♣ Grice, nyelv, miegymás
Mánfa, 2016.
augusztus 20-a. A címzettjét ennek a levélnek is szemérmesen elrejtjük.
Kedves XXX!
Jól látod a dolgokat.
Olyan különös azért: az ember jól lát, és mégis annyiban hagyja. Ha csak egy
ici-picit sikerül felülkerekedni mindenen, távolságot tartani, akkor az jön be,
amiről olyan sok szó esett tavaly: nevezetesen hogy a világgal az ég adta
világon semmi, de semmi baj nincsen!
Egy üzenethez – hacsak
nem pusztába akarjuk azt a szót kiáltani –, úgy gondolom, két ember kell: egy,
aki megalkotja, valamint a másik, aki „dekódolja”, kihámozza belőle a kihámoznivalókat.
A kihámozáshoz mindenekelőtt odafigyelés kell, adott esetben pedig egy kis
további agymunka. Nem akarja magát mindenki tőmondatokban kifejezni – Grice
bácsi ide vagy oda. Nincsen vegytiszta, grice-i alapokon nyugvó kommunikáció:
egyéni nyelvezet van, egyéni szóválasztás, egyéni mondatfűzés a mindenkori
tulajdon alternatív grammatika alapján. Vannak könnyebb szövegek, és vannak
nehezebb szövegek. A politikának is, a kapitalista gazdaságnak is az az
érdeke, hogy minél egyszerűbb üzeneteket juttasson el egyre alacsonyabb
iskolázottsági szintre hülyített, egyneműsített, ostoba, önállóan lényegében
döntésképtelen, kiválóan manipulálható, lehetőleg általános egészségi állapotát
tekintve is totálisan kiszolgáltatott tömegekhez. Erről szól az egész:
felszámolni a szuverén egyént minden egyedi-egyéni megnyilvánulásmódjával
egyetemben. Ide az elbutított nagy átlag kell, két literes kólásüveggel a
kezében, ide milliárdok kellenek, akik ugyanazt tömik magukba az egész golyón,
lehetőleg egyre többet; akik ugyanazt a ketyerét vásárolják meg, ugyanazt a
zenét hallgatják, akik ugyanazokra a „trendy” dolgokra buknak, mint a nagy
többség stb.
A politika, a reklám
természetesen Grice bácsi maximái mentén fogja eladni magát. A politika
maximálisan a maximákkal él – de csak addig, amíg a szavazat kell a hatalomhoz.
Utána már a maximákkal maximálisan ellentétes nyelvi világ következik, hiszen
úgy kell fogalmazni, hogy jófiúk is maradjunk azért, de nem baj, ha a legtöbben
nem értik. Ha reklamálnak, adunk mi magyarázatot, oszt’ értse, aki akarja. Jog
dettó. Egyre jobban túlbonyolítják a létet, a mindennapokat: ez megmutatkozik
egy szerződéstől kezdve peranyagon át használati utasításig,
gyógyszerleírásig. Átlagember ügyvéd nélkül ma már egy levél mondandóját nem
tudja megfejteni. Ilyenkor hol maradnak a maximák?
Sehol. Nem az a
dolguk, hogy mindenben kifejtsék áldásos hatásukat, mert az a hatalomnak nem
érdeke. A hatalomnak buta, kiszolgáltatott, manipulálható, rossz egészségi
állapotú emberek kellenek, hogy legyen vevő az újabb háborúra, az újabb
bármilyen őrületre.
(Észak-Korea amúgy az
ideális terep – tervbe vetted, hogy átruccansz majd Kínából…??? Kínában
remélhetőleg sikerül majd visszarázódni az egypártrendszer szépségeibe
rendőrállamostul, vegzálásostul, mindenestül, aztán amikor már fel sem tűnik,
irány Pjongjang! Air Koryo! Vagy vonattal netán…??? Na? – [...], én nem
akarlak Téged bántani, én nem akarlak megbántani, én csak azt akarom, hogy
ébredj fel egy kicsit, nézz körül, s lásd, mi megy. Lásd a világ dolgait – amik
mindig is így mentek, legfeljebb annyi a különbség, hogy immár bő hét milliárd
emberi lény nyüzsög a Földön, jó részük globalizálva vagyon, de ennyi embert
kell állandóan valami szendergésszerű állapotban tartani, különben feltámad, és
akkor kő kövön nem marad. De csak azért, hogy aztán x idő elteltével minden
kezdődhessen elölről. Lásd a kommunista ideológia tündöklését és bukását.)
Kölcseynek nem adta vissza
a kiadója a Parainesis-t azzal, hogy ilyen mondatokat nem ért senki. Még
jóval később is tudták: fel lehet nőni egy nehezebb szöveghez. Aki pedig
végképp nem képes vagy nem akar felnőni valami bonyolultabbhoz, az nem él majd
azzal a bonyolultabb akármivel. Nem lehet mindent lábjegyzetelni. És nem kell
minden könyvet kapásból tíz millió példányban kiadni. És nem kell mindenkinek
Hans-Georg Gadamert vagy Kemény Zsigmondot olvasnia. És ez így van rendjén:
Hans-Georg Gadamer szövegeit senki se akarja aláhülyíteni minimum két milliárd
olvasó képzettségi szintjére.
Az embereket
elszoktatják – és ők maguk is elszoktatják szépen magukat – attól, hogy
gondolkozniuk kelljen valamin. Az emberek nem saját, önállóan, odabent átélt,
sok mindent át- és felforgató belátásokban gondolkoznak, hanem ready-made
belátásokban, amolyan 3-in-1 megoldással, oldódjon minél hamarabb, és
telefonon lehessen rendelni.
Értelek én Téged,
hogyne értenélek! Mit tudok én itt egyebet mondani? Vannak emberek, nem is
kevesen, akik képtelenek távirati stílusban fogalmazni. Vagy csak nagyon
ritkán.
Türelem kell hozzájuk,
elismerem. A türelem erény, a buddhák egyik erénye is a tízből. A türelem,
amivel egy embertársamhoz viszonyulok, adomány: az odafigyelés nemes gesztusa,
a türelmes odafigyelés áldozata. A másik ember annyit ér nekem,
amennyi/amekkora áldozatot vállalok/teszek érte – nem emlékszem hajszálpontosan
az eredetire, de ott lógott keretben az egyik folyosón a budai Irgalmasok
Kórházában. Igen. Ha nehéz egy másik ember, de ez engem nem rettent vissza,
akkor már tettem is valami jót.
És ez mind szembemegy
a világgal. Az árral. Páliul paṭisotagāmī. Az igazi kereszténység
mindennapos gyakorlata éppúgy, mint a buddhizmus gyakorlata – vagy a „csak”
beleérző ember gyakorlata. Csak azért, mert n milliárd ember lefekszik a
világnak, attól még nem kell lefeküdni neki.
[...]
A legjobbakat kívánom
Neked még egyszer ehhez a nagy vállalkozáshoz!
Barátsággal,
Vilásza szerzetes
Mánfai nyár, 2016
]
No comments:
Post a Comment