzó BIG ME-je, kozmikus méretűre dagasztott
nagy egója viszi lassan pusztulásba: az ember önmaga legnagyobb ellensége,
tele egyre szemérmetlenebb és egyre csillapíthatatlanabb bírvággyal
és kapzsisággal (lobha), aminek szerves tartozéka a leheletfinom
ellenérzéstől kezdve a haragon, utálaton, ellenszenven és gyűlölködésen
(stb.) át minden, amit csak lefed a páli dosa szakszó. És akkor a tudat
többi ígéretes szennyeződéséről nem is beszéltünk (mármint itt és
most, de lásd: https://luangtavilasa.blogspot.com/2020/02/atudat-szennyezodesei-ezvagyunk-mi.html
), mint ahogy itt és most az ember hibbantságáról sem beszéltünk, de
azért ilyen is van, lásd: https://luangtavilasa.blogspot.com/2020/07/abuddha-elmekortana-hetkoznapipszichopa.html
).
Jót akar
Tehát elhiteti magával, hogy ő jót akar. Jó a szándéka.
Elhiteti magával, aztán meg elhiteti a világgal. A világ meg hisz neki. És
az a különös, hogy gyakran valóban jónak indul, jót sejtet, jót ígér, és akár
még jó is – hogy aztán alig hallhatóan percenjen egyet vagy roppanjon
valami, és az egész rendszer elindul lefelé a lejtőn. Valami változik
benne, aminek sok kiváltó oka lehet és van is – és amúgy is változni fog,
mert változnia kell, hiszen ami csak létrejött, az állandó változás,
folyamat, egy nanomásodpercig nem marad úgy, ahogy van, hanem változik,
keletkezik, itt van, elmúlik, de ami a helyére lép, feltételek függvényében,
már más lesz, és másmilyen lesz, ezt pedig az ember tudata
úgy érzékeli, hogy rosszabb lesz. Romlást, negatív minőségi változást
érzékel benne, miközben persze a természet törvényszerűségei és
jelenségei között nem találkozik az ember jelzőkkel, mint „rossz” vagy
„negatív” – nincs rossz felhő, nincs negatív eső és hasonlók.
Megváltani akar?
Az eredeti jó szándékkal az ember lényegében megváltani
akar, hiszen minden, ami jó, minden, ami csak egy kicsit is jobb, felér
egy kisebb-nagyobb megváltással! Ha meg még a boldogság ígéretét
is hordozza …
Ezzel persze bonyolódnak a dolgok: az emberek például
csak addig vannak általában oda a megváltásért, amíg nem nekik
kell tenniük érte. És nem kerül pénzbe. Ugyanakkor szinte várják a
megváltást, valahonnan kintről (meg fentről). Ha meg felbukkan, megjelenik
a Földön egy hivatásos megváltó, azt záros határidőn belül keresztre
is feszítik. Hogy miért? Mert kellemetlen. Egyszerűen kellemetlen,
amit hirdet, amit kínál. Jól is hangzik azért, hogy „megváltás”, de nekünk
ez túl nehéz, macerás, izé, köszönjük szépen, inkább nem kérjük.
Önmagam megváltója én magam vagyok
Voltak szerencsére szerencsésebb tájak is ebben a
világban, ahol a tengernyi nézet, világkép és -látás szabadon ütközött,
egész népvándorlás zajlott, mindenhol nyilvános vitafórumok és hasonlók,
ahol mindenki szabadon és bármiféle retorzió nélkül hirdethette a nézeteit.
Igen, ez a Buddha korának Indiája volt, az ókori (és nem „ősi”!) India. Ott
is a sarkalatos kérdések egyike volt ez, amire a Buddha annak rendje és
módja szerint meg is adta a választ, azt ti., hogy a megváltó az egyes emberben
lakik, kérem szépen, nincs más, aki engem megváltana.
A megváltás vonatkozásában
a gyakorlat ezzel szemben leginkább azt mutatja, hogy az emberek semmit
sem akarnak:
(1) nem akarják, hogy megváltsák őket, mert
nekik ne magyarázzanak, ne dumáljanak stb., stb., felnőttek ők már
ahhoz, hogy; az ő életükbe ne szóljon bele senki, hagyják őket békén stb.;
(2) ők maguk nem hajlandók semmit se tenni
önmaguk megváltása érdekében, vagyis önmagukat sem akarják
megváltani, és még hallani sem akarnak róla;
(3) és bár lehet, megfogja őket valahol
akár a kereszténység megváltás-ígérete, akár a Buddha útjának bő 2500
éve töretlenül igazolt, megszabadulással kecsegtető ígérete, visszarettennek
a megváltás árától: semmi egyéb nem szükségeltetik hozzá, mint BIG
ME lebontása, mégis pont ez az, amire BIG MEnem vállalkozik.
(4) Végeredményben úgy tűnik, az ember túl
kényelmes ahhoz, hogy bármit is tegyen megváltása érdekében.
A théraváda buddhizmusban ki-ki önmaga
felelős saját sorsáért. Mindenki a szerint fog aratni, ahogyan itt
és most vet, a mindenkori jelen pillanatban, vagyis tulajdon megváltásom
is egyes egyedül az én kezemben van, rajtam áll vagy bukik: attā hi
attano nātho / ko hi nātho paro siyā, ’ki-ki önmaga megváltója, ki más
lenne a megváltó?’ A megváltó bennem van, én vagyok a megváltó, önmagam
megváltója: nekem magamnak kell az én megváltásomon szívósan dolgoznom,
ha egyszer nincs más, aki megválthatna, és a menedékem is leginkább itt
bent lelhető fel, már amennyiben fellelhető. Azt a világot is én teremtem
magamnak, amiben és ahogyan élek, mint ahogy a boldogságom is kizárólag
énrajtam – és nem a másik emberen, a világon, a körülményeken stb. – múlik.
Meddig tart jobb, emberibb és élhetőbb
világot teremteni?
Ha jó, emberi és élhető világot
teremtek másoknak és magamnak, akkor jó, emberi és élhető világban fogunk
élni – mások is, én is. Képtelen vagyok felfogni, miért olyan nehéz ez, hiszen
semeddig se tart jobb, emberibb és élhetőbb világot teremteni.
Egyszer igazán megtudakolhatná már valaki az ország házában ücsörgő
képviselő uraktól és hölgyektől, vajon miért nem gondolják, hogy ideje
lenne talán végre belefogni, ennyi elfecsérelt, szomorú sorsú évszázad
magyar történelme és nyomorúsága után? Belefogni egy olyan álomország
építésébe, amelyikben jó és érdemes élni? Amelyiknek ne adj’ Isten valamennyi
polgára jól érezheti magát, vagy legalábbis a legtöbbjük? Nem lenne ideje
belefogni? Csak akarni kell, mint mindent. Igaz, némi erkölcsi tartás is
kell hozzá. Becsület. Etikus, tiszta, erényes életvitel, ami nélkül nincs,
mert nem is lehet, jó kormányzás.
Az egyes egyén felelőssége: „ezek már
összelopták magukat”
Mintha nem gondolnák végig az emberek,
hogy minden egyes ember felelős azért, hogy az országban, ahol él, milyen
(köz)állapotok uralkodnak. Egyénként, egy közösség tagjaként felelősséggel
tartozom önmagamért, továbbá felelős viselkedést kell tanúsítsak a
többiek, a közösség többi tagja iránt, korlátok között, önmegszorításokkal,
beépített fékekkel stb. Most, hogy ezeket a sorokat írom, felsejlik bennem
három eset a kollektív felelősség kérdéséhez.
(1) Költői kérdés: vajon mi lehet az
oka annak, hogy ebben az országban bármely hivatalos közeg szinte minden
egyes hivatalos papírt ajánlva és tértivevénnyel küld, elképesztő
többletköltséget generálva ezzel országos és éves szinten – a többlet-adminisztrációról
nem is szólva. 2017-ben közjegyző küldött utánam valamit Malajziába,
ugyanígy, megfelelően borsos díjszabás mellett. A helybeli postás nem
tudott mit kezdeni a nemzetközi AR jelzetű tértivevénnyel, úgyhogy
végül nekem volt szabad visszaküldenem … mivelhogy oda kellett
tűzni a paksamétához.
Németországban pl. ismeretlen, hogy
hatóság-hivatal mindent ajánlva és tértivevénnyel küldjön. Vajon miért
…?
(2) A*** papa, még 1994-ben, a
rendszerváltást követő második választás idején: ő, úgymond, bizony
nem adja más pártra a voksát, mert „ezek már összelopták magukat”. A naívabbak
kedvéért: azt akarta ezzel jelezni, hogy ha más párt(ok) kerül(nek) a
hatalomba, más lesz a személyi összetétel, s kezdődik a lopás elölről, hiszen
ők is meg akarják majd szedni magukat.
(3) Volt egyszer az ELTE BTK-nak egy (majdnem
örökös) dékánja. Ha valaki sérelmezett valamit, egyik kedvenc válasza
ez volt: „Istenem, ez egy ilyen ország!” – Kiváló ember! A legszebb az,
hogy ő maga derekasan tett róla, hogy ilyen is maradjon.
És lőn: igenis lehet jól és tisztességesen
kormányozni, igenis lehet jól és tisztességesen vezetni egy országot.
Csak akarni kell. Különös, hogy nyakas, konok, makacs akarnok emberek
ilyesmit általában nem akarnak. A történelmi bizonyíték arra, hogy
valóban csak politikai akarat kérdése egy jobb, emberibb és élhetőbb
világ megteremtése, az Asóka király az ókori Indiában, aki uralkodása
idején (kb. i.e. 268 és 232 között, azaz a Buddha halála után bő kétszáz évvel) egyszer
már elég meggyőzően ültette át a gyakorlatba a Buddha tanításait, és
birodalmának mindennapjai igazolták, hogy valóban lehetséges egy
valóban jobb, emberibb és élhetőbb világ megteremtése. Más szóval tényleg
csak akarni kell, azaz csak a politikai akaraton múlik – mint minden ilyesmi.
Amúgy még csak nem is mellesleg Burmának
is volt ám egyszer egy Dhammazédije: Dhammazedi király (burmanizált
alak a páli Dhammaceti-ből), aki 1409 táján született, s 1492-ben
hunyt el. 1471-től uralkodott egészen élete végéig. Szerzetes volt, a Hanthawaddy
Királyság uralkodójának, Shin Sawbu [kb. sin szóbu] királynőnek a
bizalmasa és tanácsadója. A királynő vette rá, hogy
hagyja ott a szerzetességet, vegye el az egyik lányát feleségül, majd
lépjen trónra. – Így is lett, és ezzel Dhammazédi Burma történelmének
egyik legkiválóbb, legkimagaslóbb uralkodójává avanzsált. Virágzott az
ország, virágzott a buddhizmus, amit megreformált és alaposan megtisztított
… és béke volt … D. G. E. Hall angol történész így jellemezte: He
was a Buddhist ruler of the best type […], ami kb. ’buddhista uralkodó
volt, a legjobb fajtából’. A burmai történész Maung Htin Aung
1967-ben megjelent, A History of Burma c. monográfiájában részletesen
taglalja Dhammazédi életét és munkásságát, lásd: https://archive.org/details/AHistoryOfBurmaMaungHtinAung
Burmának most egy mai Dhammazédire van
szüksége
Burmának ma nem egy újabb katonai
diktatúra véres és végtelen szenvedéssel teli, kilátástalan rémuralmára,
a tábornokok országrombolására és újbóli garázdálkodására van szüksége
– de még csak a sajnos nem kevésbé csökönyös és akarnok Aung San Suu
Kyi [ejtsd, kb.: Aung Szhan Szu Csí] asszony vezetésére vagy
valamiféle kvázi-nyugati stílusú berendezkedésre sem (mivelhogy
az immár máshol sem igen akar működni) –, hanem egy új Dhammazédire,
aki minden szempontból a Buddha tanépítményére alapozná az ország dolgait – és a jövőjét.
Igen, egy jobb,
emberibb és élhetőbb világhoz egyetlen út vezet, éspedig BIG ME
lebontásán keresztül. Ezt az utat egyedül a Buddha kínálja következetesen,
ez az út kínálja a gyakorlat mikéntjét a gyakorlatot segítő-támogató
elméleti ismeretekkel egyetemben.
BIG ME-vel azonban nincs megváltás, és ezért nem
is kell ez az út.
Maradnak tehát egy
egészen másfajta megváltásnak a világot még véletlenül sem meghaladó
ígéretei: a Facebook, a szociális média, az internet, és persze a
javak harácsolásának, felhalmozásának, a kábulat, az élvezetek hajhászásának
mindent eltompító kultusza, ígérete és igézete, a pénz, hatalom és befolyás
tünékeny mámorának ígérete és igézete – a sor szinte vég nélkül folytatható.
És a mindenféle vallási szekták ígéreteivel zárható.
Hogyne, ígéret,
az van. Választási is, de mi az, ami teljesül? Aminek szokása kellene lennie,
hogy teljesüljön is az egy Buddha ígéretén (és, igen, az egy Krisztus ígéretén)
kívül?
Az imént felemlített
politikai akaratnak, amin pedig minden múlik, nem akaródzik (egyelőre?) előbújni
rejtekéből. (Majd világégéskor, talán, ahogy az lenni szokott, pontosabban
világégés után, lásd pl. a sokak által már hallomásból sem
ismert, kulcsfontosságú Bretton Woods-i Egyezményt 1944-ből. Mármint
lásd a sorsát. Hogy mi lett belőle néhány röpke évtized múlásával, mihelyst
beleült a politika agyaiba az emlékezetvesztés … ??? (Lásd: https://www.investopedia.com/terms/b/brettonwoodsagreement.asp — NB. Magyarul is sok minden olvasható
róla.)
Nem kell mindenben be- és kivárni, amíg felsejlik
egy olyanfajta politikai akarat a létező választékon túl, amelyik hajlandó
is tenni egy valóban jobb, emberibb és élhetőbb világ megteremtése érdekében.
Mi magunk is megteremthetjük azt a környezetet magunknak, melyben nem
figyelik ki minden egyes lépésünket, döntésünket, vágyunkat, gondolatunkat
– bárminket. És igenis van olyan digitális világ, amelyben nincsenek reklámok.
Biztonságos böngészés reklámmentes világban?
Semeddig sem tart letölteni és telepíteni például egy biztonságosabb
böngészőt, amelyik határozottan távol tartja az afféle kíváncsiskodókat,
mint amilyen pl. az adatgyűjtés éllovasa, a Facebook. A Facebook-ot
korlátok között lehet tartani, és kell is, és akkor nem gyűjt be a Facebook
kismillió adatot rólunk, nem vagyunk kiszolgáltatva neki – és nem árasztanak
el bennünket a reklámok sem.
Tényleg teljesíti is, amit ígér, mert egyszerűen nem ad ki / tovább,
és nem is tárol semmit, mivel semmi érdeke nem fűződik hozzá. Böngésző; pl.
Firefox-alapon működik: https://duckduckgo.com/
Én leginkább ezt a most következő böngészőt
használom, és eddig bevált. Szuperkütyüre is fel lehet telepíteni. Mindent kiszűr,
távoltart, elijeszt stb., amire az ég adta világon semmi, de semmi szükség
nincs, ám ömlik be, a nap 24 órájában, kéretlenül, kérlelhetetlenül és feltartóztathatatlanul
– amíg nem teszünk ellene! Még a Tor böngészőt is hozza, ami a legprofibb,
legalábbis azok szerint, akik meg tudják ítélni … Érdemes közelebbről is megnézni: https://brave.com/download/
Beillesztem ide N. Benedek megjegyzését, aki
az én lelkes ifjú támaszom és segítségem mindenben, ami az
elektronikus-digitális világ dolgait illeti:
Szerintem az átlagember
számára túl nehézséges a Brave-et telepíteni. Meg túl nagy változás stb.
stb... A Ublock Origin ugyanazt tudja, a világ összes böngészője támogatja
(még a Microsoft Edge is), továbbá három kattintásból telepíthető, míg a
Brave egy kicsit bonyolultabb az átlag számára. Ha már valamit le kell tölteni,
biztos, hogy a fele nem fog rá időt szánni.
Tessenek kipróbálni ezt az alábbi, nem több, mint három
kattintásból telepíthető hirdetésblokkolót. Sokkalta hatásosabb az
AdBlock-nál! Nálam közel egy év alatt több, mint 90 ezer hirdetést, és
a hirdetések személyre szabásához szükséges követőt tiltott le: https://ublockorigin.com/
Az alábbi videók segítséget nyújtanak a bővítmény telepítéséhez:
A uBlock Origin telepítése Google Chrome böngészővel.
A uBlock Origin telepítése Mozilla Firefox böngészővel.
Ha az okos eszközökön sem szeretnének többé
reklámokat látni, akkor tessenek a Brave böngészőt használni,
amely pár mozdulattal ingyen letölthető az alkalmazás-áruházból.
A böngészőkhöz létezik továbbá egy olyan bővítmény,
ami kijelenti, hogy ’I don’t care about cookies’, és nem engedi megjelenni
a sokakat zavaró sütis figyelmeztetéseket: https://www.i-dont-care-about-cookies.eu/
Mi (ki) van még … ??? —
Eben Moglen professzor
Van még egy Eben Moglen nevű, amerikai
illetőségű úriember, ragyogó elme, a szabad felhasználású szoftver szószólója,
jogtörténész, a rangos Columbia University professzora. Ő jegyzi a FreedomBox
Foundation alapítványt. Nem kevés videója található a Youtube-on,
mint pl. ez is:
Kiváló gondolkodó
– és kiváló szónok, aki mesterien építi fel a mondandóját. És meggyőz. Amerikai
közegben erős amerikai akcentussal, nem amerikai közegben már könnyebben
követhető, „nemzetköziesebb” angolsággal beszél. Hihetetlen logikai
képességei csak retorikai képességeivel vetekednek … Ez is egy érdekfeszítő
előadása:
És persze büszkén
vallja, hogy ő nem lát hirdetéseket. És bizony én is büszkénvallhatom,
hogy hála N. Benedeknek, valamint ezeknek a kiváló, ingyen letölthető, szabadon
felhasználható böngészőknek és blokkolóknak, én sem látok!
Bizony! Egy
kicsi, elmés kütyü, ami felforgatja a világot! És tudok is olyanról, akinek
van, és nagyon szereti. Mi több, nagyvonalúan számomra is lehetővé tette
a távhasználatát.
És hogy mi lesz azzal a világgal, ami igazán lehetne végre
jobb, emberibb és élhetőbb … ?
Őszintén remélem, hogy ebből a bejegyzésből is, az
eddigiekből is kiviláglik az egyes egyén felelőssége: felelős önmagáért,
és felelős a többiekért. Ez így működik. Ahhoz, hogy jól működjön,
elsődlegesen neki, ennek a mindenkori egyes egyénnek kell tennie,
éspedig önmagában: bele kell néznie a tükörbe, és fel kell tennie
magának kérdéseket. Tisztáznia kell magában és magával, hogy az erkölcsisége
rendben van-e, etikus-e, amit tesz, ahogyan él? Hogy árt-e a környezetének,
avagy sem, ha pedig árt, miből áll ez az ártás, káros-e a környezete és
önmaga számára, amit tesz és mond, vagy üdvös. És hogy mit kell tennie
azért, hogy ez ne így legyen, ha káros.
És abból kell kiindulnia, hogy semmi olyat nem tesz
egy másik emberrel, amit önmagának sem kíván, vö. a Buddha szavait:
(Kb.) ’Ami számomra visszatetsző
és kellemetlen, az a másik ember számára is visszatetsző és kellemetlen.
Hogyan is lennék képes olyasmit okozni másnak, ami számomra visszatetsző
és kellemetlen?’ —
Last but not least ..., itt és most … végezetül,
de nem utolsósorban hálámat, köszönetemet szeretném nyilvánítani N.
Benedeknek a szokásosan önzetlen és lelkes segítségért, a szíves
közreműködésért, valamint a két, külön az ehhez a bejegyzéshez készített
videóért, és kívánom, hogy gyarapodjon a dāna szépséges gesztusa
révén! – És gratulálok is neki: ez az ő egyik mai hozzájárulása egy
jobb, emberibb és élhetőbb világ megteremtéséhez! ▲Szádhu, szádhu, szádhu! —
A buddhista világ egyik legfelemelőbb, legmagasztosabb
óhaja — fohásza — ez. Legismertebb előfordulási helye a Karaṇīya-metta-sutta,
a Buddha egyik legszebb és legszívhezszólóbb, versbe szedett tanbeszéde
a szeretetről. A szeretet, mettā, a hagyományos felsorolás szerint
egy buddha tíz nagy erénye közül a kilencedik, lásd: https://luangtavilasa.blogspot.com/2019/09/tiz-parami-egy-bodhiszatta-nagy-erenyei.html
Gondoljunk csak bele: nincs olyan élőlény ezen a bolygón,
amelyik ne akarna boldog lenni. Nincs olyan élőlény ezen a bolygón, amelyik
ne arra törekedne, hogy ne kelljen szenvednie, hanem hogy biztonságban,
megfelelő körülmények között, háborítatlanul, boldogan élhessen.
A lények rühellik, ha fájdalmat, kárt, bosszúságot vagy szomorúságot,
más szóval szenvedést okoznak nekik. Még a növények sincsenek
oda azért, ha bántják őket, és nem egy növény védi magát — a virágát
(rózsa) vagy a termését (padlizsán) tüskékkel —, vagy valami más módon
védekezik, mint pl. a csalán. Vagy „csak” mérgez — már ha megesszük. Vagy
ha megsebezzük / felsértjük.
A növényekről annyit illik tudni ebben az összefüggésben,
hogy az ókori Indiában a növények a legalacsonyabb rendű élőlényeknek
számítottak, mivel csak egyetlen ún. képességgel rendelkeznek, ez pedig
az érint(kez)és képessége: a növények reagálnak az érintésre,
amire klasszikus példa a mimóza.
Ennek megfelelően a buddhista szerzetesi rendszabályzat,
a Vinaya élő növényekkel foglalkozó fejezete, a Bhūtagāmavagga
kifejezetten tiltja, hogy szerzetes földet túrjon, kertészkedjen, füvet
nyírjon, fákat messen, virágot szakítson le, gyümölcsöt a fáról stb.,
stb., mert kárt okozhat egy növényben (ill. áttételesen vagy közvetlenül
akár más élőlénynek, amikor pl. ás vagy kapál, gyomlál, bozótot ritkít,
fát vág ki stb.), márpedig szerzetesként nem az a dolga, hogy bármilyen
élő és érző lénynek fájdalmat, vagyis szenvedést okozzon. Ne háborítson
más érző lényt — a lakhelyét se! —, ne okozzon senkinek semmiféle kellemetlenséget:
ez a nem ártás alapállása, az erőszakmentesség, páliul avihiṁsā
/ ahiṁsā, a jóakarat következetes, elkötelezett érvényre
juttatása.
Ami pedig a növényi magvakat illeti: szerzetes nem
pusztíthat el semmilyen magot, hiszen a mag életet hordoz. Étkezés
során erre mindenképpen tekintettel kell lennie, és ezt az ételek felajánlásánál
is figyelembe kell venni.
Ölni nem csak embert nem ölünk, de semmilyen más élőlényt sem.
A buddhizmusban ezen túlmenően nincs olyan, hogy ’kártékony’ vagy ’haszontalan’,
és nincs semmiféle kirekesztés, kiközösítés vagy megkülönböztetés.
Élő és érző lény a meztelen csiga meg a maláriaszúnyog éppúgy, mint egy
ártatlan kiscica vagy egy páva. Vagy egy bárány. Nincsen ’ezt szeretem,
ezt nem szeretem’, azaz a szeretet nem válogat, a megértő és együttérző
(felebaráti) szeretet egyetemes.
Beleérzésre, együttérzésre, megértésre és befogadásra stb.
olyan ember képtelen, akiben túlteng az ego — BIG ME, hiszen ilyen
ember csakis személyes kis preferenciái alapján tekint mindenre és mindenkire.
Csörtet és törtet, mindent és mindenkit letarol, nem ismer korlátokat,
és ezzel nemcsak másoknak árt, hanem önmagának is. Árt: szenvedést
okoz minden lénynek, önmagát is beleértve. Ártás bizony az is, ha nem vagyok
tekintettel másokra, vagyis a közösség tagjaira, melyben élek — legyen
az szűkebb, közvetlen környezetem, vagy egy egész társadalom, ill. egy
még nagyobb közösség, a természet szerves részeként! BIG ME olyan
világot teremt, amelyben nem jó élni, amelyben a lények nem boldogok, ráadásul
kétszeresen is nem boldogok.
Egyrészt azért nem boldogok, mert a létüket egyre inkább megnehezítik
— mi több: ellehetetlenítik — a körülmények, ám ezeket a körülményeket
az ember hozza létre „áldásos” tevékenységével.
Másrészt ugyanakkor nem látják, hogy tulajdon boldogságuk
kulcsa az ő kezükben van (már ha emberi lényekről van szó, ha már egyedül
az ember képes — lenne képes — ezt egyáltalán át- és belátni, csak
éppen nemigen akaródzik neki!). Más szóval egy jobb, emberibb és élhetőbb
világhoz az út BIG ME lebontásán keresztül vezet, de ez az, amiről
BIG ME végképp nem akar hallani: arról ti., hogy önmagát lebontsa,
márpedig pusztán attól, hogy naponta ismételgetem az önmagukban
valóban szép és megindító mantrákat, a világ se jobb, se emberibb, se pedig
élhetőbb nem lesz.
Az ember mindenekelőtt emberből van — különösen ha
„közönséges”, hétköznapi, gyarló és esendő ember a maga megvezetettségével
és ostobaságával, tudatának valamennyi szennyeződésével, valamint végzetes
hibbantságával, lásd:
Emberből van, s mint ilyen temérdek szenvedést zúdít a
többi emberre éppúgy, mint önmagára, és temérdek szenvedést zúdít a
természet egészére. Akarva-akaratlanul is. Sőt, nemritkán kifejezetten
a legjobb szándék vezérli. Csak éppen meggondolatlan, kelekótya, hebehurgya,
nem figyel oda kellőképpen stb. És bizony túl gyakran felelőtlen — sajnos
úgy látszik, egyre meggondolatlanabb és egyre felelőtlenebb —, éppen
fene nagy önteltségének és rátartiságának köszönhetően. BIG ME konstansnak
tűnik.
▲
Nem kell bemutatni, mi is a nagy helyzet ezen az egyetlen,
Földnek hívott bolygón, amin ez az ember — és bármiféle egyéb élet — egyáltalán
létezhet. Ha teremtésről akarnak beszélni, csak tessék: az ember áldatlan
tevékenységével elkótyavetyéli a teremtést. Méltatlan a teremtésre.
Ahogy a Föld kinéz, amilyen állapotban van, arról
tanúskodik, hogy a Föld legnagyobb rákfenéje maga az ember. Tetszik, nem
tetszik, így van. Csak körül kell egy kicsit alaposabban nézni. Bárhol,
bármilyen vonalon. Fel lehet lapozni egy történelmi atlaszt, végig lehet
gondolni, hol mennyi szenvedés forrása volt mindaz, amit az embert
művelt. Spiró Györgyöt is érdemes újra elővenni:
Persze az ember imént idézett áldatlan tevékenysége nélkül
is változna azonban pl. a Föld éghajlata, és változna vele együtt minden
egyéb, ha egyszer minden mulandó és állandóan változik, lásd:
És az ember mellébeszél. Homokba dugja a fejét, hallani
nem akar kellemetlen igazságokról, látni sem akar, semmit sem akar. Tagadni
akar. Tagadni szeret. A csillagokat lehazudni az égről. Hogy ami van,
meg hogy ami véres valóság, az nem igaz. Mese. Kitaláció. Pedig dalolva
fog pokolra szállni, mint az izlandi népmondák templomi gyülekezete,
és még csak nem is veszi a lapot. Annyi baj legyen!
Hogy mit is tagad, arról tessék, az általam már számtalanszor
ajánlott lebilincselő feltáró munka, a brit Jonathon Porritt nélkülözhetetlen
könyve:
Ugyanakkor ebben a nagyszerű könyvben is jelen van a fenntarthatóság
mint olyannak a kérdése. Sokak kedvencévé avanzsált ez a sustainability
(így szól az angol eredeti), ami a sustainable ’fenntartható’ szó
továbbképzett alakja (a sustain igéből + az -able melléknév-képző).
Elegáns és művelt dolog felelős ábrázattal fenntartható növekedésről
beszélni. Sokan szeretnek rá hivatkozni.
James Lovelock, aki tavaly töltötte be 101.
(!) életévét, angol tudós és kutató alkotta meg ezzel szemben a fenntartható
visszavonulás fogalmát: a világ túljutott azon a ponton, ami után már
nem tartható fenn a növekedés, vagyis növekedés helyett ideje visszavonulásban
(retreat) gondolkodni. Lásd pl.:
Az egyik baj a fenntartható növekedéssel, hogy nincs
hová, meddig fenntartani. Egy körbehatárolt, zárt rendszer nem kabát:
nem lehet kihízni.
Adva vannak továbbá a lét ismérvei, nincs mese:
a dolgok keletkeznek, itt vannak valamennyi ideig, de aztán elkezdenek szépen
leépülni, öregedni, megbetegedni, meghibásodni, szétmállani, majd távoznak.
Ez törvényszerű: ami létrejött, annak el is kell múlnia, kivétel nélkül.
Ami a fejlődést illeti: ez az ittlét szakasza, santati ’folytonosság’
egyfelől, ṭhiti ’jelenlét, fennállás’ másfelől, amiből egyenesen
következik a jaratā, azaz ’leépülés, öregedés, tönkremenetel
(stb.)’. A folyamat zárpontja az aniccatā [ejtsd: aniccsatá], azaz
az elmúlás, ami nem is mellesleg nem úgy elmúlás, ahogy azt általában
gondolnánk.
A fenntartható növekedés fából vaskarika, hiszen
ellentmond a természet törvényszerűségeinek. Különös azért, hogy soha
senki nem beszél fenntartható leépülésről vagy fenntartható öregedésről,
de fenntartható elmúlásról sem, pedig ezek is folyamatok (mint minden
az egész világmindenségben!), és éppen annyira fenntarthatók, mint a
fejlődés (növekedés), azaz ha nem tarthatók fenn, akkor a fejlődés
(növekedés) sem tartható fenn. Persze, persze: lassítani vagy
(fel)gyorsítani mindent lehet ideig-óráig, de nem vég nélkül, hacsak
nem Zénón paradoxonait vesszük alapul.
▲
Ezt a blogbejegyzést egy szép szöveggel szeretném
zárni — de nem lekerekíteni, mert úgy érzem, nem kerek. Hogy ezzel
a szép szöveggel sem kerek, mivel sorozatos elágazásai okán —
amit a téma kényszerít ki — nem is lehetne.
A szöveg fordítása, ami tőlem származik, bizonyára
lehetne szebb is, jobb is, de nem az, és nem ez, hanem olyan, amilyenre sikerült,
amilyet a kiváltó okok és a fennálló feltételrendszerek lehetővé tettek;
a szöveg, azaz a fordítás felhasználásához a jogtulajdonos hozzájárulását
adta.
Ezt az írást Jonathon Porritt-nak köszönhetem,
pontosabban egy idézetnek a könyvében, továbbá az idézet forrásának:
A
gazdaság törvényei ütköznek bolygónk törvényszerűségeivel
A közgazdaságtan első parancsolata ez: Növekedjetek.
Növekedjetek mindörökké. A cégeknek mind nagyobbaknak kell lenniük. A
nemzetgazdaságoknak minden évben bizonyos százalékkal növekedniük
kell. Az emberek akarjanak többet, állítsanak elő többet, keressenek többet
és költsenek egyre többet.
A Föld első parancsolata ez: Elég. Éppen csak ennyit, ne
többet. Éppen csak ennyi termőföldet. Éppen csak ennyi vizet. Éppen csak
ennyi napfényt. Minden, ami csak a Földből születik, megfelelő méretűre
nő, és akkor megáll. A bolygónk nagyobb nem lesz — jobb lesz. A rajta élő lények
tanulnak, érnek, sokrétűek lesznek és fejlődnek, és bámulatosan szép
és újszerű, összetett dolgokat hoznak létre, ám abszolút határokon belül
léteznek.
Na már most, ha van valami összeférhetetlenség az emberi
közgazdaságtan és a Föld bolygó törvényszerűségei között, mit gondolnak,
melyik kerül majd ki győztesen?
A közgazdaságtan ezt mondja: Versengjetek. Csakis akkor
fogtok hatékonyan teljesíteni, ha méltó ellenféllel méritek össze az
erőtöket. A sikeres versengés jutalma növekedés lesz.
A Föld ezt mondja: Versengjetek, igen, de tartsátok
féken a versengéseteket. Ne pusztítsatok. Csak azt vegyétek el, amire
szükségetek van. Hagyjatok a versenytársatoknak eleget, amiből megél.
Ahol csak lehetséges, ne versengjetek — működjetek együtt. Termékenyítsétek
meg egymást, teremtsetek egymásnak menedéket, emeljetek biztos építményeket,
melyek az apróbb fajokat felsegítik a fénybe. Adjátok körbe az élelmet,
osszátok meg a terepet. Egynémely kitűnő dolog versengésből jön létre,
mások együttműködésből. Nem háborúban vagytok, hanem közösségben.
Melyikük teszi azt a világot, amelyben érdemes élni?
—
A közgazdaságtan ezt mondja: Gyorsan használjátok
föl. Ne bajlódjatok a javítással; minél hamarabb használódik el valami,
annál hamarabb fogtok venni másikat. Ez tartja a bruttó nemzeti terméket
forgásban.
A Föld ezt mondja: Mi ez a nagy sietség? Ráértek
talajt, erdőt, korallzátonyt meg hegyeket létrehozni. Évszázadokig
vagy évezredekig is ráértek akár. Ha bármi elhasználódna, ki ne dobjátok,
csináljatok belőle táplálékot valami más számára. Ha évszázadokig
tart egy erdőt felnöveszteni, évmilliókig olajat sajtolni, lehet, hogy
felhasználnunk is ilyen ütemben kellene őket.
A közgazdaságtan leszámítolja a jövőt. Így egy erőforrás
tíz év múlva csak a felét fogja érni annak, amit most ér. Most vegyétek
el. Csináljatok belőle dollárt.
A Föld ezt mondja: Ugyan már. A Föld alapszabálya:
Adjatok a jövőnek. Tegyetek félre minden évben egy ujjnyit a legjobb
termőföldből. Adjátok oda mindeneteket a fiataloknak táplálékul.
Sose vegyetek el többet, mint amit a következő nemzedéknek visszaadtok.
A közgazdaságtan ezt mondja: Aggodalmaskodjatok,
küzdjetek, elégedetlenkedjetek. A hiány az emberiség permanens állapota.
Az egyetlen kivezető út a hiányból a gyűjtögetés és a felhalmozás, bár
ez sajnos azt jelenti, hogy másoknak kevesebb lesz. Pech, de nincs elég,
hogy jusson másnak is.
A Föld ezt mondja: Örvendjetek! Egy önfenntartó bőséggel
és hihetetlen szépséggel teli világba születtetek bele. Érezzétek,
ízleljétek — hagyjátok, hogy elbűvöljön titeket. Ha leteszitek a küzdelmet,
és elég hosszú ideig néztek föl ahhoz, hogy meg is lássátok a Föld csodáit,
hogy játsszatok és táncra perdüljetek a titeket körülvevő fenséggel,
akkor majd rájöttök, mi az, amire valóban szükségetek van. Nem is olyan
sok az. Van elég. Amíg mértéket tudtok tartani, lesz elegendő mindenkinek,
és olyan sokáig, amíg csak el tudjátok képzelni.
Nem választhatunk, végül mely törvényszerűségek — a
gazdaságé, vagy pedig a Földé — érvényesülnek majd. Megválaszthatjuk
azonban, melyekkel élünk majd együtt személy szerint — és hogy gazdaságunk
törvényszerűségeit összhangba hozzuk-e bolygónk törvényszerűségeivel,
vagy majd megtudjuk, mi történik, ha mégsem.
Dana (Donella) Meadows utolsó rovatbejegyzése az EarthLight Magazine-ben, 2001. február 8.
Utóirat. Bárki nekem szegezheti a kérdést: nincs
itt ellentmondás valahol? Hiszen Meadows asszony írásában „önfenntartó
bőség”-ről van szó, továbbá arról, hogy „[a]míg mértéket tudtok tartani,
lesz elegendő mindenkinek, és olyan sokáig, amíg csak el tudjátok képzelni.”
Ez az „önfenntartó bőség” valóban adva — persze nem
így, nem ebben a formában. A termodinamika Jonathon Porritt által is
idézett törvényeiből — különösen az entrópia jelenségéből —
következik egyrészt az, hogy semmi sem tűnik el, másrészt pedig az,
hogy mindennek mennie kell valahová.
A Buddha tanbeszédeiben sűrűn fordulnak elő olyan
kérdések, melyek annak a kornak emberét ugyanúgy foglalkoztatták — és
nyugtalanították —, mint a ma emberét. Ebből tíz kérdés az ún. avyākatāni,
azaz a megválaszolhatatlanok — pontosabban ’tisztázatlan [pontok]’ —,
olyan kérdések, melyekre nem lehet választ adni, éspedig azért
nem, mert nem tudunk. (Tudni illik, hogy a Buddha elvetett mindenféle
spekulációt, s joggal, ha egyszer sehová se vezetnek. Számára egy szempont
létezett: mi az, ami előmozdítja a megszabadulást?) A tíz kérdés
közül az első kettő azt firtatja, örökké fennáll-e a világ, avagy sem? A
második kettő: véges-e a világ, avagy sem? (Lásd a ’Hosszú tanbeszédek
gyűjteménye’, azaz a Dīgha Nikāya [DN] 9. sz. tanbeszédét,
a Poṭṭhapāda-suttá-t.) — A Buddha rendre megtagadta a választ, mihelyst
felmerült a tíz kérdés valamelyike. Amikor a létforgatagról (saṁsāra)
volt szó, óvatosan úgy fogalmazott, hogy „nem vehető ki a kezdete”, s
így anamatagga, ’kezdet nélküli’, nincs kezdete (és persze vége
sincsen). Nehéz felfogni, de lehet: ha végtelen lehet valami, azaz nincs
vége, nem ér véget, ugyanúgy kezdet nélküli is lehet. Elvégre egy körnek
sincs kivehető kezdete, mint ahogy az évszakok körforgásának sincsen,
a gondolkodásmódunk azonban nem szereti az efféle, merőben szokatlan
megközelítésmódokat, ha egyszer ahhoz szokott hozzá, hogy mindennek
van valamifajta kezdete, vagy egy nulla pont, egy origo, egy kezdet,
egy ősrobbanás, Big Bang, bármi, teremtés akár. Tiszta szerencse,
hogy azt legalább elfogadjuk, ha valami végtelen, ha fel nem is mindig fogjuk!
Önfenntartó bőség tehát van, mert lehet, csak éppen
egy kulcsfontosságú tényező tesz róla, hogy ne lehessen. Ezt a tényezőt
úgy hívják: az ember.
Ne legyenek senkinek se illúziói. Az embert se megváltoztatni,
se megváltani nem lehet. És nem fogja önmagát megváltoztatni, mint ahogy
megváltani se fogja. Juszt se! Föl sem fogja, hogy megváltásának záloga
az ő kezében van: nincs más megváltó önmagán kívül, attā hi attano
nātho; ko hi nātho paro siyā? — ki más is lehetne önmaga megváltója?
Megváltás a Földnek lesz — a természet egészének, őnélküle
—, amikor már nem lesz. Mármint ő, az ember. Önfenntartó bőség akkor
lesz majd, csak és kizárólag akkor. Ahogy Ácsán Szucsittó [Ajahn Sucitto]
írja Buddha-Nature, Human Nature (’Buddha-természet, emberi természet’)
című, ingyenesen letölthető könyvében:
Nélkülük [mármint földigiliszták és méhek nélkül]
végünk van. Ember nélkül azonban … a bioszféra testületileg sóhajtana
fel a megkönnyebbüléstől — és felvirágozna. Amikor szemellenzősek vagyunk,
csak attól vagyunk felsőbbrendűek, hogy képesek vagyunk uralkodni.
Without them, we’re finished. But without humans … the biosphere
would heave a corporate sigh of relief and thrive. When we’re narrow-minded,
all that makes us superior is the ability to dominate.