♣
Még mindig azok a hangok: 3. és 4. levél
2018. január 17-én íródott a 3. sz.
levél, ugyancsak – még mindig – a hangok témájában, ugyancsak Lunasban (Buddhist Hermitage Lunas, Kedah állam,
Malajzia), és ugyancsak N.N.-nek.
Mivel a harmadik és a negyedik levél rövid, ezért ebben a bejegyzésben
olvasható mindkettő.
…, kedves,
ezek még mindig a hangok. A hangokról azt kell még tudni, hogy
természetesen nem a mi tulajdonunk; egy hang nem a miénk. Egy hang senkié sem,
önmagáé sem: a hangot nem tulajdonolja senki, ám a hang sem birtokolja önmagát.
Önlényegisége sincsen, nincs énje, nincs benne én. Üres. Mérhető fizikai
tulajdonságok, mérhető, követhető folyamatok: a hangtan illetősége.
Mint minden, egy hang is csak egy folyamat, valami, ami keletkezik, itt van
valamennyi ideig, belső törvényszerűségeit követve, majd távozik, mint minden,
ami csak létrejön, ami csak keletkezik: aminek az a természete, hogy
keletkezzen, az kivétel nélkül el is fog múlni, csak idő kérdése. Lehet az egy
nanomásodperc, s lehet az kilenc milliárd év.
Lényegében semmit sem birtoklunk, az
ég adta világon semmit, egyetlen valami kivételével: a karma, amit begyűjtünk magunknak, amit felhalmozunk, az a
miénk, ugyanúgy, mint ahogy az árnyékunk a miénk, amitől nem tudunk szabadulni.
A karma ugyanígy követ bennünket, mindenhová.
Nem birtokoljuk se a testünket, se alkotóelemeit, nem birtokoljuk tehát az
érzékelést se, az érzékszerveinket se: a látást, a hallást, a szaglást, az
ízlelést, a tapintást, továbbá a tudati tevékenységeket, merthogy a
buddhizmusban hat érzék van. Nem a
miénk a szem, amivel látunk, nem a miénk ott kint a látás tárgya sem, és nem a
miénk a látás tudatossága. És nem a miénk a tudat reakciója. (A hangok aztán
meg végképp nem tehetnek a mi reakcióinkról!) Van
egy megfigyelő tudat, és van a megfigyelés tárgya. A tudat is folyamat, hiszen
mindig minden állandó keletkezésben és elmúlásban van, hihetetlenül gyors
egymásutánban, egy pillanatra meg nem áll (lásd ehhez a komplett sejtállomány
teljes lecserélődését X idő leforgása alatt
a testben, kivéve az agyat), vagyis minden milliomod másodpercben meghalunk, és már újra is születtünk. A megfigyelés
tárgya is csupán folyamat, hiszen annak is az állandó keletkezés és az elmúlás
a természete. Ebből annyi adódik, hogy egy folyamat figyel végül egy másik
folyamatot. Kész. Ennyiből állunk: folyamatokból. Mégpedig üres folyamatokból. Üresek annyiból, hogy nincs bennük
vagy mögöttük semmiféle maradandó szubsztancia, én, önvaló. Semmi. Nincs ott
senki és semmi, nobody at home.
A Buddha állandóan azt sulykolta a szerzeteseinek, hogy ami nem az övék,
azt tegyék le szépen, engedjék el, azaz ne azonosuljanak velük, bármi legyen is
az. És sorba vette, mégis mi minden nem a miénk. Semmi sem a miénk, mégis
görcsösen kapaszkodunk mindenbe: a haragunkba, egy látványba, egy emlékbe, a
hangokba, a fortyongásunkba, a gondolatainkba, az ideológiáinkba, az
érzéseinkbe, a fájdalmainkba, az érzelmeinkbe. És a testünkbe: gyúrjuk,
szépítjük, tetováljuk, festjük, felékszerezzük, a […]inket is megpatkoltatjuk
adott esetben – a miénk, márpedig mi szépek és kívánatosak akarunk ám lenni! És
természetesen a lehető legegyedibbek és legnagyszerűbben egyéniek. Nnna. A
tükör meg béketűrő!
[aláírás]
♣ A hangokból semennyi sem lehet elég: negyedik és egyben utolsó levél
Ez az utolsó, immár egészen rövid negyedik levél 2018. február 6-án keletkezett
Bangkokban, a neves Siriraj Kórház közelében található Wat Chim Thayakawat (วัดฉิมทายกาวาส) –
rövid nevén csak Wat Chim – nevű kis
kolostorban, ahol az ezeket a sorokat jegyző Luangtá Vilásza 2015 júliusa és
2016 május vége, továbbá 2018 január vége és március vége között tartózkodott.
…, kedves,
a hangokból semennyi sem lehet elég, mármint apropóként, tananyagként – és
nem csak azért, mert itt a Wat
Chim-ben
olyan szobát kaptam, ami bizony egy teljesen átlagos itteni lakónegyedre néz
(ráadásul szinte karnyújtásnyira van az egész, és mintha még visszhangos is
lenne!), méghozzá szegényebb hajlékokra, azon belül is valami központibb
helyre, mert valamiért mindig itt gyűlnek össze legnagyobb örömömre (hogy ne is
mondjam), bár sürgősen hozzáteszem: amikor nem nyom le éppen valami hidegfront,
mint egy pár napja, akkor bizony tudatos bennem,
hogy ez a sok-sok zaj, lárma, kiabálás, sikítozás és hasonlók bizony
elsőrendű tananyag.
Nem emlékszem, továbbadtam-e Neked azt a sztorit, amiben Ácsán Bráhm meséli el, hogy annó, még a hetvenes évek
dereka-vége felé történt egyszer Ácsán Cshá kolostorában ÉK-Thaiföldön, hogy megjelentek a hangszórók. Mármint a faluban. És attól kezdve leginkább
bömböltek, ami nem is lett volna akkora baj, ha nem bömbölnek éjszaka is. Azokról az időkről Ácsán Cshá alatt annyit
illik itt most tudni, hogy (a) hajnali háromkor volt kelés, (b) a nap nagy
részében kemény fizikai munkát végeztek a szerzetesek – vagy építettek valamit,
vagy földmunkát végeztek stb., stb. –, meg hogy (c) Ácsán Cshá késő este
kezdett bele a tanbeszédeibe, amik órákon át is tarthattak, vagyis csak nagyon
későn ájulhattak a szerzetesek a fekvőhelyükre. Képzelheted, micsoda kitörő
örömmel vették, hogy buliznak a faluban, dübörögnek a basszusok – alvásról
persze szó sem lehetett.
Na, felkereste egy nap a falu elöljáróját egy kisebb küldöttségük, s kérve
kérték, hogy legalább éjfél után legyen egy kis
csend, hadd aludjanak egy keveset. Az illető kerek-perec elutasította őket.
Erre föl Ácsán Cshához fordultak, aki tágra meresztette a szemét, s közölte
velük, hogy éppen hogy ők azok, akik a
hangot zavarják, nem pedig fordítva! Ne zavarják a hangot! – Igen.
Ácsán Bráhm nem kerekítette le a történetet, ám valóban
elgondolkoztató: ne zavarjátok a
hangot!
Mint írtam már: meg- és ki kell figyelni. A hangok ugyanúgy csak vannak, mint bármi egyéb – ebbe magunkat is bele kell
vennünk.
[aláírás]
]
Varázslatos Wat Chim ... |
Kilátás hátra, a kuti ablakából |
No comments:
Post a Comment