Natthi loke anindito – „nincs e világon, kit meg ne szólnának”:
utóhang Grice, nyelv, miegymás-hoz
Az emberek jó részének sehogyan se jó, bárhogy legyenek
is a dolgok: ez ezért nem jó, az meg azért nem jó. Mi több: ami ma nem jó,
holnap jó lesz – és fordítva. Nehéz a kedvükre tenni, mert előbb vagy utóbb
mindenben találnak valami kivetnivalót.
Természetesen a Buddha korában sem volt ez másként: nem
volt olyan, hogy ne szóltak volna meg valakit valamiért, és ez alól se a Buddha,
se pedig legkiválóbb tanítványai nem voltak kivételek.
Történt egyszer, hogy egy Atula nevű világi hívő azt szerette
volna, ha a Tisztelendő Revata tart neki egy tanbeszédet, ám a
tisztelendő magányra vágyott, s ezért inkább hallgatott.
Ezzel nem volt éppen megelégedve, így hát a Tisztelendő Sāriputtá-t
kereste meg, aki hosszasan értekezett neki az Abhidhammá-ról.
Ezzel megint csak nem volt megelégedve, ezért a Tisztelendő
Ānandá-nál kötött ki, aki csak egy egészen rövid tanbeszédet tartott
neki.
Vele se volt persze megelégedve, ezért végül a Buddha elé
járult, aki az alábbi verset rögtönözte neki, és megjegyezte, hogy még egy
buddha sem mentesül a szemrehányástól:
Porāṇametaṃ atula,
netaṃ ajjatanāmiva;
Nindanti tuṇhimāsīnaṃ,
nindanti bahubhāṇinaṃ;
Mitabhāṇimpi nindanti,
natthi loke anindito.
netaṃ ajjatanāmiva;
Nindanti tuṇhimāsīnaṃ,
nindanti bahubhāṇinaṃ;
Mitabhāṇimpi nindanti,
natthi loke anindito.
(Dhammapada, 227. sz. vers)
Réges-régi gyakorlat ez már, ó, Atula,
nemcsak manapságról való:
megszólják, ki hallgatag,
megszólják, ki bőbeszédű,
és bizony megszólják azt is, ki mértékkel
beszél –
nincs e világon, kit meg ne szólnának.
(Luangtá fordítása.)
Kertész Imre
rendszeresen hivatkozott az írásaiban logorreájára, mint például itt,
ebben a Kaddis-ból vett kurta részletben:
[…] nem is tudom, de
meséltem neki, logorreám minden bőségével és kényszerével, meséltem gáttalanul,
napokon, heteken át, mesélem tulajdonképpen most is, […]
Ha azonban meg
akarunk maradni a buddhizmus világánál, elég Ajahn Chah (Ácsán Cshá)
nevét említeni. Teljesen mindennaposak voltak három vagy akár öt órás
tanbeszédei. Az idén hetven éves Ajahn Pasanno, akit 1974 január első
napjaiban avattak szerzetessé, így emlékezik:
Utána – este tíz
óra körül – [Ácsán Cshá] belekezdett egy tanbeszédbe, és ez majdnem hajnali
háromig tartott, amikor is nagy ártatlanul az órára nézett, és így szólt: „Azt
hiszem, jobb lesz, ha most hajnali recitáláshoz harangoztok.”
Forrás:
Ajahn Jayasaro: Stillness Flowing. The Life and Teachings of Ajahn Chah. [hely
nélkül] 2017, Panyaprateep Foundation. 504. oldal. (Luangtá fordítása.)
Ugyanebben a monumentális forrásmunkában, a 434. oldalon
arról olvashatunk, hogy 1980-ban, az esős évszakbeli elvonulás idején, amikor
már megrendült pedig Ácsán Cshá egészsége, hét órás tanbeszédet tartott. Egy
ponton megállt, körülnézett, s látta, hogy jó néhány szerzetese elkezdett fészkelődni.
Így szólt hozzájuk:
Csak nem szenvedtek? Van olyan hely a tudatotokban,
ahol éppen nem szenvedtek?
(Luangtá fordítása.)
Hát ez az, itt a kulcs az egészhez. Semmi baj nincsen egy
három, öt, netán hét órán át tartó tanbeszéddel, és semmi baj a körülményekkel
– a hideg és kőkemény betonpadlóval, az álmossággal, a kimerültséggel, a sajgó
csontokkal és izületekkel, a zúgolódó-háborgó hangokkal a tudatban –, az ég adta világon semmi, de semmi baj nincs
velük.
Ez már azonban a helyes hozzáállás, a sammā-saṅkappa
területe, lásd a Bőrig – ronggyá! – ázva: egy alapos megázás buddhista tanulságai c. blogbejegyzést.
Zárszóként még
megemlíthetjük azonban, hogy való igaz, a Buddha útja az egyszerűség útja, nem
okvetlenül az ékesszólásról, elokvenciáról, bőbeszédűségről szól, de ha a
helyzet mégis úgy kívánja, ám legyen!
]
No comments:
Post a Comment