♣ A pillangó: a hétköznapok buddhizmusa
Ez itt egy régebbi
szöveg, még Bangkokból, a Wat Chim Thayakawat-ból, 2016. február 25-éről.
Reggel hatkor volt,
odakint a verandán. Itt fent, a kolostorban. Olyankor sötét van még, hát neont
gyújtottam. Ahogy tekerem magam bele a szerzeteslepelbe, látom, hogy a fény
idecsalt egy pillangót, olyat, amilyet csak ilyenkor télen lehet látni, de
akkor kettesével-hármasával bukkannak fel: elegáns-játékos és kecses a röptük –
mit röptük, a táncuk! Mert szinte táncot lejtenek. Mindig leállok egy kicsit
odalent, elnézem őket, egész közel jönnek, mondom is, gyere ide, lepke, ülj
rám! De nem, nem akar rám telepedni egyik sem.
Pedig nagyon szeretem őket.
Szóval jött egy ilyen
pillangó, körbetáncolta a fényvcsövet, megkerülte a fejem, majd gondolt egyet,
s leült a szemüvegemre, a bal lencse felső sarkába. Muris volt, ahogy a
legnagyobb nyugalomban ül ott nekem egy lepke. Úgy örültem neki, hogy odaült!
Ahogy azonban az a
pillangó legnagyobb örömömre oda letelepedett, már tudatosodott is bennem
egyrészt az örömérzet, másrészt pedig az, hogy hogy is van ez: miért a
szelektív reakció? A kedves kis lepkének örülök, más repdeső akárminek – mint
például a trópusi repülő csótányból egy szép, kifejlett példánynak – meg
leginkább nem.
Hogy van ez? A tudat
azonnal osztályoz, azonnal besorol, és azonnal dönt: ezt szeretem, ez jöhet;
ezt nem szeretem, ez menjen a csudába. Egy egész kis gyerek nem szelektál:
ugyanolyan kíváncsian fogja meg, veszi kézbe a felnőttek által undorítóként
elkönyvelt – és tabuizált – herkentyűket, vagy akár olyasmit, mint tulajdon
ürüléke. A kisgyerek nem undorodik, a kisgyerek nem retten vissza. A kisgyerek
olyan – aranyos – mesekönyvet is kap ajándékba, amiben – igaz, stilizált,
megszépített – rovarok-bogarak a szereplők: tündérien illusztrálva, tündéri
tücskökkel, aranyos futrinkákkal, pókokkal, ganajtúró bogarakkal, miegyébbel.
És mire felnövünk, tele
leszünk tilalmakkal, félsszel, undorral-viszolygással – és elutasítással. A
kecses táncot lejtő pillangó jöhet, az aranyosnak titulált gekkó – pedig
micsoda vérengző fenevad! – jöhet, a „csúnya” herkentyű nem jöhet, a félelmetesként
besorolt hatalmas, fekete trópusi ezerlábú ugyancsak nem jöhet, és a lótücsök
is jobb, ha tisztes távolban marad.
Ennek logikus
folytatása, hogy ugyanígy viszonyulunk az emberekhez is: ezt szeretem, jöhet,
kell; ezt nem szeretem, ez nem jöhet, nem kell, el vele.
Mindennel így vagyunk:
az érzeteinkkel és érzéseinkkel, mindazzal, ami a hat érzékkapuban felbukkan, s
ami bejut a tudatba. —
Aztán könnyed, kecses
táncot lejtve elrepült az a pillangó. Én is elkészültem, s indultam a
mindennapos alamizsnagyűjtő körútra.
]
No comments:
Post a Comment